تعداد بازدید: 3327

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 20 خرداد 1389-0:0

نوشابه اي براي شورا!

...اگر نانوای محله به مردم نان داد باید هر روز با نصب پارچه و بنر از نانوا قدردانی کرد؟ پس چرا اعضاي شوراي شهر بابل با نصب بنر از خودشان تشکر مي کنند!؟(دو يادداشت از صمد صالح طبري،سردبير هفته نامه محلي بابل نامه)


*يادداشت نخست:آفتابه به دستان

حدود 31 سال پیش در دوران پیروزی انقلاب اسلامی ایران، میدان شهید کشوری عبارت از یک سه راهی کوچکی بود در کنار ارباب رود در ضلع شمالی آن که یکطرف آن به قائم شهر، یکطرف دیگر به طرف میدان کارگر و طرف دیگر این سه راهی به طرف کمربندی شرقی منتهی می شد.

 پل کوچکی که بر روی ارباب رود به صورت بتونی ایجاد کرده بودند تمام موجودیت این سه راهی کوچک را تشکیل می داد.

 بعد از چند سال که سه راه ایستگاه قائم شهر تبدیل به میدان و به نام شهید کشوری نامگذاری شد اطراف آن به صورات متروکه و پارک رها شده است که هم اکنون این وضعیت نامبارک پابرجاست و تغییری در آن نیافته است .

چهار راه این میدان شامل ارباب رود و ایستگاه سواری قائم شهر، ساری و تعمیرگاه خودرو در ضلع جنوبی میدان، و باغ بزرگ قصاب و مخروبه ای در ضلع شمالی در کنار هتل مرجان، که این قسمت یکی از کثیف ترین و نامبارک ترین و آلوده ترین قسمت این میدان است، که ورودی شرقی بابل را تشکیل می دهد.


ضلع آلوده و مخروبه و کثیف شمال شرقی میدان شهید کشوری در مجاورت هتل مرجان که در طرح تفصیلی شهر، به صورت فضای سبز در نقشه های موجود در شهرداری بابل موجود است بیش از چند دهه است که دیوار شده و با تخریب توسط مردم به صورت لانه فسادی در آمده است که قلم از بیان و نوشتن آن قاصر است.

حرکات زننده ای که در داخل و اطراف آن، چند دهه اخیر مردم شاهد آن بوده اند لکه ننگی بر تارک شهر بابل است که حکایت از کم توجهی یا بی توجهی مسئولان کم توان و بی انگیزه بابل دارد.


در حالی که در تهران، فضای 10 تا 20 متری هم گل کاری و تبدیل به فضای سبز شده اند مسئولان، شهرداری و شورای شهر بابل که ( این روزها با احداث پل های روگذر در ایستگاه آمل و شهید کشوری خیلی پز می دهند و انگار اعضای شورا آن را ساخته اند ) و عکسهای خودشان  را در نقاط مرکزی شهر پر کرده اند تا برای دور بعدی رای مردم را جمع کنند، در قبال فساد های آشکار در این قسمت در میدان شهید کشوری کاملا بی توجه و بی تفاوت بوده و هستند.


مشخص نیست چرا مسئولان، شورای شهر و شهرداری بابل نسبت به احیا و زیبا سازی این قسمت از میدان پرتردد که به خاطر نبود کمربندی در بابل محل گذر ده ها هزار تن از مسافران شمال و زوار حرم مطهر امام رضا ( ع ) است سکوت کرده اند و اقدام نمی کنند؟

اگر در طرح تفصیلی شهر این قسمت برای فضای سبز در نظر گرفته شده است، چرا برای زیباسازی آن اقدام نمی شود؟ اگر این ملک، متولی دارد چرا به صاحبان آن اخطار داده نمی شود تا نسبت به احداث عمارت در آن هر چه سریعتر اقدام کنند و اگر این محل شامل فضای سبز نمی شود و تغیییر کاربری داده است و با بلا استفاده و فاقد مالک و مالکین است و شهرداری صاحب آن محسوب می شود چرا آن را تبدیل به آبریزگاه عمومی و سرویس بهداشتی نمی کند؟


یقینا وضعیت شمال شرقی میدان کشوری از این سه حالت خارج نیست. کاربری برای فضای سبز، ایجاد سرویس های بهداشتی و یا اینکه مالکانی دارد که باید در آن ساختمان سازی کنند.

متاسفانه بیش از چند دهه است که این قسمت از میدان تبدیل به مرکز و یا لانه فساد برای شهر شده است که متاسفانه مسافرانی که در هتل مرجان ساکن می شوند از صحنه های زشت آن بسیار گله مندند و اعتراضات عدیده مردم و ساکنان منطقه و مغازه داران اطراف نیز تا کنون ره به جایی نبرده است.

