تعداد بازدید: 3401

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 20 دی 1388-0:0

ابراهيمي:به بعضي ها کارت قرمز می دهیم

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران گفت:به هر متنی مجوز اجرا نمی دهیم-برخی از افراد فقط حرف می زنند-معاون هنری اداره کل باید بر سر تمرین گروه های تئاتر حضور یابد-سرانه فرهنگی ما به قیمت یک پفک نمکی هم نیست.


دومين نشست مشترک اهالي تئاتر استان با مديرکل فرهنگ ارشاد اسلامي مازندران برگزار شد.در اين نشست پيرامون برخي موضوعات از جمله: ناعادلانه بودن بودجه هنری شهرستان ها ، تشکیل اتاق فکر یا شورای مشاوره تئاتر استان ، عدم بسترسازی و ساختار مناسب در تئاتر استان ، بسته بودن در مجتمع های فرهنگی هنری ارشاد در شهرستان ها ، نبود سالن اجتماعات در شرق مازندران ، فقر دانش در تئاتر استان و لزوم حفظ حرمت هنرمندان اظهارنظر و بحث شد.گزارش کامل مازندنومه را از اين نشست بخوانيد.

*پشت درهاي بسته!

 مهمان نواز از تئاتري هاي قائمشهر گفت:مجتمع فرهنگی هنری قائمشهر در سال 85 و با اعتبار یک میلیارد و 500 میلیون تومان و به مساحت 5 هزار متر به بهره برداری رسید اما پس از افتتاح ، در آن به روی هنرمندان و گروه های تئاتر بسته شد و امروز هنرمندان عرصه تئاتر قائمشهر محلی نه برای اجرا حتی برای نشست و گفت و گو و تبادل نظر نیز ندارند.

ملک محمودی از هنرمندان تئاتر شهرستان ساری اظهار داشت: مشکلات تئاتر درهر گوشه ای از استان مشابه یکدیگر هستند و اگر ساختار تئاتر تغییر نیابد پیشرفتی به وجود نخواهد آمد.

 وی با بیان اینکه توجه به دانش و تجربه ی صحیح ، به شدت در تئاتر استان مهجور مانده،پرسيد: اداره کل ارشاد هیچگاه تجربیات را ارزشیابی نکرده که آیا این تجارب مناسب انتقال به نسل جدید بوده است ؟

 عبدالرضا رشیدی از تئاتر شهرستان نور گفت: سال گذشته اعزام هنرمندان تئاتر به جشنوار فجر در سطح بسیار محدود انجام شد و انتظار ما این است امسال این عمل در سطح گسترده تری صورت بگیرد و گروه های تئاتر بیشتری عازم تهران شوند.

*ارشاد از ما چه مي خواهد؟

معصومی از ساری اظهار داشت : اگر مشخص شود ارشاد از هنرمندان چه می خواهد بهتر می توانیم تکلیف خود را ادا کنیم.

وی با اشاره به اینکه نیازداریم حرمت هنرمندان حفظ شود ، گفت: هیچ کس از ادارات ارشاد استان گروه های راه یافته به جشنواره ها را همراهی نمی کنند و با وجود سختی کار هیچ حمایت اداری نداشته ایم.

افشین رشیدی در این نشست  خواستار انتشار بولتن تئاتر استان به صورت ماهنامه شد و درجه بندی گروه های تئاتر را از مدیرکل ارشاد تقاضا کرد.

 وی گفت: نیاز به انتصاب اعضای شورای نظارت نمایش شهرستان ها وجود دارد ضمن اینکه بستر تولید نیز باید افزایش یابد.

 رشیدی تصریح کرد: کارشناسان هنری در شهرستان ها برای انتقال تجربیات خود کم لطفی می کنند.

وی با اشاه به اینکه تحصیلکردگان ما نباید منتظر نقطه طلایی برای بهره برداری باشند اذعان داشت: با وجود بالاترین آمار تحصیلکردگان تئاتردر استان اما کمترین حضور این افراد در این زمینه را شاهد هستیم.

*ذوق زده نشويم

اردشیر تیموری از قائم شهر گفت: دچار ذوق زدگی نشویم که دو گروه از استان به جشنواره راه یافته اند ، اگر این اتفاق افتاده باید به پیشینه این گروه ها توجه کرد.

