تعداد بازدید: 2959

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 13 خرداد 1389-0:0

يک فرصت طلايي

...ترکیه اولین کشور مسلمان بود که در بدو تاسیس اسرائیل این کشور را به رسمیت شناخت و در 60 سال گذشته روابط گرم و حسنه بین آنکارا و تل آویوبرقرار بود،حمله به کشتی و شهادت شهروندان ترک سبب شد موجی از خشم ونفرت نسبت به اسرائیل  سراسر ترکیه را فرا گیرد.(يادداشتي از دکتر سیف الرضا شهابی-بابل)


  اگرچه حمله اسرائيلي ها به كشتي آزادي حامل موادغذائي و داروئي و...یک فاجعه انسانی بود، تعدادي از افراد بي گناه و طرفداران واقعي حقوق بشر به شهادت رسیدند و قلب هر انسان آزاده در هر كجاي اين جهان وباهر مليت و مذهب متاثر و متالم شد، وليكن نعمتي بود كه خداوند بزرگ به ملت مظلوم و آواره فلسطين هديه فرمود و اگربه طور صحيح و اصولي و به دور از احساسات مديريت شود مي تواند فرصت هاي طلائي را براي مردم غزه به ارمغان آورد و موقعيت هائي را پديد آورد كه كمتر كسي فكر آن را مي كرد که مهمترین آن ها بدين قرار است:

1- مردم جهان يك پارچه به خشم آمدند. اعتراضاتي كه در چندروز اخير شاهدآن هستيم به ندرت شاهد بوديم. در ماجراي حمله به جنوب لبنان و يا غزه اسرائيل مدعي بود كه ساكنان جنوب لبنان يا مردم غزه حملات مسلحانه انجام می دهند وموشک پرانی می کنند، امنيت اسرائيل را در مخاطره قرار می دهند وتل آويو براي دفاع از خود بالاجبار حمله نظامي كرد.

 هرچند در مورد كشتي آزادي خواست به چنين دروغ هائي متوسل شود ، ليكن حضور افراد غيرنظامي واشخاص صلح طلب و روزنامه نگاران و پزشکان و...از مليت ها ومذاهب گوناگون سبب شد كه كمتر شخصي ادعاهاي دروغين اسرائيل را باور كند. اين ماجرا موجب شد كه مردم دنيا به ادعاهاي قبلي رژيم صهيونيستي هم شك كنند .

 2 –دولت مصر كه تا كنون گذرگاه رفح در مرز مصر و غزه را مسدود كرده بود و اجازه عبور به ساكنان غزه را نمي داد،ازفرداي حمله اسرائيل به كشتي آزادی اين گذرگاه را باز كرد تا فلسطيني ها عبور كنند وبخشي از نيازمندي هاي خود را تامين نمايند. هرچند اين كار دولت مصر امكان دارد برای کاستن از فشارها به صلاحدید اسرائیل باشد واگر هم با موافقت اسرائيل باشد بيانگر اين واقعيت است كه تحولي در منطقه رخ داده که مصر ویا اسرائیل مجبور شدند چنین اجازه ای را بدهند.

3-تشكيلات خودگردان فلسطين و آقاي محمود عباس كه تحت فشار آمريكائي ها و موافقت مشروط اتحاديه عرب  اخيرا قبول كرده بود به طور غيرمستقيم با دولت افراطي نتانياهو مذاكره كند اكنون در موقعيتي قرار ندارد كه به مذاكرات غير مستقيم ادامه دهد و بعيد به نظر مي رسد مانند قبل اتحاديه عرب موافق ادامه مذاكره غير مستقيم باشد

4- بيش ازهر زماني زمينه براي هم پيماني دولت محمود عباس و حماس فراهم شده و اتخاذ مواضع مشترك می تواند به كسب امتيازات بیشترفلسطینی ها از آمریکا و اسرائیل کمک کند .

5-مسئله هسته اي ايران؛ فشارهائي كه آمريكا براي تصويب قطعنامه چهارم در شوراي امنيت دردوهفته اخير مي آورد كاهش پيدا خواهد كرد و حمايت آمريكا از اسرائيل و محكوم نكردن جنايت اخير كه تعداد زيادي از كشته ها از شهروندان تركيه بودند آنكارا را در مخالفت با قطعنامه چهارم علیه ایران مصمم تر خواهد ساخت و احتمال این که كشورهاي ديگر عضو شوراي امنيت به تركيه بپيوندند بيشتر است.

6-ترکیه اولین کشور مسلمان بود که در بدو تاسیس اسرائیل این کشوررا به رسمیت شناخت و در 60 سال گذشته روابط گرم و حسنه بین آنکارا و تل آویوبرقرار بود. حمله به کشتی و شهادت شهروندان ترک سبب شد موجی از خشم ونفرت نسبت به اسرائیل  سراسر ترکیه را فرا گیرد و دولت ترکیه در شرایطی قرار گرفته که مجبوراست در روابط با اسرائیل در برخی از زمینه ها تجدیدنظر کند و همین موضوع سبب می شود سایر کشورها هم نگاه شان نسبت به اسرائیل تغيیرکند.

7- ترکیه عضو ناتوست واین عضویت موجب می شود تا کشورهای عضو ناتو اگر عملکرد تل آویو را محکوم نکنند حداقل تقبیح نمایند و به اسرائیل تذکر بدهند.


  • بچه هاي سفيد كوه اراءپاسخ به این دیدگاه 0 0
    يکشنبه 16 خرداد 1389-0:0

    فيروز
    اينها ثمر تلاش ايران است و بس .شك نكن
    چرا ميگي كاري نكرد ؟
    بئي بخاس بخسي بت تره برار

    • فیروز مازرونیپاسخ به این دیدگاه 0 0
      جمعه 14 خرداد 1389-0:0

      من بشنوسمه که اینتا طرح مبتکر اتا ترک موسسه بیه. اتا فارسی تمثال دره که گنه اونتای جا نترس که هارت و هورت کننه، اونتای جا برس که ونه سر برف زیر دره. وشون با این کارشون دنیا نگاه ره نسبت به فلسطین مسئله عوض هکردنه. ولی ایران این همه سال با این همه ادعا هیچ کاری نکرده!


      ©2013 APG.ir