تعداد بازدید: 4255

توصیه به دیگران 9

چهارشنبه 20 مرداد 1389-14:17

نگذاريد کشاورز نابود شود

...هم اکنون تمامی محصول کشاورز که حاصل تلاش چندبرابر نسبت به سال های قبل (چه ازنظر هزینه وچه از نظر صرف وقت) است در معرض نابودی کامل قرار گرفته است .(رنج نامه کشاورزان روستاي شرمتان رودبست بابلسر)


مازندنومه:نامه زير را تعدادي از کشاورزان و برنج کاران روستاي شرمتان بابلسر براي پخش در مازندنومه فرستاده اند.از قرار طرح تسطيح ارضي در اين منطقه توام با موفقيت نبوده،مشکلاتي را براي زارعان ايجاد کرده است.متن کامل رنج نامه کشاورزان بابلسري را بخوانيد.آماده ايم پاسخ سازمان جهاد کشاورزي استان وساير مسئولان مربوط را در اين زمينه پخش کنيم.

-------------------

 محضر سر دبیر محترم سایت مردمی "مازندنومه"

با عرض سلام و ارادت و تبریک به مناسبت روز خبرنگار

 در سال 88 سیستم یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در یکی از روستاهای شهرستان بابلسر(روستای شرامتان )به مساحت 200 هکتار به اجرا در آمد که متاسفانه این پروژه با تاخیر زیاد و دارای نقض زیاد تحویل کشاورزان مظلوم این منطقه شد.

 این طرح بعد اجرا متاسفانه ناشیانه و غیرکارشناسی به اجرا در آمد. بعداز بهره برداری، شبکه های آب رسانی نتوانسته آب جمع شده پشت آب بندها را بیش از 20متر انتقال دهدکه این خود باعث شد مردم از آب چاه و کانال ها استفاده کنند و به جهت نبود کارشناسي هاي مناسب، باعث صرف هزینه هاي اضافی و صرف وقت زیاد و شب نخوابی هاي کشاورزان برای تامین آب موردنیاز شده است.

 زمین ها شالیزاری به صورت غیر مسطح و شیبدار و ناهمواری زیاد تحویل شده که باعث صرف هزینه هاي دیگر برای تسطیح زمین ( که وظیفه پیمانکار بوده ) شده است.

 از همه مهم تر در حال حاضر در بیشتر مناطق کار برداشت محصول تقریبا" رو به اتمام است،که به علت دیر تحویل گرفتن زمین از پیمانکار ونشا دیرهنگام،هنوز محصول به مرحله برداشت نرسیده و مورد هجوم کرم های ساقه خوار قرار گرفته که طبق دستور مهندسان کشاورزی تقریبا هر10روز یکبار سم پاشی می شود که باز هزینه اضافی را روی دست کشاورز گذاشته وفایده ای هم برای او نداشته است.

 هم اکنون تمامی محصول کشاورز که حاصل تلاش چندبرابر نسبت به سال های قبل (چه ازنظر هزینه وچه از نظر صرف وقت)است در معرض نابودی کامل قرار گرفته است .

باتوجه به قیمت امروز برنج با فرض برداشت تمامی محصول ،اگر کشاورز چیزی را از جیب بدهکار نشود، هنر کرده است.

 در آخر هم درخواستی که از شما اهالی رسانه داریم این است که با منعکس کردن وضعیت کنونی مردم این روستا به مسئولان محترم و دلسوز، شرایطی فراهم شود تا به وضعيت این کشاورزان مظلوم خسته ونا امید از این همه زحمت وتلاش رسیدگی شود که در غیر این صورت خدای نکرده کشاورز هم بعد از محصولاتش نابود خواهد شد .

باتشکر جمعی از اهالی وکشاورزان خسته اما امیدوار روستای شرامتان بخش رودبست شهرستان بابلسر


  • احمد کشاورزپاسخ به این دیدگاه 1 0
    شنبه 28 دی 1392-20:50

    پس از اجرای طرح تسطیح اراضی مشکلی برای زمین های زراعی دارای سند مالکیت بوجود آمده است بطوریکه اسناد با وضعیت موجود زمین ها تحویل گرفته بعد از اجرای طرح همخوانی ندارد و راهکار اصلاح آن اسناد را هم وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی ننموده است. به عنوان مثال: به این معنی که پس از اجرای طرح تسطیح، و تقسیمات انجام شده، قسمتی از زمین سند دار (چند صد متر) از تصرف مالک خارج شده و در مقابل قسمتی از زمین های فاقد سند (چند صد متر) مجاور آن، وارد تصرفات وی شده است. اگر زمین مجاور زمین سند دار، فاقد سند بوده، اصلاح سند با زمین های همجوار فاقد سند امکان پذیر نیست. و از طرفی دریافت سند برای (چند صد متر اضافه شده) اراضی کشاورزی چون کمتر از حد فنی اقتصادی اراضی (برای مازندران 4هکتار) می باشد امکان پذیر نمی باشد.