 وی بزرگترین ایراد تئاتر را نداشتن متولی و کارشناسان اداره کل و شهرستان ها دانست و افزود: کارشناسان زیاد تساهل می کنند .

تیموری با اشاره به اینکه جنگ بیهوده از دیگر مشکلات است ،پرسيد: چرا دو جریان تحصیلکرده و دارای تجربه ساماندهی نشده اند ؟

 موسوی از بهشهر در این نشست اظهار داشت : کلیه کارهای فرهنگی هنری مساجد و حتی برنامه ریزی کنگره شهدا را نیز کارشناسان هنری ادارات انجام می دهند و به همین دلیل فرصت کافی برای اختصاص دادن به هنرمند ندارند.

 وی با درخواست بازنگری در خصوص بیمه هنرمندان گفت: شرق مازندران هیچ سالن اجتماعاتی ندارد.

ضمیرپور از هنرمندان تئاتر ساری گفت: هر روز بخش اداری ارشاد پیشروی بیشتری به مجتمع فرهنگی و هنری ساری دارد.

وی افزود: در گذشته بیش از 15 گروه تئاتر به صورت شبانه روزی در این مجتمع به فعالیت و تمرین مشغول بودند اما اکنون این گروه ها به حدود 4 گروه تبدیل شده اند.

 ضمیرپور تصریح کرد: چرا گروه های تئاتر برای تمرین های اولیه نیز باید به سالن اصلی بروند در حالی که این منافات دارد و ممکن است خطراتی را در پی داشته باشد.

 وی با بیان اینکه گروه های تئاتر با زحمتی که می کشند ، مزد خود را دریافت نمی کنند گفت: این مزد پول نیست بلکه شان هنرمند است.

*هنرمند بي اخلاق ارزش ندارد

علی نژاد از تئاتر قائمشهر از دیگر مهمانان این نشست بود ، وی اظهار داشت: ا زنهادینه نبودن اخلاق تئاتری رنج می برم و اگر هنرمندی اخلاق نداشته باشد ، هنرش هیچ ارزشی ندارد.

علی نژاد افزود :نبوداخلاق در هنرمندان سبب می شود که ابتدایی ترین آداب در گروه رعایت نشود.

 وی خواستار ساماندهی به گروه های تئاتر شد و تصریح کرد: چرا عده ای باید صبح ازخواب بیدار شده و نمایشنامه نویس و کارگردان و ... شوند؟

رجبعلی فلاح که از راه یافتگان به جشنواره بین المللی کودک است در این نشست از مدیرکل فرهنگ و ارشاد خواستار برنامه ریزی مناسب برای اجرا و تمرین گروه ها شد و گفت : دانش آموز و دانشجویی که به گروه تئاتر راه می یابد وقت و بودجه را خود هزینه می کنند و خانواده نیز باید مطمئن باشند که فرزند آنها در گروه فرهنگی و هنری جای گرفته و لطمه ای به اخلاق او وارد نخواهد شد.

به گزارش مازندنومه در این نشست هنرمندان تئاتر از ناعادلانه بودن بودجه هنری شهرستان ها گلایه مند بوده و خواستار تعیین ملاک برای این اعتبار شدند.

گفتنی است مهمترین مشکل مطرح شده در این نشست مشکلات مالی عنوان شده که این امر مانع راه یافتن گروه ها به جشنواره ها نیز شده است.

ابراهيمي،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران در این نشست که سه ساعت به طول انجامید ، گفت: هر قدر جامعه هنری تمایل به وحدت و یکپارچگی و همسویی بیشتری در فعالیت ها داشته باشند ، به همان میزان از رونق کار بیشتری بهره خواهند برد.

به گزارش خبرنگارما مدیرکل فرهنگ و ارشاد اظهار داشت: فاصله گیری از حاشیه و ورود به متن از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید به تضعیف و تخریب یکدیگر پرداخته و یا اندیشه ای را محکوم کنیم.

 وی تصریح کرد: اگر حرف ها رویکرد انتقادی داشته و برخاسته از فطرت و سرشت یکایک ما برای اعتلای کار باشد ، محترم ومیمون است.

