تعداد بازدید: 3118

توصیه به دیگران 1

شنبه 30 آبان 1388-0:0

داغداريم

جمعي از رييسان انجمن هاي کارگري استان در ديدار با لاريجاني عنوان کردند:ما داغدار غم همکاراني هستیم که برای کسب حلال جان خود را بر اثر سوانح کارهای مختلف ساختمانی از دست دادند وخانواده های شان در در مرداب فلاکت و بیچارگی فرورفتند.


روسای انجمن‌هاي صنفي کارگران ساختمانی، آرماتوربند و میوه و تره‌بار فروشانشهرستان‌هاي ساری ،قائمشهر به همراه تعدادی از کارگران آسیب دیده و ازکار افتاده در ديدار با رئيس فراكسيون كارگري و رئيس مجلس شوراي اسلامي خواستار اجرای صریح قانون بیمه های تامین اجتماعی کارگران ساختمانی توسط دولت و سازمان تامین اجتماعی شدند.


این كارگران با ارائه درخواستی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهان برخورد با کسانی شدند که مصوبات مجلس شورای اسلامی را اجراء نمی‌كنند.


ilna متن اين درخواست را در سايت خود قرار داده است:

 
ما، اعضای انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان مازندران به نمایندگی از طرف قریب به 60 هزار کارگر بومی استان مازندران و 7 هزار کارگر غیر بومی شاغل در استان بدینوسیله مراتب اعتراض و دادخواهی خود را نسبت به عدم نظارت براجرای قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی که در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ نهم آبانماه سال 1386 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 16/8/1386 به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 471/123294 مورخ 19/8/1386 رئیس جمهور ابلاغ و ایشان نیز طی نامه شماره 132734 مورخ 11/9/1386 به وزارت رفاه و تامین اجتماعی جهت اجراء ابلاغ نموده اند اعلام می‌داریم.


موارد اجرای قانون مصوب
ماده 1 قانون: کارگران با داشتن کارت مهارت فنی و حرفه ای پس از اتمام آموزش فنی توسط فنی و حرفه ای کل کشور از تاریخ نام نویسی در سازمان تامین اجتماعی مبتنی بر کد ملی مشمول این قانون هستند.


ماده 3 قانون:حوادث و بیماری ، غرامت دستمزد ، از کار افتادگی ، بازنشستگی و فوت مواد قانون شناخته شده است.


ماده 4 قانون : افراد خانواده بیمه شده جهت برخورداری از خدمات موضوع بند الف این ماده طبق ماده 58 قانون تامین اجتماعی و در مورد بازماندگان طبق مواد 81و82 قانون یاد شده تعیین می گردند.


ماده 5 قانون: مراجع ذی ربط مکلفند صدور پروانه را منوط به ارائه رسید پرداخت حق بیمه برای هر متر مربع سطح زیر بنا معادل چهاردرصد (4%) حداقل دستمزد ماهانه سال درخواست پروانه به حسابی که سازمان تامین اجتماعی اعلام خواهند کرد پرداخت نمایند.


ماده 6 قانون: حق بیمه سهم بیمه شده معادل هفت درصد (7%) دستمزد ماهانه ای خواهد بود که طبق ماده (35) قانون تامین اجتماعی مصوب 1354 و اصلاحی 25/8/1379 برای کارگران تعیین می شود.


تبصره ماده 6: دولت مکلف است معادل سه درصد (3%) ماخذ کسر حق بیمه به عنوان سهم مشارکت خود را در بودجه کل کشور منظور و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نماید.


از زمان تصویب قانون فوق الذکر تا امروز سازمان تامین اجتماعی کل کشور توسط شهرداریها (4%) مبالغ قید شده در قانون بیمه کارگران ساختمانی را دریافت نمودند و از سال 1387 دولت در لایحه بودجه کشور 3% سهم خود را دریافت نمود اما حق و حقوق ما کارگران ساختمانی در میان این همه سرانه چه بود و ما در کجای این بودجه قرار داشتنیم پس حق ما چه شد؟ چه کسی باید مدافع حقوق از دست رفته ما باشد ؟

چه مرجعی به جز خانه ملت قادر به رسیدگی و دفاع از حقوق ضایع شده کارگران روزمزد ساختمانی می باشد؟
یادآور می شویم که طبق آمار اعلام شده طی چند سال گذشته توسط سازمان تامین اجتماعی 22هزار و 134 مورد حادثه ناشی از کار اتفاق افتادکه منجر به ازکار افتادگی 618 نفر شد.

حوادث ناشی از کار در سال 1387 منجر به فوت 83 نفر و 242 مورد حادثه های ناشی از کار باعث از کار افتادگی کلی 376 مورد و از کار افتادگی جزئی 1050 مورد شد .


بیشترین آسیب دیدگان حوادث برای گروههای سنی 25تا 29 سال بود 98 درصد حوادث ناشی از کار برای مردان و 75 درصد برای متاهلان روی داده است .


آیا بار مالی دولت سنگین‌تر است یا هزینه قطع معاش خانواده‌ها وقایع بزرگ و تلخ زندگی مرارت بار کارگران ساختمانی که لحظه به لحظه کار آنها با خطرات جدی همراه است و سلامتی و وجودشان را تهدید می‌کند؟


ما داغدار غم از دست دادن همکاران عزیزی هستیم که برای امرار معاش و کسب حلال پس از سالها تلاش جان خود را بر اثر سوانح کارهای مختلف ساختمانی از دست دادند و خانواده هایشان در کمال ناباوری در مرداب فلاکت و بیچارگی فرو رفتند.


تصویب قانون بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی اگر چه بارقه از امید را در ما زنده کرد و یافتیم که برخی نمایدگان از جنس و سنخ ما هستند و ما را هم فهمیده اند و بخشی از مشکلاتمان را لمس کردند اما عدم اجرایی شدن آن علیرغم زمینه های قانونی قبلی آن در سالهای قبل و بعد از انقلاب توسط افراد بی درد که خواسته یا ناخواسته با اجرائی نشدن این قانون سعی دارند تا با وارد نمودن لطمات فراوان به قشر زحمتکش و مقدس کارگر که مورد احترام و تقدیس بزرگان دین و شرع مقدس اسلام بوده شیرینی شهد آنرا در کاممان به زهری مهلک بدل ساخت از شما وکلای مردم و سایر مسئولین امر خواستار برخورد قانونی و انتقال خواسته هایمان به دیوان عدالت اداری هستیم .


پیشنهادات ما
1-کار ساختمان سازی مشاغل سخت و زیان آور شناخته شود
2-کارگران ساختمانی که دارای بیمه مشاغل هستند مشمول قانون کار قرار بگیرند.
3-کارگران دارای بیمه مشاغل آزاد طبق قانون کار دارای سرانه طول درمان شوند.
4-انجمنهای صنفی کارگری می توانند به سازمان تامین اجتماعی در شناسایی کارگران ساختمانی کمک کنند.



    ©2013 APG.ir