تعداد بازدید: 3550

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 30 دی 1388-0:0

آن چه در اوکراين ديدم

خاطره اي از انتخابات رياست جمهوري اوكراين در سال 2004(نوشته دکتر سیف الرضا شهابی،کارشناس سياست خارجي، 1331بابل)


     درسال 2004 (1383 )و در دور اول انتخابات رياست جمهوري اوكراين، من در كيف (پايتخت اكراين )بودم و از نزديك شاهد تبليغات و انتخابات بودم.

 در بين نامزدهاي انتخابات، رقابت شديد بين "ويكتور يانوكوويچ"كه طرفدار حفظ ارتباط با مسكو و "ويكتور يوشنكو"كه طرفدار غرب وعضويت اوكراين در "ناتو"و"اتحاديه اروپا "بود، به وجود آمد.

 مردم شرق اوكراين كه در مجاورت شوروي و از نژاد روسها هستند و مذهب "ارتدوكس "دارند، از يانوكوويچ  حمايت مي كردند و در مقابل ساكنان غرب اوكراين كه درنزديكي لهستان زندگي مي كنند و مذهب "كاتوليك "دارند از حاميان  يوشنكو بودند.

 بالتبع روسيه علاقه مندبود يانوكوويچ برنده شود و به اين خاطر چندروز قبل از انتخابات "پوتين "رئيس جمهور وقت روسيه به "كيف"آمده بود كه حمايت خودش را از يانوكوويچ اعلام كند؛ سفري كه به نظر اينجانب مصلحت نبود و به جاي اين كه به نفع كانديداي مورد نظرش تمام شود به ضرر يانوكوويچ تمام شد وحساسيت مردم اوكراين را نسبت به دخالت روسيه در انتخابات ايجاد كرد. در مقابل آمريكا و غرب با سرمايه گذاري مالي و تبليغات رسانه اي از يوشنكو حمايت كردند .

     طرفداران يوشنكو از رنگ "نارنجي"استفاده مي كردند؛رنگي كه در مرحله اعتراضات به نتيجه انتخابات با عنوان "انقلاب نارنجي "نامگذاري شد.

دور اول به پايان رسيد و يانوكوويچ برنده اعلام شد. طرفداران نارنجي با حمايت غرب و صرف هزينه هنگفت به نتيجه انتخابات اعتراض كردند. انتخابات باطل شد.د

ر دوره بعدي به خاطر وعده و وعيدهائي كه غربي ها به مردم اوكراين دادند(كه در صورت انتخاب  يوشنكو كشورشان وارد اتحاديه اروپا خواهد شد و اقتصاد اوكراين تحول پيدا خواهدكرد و وضعيت زندگي ومعيشت مردم بهتر مي شود) يوشنكو پيروز شد.

     يوشنكو بعداز پيروزي خانم "تيموشنكو"كه طرفدار شديد غرب و ضد روسيه بود را به نخست وزيري برگزيد.

  مردم اكراين در 5 سال اخير در انتظار تحقق وعده هاي غرب به سر بردند،اما اكنون پي بردندآن وعده ها توخالي و سرابي بيش نبودند و تغييري در زندگي آن ها پديد نيامد .

براين اساس رويكرد مردم اكراين به طرف يانوكوويچ افزايش پيدا كرد به طوري كه در انتخابات روزيكشنبه 17 ژانويه 2010 (27 /10 1388 )وي موفق شد با كسب 85/35 آرا بر رقيب سرسخت انتخاباتيش كه طرفدار غرب است و69/24 آراءرا به دست آورده ،پيشي بگيرد . البته انتخابات به دور دوم كشيده شده است.

      بعيد نيست در چند روز آينده و تا انتخابات دور دوم مجددا غرب دست به كار شود و با اعمال انواع ترفندها از جمله  تطميع نامزدهاي شكست خورده در دور اول آن هارا واداركند تا در دور دوم به حمايت از خانم "تيموشنكو"برخيزند و نتيجه انتخابات را به نفع اين خانم  تمام كندوليكن واقعيت اين است كه مردم اوكراين مردم سال 2004 نيستند. همين كه يانوكوويچ موفق شد بررقيبش پيشي بگيرد گواه بسياري از واقعيت ها است .


  • امیرهوشنگپاسخ به این دیدگاه 0 0
    پنجشنبه 1 بهمن 1388-0:0

    جناب آقای دکتر سیف الرضا شهابی ، خاطره زیبایی بود ولی جسارتا اینگونه می نمود که گریزی به حالات و کردار معترضین بعد از انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران زده اید و به شکل تلویحی قصد داشتید به جنبش سبز بگوئید که دل بستن به غرب یعنی خسران ، البته که دل بستن به غرب یعنی خسران و اصولا هیچ یک از معترضین ایران دلبستگی به جریان های غربی ندارند و این منافی اصل حریت است که ایرانی باشی و چشم امید به غرب ببندی ، حالا غربی ها هر چه می گویند پای خودشان ، غلط اضافی می کنند ، ولی دل بستن به شرق هم خطری کمتر از غرب ندارد ، روسیه همانقدر چپاولگر است که غربی ها ، بنا بر این باز هم نمی توان آینده خوبی را برای اکراین و اکراینی ها پیش بینی کرد ، من حیث المجموع اینکه گربه محض رضای خدا موش نمیگیرد و اصولا پایه های استکبار شرق و غرب بر موازین چپاول استوار و بنا شده است .

    • فیروز مازرونیپاسخ به این دیدگاه 0 0
      چهارشنبه 30 دی 1388-0:0

      واقعیت اینتا هسه که انتظار کمک از طرف غرب و شرق هیچ نفعی به حال ملتونی مثل ایران و اوکراین نارنه. اما ونه شه، شه کشور وضع ره درس هکنیم. هر چند که ایران و اوکراین و از این دس کشورون دله اصلاحات به خاطر فساد و غرور اصلاح طلبون و کارشکنی تندروئون محافظه کار تا اسا موفق نیه.


      ©2013 APG.ir