ابراهیمی با بیان اینکه درعرصه تئاتر تفکیک پیشکسوت و فارغ التحصیل از یکدیگر معنایی ندارد اذعان داشت :هر گروه دارای ارزش ها و کارکردهایی است و هر دو درجای خود ارزشمند هستند.

وی گفت: برای من گروهی از جامعه هنری از ارزش برتری برخوردارند که آثار فاخر تولید کرده و به حاشیه نمی پردازند.

 ابراهیمی از راه اندازی کتابخانه تخصصی تئاتر در استان خبر داد و اظهار داشت : بخشی از کتاب ها تامین شده و به زودی شاهد افتتاح کتابخانه خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه به هر متنی مجوز اجرا نمی دهیم بلکه به برخی نیز کارت قرمز می دهیم ، افزود: برخی آثار و متون قابل ارائه نیستند و جلوی متن های با کیفیت پایین باید گرفته شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد عنوان کرد: در هر شهرستان با هزینه حدود 600 میلیون تومان مجتمع فرهنگی هنری ارشاد ساختیم اما هنوز چراغ این مراکز روشن نشده و به دست شما هنرمندان باید روشن شود.

 وی با بیان اینکه برخی از افراد فقط حرف می زنند تاکید کرد: این از مشکلات بزرگ این بخش است و برخی به جای حرف زدن ، برای معرفی خود ، کار ارائه کنند.

ابراهیمی گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد از آن دسته نمایش هایی که قابلیت انعکاس در جشنواره ها را داشته باشند حمایت می کند.

وی با اشاره به اینکه گروه های تئاتری هم در برخی زمینه ها کم کاری داشته اند ، اظهار داشت : برا ی معرفی آثار خود چه کرده اید؟ چند بنر و پوستر تئاتر در شهرها دیده می شود؟

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران با بیان اینکه معتقدیم کارتولید شده در زمینه تئاتر کمتر از کار سینمایی نیست ، گفت: اثربخشی کاری که در قالب تئاتر تولید می شود کمتراز زمینه های دیگر نیست.

 وی افزود: معاون هنری اداره کل باید بر سر تمرین گروه های تئاتر حضور یابد و کارشناس مسئول تئاتر نیز باید کنداکتور تمرین گروه ها را داشته باشد.

 ابراهیمی گفت: آثاری که تداعی گر ارزش ها و هنجارها در حوزه دین ، مذهب ، دفاع مقدس ، فرهنگ بومی و مسائل اجتماعی باشد مورد حمایت قرار می دهیم ، از بودجه های دیگر کسر کرده و در اینجا هزینه خواهیم کرد و این یک شعار نیست .

 وی با بیان اینکه منابع ما محدود است افزود: کل بودجه فرهنگی شهرستان ساری 19 میلیون تومان است و سرانه فرهنگی ما به قیمت یک پفک نمکی هم نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران با شاره به اینکه سرانه فرهنگی هر مازندرانی بین 70 تا 75 تومان است اظهار داشت: این میزان در استان گلستان به مرز 155 تومان رسیده است.

وی گفت : برای سال جدید در نظر داریم کشورهای حوزه دریای خزر را برای اجرای جشنواره به مازندران دعوت کنیم.

ابراهیمی تصریح کرد: جزء نخستین استان هایی هستیم که پذیرای اکو خواهیم بود.معاون هنری اداره کل باید بر سر تمرین گروه های تئاتر حضور یابد.

خاطرنشان مي کنيم نمايشگاه بزرگ کتاب،با بيش از 400 ناشر معتبر كشور،هشتم تا چهاردهم بهمن در ساري برپا مي شود .

اين نمايشگاه شامل 300 غرفه است و دهها هزار جلد كتاب عرضه شده در نمايشگاه از تخفيف 40 درصدي برخوردار خواهند بود.


  • سه شنبه 22 دی 1388-0:0

    ابراهیمی از روی که پا به ارشاد گذاشت ... نشست. ... کسایی که به خاطر بی کفایتی دوره قبل ...حالا می بینید

    • سه شنبه 22 دی 1388-0:0

      فکر نمی کنید از ایشون زیادی چیز مینویسید ؟


      ©2013 APG.ir