تعداد بازدید: 3345

توصیه به دیگران 1

شنبه 24 بهمن 1388-0:0

خواص سالاری و خواص ستيزي

...عده معدودی از خواص که البته دانه درشت هم هستند،متاسفانه تحت تاثیر تحلیل ها و بعضاً القائات نزدیکان حزبی و خانوادگی خویش، در برخی از مسائل اجتماعی و فرهنگی زاویه زده اند(يادداشتي از صادقعلي رنجبر،عضو هيئت علمي دانشگاه-ساري)


عملکرد نارسا و ناروای تعداد معدودی از خواص نظام در جریان فتنه های اخیر که بعضاً منجر به دستاویزی برای استمرار آشوبها و توسعه محتوایی تعرضات شبهه افکنانه علیه ارکان و خط قرمز های نظام هم شده بود،زمینه های فعالیتی تندروها را در هر دو جناح تقویت کرده و بطور جدی مدیریت عالی جامعه را به زحمت انداخت و اگر درایت ها و هدایت های داهیانه رهبری معظم نبود،واقعاً معلوم نبود الان ما در چه وضعیتی بودیم!

تندروهای جریان اعتراض،کشف حجاب سیاسی! کرده و خیلی راحت تر از آن چیزی که فکر می کردیم دست به دامن رسانه های استکباری شده و حسابی از خجالت درآمده و تا توانستند به این رسانه های گرسنه خوراک دادند و هر چه از دستشان برآمد،کوتاهی نکرده و علیه نظام و ارکان آن سمپاشی کردند!

علیه پلیس،بسیج،سپاه،وزارت اطلاعات،دولت،قانون اساسی،ولایت فقیه،رهبر معظم،امام راحل،امام زمان(عج)، و علیه تمامی مبانی اعتقادی ما تا آنجا که ممکن بود،حرف زدند و هتاکی کردند و با فحاشی و تهدید و تخریب پیشروی کرده و عقده گشایانه،علیه اصل ولایت فقیه شعار داده و عکس امام راحل را پاره و لگدمال کرده و سوزاندند و در یک حرکت ارتدادی،حتی وجود شریف امام زمان(عج) را هم انکار کردند!

این جریان تندرو،با ساختارشکنی های پی در پی و توقف ناپذیر در روز ۱۳ آبان به نفع دخالت امریکا در ایران شعار دادند و در روز قدس با جداسازی صفوف خود از صفوف مردم،طرح شعار "نه غزه،نه لبنان،جانم فدای ایران!،استقلال،آزادی،جمهوری ایرانی!" و جایگزینی شعارهای"مرگ بر روسیه و مرگ بر چین" به جای شعار "مرگ بر امریکا" و شعار ساختارشکنانه"مرگ بر اصل ولایت فقیه" و شعارهایی علیه رهبری معظم،تمامی هویت ضد اسلامی و ضد ولایی خود را به نمایش گذاشته و با حمایت و هدایت سازمانهای اطلاعاتی استکبار جهانی که از طریق رسانه های استکباری انجام می شد،عریان تر از همیشه به میدان آمده و جدای از جریان مفاهمه،مقابله با نظام را انتخاب کردند!

و در ادامه این اعتراضات آشوبگرانه از عاشورای حسینی نیز حرمت شکنی شد و عزاداران عاشورایی توسط آشوبگران حرفه ای و تعلیم دیده،مورد ضرب و شتم واقع شده و ناامنی اجتماعی را استارت زده شد و اگر حماسه بزرگ حضور سراسری مردم در ۹ دی امسال اتفاق نمی افتاد،توهم پیروزی و برخورداری از اکثریت آراء در اذهان سران و یا تصمیم سازان داخلی و خارجی فتنه جا می افتاد!

این تندروی ها آنچنان فراگیر و تبدیل به خرده فرهنگ شده بود که حتی در برابر فراخوان رئوفانه رهبری معظم مبتنی بر اعلام برائت از آشوبگران و هتاکان و ساختار شکنان،غافلانه و مغرورانه و شاید هم کینه ورزانه، پوزخند زده و از آن استنکاف ورزیدند و در فضای کاملاً غیر متعارف بیانیه ای،باز هم تلویحاْ و یا مستقیماْ از آشوبگران تجلیل و تکریم شد و در آن لبیکی به گوش نیامد که نیامد!

