تعداد بازدید: 2815

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 29 مهر 1388-0:0

ابراهيمي:به ما اعتماد کنید

مديرکل فرهنگ وارشاد مازندران گفت:اعتبار بخش آب و برق بیشتر از حوزه فرهنگ است-در مازندران باید یک الگو و مدل جدیدی درباره موسيقي تعریف شود-موسیقی ایرانی یکی از مظاهر تمدن در دنیاست-حضور فعالان عرصه موسيقي را هموار مي کنم-تاکنون نگاه ارشاد به موسيقي هرچه که بوده ، نگاه ما در جهت بهبود است. 


هادي ابراهيمي که در اولين گفت وگوي خود بعد از انتسابش به مدير کلي فرهنگ وارشاد مازندران،به خوانندگان "مازندنومه" اعلان کرده بود نخستين نشستش را با اهالي موسيقي برگزار کند،به وعده اش عمل کرد.

او با مدیران آموزشگاه های آزاد موسیقی استان ديدار کرد و در اين نشست با بیان این که اعتبار بخش آب و برق بیشتر از حوزه فرهنگ است ، تصریح کرد: در بحث های رفاهی و پشتیبانی نیز اعلام آمادگی می کنم و با همین بضاعت کم هرآنچه داریم در اختیار این عرصه قرار داده و توقع داریم به ما اعتماد کنید.

 هادی ابراهیمی گفت : یکی از دغدغه های جدی ، نشست با فعالان موسیقی بود و این فرصت را غنیمت شمرده و برای شنیدن سخنان فعالان این عرصه آمادگی کامل دارم.

وی با بیان این که موسیقی یکی از اجزا و عناصر در برنامه های صدا و سیما است ، اظهار داشت : آنچه که مهم است در مازندران باید یک الگو و مدل جدیدی در این موضع تعریف شود.

ابراهیمی افزود: تولید یک اثر هنری کار راحتی نیست چه کسانی که در آموزشگاه ها کار می کنند و چه افرادی که در عرصه تولید قدم برداشته اند.

وی با بیان این که مظلومیت همواره با تولید کننده همراه بوده ، تصریح کرد: تولیدکنندگان در عرصه فرهنگ و محصولات فرهنگی مورد لطف قرار نگرفته و کمتر سخنان آنها را شنیده است.

ابراهیمی بااشاره به این که حوزه فرهنگ وسیع ، متکثر و متنوع است ، ابراز داشت : نمی توان فرهنگ را تنها در اجزا و عناصر خاص دید و موسیقی به عنوان یکی از مولفه های فرهنگی در ذات و دل فرهنگ قرار دارد.

وی هدف از نشست را آسیب شناسی وضع موجود موسیقی استان دانست و گفت : برخی از الزامات که در این عرصه به صورت ایدئولوژی درآمده در جلوی کار قرار دارد.

ابراهیمی با بیان این که 70 درصد از جمعیت کشور را جوانان تشکیل می دهند ، اذعان داشت : سیل تهاجمی محصولات فرهنگی هر روز بیشتر می شود و ما نیز صرفا د رحال تقلید بوده و نقش کپی رایت را ایفا کرده ایم.

وی با اشاره به این که در عرصه فرهنگ از یک زاویه هنری و فرهنگی باید نگاه کنیم گفت: به دلیل برخی سهل انگاری ها کار به جایی کشید که فعالیت های زیرزمینی را فراتر از قانون در بعضی شهرها داشته ایم.

ابراهیمی افزود: شاید بعضی مشکلات قانونی و موانع بر سر راه وجود داشته باشد که با متانت و صبوری برطرف خواهد شد.

وی تصریح کرد: توجه به نیاز و ذائقه و مصلحت مخاطب از دغدغه هایی است که ما را بر آن داشت که تولیدات را عرصه زیست بوم خود با فرهنگ غنی ببینیم.

ابراهیمی گفت : بسیاری از کشورهایی که داعیه تمدن دارند از فرهنگ ایرانی استفاده می کنند و ما یک ملت متمدن و تمدن ساز هستیم .

وی با بیان این که موسیقی ایرانی یکی از مظاهر تمدن در دنیاست ، ابراز داشت : اما در این راه ظرفیت ها تامین نشده و این ضعف مسوولان و متولیان است و با افراط و تفریط مواجه بوده ایم که به کار ضرر زده و بر خود وظیفه می دانم با حضور فعالان این عرصه راه را هموار نمایم.

ابراهیمی ، موسیقی سنتی را از دغدغه های جدی دانست خاطرنشان کرد: باید هزینه های مناسبی در این جهت داشته باشیم و تاکنون نگاه ارشاد به این عرصه هرچه که بوده ، نگاه ما در جهت بهبود است. 

در اين نشست برخي هنرمندان مدعو هم به بيان ديدگاه هاي خود پرداختند که چکيده آن در زير آمده است:

 
*اسماعيل پرقوه، مدير يك آموزشگاه موسيقي در  آمل: بسياري از آموزشگاه‌هاي موسيقي به مرحله تعطيلي رسيدند به طوري كه آموزشگاه‌هاي غيرمجاز و زير‌زميني در مازندران گسترش يافت. 

- بسياري از افراد كه غيرمجاز فعاليت مي‌‌كنند در منزلشان تا 40 هنرمند دارند، ولي صاحبان آموزشگاه در برخي از فواصل با سه هنرآموز موسيقي مشغول تدريس هستند.

*فاطمه سحرابيان،عضو درجه يك خانه موسيقي ايران و مدير يک آموزشگاه موسيقي در بابل: برنامه هاي آموزش و پژوهش موسيقي بايد در استان برگزار شود. اين كار در دوران مديريت بزرگ نيا بر ارشاد مازندران انجام مي‌شده است كه در دوره مديريت قبلي(امامزاده)تعطيل شد.


-درآمد اهالي موسيقي بسيار كم است و تنها عشق به كار است كه الفباي موسيقي در استان را سرپا نگه مي‌دارد.

 *خانم اباذري،هنرمند ساروي:سال‌هاي قبل نيز اين نشست‌ها با شوق و ذوق برگزار مي‌شده است ولي از اين نشست انتظار داريم كه فرمايشي و فقط رزومه كاري مدير كل نباشد. 

-برگزاري هر كنسرت صحنه‌اي 4 ميليون تومان هزينه دارد. جايگاه موسيقي اين نيست كه صاحب يك رستوران اسپانسر كنسرت صحنه‌اي شود. اهالي موسيقي در ارشاد به دنبال حامي مي‌گيرند.

*جمشيد قلي نژاد،نوازنده ني وآهنگ ساز ساروي: برخورد با موسيقي آنقدر بد بوده‌ كه خوردن 10 قرص دسر غذاي ما شده است. 


- موسيقي در استان مظلوم است و با سياست اتخاذ شده در حوزه موسيقي نمي‌شود كار كرد.

 -به عنوان داور به استان‌هاي ديگر مي‌رويم ولي در استان خودمان به موسيقي توجهي نمي‌شود.



    ©2013 APG.ir