تعداد بازدید: 2878

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 30 ارديبهشت 1389-0:0

انگليسي زدگي

...تعجب اين جانب از اين است در دوراني كه دولت آقاي احمدي نژاد شعار حمايت از اقتصاد ملي و صنايع داخلي را مي دهد، اجازه مي دهد،اين همه خودروي خارجي وارد شود تا اقتصاد در حال ورشكستگي از جمله صنعت خورو سازي خارجي ها را نجات دهيم!(دو يادداشت از دکتر سیف الرضا شهابی-بابل)


    *يادداشت نخست:آیا متعهديم صنایع خودروسازی خارجی را از ورشکستگی نجات دهیم؟
    

        در سال گذشته و هنگامي كه غرب و آمريكا و كشورهاي وابسته دچار بحران اقتصادي شدند،تقريبا تمام صنايع آن ها( به استثناي چند صنعت ) از جمله صنعت خودرو سازي دچار ركودشد.

 آن ها به دنبال بازارهائي بودند كه توليدات شان را خريداري کند. در آن زمان پي در پي براي اين جانب مثل هزاران نفر ديگر پيامك مي آمد كه خودرو "هيوندا"يا شركت هاي مشابه خارجي به اقساط و به قول نمايندگي شان در بهترين شرايط به فروش مي رسد. مردم را تشويق و ترغيب مي كردند كه بشتابيد تا از اين فرصت طلائي بهره ببريد؛فرصتي كه اگر عميق نگاه شود نجات صنايع در حال ورشكستگي خارجي از پول نفت ايرانيان است.

      آن زمان فكر نمي كردم اين فراخوان با استقبال روبه رو شود،ليكن بعداز مدتي مشاهده شد،تعداد انبوه  خودروي خارجي خيابان ها و جاده هاي ما را پركرد.

     تعجب اين جانب از اين است در دوراني كه دولت محترم آقاي احمدي نژاد و مجلس شوراي اسلامي شعار حمايت از اقتصاد ملي و صنايع داخلي را مي دهند، اجازه مي دهنداين همه خودروي خارجي وارد شود تا اقتصاد در حال ورشكستگي از جمله صنعت خورو سازي آن ها را نجات دهيم!

  دولت نهم در مظان اتهام واردات بي رويه كالا قرار داشت و در هنگام راي اعتماد دولت دهم يكي از علل مخالفت تعدادي از نمايندگان محترم با برخي از وزرا  در ارتباط با همين واردات بي رويه بود، حتي برخي از ائمه محترم جمعه در خطبه هاي نماز به آن اشاره داشتند و ضمن انتقاد به واردات بي رويه و لجام گسيخته به اين رويه دولت اعتراض کردند و البته دولت هم اين اتهامات را رد مي كرد .

       به هر حال امروز متاسفانه شاهد آن هستيم از هر چند خودرويي كه از مقابل مان عبور مي كند تعدادي زيادي خودروهاي خارجي هستند.

احتمالا در آينده اين نوع خودروهاي خارجي جايگزين توليدات داخل خواهد شد ودر پي آن  بر خيل عظيم بيكاران افزوده خواهد شد.

ظاهرا قرار براين است نفت -اين ثروت خدادادي  كه متعلق به آيندگان اين كشور اسلامي است- به فروش برسد و از در آمد حاصل از اين (پترو دلارها)اقتصاد ما در خطر اضمحلال قرار بگيرد و به جايش اقتصاد بحراني غرب و كشورهاي بحران زده نجات پيدا كند!

       يكي از دوستان كه اخيرا از سفر كره جنوبي برگشته بود براي اين جانب نقل مي كرد كه مصرف كنندگان كره اي به ندرت كالاهاي خارجي استفاده مي كنند و تاكيد بر مصرف توليدات داخل دارند .

اگر بهانه اين است كه توليدات خارجي از كيفيت بالا برخوردارند قطعا با بازكردن درها انگيزه براي كنترل محصولات در حال ضرر داخلي كاهش پيدا خواهد كرد و اصولا در حالي كه توليدات داخلي جوابگوي نياز مملكت است؛آيا اين همه واردات بي رويه خودرو ضرورت دارد؟!

------------------------------------------------------

  *يادداشت دوم: "تي با "را به فارسي رو نمائي کنيم


     آقاي دكتر احمدي نژاد در مراسم افتتاح خودروسازي كاشان در مورد نام گذاري خودرو جديد وتغيير نام آن از "مينياتور"به "تي با"بر فارسي بودن نام جديدبه معني "آهو"تاكيد داشتند وليكن در كمال تعجب هنگامي كه رونمائي كردند و پرده را برداشتند مساهده شد نام تي با با حروف انگليسي نوشته شده!

     متاسفانه اين مسئله محدود به نام اين خودرو نمي شود و در كل جامعه ايراني به وسعت و گستردگي مشاهده مي شود و هر كلمه و اسم فارسي در روي برخي  ازتابلوها بلافاصله در كنارش از كلمه انگيسي هم استفاده مي شود.

بايد گفت نوعي انگليسي زدگي در فرهنگ ما رسوخ كرده که احتمالااين را هم جز "كلاس"تلقي مي كنيم!