    • دوشنبه 10 مرداد 1390-0:0

      بسمه تعالی
      بنده از همان اعضای گروهی هستم که از نظر شما بزرگواران "کارشناسان بی مسئولیت هستیم" من کشاورز زاده نیستم،من درد کشاورز را مثل خودش درک نمی کنم.اما من انسانم،ایرانیم،یک ایرانی مسلمان.من و همکارانم تمام تلاشمان را می کنیم.می دانم زمان تحویل دیر تر از زمانی شد که قول داده بودند اما کمی به نمایندگان کشاورزان خودتان هم نگاهی بیندازید.نمایندگان شما با تعامل کشاورزان مسئول جانمایی اراضی(فقط تعیین ترتیب قرار گیری کشاورزان)بودند تا تاریخ 1/3/89 هنوز در حال تغییر نقشه ها بودند.دلیل من هم جلسه مورخ 1/3/89 در بخشداری کله بست با حضور بخشدار زحمتکش می باشد.در خصوص اجرای طرح توسط ژاپنی ها،قابل عرض اینکه آنها اجازه کشت را برای یک دوره به کشاورزان نمی دادند.به هر حال ما معتقدیم حق با مردم است به قول حضرت حافظ
      "وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کافریست رنجیدن"

      • اهالي هميشه در صحنه شرامتانپاسخ به این دیدگاه 0 0
        پنجشنبه 28 مرداد 1389-0:0

        ما مطمئنيم كه از دست شما كاري بر نمي آيد،فقط موقع صيد ماهي آب بندان (صيد فيتيفاك) سراغ ما مي آييد،منظور ما شما مسئولين عزيز است!
        اگه غير از اين است منتظر جواب ديگري هستيم.

        • شنبه 23 مرداد 1389-0:0

          متاسفانه در کشور سهل انگاری در مطالعه و اجرای طرح های توسعه که به طور بالقوه می تواند موجب تسهیل معیشت افراد گردد، دانسته یا نادانسته به افراد حقیقی یا حقوقی غیر کارشناس و بی مسئولیت واگذار می شود. در این مورد خاص - که تنها مورد نیست وبه عنوان مثال می توان به طرح تسطیح اراضی روستای حیدر کلای فریکنار را هم نام برد- زمان شروع کار کشاورزی کاملا مشخص است، یکی از نتایج تاخیر در نشا، آبیاری در فصل نا مناسب و در نتیجه تبخیر بیش از حد آب است، که تبعات منفی آن با توجه به کمبود آب غیر قابل جبران است.
          یکی از الزامات این طرح ها اجرای کامل آن توسط پیمانکار است. که متاسفانه به دلیل عدم وجود ناظر مسئول و همچنین عدم آگاهی کشاورزان و بخصوص در اظطرار قرار گرفتن کشاورز با شروع فصل کار، نادیده گرفته می شود.البته موارد عدم اجرای تعهدات توسط پیمانکار تا وقتی که شرکتهای ژاپنی عهده دار کار بودند مشاهده نمی شد . از این مختصر می توان در مورد علل و عوامل مشکلات اخیر صدها رساله نوشت. علت العلل این مشکلات را باید ناکارآمدی سیتم ها یا ادارات مسئول و به طور خلاصه ... دانست.

          • شنبه 23 مرداد 1389-0:0

            مسئولان محترم و دلسوز !!!
            کدام مسئول ، کدام دل سوخته ، منظور شما فرماندار بابلسر است یا مسئولان اداره کشاورزی بابلسر و یا اینکه نماینده مجلسی که فقط در زمان انتخابات رویت می شود . شاید هم منظور شما استانداران سه استان شمالی هستند که مثل کوه در برابر واردات برنج ایستاده اند!!!!
            ای برادر ، ما کشاورزان برنجکار محکوم به نابودی هستیم و همیشه تاریخ هم هیچگاه حرف ما خریداری نداشته است .


            ©2013 APG.ir