تعداد بازدید: 2942

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 19 مهر 1388-0:0

اين آش را هم نزنيد

موش‌هاي خانگي هم برنج‌هاي خارجي را نمي‌خورند!


چندي پيش خبري مبني بر آلوده بودن برنج هاي وارداتي اعلام شد و ولوله‌اي در ميان مردم انداخت در اين زمان قيمت برنج توليد داخل بالا كشيد و واردكنندگان برنج هاي خارجي غمگين از ضرري كه تهديدشان مي كرد سعي در ارائه مستنداتي بر غيرآلوده بودن اين برنج ها كردند و دست به گريبان دوستان و آشنايان قدرتمند كه اين خبر را تكذيب كنند.


در اين ميان رسانه‌ها دست از جستجو براي انعكاس حقيقت برنداشتند و در گفت‌وگو با كارشناسان متخصص خبرهايي مبني بر آلوده بودن برنج ها منتشر كردند.


چنانچه يكي از رسانه‌هاي منتسب به دولت به طور شفاف و قاطعانه در گفت‌وگو با غلامرضا خانكشي‌پور سخنگوي موسسه تحقيقات برنج كشور اعلام كرد: برنج وارداتي بر اساس آزمايش‌هاي دقيق خاصيت طبيعي و سالم ندارد و تحقيقات بر روي نمونه‌هاي برنج وارداتي دانه‌بلند، خاصيت طبيعي برنج سالم را نداشته و مشكوك به تراريخته هستند.


در اين خبر اعلام شد گزارش موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي در مورد آلودگي برنج وارداتي به فلزات سنگين صحيح است و آنچه كه موسسه تحقيقات برنج اعلام كرد به ميزان چسبندگي دانه برنج خارجي و تناقض رفتار آن برنج دانه‌ بلند در آزمايشگاه و سفره مردم بود كه محققان گواهي مي‌دهند چنين دانه‌ برنجي با خصوصيت چسبندگي فراوان، بايد در صورت افزايش آب هنگام پخت از هم متلاشي و لهيده شود، در صورتي كه بر عكس هر چه آب بر آن افزوده مي‌شود، بيشتر قد مي‌كشد و اين جاي علامت سوال مهمي براي پژوهشگران است كه در نهايت اعلام كرديم، اين نوع برنج مشكوك به تراريخته بودن است.


عنايت الله بياباني قائم مقام خانه كشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در رابطه با آ‎لودگي برنج‌هاي وارداتي مي‌گويد: در جلسه‌اي كه با وزير كشاورزي و نماينده برنج‌كاران داشتيم همه بر اشتباه بودن واردات برنج اتفاق نظر داشتند و طبق گفته موسسه تحقيقات و استاندارد برنج‌هاي خارجي وارد شده آلوده بوده اما شب گذشته خلاف آن‌را به اطلاع مردم رساندند و ما خودمان هم نمي‌دانيم حقيقت چيست و تنها اين مسئله را بايد به دست دولت سپرد.


اين آش را هم نزنيد
عليرضا شايق رئيس انجمن برنج مي‌گويد: بهتر است اين مسئله را ديگر دنبال نكنيد وقتي رسماَ از صدا و سيما اعلام مي‌كنند كه موسسات تحقيقاتي اشتباه كرده‌اند و برنج‌ها آلوده نبوده حتماَ چنين است و كاري از دست كسي بر نمي‌آيد.


وي در پاسخ به اين سئوال كه با مسائل به وجود آمده آيا بايد وزارتخانه وارد كننده زير سوال برود و يا موسسه تحقيقاتي‌اي كه اعلام كرده بود برنج‌ها آلوده است و جو رواني در كشور ايجاد كرده است، گفت: طبق گفته دولت برنج‌هاي آلوده مربوط به شركت‌هايي است كه به صورت غيرمجاز برنج وارد كشور كرده بودند و تنها 13 قلم از برنج‌هايي كه اعلام شده مجاز به مصرف هستند و آلوده نيستند.


وي با اين توصيه كه "اين آش را بيشتر از اين نبايد هم زد" اظهار داشت: ظاهر قضيه نشان مي‌دهد وارد كنندگان قوي‌تر از توليدكنندگان عمل مي‌كنند. وقتي رئيس كل يك مركز مهم اعلام مي‌كند برنج‌ها آلوده است و مسئول مافوق او مي‌گويد:" نيست" بايد مردم چون گذشته با نجابت از كنار اين مسئله بگذرند.