در جبهه مقابل آنان یعنی در جبهه موسوم به اصولگرایان نیز اتفاقات عجیب و غریبی شکل می گرفت و تندروها با شبیه سازی های تاریخی ، فرسنگ ها جلوتر از مواضع متعادل و میانه روانه رهبری معظم، پروژه حذف کامل آنان را استارت زده و با انتخاب واژه های مرتد و منافق و تشبیه یکی از نامزدهای انتخاباتی به رجوی،تکلیف کار را یکسره کرده و به هیچ میانه رویی ترحم نکرده و خلاصه همه اعتدال گراها را از دم تیغ  انگ زنی های خود گذر داده و همه را ساده لوح و فریب خورده و بی تجربه و غیرولایی و بی اطلاع خوانده و فضا را برای کنار کشیدن میانه روها  و میدانداری تندروها آماده کردند و صد البته که تندروهای جریان اعتراض به اندازه کافی هم گزک به دست تندروهای اصولگرایی می دادند!همانگونه که تندروهای اصولگرایان نیز به همان اندازه به تندمزاجی آنها کمک کرده و بهانه به دست آنها می دادند!

این تندروی ها حتی به توصیه رهبر معظم مبنی بر اعتماد و احترام به رئیس مجمع تشخیص در کنار اعتماد به روسای قوای سه گانه هم کم توجهی کرده و ایشان را به همراه چهره هایی مثل آیه الله جوادی آملی، حجه الاسلام و المسلمین ناطق نوری ، حاج سید حسن خمینی،عسگراولادی،دکتر علی لاریجانی،دکترمحسن رضایی،دکتر محمد باقر قالیباف،دکتر عماد افروغ، دکتر علی مطهری،دکتر احمد توکلی، دکتر سلیمی نمین ، مهندس باهنر،حجه الاسلام والمسلمین ابوترابی و... که برخی از آنها شاخصهای اصولگرایی اند، تا هر اندازه که ممکن بود،تخریب کرده و به مراسم روضه خوانی در حسینیه جماران حمله کردند،تا جائیکه پروژه توهین و هتاکی را هم در نشریه مجهول الهویه ای بنام "همت" کلید زدند که البته احتمالاً(نقل قول) با واکنش رهبری معظم و برخورد قاطع قوه قضائیه در نطفه خفه شد!

این جریان تندروانه تلاش کرد تا حمایت گسترده مردم از ولی امر مسلمین را در ۹ دی و یا حتی ۲۲ بهمن را به نفع خود مصادره کرده و آن را به عنوان سندی برای صحت مواضع تندروانه خود ارائه کند!

آنچه که از آنالیز جریانات و فتنه اخیر می توان برداشت کرد، این است که :

۱-انقلاب اسلامی همواره در معرض تهاجم استکبار جهانی است و علیرغم ساده اندیشیهای اصلاح طلبان و دوست پنداریهای ساده لوحانه آنها،خطر در بیخ گوش ماست و کوچکترین غفلت برای بزرگترین فاجعه کفایت می کند!

۲-غالب خواص ما خوب اند و همراهی آنها با اهداف نظام ستودنی است و دارای ارتباط مطلوبی با افکار عمومی بوده و قدرت تاثیرگذاری آنها نیز مثبت ارزیابی شده و در مجموع می توان گفت که آنها در غالب  حوادث نمره قبولی گرفته و از امتحانات و ابتلاها و فتنه ها سربلند بیرون آمده و در یاری نظام و رهبری معظم از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند.

۳-عده معدودی از خواص که البته دانه درشت هم هستند،متاسفانه تحت تاثیر تحلیل ها و بعضاً القائات نزدیکان حزبی و خانوادگی خویش، در برخی از مسائل اجتماعی و فرهنگی زاویه زده و راهی جدای از  رهبری معظم را پیشه کرده و یا در حد التزام عملی و همان متابعت با رهبری هماهنگ می شوند و در زمانهای مقتضی دوباره خود متفاوت خویش را رو کرده و مواضعی بعضاً متقابل و متضاد با رهبری اتخاذ می کنند! جالب اینجاست که اینان در تحلیل های خود مواضع رهبری معظم را با ظرافت زیر سئوال برده و به پز روشنفکرنمایانه خود مباهات می کنند و به عبارتی به به به و چه چه دیگر روشنفکرنماها دلخوشند!

۴-همانطوری که امام راحل هم اشاره فرمودند،در کشور ما مردم از روشنفکران جامعه جلوتر و سالم تر حرکت کرده و بر خلاف رسم معمول،اینجا غالباً روشنفکران باید از مردم متابعت کنند،چون مردم در مجموع و اجماع آراء کمتر اشتباه می کنند!

