تعداد بازدید: 2874

توصیه به دیگران 1

شنبه 16 آبان 1388-0:0

اتا روز موندگار

 مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران براي نخستين بار در مراسم روز مازندران به زبان محلي با مهمانان صحبت كرد.


بنا بر خبر رسيده به مازندنومه در اين مراسم كه جمعه شب در ساري برگزار شد، برپايي نمايشگاه كتاب‌هاي قديمي و عكس‌هاي آييني و عزاداراي با موضوع مازندران، نوروزخواني با لباس محلي، پذيرايي از ميهمانان با غذاهاي سنتي نظير آش، پشت زيك و دختردانه، اجراي سرودهاي اميري، كتولي و برپايي نمايش هاي محلي شيون كشي و لال بازي و بازي‌هاي محلي مازندران از برنامه‌هاي همايش روز ملي مازندران بوده است.

 عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در اين نشست گفت: سنت‌‌هاي مازندارني‌ها ارزش جهاني شدن دارد.

سيد‌رمضان شجاعي جمعه شب در مراسم روز ملي مازندران در اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران با اشاره به اينكه بسياري از استعدادهاي فرهنگي و آداب مازندران قابليت جهاني شدن دارد خواستار تشكيل مركز فرهنگي مازندران شناسي در كشور شد.

 شجاعي كياسري افزود: معرفي اصالت و تاريخ پرافتخار مازندران نياز به ايجاد مركز فرهنگي براي شناساندن بيشتر آحاد جامعه از اين استان دارد. وي خاطرنشان كرد: تقويت فرهنگ بومي مازندران نيازمند توجه بيشتر مسئولان دارد.

 نماينده مردم ساري در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه غذاهاي بومي محلي، گويش محلي، موسيقي و فرهنگ غني مازندران اكنون براي مردم ساير نقاط كشور زيبا و ماندگار است، تصريح كرد: بسياري از اين قابليت‌هاي ادبي و فرهنگي ارزش جهاني شدن و معرفي در سطح بين‌المللي دارد.

 شجاعي بيان داشت: هويت و فرهنگ هر استاني مايه آبرو و تعالي فرهنگي آن كشور مي‌شود و در صورت ايجاد خلل فرهنگي در جامعه مهندسي فرهنگي مفهوم و معناي واقعي خود را از دست مي‌دهد.

 مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران نيز در اين آيين كه به زبان محلي مازندران براي حاضران سخنراني كرد؛ روز مازندران را از روزهاي ماندگار و به ياد ماندني مردمان اين خطه دانست و افزود: مازندران داراي پيشينه قوي فرهنگي و هنري بوده و مازندران جزو استان‌هايي بودند كه پذيراي نخستين حكومت شيعي در جهان بودند.

 هادي ابراهيمي با بيان اينكه روز 14 آبان روزي تشريفاتي و نمادي نخواهد بود، گفت: مازندران در حوزه فرهنگ و هنر ظرفيت تمدن‌سازي را در جهان دارد.

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران با اشاره به وجود استعداهاي بالقوه در حوزه فرهنگ و ادب مازندران تصريح كرد: فرهنگ مازندراني با سبقه قوي ديني، آييني، فاخر و اثرگذار خود به آن سوي مرزها حشرو نشر مي‌شود.

 ابراهيمي با بيان اينكه فرهنگ بومي مازندران بايد با حضور فرهنگيان ادبي و هنري استان تقويت شود، افزود: در روز 14 آبان بايد ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي مازندران را به معرض آزمايش عمومي قرار داده و براي همه مردم كشور اين روز را بيشتر بشناسانيم.

 وي با اشاره به اينكه روز مازندران در شوراي فرهنگ عمومي مازندران تصويب شده است، از مسئولان شوراي فرهنگ عمومي كشور خواست نسبت به ثبت اين روز ماندگار در تقويم رسمي كشور اقدام كنند.

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران با اعلام اينكه چهره‌هاي خدوم فرهنگي مازندراني در نقاط كشور داراي قابليت اجراي برنامه‌هاي توسعه فرهنگي براي استان هستند، اظهار داشت: همه افرادي كه بخواهند براي اعتلاي فرهنگ بومي مازندران تلاش كنند را پذيرا هستيم.


  • فیروز مازرونیپاسخ به این دیدگاه 0 1
    يکشنبه 17 آبان 1388-0:0

    ونه کار واقعا درس بیه. ونه خنابدون. شما چی سر ونه حرف ره همونتی که بئوته ننویشتنی؟


    ©2013 APG.ir