تعداد بازدید: 3852

توصیه به دیگران 1

جمعه 31 ارديبهشت 1389-0:0

سپيد و سياه

مازندنومه اي که مي شناسم:نقد صادقعلی رنجبر ، فعال رسانه اي و عضو هیئت علمی دانشگاه بر پايگاه خبري-تحليلي مازندنومه)


مازندنومه:

جناب صادقعلي رنجبر را سال هاست مي شناسيم و با يکديگر در ارتباط رسانه اي(در صدا و سيما و نيز فضاي مجازي) هستيم.خوشبختانه ايشان پس از بازنشستگي و در کسوت و  پويش تازه(استادي دانشگاه)به يک فعال رسانه اي در استان نيز بدل شده اند که تحليل هاي به روز و تاثيرگذاري را در وبلاگ شان-انگيزه-پخش مي کنند.استاد رنجبر از کمتر مسئله استاني يا کشوري به آساني مي گذرند و تلاش دارند در فضاي کم تر تحليلي رسانه هاي استان،يادداشت هاي خواندني و ماندگاري را انتشار دهند.

ايشان را در نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري هاي استان ملاقات کرديم و قرار گذاشتيم نقاط ضعف وقوت مازندنومه را در قالب يک يادداشت بنويسند و بفرستند.از استاد به خاطر حسن نيت و التفات شان به ما سپاس گزاريم. 

-------------------

مدت هاست که با پایگاه های خبری اینترنتی و یا همان رسانه های مجازی از جمله شمال نیوز و نیز رسانه وزین موسوم به "سایت مازندنومه" مانوسم؛ تا جائی که گهگاهی از محبت دوستان بهره مند شده و مقالاتم را مهمان می کنند.

 به همین خاطر در فکر بودم تا به مناسبتی، ضمن تشکر و اظهار امتنان از محبت های مبذول شده، نگاه تحلیلی و تطبیقی ام را در باره این سایت های فعال شمالی و این بار مشخصاً و ترجیحاً در خصوص " مازند نومه " ابراز کنم.

برای بار دوم است که مازندنومه را در نمایشگاه استانی ملاحظه کردم و این بار در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات مازندران، ضمن اینکه نظراتم را حضوراً انعکاس دادم، جهت بهره برداری عموم سایت ها تصمیم گرفتم آن را به شکل مکتوب نیز ارائه کنم.

متعاقب پیگیری های مقایسه ای و معیاری،نقاط قوت رسانه مجازی مازندنومه را عبارت می دانم از :

 ۱-تنوع موضوعات پردازشی در راستای تنوع عناوین خبری

۲-تنوع استفاده از گرایش های مختلف سیاسی در پیوستار خودی ها

 ۳-انتخاب تیترهای جذاب جهت ایجاد تحریک لازم در مخاطب جهت تسریع در انتخاب

 ۴-تنوع خدمات سایتی شامل لوگو معرفی وبلاگ ها و سایت ها، نظرسنجی موضوعات مهم استانی، پخش صوتی و تصویری آواها و نواهای مازندرانی، مقالات و مطالب تحقیقی در باره فولکلور مازندران، خدمات لینک آزاد مقالات و مطالب کاربران، فعال بودن شمارشگر و تعیین میزان استقبال کاربران از هر مطلب.

 ۵-برخورداری از خط و خطوط تعریف شده سیاسی با نگاهی فراجناحی و دارای فضای نیمه باز سیاسی تا جائی که فقط خط قرمز های نظام، حدود و ثغور ممنوعیاتش را شامل می گردند.

