تعداد بازدید: 2951

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 28 آبان 1388-0:0

آقاي رييس جمهور؛رابطه با مصر را از سر بگيريد

نامه ي دکتر سيف الرضا شهابي به دكتر احمدي نژاد درباره ضرورت برقراري رابطه با مصر


مازندنومه:دکتر سيف الرضا شهابي-تحليل گر سياست خارجي و نويسنده چند جلد کتاب درباره تاريخ و سياست ايران و خاورميانه(متولد1331بابل)-نامه اي به دکتر احمدي نژاد نوشت و پيشنهاد کرد ايران با مصر رابطه سياسي برقرار کند.متن اين نامه که در تاريخ بيستم مهرماه براي رئيس جمهور ارسال شده در زير آمده است:                                

                                   بسم الله الرحمن الرحيم

                   محمد رسول الله الذين معه اشداعلي الكفار و رحما بينهم

جناب آقاي دكتر احمدي نژاد

رياست محترم جمهوري اسلامي ايران

باسلام و احترام

اجازه بفرمائيد براي جلوگيري از اطاله كلام بدون مقدمه و تعارفات وارد بحث مورد نظر بشوم؛

       در 4 سال قبل و در روز هاي آغازين رياست جمهوري جنابعالي نامه اي تنظيم كرده بودم مبني برضرورت برقراري رابطه با جمهوري عربي مصر،ليكن در آن زمان به علت عدم شناخت دقيق ار ديدگاه هاي شما در رايطه با سياست خارجي از ارسال آن خودداري كردم واكنون:

جناب آقاي رئيس جمهور

      همان گونه كه مستحضريد مصر كشوري تاثير گذار بر تحولات منطقه و جهان اسلام و جهان عرب و در سطح بين المللي است و از 30 سال قبل در پي فرمان انقلابي و اعتراضي حضرت امام در رابطه با قرارداد كمپ ديويد روابط دو كشور قطع شد.

ازآن زمان تا كنون دو كشور مصر و ايران از نظر داخلي و روابط خارجي دستخوش تغيراتي شده اند واوضاع منطقه و روابط بين الملل هم تحول پيدا كرده است.

  با توجه به اوضاع موجود به نظر مي رسد تداوم قطع روابط به نفع دو كشور ايران و مصر- خصوصا جمهوري اسلامي كه منادي وحدت جهان اسلام است- نباشد و مورد سوءاستفاده معاندين و مخالفان اتحاد مسلمانان قرار مي گيرد .

براين اساس به عنوان يك فرد مسلمان ازآن مقام محترم درخواست مي شود در فراهم نمودن زمينه براي دست يابي به اين هدف مقدس گام هاي بنياني برداريد.

      البته جنابعالي در دوره اول رياست جمهوري براي تجديد رابطه اظهارعلاقه فرموديد اما در عمل توام با موفقيت نبود. احتمالا بخشي از عدم موفقيت به خاطر مواضع مقامات مصري است وليكن بخشي از آن هم به سبب تحركاتي است كه در ايران در رابطه با مصر روي داده.من باب مثال :با توجه به حساسيتي كه در مقامات مصري نسبت به انورسادات وجود دارد توليد فيلم و به نمايش گذاشتن آن و يا شعارهائي كه در زمان جنگ 22 روزه غزه در خيابان هاي تهران عليه مقامات مصري داده مي شد نمي تواند در زدودن كدورت هاي 30 ساله و تجديد روابط آن هم در آستانه اقدامات حضرت عالي براي برقراري موثر و مفيد باشد.

      بنابراين تقاضامند است هماهنگ با اقدامات تان تمهيداتي هم در داخل فراهم بفرمائيد تا بهانه از دست مقامات مصري گرفته شود، توطئه هاي مخالفان منطقه اي و خارج منطقه اي بهبود روابط تهران-قاهره خنثي شود و در آينده نزديك شاهد گرمي روابط ميان دو كشور قدرتمند جهان اسلام باشيم .

