تعداد بازدید: 3047

توصیه به دیگران 3

شنبه 19 تير 1389-0:0

مقدس نمای ظالم

...مردم گاه کافر بی دین اما عادل منصف را به صد تا مقدس نمای،تسبیح آبکش، سجاده نشین، متظاهر و در باطن متقلب، دورو و مردم فریب ترجیح می دهند. (يادداشتي ازشیخ عبدالله شاهینی، مدرس حوزه علمیه و دانشگاه های گرگان)


نهضت مشروطیت قبل از هر چیزی مدیون بیداری مردم است در همه ی ولایات ایران، نگاه ها و نگرش ها عوض می شد و گاه حوادثی رخ می داد که مایه تعجب همه بود، از جمله مردم همدان که گرفتار ظلم مالکان بودند از ظلم و ستم "بیان الملک" که از سوی دولت مامور تعیین ربع یعنی همان سهمیه مالکان بود به تنگ آمده و داد و فغان شان به آسمان بلند بود.

از قرار معلوم همو وجود مقدس جناب بیان الملک صف اول نماز جماعتش ترک نمی شد و تسبیح به دست و ذکر به زیر لب و مو هائی تنیده در هم و پر پشت بر روی صورت و دگمه یقه تا بیخ گلو بسته و خلاصه همه چیز یک آدم مقدس را به ظاهر داشت جز اینکه مال مردم خور بود و حق به زیر پا گذار و ستمگر در حق بندگان خدا!

مصیبت وجود نازنین بیان الملک آنچنان سنگین شد که داد ظهیرالدوله حاکم همدان هم در آمد و طی مرقومه ای به مرکز نوشت :

"راستی حق دارند بعضی همدانی ها می گویند کاش دولت عوض "بیان الملک" مقدس، نماز شب خوان، مسلمان زاده یک نفر بلژیکی کافر را مامور تعیین ربع محصول ملاکین کرده بود تا به عوض تعقیبات نماز، تمام خاک همدان را وجب به وجب مساحت کرده ربع تمام روئیدنی همدان را بدون اختلاف یک حبه معین کرده بود. "

این تکّه از تاریخ نشان از آن دارد که مردم گاه کافر بی دین اما عادل منصف را به صد تا مقدس نمای،تسبیح آبکش، سجاده نشین، متظاهر و در باطن متقلب، دورو و مردم فریب ترجیح می دهند.


  • يکشنبه 20 تير 1389-0:0

    نقل تاریخی بسیار خوبی بوده است از حاج آقا تقاضا می شود کتاب یا منبعی که عبارت مذکور در ان وجود دارد ذکر کنند. از ایشان تشکر می شود در واقع این عبارت بیانی از کلام مشهور الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم است


    ©2013 APG.ir