 ۶-برخورداری از نگاهی استانی و پرهیز از حصارهای شهری و شهرستانی

 ۷-عدم سانسور و تغییر ماهیت مطالب دریافتی

 ۸-به روز بودن سایت و قابل استفاده بودن در هر شرایط

 ۹-وسعت دامنه شمول موضوعات شامل مسائل استانی، موارد کشوری و مواضع بین المللی

 ۱۰-انعکاس شجاعانه و البته مدبرانه نظرات کاربران با رعایت اخلاق حرفه ای

 ۱۱- برخورداری از نویسندگان حرفه ای و نیز اختصاصی و کلاً قابل قبول بودن میزان تولید اختصاصی

 ۱۲-پرهیز از کپی رایت دزدانه از سایر سایت ها و نیز پرهیز در استفاده از مطالب سایت های استانی

 و اما در بعد نقاط ضعف می توان به موارد ذیل اشاره مستقیم تری داشت:

 ۱-کثرت استفاده تکراری از نویسندگان معمولی و غیر حرفه ای همچون حقیر(!)

 ۲- برخوردار نبودن از ستون فرعی که مطالب غیر مهم و پردازش های ضعیف در ستون اصلی درج نگردند

 ۳-نبود اصرار بر بیشتر ماندن مطالب بسیار مهم و پراستقبال و یک سانی نگهداری آنها با مطالب معمولی

 به هر حال امیدوارم که این سایت و سایر سایت های شمال کشور بتوانند با رعایت استانداردهای حرفه ای، امکان رقابت مستمر با آنها را یافته و افکار عمومی را در حد اعلاء، خوراک دهی و ارضا کنند.


  • يکشنبه 2 خرداد 1389-0:0

    آقاي پريمي الان عضو هيئت علمي شدن کاري نداره!!یه فوق لیسانس داشته باش پارتی هم نمی خوادمن شنیدم در یک دانشکده در محموداباد طرف با لیسانس داره تدریس می کنه!!از نوشته های استاد رنجبر استفاده می کنیم.

    • صادقعلی رنجبرپاسخ به این دیدگاه 0 0
      يکشنبه 2 خرداد 1389-0:0

      خبرنگار محترم سرکار خانم فلاحی پوزشم را بپذیر!تفکر مردسالارانه ندارم!اشتهار به واقع گرایی داشته و گاهی هم متهم به مرد ستیزی و یا مردگریزی ام که هردو را غلط می دانم و عدالت، منطقی ترین نگاه به دو جنسیت انسانی است.

      • يکشنبه 2 خرداد 1389-0:0

        من هم پس از بازنشستگي عضو هيت عتمي ميشدم نامه مينوشتم

        • شنبه 1 خرداد 1389-0:0

          آقای رنجبر
          چرا به من گفتید آقای خبرنگار در صورتی که یک بانوی خبرنگار هستم؟ آیا این ریشه در افکار مردسالارانه ایرانیان دارد و آیا هنوز در جامعه ای زندگی می کنیم که شهروندان درجه دوم (بانوان غیور) حضور دارند که شمای صاحبنظر نیز بدون دقت و در حرکتی شتاب زده ، اینجانب را آقا خطاب می کنید و فکر می کنید که حتما فقط آقایان صاحب نظر هستند؟ و من همچنان بر گفته خود مصر هستم که د رگفته شما در نقاط ضعف و قوت تناقض وجود دارد. با کمال احترام ، فلاحی

          • شنبه 1 خرداد 1389-0:0

            این جور کارها برای پیشرفت در کارها خوب است.هر کی باید خودش را در معرض نقد قرار دهد و در برج عاج نبیند بلکه در اتاق شیشه ای ببیند.هرکسی از نقد استقبالک رد موفق شد.آفرین

            • صادقعلی رنجبرپاسخ به این دیدگاه 0 0
              شنبه 1 خرداد 1389-0:0

              ضمن تشکر از مازند نومه و مدیر محترم و موفق آن جناب آقای صادقی و تشکر از کاربران محترم؛
              در جواب جناب آقای خبرنگار عرض کنم که در نقاط قوت به و جود نویسندگان حرفه ای و نیز اختصاصی نویسان مازند نومه اشاره کردم که اظهر من الشمس است و اما در نقاط ضعف به استفاده تکراری از نویسندگان معمولی غیر حرفه ای توجه دادم که هیچ تناقضی با هم ندارند! چرا که تعداد ستونهای این سایت به مراتب بیشتر از تولیدان افراد مطروحه در نقاط قوت است و منظورم توسعه تعداد بکارگیری نویسندگان حرفه ای و کاهش استفاده از نویسندگان دم دستی و غیر علمی همچون حقیر است و این دو مکمل هم اند و اشاره به یکی ، دیگری را نفی نمی کند!

