تعداد بازدید: 3540

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 18 خرداد 1389-0:0

از گوشتي که مي خوريم

هادي ابراهيمي:کشتارگاه هاي سنتي وغيربهداشتي مازندران را به تدريج تعطيل مي کنيم-بی اطلاعی در زمينه گوشت سالم و خوراک خانواده ها باعث ظلم به مردم است .(گزارش مازندنومه از بازديد معاون سياسي و امنيتي استاندار مازندران و فرماندار ساري از مجهزترين کشتارگاه صنعتي مازندران )


شامگاه روز دوشنبه به دعوت مهندس حسن پور،مديرعامل کشتارگاه صنعتي مازندران؛هادي ابراهيمي،معاون سياسي وامنيتي استانداري مازندران به همراه منصور زارعي،فرماندار ساري، حميدرضا شريعت نژاد، معاون سياسي اجتماعي فرماندار ساري و خبرنگارمازندنومه از تنها کشتارگاه صنعتي استان بازديد کردند.

 به گزارش خبرنگار ما مجوز کشتارگاه صنعتی ساری در سال80 منوط به تعطیل شدن کشتارگاه های سنتی صادر شد که نه تنها کشتارگاه های سنتی استان تعطیل نشدند، مجوز تاسیس کشتارگاه صنعتی در چند شهر ديگر نیز صادر شد که هيچ کدام توجیه اقتصادی هم نداشت .

زمان اصلا" به نفع مدير عامل کشتارگاه صنعتي مازندران پيش نرفت.کشتارگاه هاي سنتي وغيربهداشتي هم چنان مشغول فعاليتند و فقط کشتارگاه های سنتی در ساری ، جویبار و قائمشهر تعطیل شدند،که البته کشتارگاه هاي قائم شهر متعلق به همين سرمايه گذار است و در واقع تنها دو کشتارگاه تعطيل شدند.

با اعمال نفوذ برخي نمايندگان ومديران استاني ابتدا آمل و سپس شهرهای نکا ، قائم شهر و سوادکوه نیز مجوز احداث کشتارگاه صنعتی گرفتند .

البته کشتارگاه به ظاهر صنعتی بابل هم وضعیت نامناسبی از لحاظ بهداشتی دارد که تاکنون چندین بار از جانب مراجع ذی صلاح تهديد به تعطیلي شده اما با ورود مسئولان شهری ، دوباره شروع به کار کرده است.

 کسب سود بیشتر باعث شده تا صاحبان کشتارگاه های سنتی در مقابل تعطیلی این اماکن -که از نظر بهداشتی در وضعیت بسیار نامطلوبی هستند- مقاومت کنند، این در حالی است که با شروع فصل تابستان میزان آلودگی در این کشتارگاه ها بیشتر هم می شود.

 در استان همسايه-گيلان- با تدبير استاندار-که زماني معاون استاندار مازندران هم بود-با احداث یک کشتارگاه صنعتی در یک روز 70 درصد از کشتارگاه های سنتی تعطیل شدند.در حالي که بعد از گذشت 5 سال از فعاليت اين کشتارگاه مجهز وبهداشتي،70 درصد کشتارگاه هاي استان ما تعطيل نشده اند!

مهندس حسن پور-مديرعامل کشتارگاه صنعتی مازندران- به علت کمبود دام در استان و ورشکسته بودن دامداری ها مجبور است دام مورد نیاز کشتارگاه را سایر استان ها تهیه کند .

 وی می گوید:150 کارگر در این کشتارگاه مشغول به کار هستند که به علت کمبود دام روزانه 2 تا 3 ساعت کار می کنند در صورتی که دستمزد کامل دریافت کرده و بیمه نیز هستند.

 حسن پور می گوید: "دومین مشکل زیست محیطی دنیا مربوط به کشتارگاه های صنعتی است که این مساله در این کشتارگاه حل شده است چراکه در اینجا فاضلاب ناشی از کشتار دام به برق ، گاز و در نهایت تبدیل به آب قابل استفاده برای کشتزارها  تبدیل می شود."

این کشتارگاه در چهار هکتار زمین بنا شده که دارای قسمت های مختلف نگهداری دام ، کشتار دام ، مرحله پوست کردن ، تبدیل کردن دام به محصولات قابل استفاده و سردخانه است که در تمامی این مراحل دام کشتار شده هیچ تماسی با افراد ندارد. محصولات این کشتارگاه نيز در برخي شهرهاي استان و نيز در میادین تره بار تهران عرضه می شود.