جای بسیار تاسف است که اعضای محترم شورای شهر بابل بجای پزدادن برای احداث پل روگذر که باید برای رفاه حال مردم احداث می شد، و یک انجام وظیفه است طی 3 دوره ای که شورای شهر در بابل فعالیت داشته است چرا هیچکدام از آنها با آن درایتی که ادعا دارند و خود را شورای نمونه در کشور و استان می دانند، نباید بخش کوچکی از یک میدان کوچک را که قبلا به صورت یک سه راه کوچک تر بوده و رودخانه ای از وسط این میدان عبور می کرد این گونه رها کنند؟


چرا در تهران زمین های بایر و بدون استفاده و نظایرآن تبدیل به فضای سبز شده اند و در  بابل شهرداری و شورای شهر و حتی مسئولان شهر نیز به فکرشان نرسیده است که آن را تبدیل به فضای سبز یا سرویس بهداشتی کنند و یا به صاحبان یا مالک زمین اخطار نمی دهند تا این مخروبه را آباد کنند؟


وضعیت فساد انگیز این قسمت از میدان به گفته اهالی و رهگذران جولانگاه آفتابه بدستان شده است. معتادان در آن اطراق  کرده و فساد های دیگر که مسئولان از داخل اتومبیل نظاره گر آن هستند.


این روزها هم که شورای شهر بابل بجای کارکردن و برنامه ریزی کردن برای توسعه و عمران شهر در حال نصب بنرهای تشکر و قدردانی جمعی از مردم  استیضاح شهرداری  هستند که با توجه به شناختی که به همین شهردار داشته اند با 6 رای او را بر سرکار آورده اند و حالا هم با 6 رای در صدد هستند او را برکنار کنند.

 عجیب است این شورا در دوره سوم خیلی با هم متحد و هماهنگ عمل می کنند یعنی 6 یا 7 نفر دل به یک نفر می بندند و بعد هم با همین رای قاطع شهردار را سرنگون می کنندیا می گویند بهتر است بروی چون مصلحت این است.

 بعدها با همین 6 یا 7 رای دل به شهردار دیگری می بندند و پس از چند ماه وقتی او را باب دل ندیدند آبروی منتخب خودشان را می برند که در حقیقت آبروی خودشان را هم به بازی گرفته اند.

چرا که نتوانسته اند خوب و بد را از هم تمیز دهند و اگر خوب تشخیص می دادند و اشتباه نمی کردند، یقینا یک شهردار باید تا 4 سال در پست خودش دوام می آورد.

 آیا با تعویض ها و تغییر نگرش ها و آوردن و برکناری شهردار منتخب همین اعضای شورا در دوره سوم نباید این سوال مطرح شود که این شورا از لحاظ فکری دچار مشکل است؟ و قدرت تشخیص آنها ضعیف است؟ آیا امکان دارد یک شهردار اشتباه کند ولی این امکان برای شورا وجود ندارد که دچار خطا شده اند؟

  البته دلسوزان شهر می دانند که برخی حرکتهای شورای شهر سوم سیاسی است و راکد گذاشتن طرح تعریض خیابان شهید مدرس، راکد ماندن احداث پارک بانوان در منطقه نامناسب ملاکلا، راکد ماندن طرح احداث ترمینال برون شهری، پارک ساحلی و ... نشان دهنده بی توجهی یا کم کاری و مشکلاتی است که شورای شهر باید دلایل آن را به مردم صدیق و هوشیار بابل جواب بدهد.

*يادداشت دوم:عکس يادگاري


شوراهای اسلامی شهر که باید بر اساس وظایف قانونی خودشان با ابتکار و برنامه ریزی نقش هوشمندانه و سازنده ای در توسعه و عمران شهرها داشته باشند ، متاسفانه در برخی شهرها به گونه ای عمل می کنند که در اذهان عمومی شائبه منت گذاری بر مردم را تداعی کرده است .

به عنوان مثال روزی نیست که در اطراف ساختمان شورای شهر و نقاط پرتردد و میدانهای شهر ، بنرها و پارچه نوشته هایی مبنی بر تشکر و قدردانی از اعضای شورای شهر ، دال بر آسفالت فلان کوچه یا محله حاشیه ای شهر که پر از جمعیت مهاجرنشین است و یا مساعدت به فلان ورزشکار و تیم ورزشی و یا گروه هنری و نظایر آن دیده نشود.