              • شنبه 1 خرداد 1389-0:0

                سلام
                آقای رنجبر شما به مورد (برخورداری از نویسندگان حرفه ای و نیز اختصاصی) در نقاط قوت و به (کثرت استفاده تکراری از نویسندگان معمولی و غیر حرفه ای )در نقاط ضعف اشاره کرده اید. این دو مورد کاملا متمایز با یکدیگر هستند. لطفا توضیح دهید

                • غلامعلي رنجبرپاسخ به این دیدگاه 0 0
                  شنبه 1 خرداد 1389-0:0

                  من هم ضمن قبول داشت مراتب مثبت سايت مازندنومه نسبت به نقاظ ضعف فكر مي كنم نگاه منصفانه اي از سوي برادر ارجمندم جناب آقاي صادقعلي رنجبر مطرح شده است. آقاي گجت هم كه از قول عليامخدره مطالبي را فرمودند به مصاديق ناراستي در تحليل اشاره نفرمودند. به نظرم وجود مازندنومه، شمال نيوز، دريانيوز، مازندنيوز و ... براي مازندران يك فرصت براي انعكاس مطالب و درد دل ها است و سهم بالايي را در توسعه استان مي توانند داشته باشند. تقويت اين رسانه ها آرزوي ما است ولي همواره بايد مواظب بود كه از عقلانيت و اهليت خارج نشوند و به سود استان و كشور و دين مبين اسلام عمل كنند و آلت دست حركت هاي زود گذر نشوند كه انشاء الله نخواهند شد.

                  • جمعه 31 ارديبهشت 1389-0:0

                    مرسي از زحمات دوستان در اين سايت کاملا" فرهنگي.ازموسيقي و مقالات فولکلوريک سایت لذت مي بريم.

                    • جمعه 31 ارديبهشت 1389-0:0

                      آقای رنجبر چشماشو بست و هر چه دلش خواست گفت به نظر می یاد یه نفر باید رو این حرفها نقد بنویسه آیا کسی هست اگه نبود خودم می نویسم تا بقیه حالشو ببرن.
                      رنجبر عزیز یه سایت مازندرانی باید خیلی خودمانی به طرح مباحث مربوط به استانش بپردازه و اینکه می گی مباحث غیر تخصصی باید بگم که ما بدبخت شده همین مسائل تخصصی هستیم که نه گاز می گیره و نه لگد می ندازه تورو خدا نذارین حرفهای ساده بی ریا و اما پر محتوا از این سایت های خودمونی حذف بشه مگه ما چندتا سایت مازنی خوب مثل مازندنومه داریم که بوی سنتی ازش بیاد بیرون.
                      کمی فکر کنین می بینین که اشتباه دارین می کنین.اسم خودمو گذاشتم گجت چون این حرفا مال من نبود خانم بنده از من خواست اینا رو برای شما و مازندنومه بنویسم.

                      • جمعه 31 ارديبهشت 1389-0:0

                        الحق والانصاف کارتان عالیست.به سهم خودم تشکر می کنم.از دانمارک

                        • جمعه 31 ارديبهشت 1389-0:0

                          مطالب استاد رنجبر را پيگيري مي کنم.با تشکر از ایشان و سایت معتبر مازندنومه

                          • جمعه 31 ارديبهشت 1389-0:0

                            خوب واسه هم نوشابه وا مي کنيد!


                            ©2013 APG.ir