      آيا شايسته است تهران با موسسين اسرائيل و حاميانش رابطه داشته باشد و با مصر كه حداقل 4 جنگ تمام عيار را با اسرائيل در كارنامه ضدصهيونيستي خود ثبت كرده قطع رابطه باشد؟

لازم است يك بار ديگر آيه شريفه اي كه در مطلع اين نوشتار ذكر شد قرائت شود.

  وماتوفيقي الا بالله عليه توكلت و اليه انيب

  دكتر سيف الرضا شهابي


  • پنجشنبه 28 آبان 1388-0:0

    رابطه با مصر را می پسندم اما نه از موضع ضعف!امروز مصر برای ما شرط می گذارد و ایران را بخاطر حمایت از حماس و حزب الله بی ادب و فاقد ادب دیپلماسی می داند! آیا می توان بی ادبی سیاسی مصر را که خواهان تعطیلی فعالیت هسته ای ما و خواهان عدم موضعگیری ما در حوزه فلسطین و لبنان و سایر کشورهای عربی است!نادیده گرفت؟!!!!
    باور نمی کنم که شعار حفظ عزت را باور ندارید و رابطه با مصر را در این شرایط توصیه می کنید!!!
    متاسفانه مصر به اعتماد و صداقت ما پاسخ خوبی نداده و باید با تامل عمل کرد.

    • ناشناسي كه مي شناسيدپاسخ به این دیدگاه 0 0
      پنجشنبه 28 آبان 1388-0:0

      اين نامه كه قطعا با استفاده از احساسات پاك ملي و ميهني نوشته شده، بايد مورد بررسي اولياي امور قرار گيرد. اما ايجاد روابط با مصر يا حتي ترميم روابط با عربستان آنگونه كه آقاي دكتر مطرح كرده اند كمي آرمانگرايانه و به عبارت بهتر خيالبافي و كمي بخش نامه اي است. ايجاد روابط با مصر نيازمند مكانيزمهاي اعتماد ساز است كه جمهوري اسلامي ايران در اين چندسال نه تنها آن را ايجاد نكرده بلكه اعتماد قبلي زا نيز خراب كرده است. بهتر بود آقاي شهابي به آقاي رئيس جمهوري توصيه مي كردند مكانيزمهاي اعتماد ساز را ايجاد كند تا انكه بخواهد با استناد به يك آيه به ايجاد رابطه با مصر بپردزاد. مگر در دوسال پيش رئيس جمهور نگفته بود كه همين فردا سفارت در مصر باز مي شود و مورد تمسخر همه آشنايان به امور سياسي قرار نگرفت و بدون مشورت با اولياي امور در وزارت خارجه خودسرانه كارهائي انجام داد كه شرح آن هفتصدمن كاغذ خواهد بود.
      رئيس جمهوري شب تصميم مقتضي را مي گيرد و صبح به وزارت خارجه يا بازرگاني يا ... امر مي كند فلان كار انجام شود در حاليكه اين گونه امور به يك ايه و حديث و استخاره ارتباط مستقيمي ندارد.
      رئيس جمهوري فعلي اقبالي براي گشايش روابط با مصر و آمريكا نخواهد داشت و عليرغم اعلام مواضعي كه مي كند تبديل به قذافي يا چاوز شده كه تنها به درد حضور در كنفرانسهاي پرسر وصدا مي خورد و دردي از منافع ملي ما را نمي گشايد. عاشق توجه و تشنه روي بورد قرار گرفتن!!! واقعا چه دردي است ايرانيان را!!!

      • پنجشنبه 28 آبان 1388-0:0

        دست دکتر شهابی درد نکند.باز هم از این نامه ها به رییس جمهور بنویسد شاید افاقه کرد!هر چند ما می دانیم گوشی بدهکار این حرفها نیست.


        ©2013 APG.ir