تعداد بازدید: 3127

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 21 بهمن 1388-0:0

درس هاي انتخابات اكراين براي اصلاح طلبان و اصولگرايان ايران

يادداشتي از دکتر سیف الرضا شهابی،متولد 1331بابل


        دور دوم انتخابات رياست جمهوري اكراين به پايان رسيدو همانگونه كه پيش بيني مي شد "ويكتور يانوكويج"موفق شد اكثريت آرا را كسب كند و براي 5 سال آينده رياست جمهوري اين كشور را بر عهده بگيرد .به نظر اين جانب بررسي انتخابات اكراين در ظول 5 سال اخير مي تواند آموزه خوبي هم براي اصلاح طلبان و هم اصولگرايان ايران باشد.

      آن دسته از اصلاح طلبان كه تصور مي كنند عصر جمهوري اسلامي به پايان رسيده و بايد سيستم هاي غربي را جايگزين کرد و ليبرال دموكراسي راحاكم كرد و نزديكي به غرب و آمريكا مي تواند براي كشور پيشرفت و ترقي و رفاه را به ارمغان آورد.

 اگر نيم نگاهي به تحولات 5 سال گذشته اكراين بيندازند احتمالا مجبور خواهند شد در ديدگاه شان تجديدنظر كنند .

در سال2004 (1383 ) و در زمان انتخابات رياست جمهوري به حدي فضاي كاذب گرايش به غرب و جدائي از روسيه و هم آغوشي با اروپا و آمريكا و پيوستن به اتحاديه اروپا و عضويت در ناتو جامعه اكراين را فرا گرفته بود كه قابل وصف نيست.

 در سرماي سخت و روزهاي برفي آن سال مردم اكراين با شور و اشتياق غير قابل وصفي در خيابان هاي "كيف"چادر زده بودند تا شاهد ابطال انتخابات و پيروزي نامزد غربگراي اكراين آقاي "ويكتوريوشچنكو"باشند و بالاخره با حمايتي كه دولت هاي غربي و رسانه هاي صوتي و تصويري ومكتوب آمريكائي و اروپائي از آن ها به عمل آوردند موفق شدند تا مانع ورور "يانوكوويچ"روسوفيل به كاخ سفيد بشوند.يوشچنكو برنده اعلام شد و خانم "تيموشنكو"غريگراتر ازيوشچنكو نخست وزير شد.

 حاصل جمع تلاش اين دو غربگرا در طول 5 سال اين شد كه مردم اكراين از كرده خود پشيمان ونادم شوند و متوجه شوند كه وعده هاي غرب در سال2004 جزءوعده هاي توخالي چيزي نبوده و علاوه بر اين كه وضعيت معيشتي و رفاهي مردم بهتر نشده بلكه بدتر هم شده و در نتيجه يوشچنكو رئيس جمهوري فعلي در انتخابات مرحله اول در ماه گذشته شكست سختي را متحمل شد و حداكثر 10 %كل آراءرا اخذ كرد.در مرحله دوم هم خانم تيموشنكو موفق نشد رقيبش را شكست دهد.

      انتخابات اكراين براي اصولگرايان ايران هم مي تواند درس بزرگي در بر داشته باشد حتي اگر بپذيريم كه رقباي آقاي احمدي نژاد تصميم داشتند انقلابي مخملي شبيه انقلاب نارنجي اكراين در ايران راه بيندازند و اگر در انتخابات دوره دهم رياست جمهوري مي توانستند اكثريت آراي راي دهندگان را كسب كنند جاي نگراني نبود .

اولا بر اساس قانون اساسي موجود دامنه عمليات شان خيلي گسترده نمي باشد وكاملا تحت كنترل قانون اساسي قرار دارند.

  ثانيا" فرصتي بود تا مردم ايران اين ها را تجربه كنند و وقتي ملاحظه كنند.در زمان اقتدار اصلاح طلبان كار مثبتي انجام  نگرفته گرايش مردم به اصولگرايان در 4 سال آينده افزايش پيدا مي كرد.

 بايد بپذيريم آقاي احمدي نژاد از دل عملكرد دولت و مجلس اصلاحات ظهور پيدا كرد و رشد کرد و رئيس جمهور شد. همواره عملكرد دولت ها نقش اساسي در انتخابات بعدي دارد.


  • دامون یزدان پناهپاسخ به این دیدگاه 0 0
    يکشنبه 25 بهمن 1388-0:0

    دکترشهابی عزیزتخصص شماداروسازیست البته فعالیتهای سیاسی شمادربرهه انقلاب وهمبندی شمابامرحوم آیت الله عظمی منتظری ومرحوم طالقانی گویای سوابق سیاسی شماست که متاسفانه...
    ولی اظهارنظردرموردانتخاب احمدی نژادبه دلیل شکست سیاسی اصلاحات درآن مقطع است اشتباه بزرگیست انگار ردصلاحیتهارافراموش کردیدکه فقط140نماینده مجلس ردصلاحیت شدندومردم اصلا"درانتخابات بعدازآن تاریاست جمهوری ایندفعه ازصندوق رای قهرکردندبهرصورت... شماازتحلیل بروزمسائل سیاسی دراین مقاله مشهوداست واختلاف رای بسیارمحدودانتخابات اوکراین معنی شکست کامل جناح نزدیک به غرب رانمیرساندوشعارنه شرقی نه غربی امام انگارهمانطورکه اقتدارگرایان فراموش کردندشمانیزفراموش کردید.


    ©2013 APG.ir