۵-اشتباه معدودی از خواص با میدانداری اکثریتی از خواص جبران شده و در اصل پر کردن خلاء بوجود آمده توسط آن عده معدود،بعهده اکثریتی از خواص همان جامعه است و این نشان می دهد که جامعه هرگز از این ضرورت تهی نشده و نباید به جامعه ای عاری از خواص بیاندیشیم!در تفکر دینی ما نیز صحابه و یاران دارای جایگاه ویژه ای بوده و هرگز کسی نمی تواند و نباید این جایگاه را تخریب کند و فرماندهان ۳۱۳ نفره امام زمان(عج) نیز موید همین دیدگاه است!

مخلص کلام اینکه،از طرفی با توجه به اشتباهات و انحرافات خواص از صدر اسلام تا کنون که از سقیفه بنی ساعده متجلی شده  و هنوز هم ادامه دارد،ما حق نداریم با اندیشه صحابه سالاری و خواص سالاری، علی(ع) را که ولی و وصی و جانشین پیامبر اعظم(ص) است، به انزوا برده و خانه نشین کرده و دیگران را بخاطر وجهه و منزلت گذشته بر مقدرات خود مسلط سازیم و کاغذپاره های قرآن را بر قرآن ناطق ترجیح داده و اگر چه در جبهه خوارج قرار نداریم،اما نگرش های خوارجی بر ما استیلا یافته و گمان کنیم که خودمان مفسر قرآن و دین و تاریخ و غیره ایم! در حالیکه هیچیک از خواص،بر ولی فقیه زمان اولویت ندارند و استمرار وجاهت آنها به جلب رضایت مستمر اوست!

 و از طرف دیگر با توجه به تجلی استثنایی عماریاسرها و ابوذرها و سلمان ها و مالک اشترها و ابوالفضل ها در یاری پیامبر اعظم(ص) و ائمه هدی(ع) و کلاً جریان رهبری دینی که در غیاب امام زمان(عج) در ولی فقیه زمان متجلی است، ما اجازه نداریم با خواص ستیزی،شاخ و برگ رهبری دینی را نابخردانه حرس کرده و اصطلاحاً با تثبیت چنین خرده فرهنگی به انجام آن عادت کرده و یا با شعارهای احساسی"..... حیا کن/..... رها کن" طومار خطرپذیریها و سختی پذیریها و نقش آفرینیهای چندین ساله  خواص را با تعمیم های تندروانه در هم بپیچیم!کاری که اگر حساب شده عمل نشود،نوعی خودزنی و چوب حراج زدن به سرمایه های معنوی انقلاب اسلامی است!

فلذا از بابت اینکه این عادت و جرات نخبه ستیزی و خواص ستیزی، روزی منبعث از گرایشهای افراط گرایانه دامن آمران تندروی خواص ستیز امروز رانگیرد،نباید عجولانه از آن استقبال کرد، بلکه با کراهت باید  به آن تن در داد! یعنی اینکه ما نباید مصرانه کسی را از قطار انقلاب پیاده کنیم، بلکه این قضیه فقط و فقط شامل کسانی شود که خودشان اصرار بر پریدن از قطار در حال حرکت انقلاب دارند! که در آن صورت، به تعبیر سعدی شیرازی:

هزار چراغ در راه نهاده اند و او بیراهه می رود / بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش!

اما مهم این است که ما هم باید همانند رهبر معظم انقلاب،در هر ابتدا و آغازی،هزار چراغ را روشن کنیم و بعد در صورت بی تاثیری و یا توسعه سوء استفاده ها از آنها قطع امید کرده و آنها را به خودشان واگذازیم،نه اینکه سیاه بینانه در تاریکی ها منتظر افتادن کسی یا کسانی باشیم و بعد هم مغرورانه به صحت مواضع خود مباهات ورزیده و دیگران را بخاطر رعایت قواعد بازی به سخره گرفته و بدنامشان کنیم!

طبق این قاعده،افراط و تفریط هر دو ناروا بوده تحقیقاً هم خواص سالاری و هم خواص ستیزی مذموم اند و ما باید همواره به رویش حداکثری و ریزش حداقلی اندیشیده و خدای نکرده،قاعده تفکر دینی را بر مبنای قواعد قدرت های دنیایی، معکوس نکنیم و باید همواره نواگر ندای فراخوان رئوفانه و البته مدبرانه و فکورانه رهبر معظم انقلاب بوده و برای لشکر استکبار،سرباز و فرمانده نفرستیم و این ممکن نمی شود مگر با تبعیت اعتقادی و التزام توامان فکری و عملی از ولایت مطلقه فقیه حضرت آیه الله خامنه ای(دام ظله العالی) که همواره به صلاح و صواب رهنمونمان خواهند کرد.

