تعداد بازدید: 3050

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 14 بهمن 1388-0:0

قربانیان جهل

يادداشتي از شيخ عبدالله شاهيني-گرگان


پرده اول : ابوذر خسته و گرد و غبار بر صورت نشسته آماده رفتن به ربذه می شود همان جائی که حاکم خواسته او را به جرم حق گوئی اش آنجا فرستدبه دیدار علی می رود ....خبر او را در نخلستانی دارد حاشیه ی شهر به آنجا رفت که دید در کنار نهری آب می کشاند به سوی نخل ها ...نشست و دو زانو را در بغل گرفت و رو به علی گفت :

علی جان ؛ من و تو قربانی جهل مردم ایم

* * * * * * * * *

پرده دوم

تیر همچون باران از هر سو می بارد و جهنمی از آتش در قلب جنگل های سبز گیلان بر پاست و میرزا کوچک در کنار یار همیشگی اش دکتر حشمت همچنان در برابر دشمن مقاومت می کند و به مانند دو سرباز وفادار به سوی دشمن تیر می اندازند که در آن حال میرزا رو به دکتر حشمت می گوید :

- آمده بودیم که بنیاد ظلم بسوزانیم و نهضتی در اندازیم.

و دکتر حشمت لبخند بر لب می گوید :

- میرزا !! میرزا بنیاد ظلم در دل آدم های نادان است بر کندن استبداد دشوار نیست اما چه باید کرد با نادانی توده ها !

* * * * * *

دو پرده از عبرت های تاریخ را آوردم که ببینیم و بدانیم همه ی بلاها و مصیبت ها از کجاست بدانیم که بنیاد ظلم بر چه چیز استوار است و چگونه باقی می ماند شک نکنیم بنیاد

ظلم قبل از آنکه به زور قرار گیرد بر روی جهل و نادانی استوار است همه ی تاریخ گواه بر درستی این نکته است.


  • دوشنبه 26 بهمن 1388-0:0

    بسار عالی بود مانند دیگر نوشته های اقای شاهینی

    • شنبه 17 بهمن 1388-0:0

      پرده آخر
      جهل می تواند به صورت مدرن و روشنفکرانه اش هم وجود داشته باشد. به نظر شما کارل مارکس، ماکس وبر، ژان پل سارتر، و ... عاقل بودند یا جاهل؟ معیار عقل و جهل محاسبه دقیق منافع انسان در هر دو جهان است. اگر فکر می کنید با در اختیار گرفتن منافع، محبوبیت، شهرت، قدرت، ثروت، جایگاه مدیریتی رفیع و ... دنیا را بردید و به عنوان یک روشنفکر مشهور شدید و مردم شما را عقل کل می پندارند و این برایتان کفایت می کند بسیار در اشتباه هستید. معیار حسینی به این است که محاسبات را برای منافع دو جهان در نظر بگیرید و متاع قلیل و ناپایدار این چند روزه حیات در جهان مادی شما را از منافع عظیم و باقی آن جهان غافل نکند. به نظر می رسد جاهل مردم در طرف (به ظاهر) پیروز بیشتر قرار داشتند تا در طرف شهدای کربلا. عاقل کسی است که جهادی باشد و جان خود را به مفت در رختخواب تحویل ملک الموت ننماید بلکه برای دفاع از همین مردم و در برابر استکبار ظالم با همه ترفندهایش در حمایت از ولی فقیه و در راستای مشی امام زمان (عج) مبارزه و مجاهده کند.

      • شنبه 17 بهمن 1388-0:0

        azar_chehreh@yahoo.com

        • چهارشنبه 14 بهمن 1388-0:0

          روزي به بزرگي گفتند كه ديديم روحاني اي دزدي كرده! گفت: قطعا اشتباه مي كنيد؛ برويد. چند روز ديگر آمدند و باز هم گفتند ديديم روحاني اي دزدي كرده! بزرگ گفت: داريد دروغ مي گوييد. بعد از چند بار آمد و شد..... بزرگ گفت: اي دوستان من، آن دزد لباس روحاني به تن كرده و اگرنه هيچ روحاني اي دزدي نمي كند. و آنكه معصيت كبيره مي كند دزدي است كه لباس روحاني برتن كرده!

          • چهارشنبه 14 بهمن 1388-0:0

            و پرده اي ديگر من بگويم كه در جنگ جمل شخصي آمد نزد حضرت امير (ع) و گفت ياعلي من نمي دانم حق با كدام طرف است. آنطرف طلحه و زبير و عايشه همه از نزديكان و ياران پيامبر و اينسو هم تويي كه تو هم از ياران پيامبر و .... هستي! من نمي دانم حق با كدام است.! حضرت فرمود افراد را ملاك حق نكن بلكه بوسيله حق افراد را بسنج! امروز بسياري شعار خط امام و نزديكي به امام (ره) و مسئوليت از سوي امام (ره) مي دهند و مي خواهند اينگونه خود را حق جلوه دهند اما نمي دانند كه اين ملاك براي پيدا كردن حق بسيار كوته فكرانه است.


            ©2013 APG.ir