تعداد بازدید: 3740

توصیه به دیگران 1

شنبه 11 مهر 1388-0:0

نگاه تحول گرا به صنعت مازندران

يادداشتي از عادل روحي


 صنعت ، موتور حرکت توسعه و تجارت است و این موتور زمانی استفاده حداکثری دارد که با برنامه همراه بوده و آنچه از پتانسیل موجود در منطقه است باید نهایت استفاده را برد و یا با وارد کردن صنعت باعث رشد و شکوفایی آن شد .

 استان مازندران از بدو انقلاب با استانهای همطراز ، از صنعت دور بوده و این امر باعث افزایش بیکاری ، مهاجرت به شهرهای دیگر و خالی شدن سکنه از افراد و عدم تمایل به صنایع تبدیلی شد.

 در واقع مغزهای نرم افزاری استان به استانهای کوچ کرده و باعث رشد استانهای محل اشتغال شدند.

 آنچه امروز از وجود کارخانه و صنایع دیگر است بازمانده قبل از انقلاب بوده و با پیروزی انقلاب اسلامی ، مازندران به واسطه سرسبزی و خرمی اش از توسعه صنعتی برخوردار نبوده است.

 با رویکرد دولت نهم و دهم و برخورداری از کلمه عدالت محوری این ممنوعیت برداشته شده است.

 در واقع استان مازندران به مثابه یک کودک چهارساله در برابر یک جوان 27 ساله می باشد که بیشترین استانها از ظرفیت توسعه و استقرار صنایع برخوردارشده اند و مازندران عقب مانده از قبل باقی مانده و در واقع سرسبزی ، جنگل و دریا را برای مازندران خوش یمن نبوده است و هرچه کوشش و تلاش در این زمینه انجام شود باز هم کم بوده و نگاه مدبرانه به استان از ضروریات است.

 از آنجایی که استان مازندران پتانسیل های موجود را دارا می باشد مبادلات تجاری می تواند بهترین نقش را در توسعه استان انجام دهد و تشکیل مناطق آزاد و استقرار دائمی بازارچه های مرزی که با حذف بعضی از مقررات و قوانین و عدم استفاده از قوانین متروک اما با بینش امروزی باعث تسهیل کالا در جهت صادرات به کشورهای همسایه و سایر کشورها می شود.

 بندر آستارخان روسیه می تواند بهترین رکن و جهش اقتصادی و صنعتی برای استان باشد در عین حال می توان با فعالیت و از سرگیری بندر خاموش شده فرح آباد ، تقویت بنادر و فرودگاههای استان و تسهیل در به ثبت رساندن شرکتهای خارجی در مناطق مرزی این امنیت خاطر را برای سرمایه گذاران خارجی جهت تقویت بازار و شکوفایی استان فراهم کرد ، هرچند امروز با دارا بودن قوانین آسان در کشور همسایه ، راه سرمایه گذاری چند میلیون دلاری ایرانیان فراهم شده است .

 یک از راهکارها الگوبرداری پیشرفته و حذف بسیاری از موانع راه سرمایه گذاران خارجی را در استان می باشد.

ما باید زمینه ساز تشکیل کارگروهای تخصصی جهت برپایی نمایشگاه دائمی ، بررسی مشکلات تجار در حمل و نقل ، ویزا بازرگانان و تسهیل گمرگی باشیم.

در این میان تشکیل سازمان همکاری اقتصادی و صنعتی کشورهای حاشیه دریای مازندران امر ضروری بنظر می رسد.

 از آنجایی که کرویدر شمال و جنوب از استان مازندران عبور می کند باید حداکثر موقعیت استراتژی را از این منافع برد .

 امروز اصل 44 قانون اساسی رکن اصلی برای پیشرفت هر گروه بوده و باید با همراه شدن سند چشم انداز ایران 1404 می توان با آزادکردن فعالیتهای اقتصادی مشروع ، دریافت خدمات زیربنایی ، تقویت محیط کسب و کار ، معافیت از بعضی مشاغل و از بین بردن مقررات و استعلامات زائد ضامن موفقیت در امر خصوصی سازی شد و با این اهداف تعیین شده راه توسعه صنایع استان را هموار کرد.

 نگاه مدبرانه و تحول گرا باعث تقویت انجمن ها ، تشکل ها ، حمایت از شرکتها و دادن تسهیلات زود بازده و گاهی دیر بازده ، کاهش تصدی گری دولت ، بالابردن توان اقتصادی و افزایش توان رقابت پذیری ، ارتقاء کمیت و کیفیت و کاهش هزینه تولید با محوریت توسعه صادرات و کاهش وارادات و انتقال تجربیات آموزشی ، پژوهشی و فناوری ، در توسعه استان مي شود.

 امروزه مازندران با وجود ظرفیت ها وپتانسیلهای موجود در منطقه بستر های توسعه صنعت را دارا بوده و با شناسایی معادن و تقویت آن ، استقرار صنایع ماشین سازی ، پتروشیمی و نفت ، نساجی ، حمل و نقل ریلی و دریایی و استفاده بهینه از جنگل و و صنایع وابسته به آن همانند MDF ، کاغذسازی ، تقویت صنایع تبدیلی و بالابردن دانش فنی کارکنان به همراه ارائه یارانه به تولیدکنندگان و فارغ التحصیلان بخش صنعت و کشاورزی به توسعه پایدار استان امید داشت.
ايميل نويسنده: (ruhi_adel@yahoo.com)



    ©2013 APG.ir