راهپیمایی بسیار گسترده و عظیم ۲۲ بهمن ۸۸ که زبان حراف استکبار را لال کرده و دهان یاوه گوی آنها را گل گرفته،نقطه عطفی برای توسعه و تحکیم وحدت سیاسی جدید در جامعه ما حول محور ولایت فقیه است و امیدواریم که این پیام  توسط همه مخاطبان دریافت شده باشد و به جای شعار "الیوم یوم الملهمه" شعار پیمبر پسند "الیوم یوم المرحمه" سر داده تا اختلافات فروکش کرده و به حد معمول برسد و نظام جمهوری اسلامی بتواند این بحران استکبارساخته را با سربلندی پشت سر گذارد و ما در آینده همچنان شاهد همدلی و همکاری همه خواص در راستای تحقق اهداف بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی باشیم.

مکاتب و جوامع متاثر از گردش نخبگان دارای طبقه ای بنام خواص خواهند شد و خواص از الزامات و برگهای برنده هر پدیده اجتماعی اند و نمی توان به حاکمیتی بدون خواص فکر کرد،فلذا یادمان باشد که  من و تو آغازگر اختلافی نباشیم و شیرینی وحدت به تجلی درآمده مردم را در ۲۲ بهمن ۸۸ با ناسپاسی به کام هم تلخ نکنیم،اگر چه هوشیاری و احتیاط شرط عقلانیت است و مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود، چرا که استکبار جهانی منتظر فرصتی برای بازگرداندن اوضاع به سیاق ۸ ماه گذشته است ، اما هوشیاری ، تلخ بینی و تلخ گویی را توجیه نمی کند ، بلکه فقط درمانگر ساده لوحی هاست!


  • غلامی-دبیپاسخ به این دیدگاه 0 0
    دوشنبه 26 بهمن 1388-0:0

    دنیای عجیبی است که اگر موقع 22 بهمن فراخوان همگانی بکنه،اما بعدش بخواد زیرش بزنه و انحصارطلبی پیشه بکنه!این کار فریب کاریه و با دینداری و معرفت و اخلاق و آداب اجتماعی تضاد داره و جامعه نباید افسارش رو دست عده معدودی از تندروها بده که همیشه و همه جا وااسلاما سر میدن در حالیکه چنین چیزی نیست!اینها حتی گاهی با مواضع رهبر عزیزمون هم مشکل دارند و مصلحتی اون و می پذیرن و معتقدند که رهبر خیلی رافت بخرج میده! من مواضع آقای رنجبر را عادلانه تر می بینم اگر چه خیلی حکومتی می بینه،اما داره منصفانه می بینه!

    • عادلی-قرچک ورامینپاسخ به این دیدگاه 0 0
      يکشنبه 25 بهمن 1388-0:0

      چه اصراری است که بزرگان جامعه را تحقیر کنیم و کوچک ها را بزرگ جلوه داده و جای آنها بنشانیم؟!بنظر من نه کوچک ها بلدند بزرگی کنند و نه بزرگها این تحقیرها را تحمل می کنند!پس بهتره که عاقلانه رفتار کنیم و با هیاهو دنبال نتیجه نگردیم و افرادی را از گردونه بیرون کنیم که دیگه چاره ای نیست! یعنی شبیه کاری که با منتظری شد،منتها به این شرط که مقدمات مفصلی که امام طی کرد،طی بشه!عجله کار شیطونه،نباید از رهبر عزیزمون سبقت بگیریم،چون حتماً چپ می کنیم!عادلی-قرچک ورامین

      • يکشنبه 25 بهمن 1388-0:0

        تفنگت را زمین بگذار

        • سپهری فر-قائمشهرپاسخ به این دیدگاه 0 0
          يکشنبه 25 بهمن 1388-0:0

          همه می دونند که حفظ وحدت یکی از سخت ترین کارهاست،چرا که جنگ قدرت و جنگ منافع مانع وحدتند،ضمن اینکه ما دشمنان تفرقه اندار فعال و ماهری هم داریم که خیلی راحت ما را به جان هم میندازند!

          • تراب نژاد-ساریپاسخ به این دیدگاه 0 0
            شنبه 24 بهمن 1388-0:0

            واقعاً هشدار بجایی است،چون مراقبت از وحدت بوجود آمده،کار آسانی نیست و حتم دارم که دشمن دوباره از زبان تندروها، بین ما اختلاف خواهد انداخت،تنها شانس ما این بود که اینروزها روزنامه ها تعطیل اند و سایت ها هم نیمه افراشته!
            نکته سنجی آقای رنجبر بسیار بجا بود و باید یک جریان قوی تری،به مهار تندروها بپردازد و نگذارد که آنها افسارگسیخته عمل کنند!
            نشریه همت عبرت خوبی بود که به تندروها داده شد و این برخوردها با قاطعیت باید ادامه یابد.


            ©2013 APG.ir