 مهندس حسن پور کارگاه ماشين سازي را هم به بازدیدکنندگان نشان داد که تمام ماشین آلات مورد نیاز در این کشتارگاه را در این کارگاه تولید می کند. در واقع کشتارگاه صنعتي مازندران با علاوه بر سرمايه،حاصل ذوق وابتکار مدير آن است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران پس از بازدیدي دو ساعته از قسمت های مختلف این کشتارگاه گفت: این کشتارگاه مجموعه ای است که سیستم نوین و به روز و توجه به مسائل بهداشتی دارد که از مسائل مهم و ضروری مردم است .

هادی ابراهیمی با اشاره به مشکلات بهداشتی کشتارگاه های سنتی اظهار داشت : اگر مردم از وضعیت نابسامان کشتارگاه های سنتی مطلع باشند هرگز برای تهیه محصولات مورد نیاز گوشتی به مراکز سنتی مراجعه نخواهند کرد .

 وی یادآور شد: بی اطلاعی در این زمینه باعث ظلم به مردم است .

 ابراهیمی تصریح کرد: باید با فضا سازی و ایجاد فرهنگ مناسب کشتارگاه های سنتی را از دور خارج کرده و به سمت این برویم که محصول مورد نیاز مردم از یک مکان بهداشتی و صنعتی خارج شود.

وي در پايان اين بازديد وعده داد به تدريج کشتارگاه هاي سنتي وغير بهداشتي استان را تعطيل خواهد کرد تا علاوه بر قائم شهري ها وساروي ها وجويباري ها؛مردم شهرهاي نکا،بهشهر،بابلسر وسوادکوه هم از گوشت سالم وبهداشتي استفاده کنند.

مدير کشتارگاه صنعتي مازندران در بازديد روز دوشنبه به مشکل زباله ساری هم اشاره کرد: "هیچ فاضلابی از این کشتارگاه به بیرون هدایت نمی شود و از این طریق نیز می توان مشکل زباله ساری را که تبدیل به معضل شده برطرف کرد."

 حسن پور یادآور شد:"مشکل زباله ساری جز از این طریق از راه دیگری قابل حل شدن نیست، چراکه روش های دپو ، سوزاندن و تهیه کمپوست روش های منسوخ شده اي هستند و تنها از طریق احداث رآکتور بی هوازی قابل حل است.

 وی که اخيرا" از چند پروژه دفع زباله در کشورهاي اروپايي به ويژه هلند بازديد کرده مي گويد:" احداث رآکتور بی هوازی 10 میلیون یورو هزینه دارد."

اين در حاليست که فرماندار ساري ديروز گفت: براي نصب و تجهيز دستگاه زباله سوز در ساري  60 میلیارد تومان پيشنهاد شده است."

آقاي زارعي بايد بداند که روش سوزاندن زباله از روش های منسوخ در جهان است.جالب اين که طاهايي-استاندار مازندران-چند روز پيش نامه اي به رييس جمهوري نوشت که در آن ضمن اشاره به هزينه هاي ميليوني دفع زباله در ساري،از عالي ترين مقام دولت براي حل مشکل زباله مرکز استان استمداد کرده است.

 مهندس حسن پور در جلسه عصر دوشنبه توپ را به زمين دولتي ها ومديران استان انداخت و مدعي شد با روش نو و مدرني که ارائه داده است و در کشورهاي پيشرفته نيز از اين روش استفاده مي شود براي هميشه مشکل زباله ساري وهمه استان را با هزينه اي بسيار کمتر حل خواهد کرد و نيازي به نامه نگاري و دعوت از مشاوران و شرکت هاي تهراني نيست. 

وی برای طرح تبدیل زباله به برق تا کنون 13میلیون تومان حق مشاوره داده وبرای اجرای چنین طرحی نیاز به 14 هزار مترمکعب راکتور بی هوازی جهت هضم زباله می باشد که دراین پروسه ابتدا بیوگاز و سپس برق تولید خواهد شد.

در همين نزديکي کارآفرين و مبتکري خوش ذوق، پيشنهاد هايي مناسب عرضه کرده است،بايد ديد مديران استان دل بر چه خواهند آراست وچه تصميمي خواهند گرفت؛ادامه اوضاع کنوني و تعطيلي تنها کشتارگاه مجهز و بهداشتي استان و باقي ماندن مشکل هميشگي زباله ها يا...؟



©2013 APG.ir