  در روستاها و مناطق دور افتاده كه حتي فارسي را به زحمت مي خوانند نيز اين ضايعه فرهنگي مشاهده مي شود.آن هم در كشوري كه كمترين مسافر خارجي به شكل توريست يا بازرگان در آن رفت و آمد مي كنند

 مثلا"در يك بنگاه معاملات ملكي شماره تلفن را به اعداد انگليسي بر روي شيشه مي نويسد و... نظاير آن فراوان است  که در هنگام عبور از خيابان ها مي توان مشاهده كرد.

    آن هائي كه به كشورهاي اروپائي نظير ايتاليا يا فرانسه سفركردند ملاحظه کردند با اين كه اين كشورها از نظر جغرافيائي-فرهنگي-سياسي-ديني ومخرج مشترك زبان...قرابت بيشتري با انگليس دارند و هر ساله هزاران مسافر خارجي كه تعدادي زيادي از آن ها از كشورهاي انگليسي زبان هستند به كشورشان سفر مي كنند،مطلقا" از عبارات و كلمات انگيسي استفاده نمي كنند و به ندرت مي توان پيداكرد كه در كنار نوشته به زبان كشورخودشان كلمات يا عبارت انگليسي را به كار ببرند.

آن ها در بروشورهائي كه براي توريست ها منتشر مي كنند،اگر خواستند  به چندزبان توضيح بدهند در آن صورت يكي از زبان ها نگليسي است (البته اين جانب در اين حد محدود كردن و فقط به كارگرفتن زبان ملي كشورشان و استفاده نكردن از زبان انگليسي كه مخاطبان زيادي دارد براي مراكز توريستي موافق نيستم )حتي در تابلوهاي راهنمائي كه مسير خيابان ها را نشان مي دهدفقط از زبان رسمي كشورشان استفاده مي كنند  .

     در پاريس به دفتر سازمان فرهنگي "يونسكو"رفتم كه يك سازمان بين المللي و وابسته به سازمان ملل است. شخصي كه اسامي واردين را يادداشت مي كرد به زبان فرانسه با من كه به اين زبان آشنائي نداشتم شروع به صحبت كرد وبه او گفتم:زبان انگليسي صحبت كن كه يك زبان بين المللي است .با عصابنيت  به من اعتراض كرد و جواب داد :زبان فرانسه زبان بين المللي است .(و من از اين جمله تا آخرقضيه را خواندم كه چرا بر روي زبان شان اين همه تاكيد دارند).

    انتظار بر اين بود كه نام "تي با" در مراسم پرده برداري به فارسي نوشته مي شد و ضمن آن كه فارسي را پاس داشتيم،بر زيبائي آن مي افزود.


  • غلامعلي رنجبرپاسخ به این دیدگاه 0 0
    شنبه 1 خرداد 1389-0:0

    اتفاقاً به نكات درستي اشاره شد. فرگن هاي موتوردار ايراني بهتر از اتومبيل هاي راحت و ايمن خارجي است. فقط آنهايي كه از درك درد بيكاري فرزندان و نسل هاي آينده بي بهره هستند، اينگونه بي خيال از كنار مسائل مي گذرند وگرنه آدم عاقل ژول كشورش را به خاطر راحتي عده اي صرف رفع مشكل بيكاري سايرين نمي كند كه بازار ايران را به لجنزار كالاهاي خارجي تبديل كند و فقط از يك استان چين بيش از 4.5 ميليارد دلار كالا و بنجل هاي چيني را وارد كشور كند و به چندين برابر قيمت آن را بفروشد و تازه تو سر كالاهاي مشابه داخلي هم بزند.
    اين يعني بي فكري به تمام معنا كه براي درآمد عده اي خاص اكثريت جامعه و منافع ملي را فدا كردن است. به نظرم اگر دولت دهم به جاي هدفمند كردن يارانه ها روي هدفمند كردن واردات كار مي كرد منافع ملي بيشتري نصيب مردم مي شد و از نظر اهميت اين دومي از اهميت بالاتر برخوردار بود تا اولي. البته اولي هم لازم بود پيگيري بشود ولي نه به اين شكل.

    • شنبه 1 خرداد 1389-0:0

      استاد بزرگوار امروزه که پول حرف اول وآخر را می زند ماشینهای ساخت داخل را به بیش از چهار برابر قیمت واقعیشان می فروشند و ماشینهای خارجی را هم با قیمتی بیش از 2.5 برابر قیمت واقعیشان باز هم بازار فعلی مواجه هستیم .در خبر ها می شنویم که خودرو صفر ایرانی به علت داشتن تایر ایرانی و ترکیدن تایر نو تصادف کرده و راننده را به کام مرگ فرو برده است.
      خودرو های صفر کیلومتر به خودی خود آتش می گیرند و...... خوب نق زدن راحت است ولی واقعا چه باید کرد؟
      گارانتی در دنیا یعنی این اتومبیل حتما تا این مدت ویا تا این کیلومتر بدون هیچ مشکلی خدمت خواهد کرد حال گارانتی در اینجا یعنی کارتان را اگر بخواهیم انجام می دهیم بدون آنکه برای وقتتان ارزشی قائل باشیم
      با همه این تفاصیل و سود سرشار حاصل از گمرکی به نظر شما چگونه باید باشد؟!!!!!
      کم است زیادش کنند

      • پنجشنبه 30 ارديبهشت 1389-0:0

        همکار محترم:وقتی آدم از شغلی که چند سال براش درس خونده ببره وبچسبه به سیاست نتیجه اش این میشه که از مردم بخواهیم بجای اتومبیلهای راحت وایمن خارجی سوار فرغون های موتور دار ایرانی بشن!


        ©2013 APG.ir