در حالی که انجام این امور جزو وظیفه ذاتی شورا و شهرداری است و شهرداری وظیفه دیگری در نظافت و زیباسازی و توسعه و عمران شهری ندارد و شورای شهر نیز باید با برنامه ریزی و تدوین برنامه های اصولی شهرداری را در این زمینه یاری نماید.


حال اگر نانوای محله به مردم نان داد باید هر روز با نصب پارچه و بنر از نانوا قدردانی کرد؟ پس چه حکمت در نصب این پارچه نوشته های تقدیر و تشکر نهفته است ؟


البته مردم می دانند که در پس از شعارهای تبلیغاتی چه رازی نهفته است که بر نصب اینگونه شعارهای صوری اعتراض دارند و آن را در حقیقت سوء استفاده اعضای شورای شهر از موقعیت شغلی شان برای انتخابات آینده می دانند .


حال آنکه نامزدهای انتخابات آینده شوراهای شهر و مجلس شورای اسلامی از چنین امکانات تبلیغاتی چشم نواز برخوردار نیستند و آن را اجحاف در حق خود می دانند.


بر اساس خبرهای واصله تعدادی از نامزدهای احتمالی مجلس شورای اسلامی و شورای شهر در بابل قصد دارند به منظور سوء استفاده شورای شهر بابل از موقعیت فعلی شان در نصب عکسهای اعضاء در نقاط مختلف شهر بابل از مسئولان کشوري واستاني استمداد طلبیده و خواستار برچیده شدن این بنرهای منقش به عکسهای شورای شهر بابل شوند.


قابل ذکر است در هفته های اخیر بنرهای حاوی عکسهای رئیس و سایر اعضای شورای اسلامی شهر بابل در نقاط مختلف شهر بابل نصب شده است که در آن با عنوان مجهول جمعی از شهروندان از تلاشهای رئیس و اعضای شورای شهر بابل به خاطر زحماتشان قدردانی شده است.


این وضعیت که در دو دوره گذشته شوراها سابقه نداشت است برای نخستین بار است که گفته می شود برخی از اعضای شورای شهر برای انتخابات آینده شورای شهر و مجلس شورای اسلامی قصد نامزدی دارند و این حرکتها موجب تقویت نام و چهره آنان تا ایام انتخابات در افکار عمومی خواهد شد.

این در حالی است که نامزدهای احتمالی معترض انتخابات شوراها و مجلس شورای اسلامی از نعمت و امکانات تبلیغاتی این چنینی برخوردار نیستند و این یک نابرابری و ظلم آشکار در حق آنان محسوب می شود.


جا دارد مسئولان استان به ویژه استاندار محترم و فرماندار بابل قبل از آنکه وزارت کشور وارد معرکه شود ضمن اعلام اخطار به شورای شهر بابل، در انجام استفاده سوء از موقعیت شغلی شان نسبت بر پائین آوردن عکسها و برچیدن بنرهای تبلیغاتی در حداقل زمان ممکن اقدام نمایند و نگذارند این گونه حرکات ناروا به صورت فرهنگ غلط درآید و به سایر شهرهای استان سرایت کند.

قدردانی از شورا به خاطر وظایفی که باید انجام دهند دلیل قانونی برای انجام امور غیرقانونی نیست و مردم نگران اینگونه حرکات فریبنده و ظاهری هستند. خدمت به مردم آثاری دارد که نیاز به آویزان کردن عکس اعضای شورای شهر نیست.


  • محمدجوادپاسخ به این دیدگاه 0 0
    شنبه 13 آذر 1389-0:0

    باسلام وادب درشورای شهر بابل دو یا سه نفر واقعا زحمت میکشند مثل دکتر فلاح و مهندس طیبی من با اینکه مقیم مشهد هستم ولی در طول سال که بابل میام کم وبیش چهره شهر عوض میشه بی ادبی نباشه انصاف چیز خوبی هست با توجه به تواضع وادب بعضی از بزرگواران شورا بجای تخریب علاوه بر نقاط ضعف به نقاط مثبت هم باید پرداخت.

    • دوشنبه 24 خرداد 1389-0:0

      این بخشی از مشکل است که بیان شد

      • جمعه 21 خرداد 1389-0:0

        دمت گرم آقای صالح طبری
        خیلی چندش آوره که اعضای شورای شهر و ... عکس خودشونو بنر بزنند در و دیوار و زیرش بنویسند تهالی بابل. مگه شغل شما نوکری مردم نیست؟
        تازه اگه هم فرض کنیم مردم این عکسها رو میزنند قطعا جزو رانت خوارانی هستند که التماس دعا دارند


        ©2013 APG.ir