وي همچنين گفت: الان آنچه مهم است اينكه نبايد صورت مسئله را پاك كنيم و مشكل توليدكنندگان همچنان باقي است و 90 درصد هزينه توليد برنج هزينه كارگر است و توليدكنندگان نياز به حمايت دولت دارند.
مردم ما در برابر آلودگي ها واكسينه هستند.


يكي از توليدكنندگان برنج در همين رابطه مي‌گويد: شايد برنج‌هاي وارداتي آلوده نباشد اما كيفيت بسيار پاييني دارد زيرا حتي موقع شست‌وشو و پخت حالت طبيعي برنج را نداشته و بوي تعفن‌آميزي دارد.
وي همچنين مي‌گويد پس از اعلام خبر اينكه برنج‌ها آلوده نبوده بسياري از مردم آن را نپذيرفته و اين را سياست دولت مي‌دانند تا برنج‌هاي وارداتي كه حجم بالايي هم دارند روي دستشان نماند.


وي با خنده مي‌گويد خوشبختانه مردم ما در برابر آلودگي‌ها واكسينه هستند نه برنج آلوده روي آنها تاثير مي‌گذارد نه ماهي و گوشت آلوده.


وي همچنين يادآور شد: مجوز برنج‌هاي وارداتي به كسي جز دوستان و آشنايان مربوطه داده نمي‌شود بنابراين با انتشار آلوده بودن برنج‌ها دوستان همين افراد متضرر مي‌شدند.


آيا روابط پشت پرده درميان است يا مراكز تحقيقاتي ناكارآمد
شعبان گيلاني عضو شوراي مركزي خانه كشاورز و مسئول" كميته تخصصي زراعت خانه كشاورز مازندران" در اين رابطه با ناراحتي مي‌گويد:متاسفانه مشكل توليدكنندگان همچنان باقي است و واردكنندگان با روابط پشت پرده‌اي كه دارند به راحتي مي‌توانند مساله آلوده بودن برنج‌ها را پنهان نگه دارند.


وي مي‌گويد:آلوده بودن اين برنج‌ها نيازي به آزمايشگاه و مراكز تحقيقاتي مجهز ندارد كافي است مقداري از اين برنج را در كنار برنج طارم ايراني بگذاريم ببينيد پرنده‌ها و حتي موش‌هاي خانگي كدامشان را مي‌خورند.
وي مي‌گويد:اين برنج‌ها حتي قابل خوردن براي حيوانات و پروندگان نيست و آنها به راحتي اين مساله را تشخيص مي‌دهند پس چگونه مردم ما بايد اين برنجي را كه با آب كارخانه‌هاي صنعتي كشت شده مصرف كنند.


وي مدعي شد برنج پرمحصول ايراني كه به كيفيتي در كشور مطرح است صد برابر بهتر از برنج‌هاي خارجي وارد شده از هندوستان است.


وي تناقض‌گويي‌هاي انجام شده در چند وقت اخير در اعلام آلوده بودن و نبودن برنج در كشور را نبود مديريت دولت مي‌داند وافزود: چرا وقتي كشور به يك ميليون تن واردات برنج نياز دارد بايد هشت ميليون تن برنج وارد كشور شود چه منافعي و چه افرادي از اين مساله مي‌برند تا توليدكننده زحمتكش هر روز بر مشكلاتش اضافه شود.


دستگاه هاي مجهز براي تشخيص آلودگي نداريم
مرتضي نصيري مسئول مركز تحقيقات برنج مازندران نيز به ايلنا مي‌گويد:اطلاعي از آلوده بودن برنج‌هاي وارداتي نداريم زيرا در اين مركز تحقيقاتي چنين دستگاه‌هاي مجهزي وجود ندارد و ما نمي‌توانيم درصد سموم و آلودگي آنها را آزمايش كنيم.


وي مي‌گويد ما هم مانند ساير مردم ابتدا شنيديم برنج‌ها آلوده است و الان اعلام كردند كه هيچ مشكلي ندارد ولي آنچه براي مركز تحقيقاتي استان واضح و روشن است اينكه بي‌كيفيت‌ترين برنج ايراني نيز از برنج‌هاي وارد شده سالم‌تر است(ilna)



    ©2013 APG.ir