تعداد بازدید: 3228

توصیه به دیگران 6

شنبه 30 مرداد 1389-9:59

آیا کاهش ساعت کار با سال کار مضاعف تعارض ندارد؟!

...کارکنان دولت زیر کولر و در فضای خنک با نصف زمان کار حقوق کامل دریافت می کنند ولی این روزها و در هوای گرم تابستان عده ای مجبورند برای تامین معیشت و زندگی با دهان روزه در فضای گرم کار کنند. آیا تصمیم دولت در کاهش ساعات کاري ادارات،منجر به فشار جامعه برای اشتغال در بخش دولتی نمی شود؟
(يادداشتي ازایرج نیاز آذری،سردبیر هفته نامه پیام کشاورز-بابل )


 علی رغم تاکید مراجع قانون چون مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر غیرقانونی بودن کاهش ساعات کاری ادارات و مغایرت تصمیم دولت با قوانین ولی دولت بی توجه به نظرات صریح مراجع قانونی بر تصمیم باطل خود اصرار دارد. تصمیمی که تاکنون بازتاب ها و پیامد های مختلفی داشته است.

در حالی که مقام معظم رهبری برای ایجاد انگیزه و تحرک بیشتر در کشور سال 89 را سال همت مضاعف و کار مضاعف اعلام نموده اند انتظار عمومی بر این بود تا دولت محترم به احترام اراده نوروزی معظم له از تصمیم تاسف بار خود مبنی بر تعطیلی های روزانه و کاهش ساعت کاری در ماه مبارک رمضان تجدید نظر کند.

 در صورتی که علی رغم توصیه بزرگان و تجارب کشور های توسعه یافته دولت احمدی نژاد همچنان می خواهد متفاوت باشد و گوشش به حرف حق بدهکار نیست . در سطور زیرین آثار منفی تعطیلات و کاهش ساعات کاری ادارات دولتی را بررسی خواهیم کرد.

1- کاهش ساعت کاری ادارات دولتی به بهانه بهره برداری مناسب کارمندان دولت از اعمال ماه مبارک و یا فراهم کردن رفاه بیشتر برای آنان به شدت با آموزه های دینی و مذهبی مکتب اسلام ناب محمدی در تعارض است و به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

 2- کاهش ساعت کاری ادارات به کم شدن فعالیت اداری دستگاه های اجرایی می انجامد و به تبع آن مردم متضرر اصلی این تصمیم تاسف بار هستند. چرا که مردم عدم حل مشکلات خود را به پای دین و دین مداری می نویسند. در صورتی که در اسلام چنین دستور صادر نشده است.

 3- در آموزه های دینی ما همواره خدمت به مردم و گره گشایی از مشکلات آنان تاکید شده است تا جایی خدمت به بندگان خدا را جزء مهمترین عبادات برشمردند. لذا دولت محترم با چه استدلالی از فرصت خدمتگذاری به مردم می کاهد؟

 4- عارضه منفی تصمیم دولت در کاهش ساعت کاری ادارات تبعیض بین بخش دولتی و خصوصی ، بی انگیزگی شاغلان مشاغل آزاد و نهادینه شدن کم کاری در جامعه است.

 5- تعطیلی بدون برنامه دولت در برخی روزها و کاهش ساعت کار ادارات در ماه مبارک ضربه سنگین بر اقتصاد ملی می باشد . چرا که کشور ما به دلیل مشکلات داخلی، تحریم های بین المللی به کار و تلاش بیشتری نیاز دارد چطور عالی ترین مقام کشور همواره بر سختکوشی و سعی فراوان تاکید می کند تا جائی که شعار سال را «همت مضاعف و کار مضاعف» اعلام می کنند . اما دولتی که خود را وفادار به ولایت می داند تصمیمی عکس نظرات رهبری اتخاذ می کند. آیا کاهش ساعت کار با سال کار مضاعف تعارض ندارد؟!

6- یکی از آثار منفی این گونه تصمیمات نهادینه شدن فرهنگ تن پروری در جامعه و بدتر از آن صبغه دینی دادن به آن است. جامعه ای که به خاطر عقب ماندگی های تاریخی به تلاش و کوشش دو چندان احتیاج دارد چطور به خود اجازه می دهد بخاطر انجام فرائض دینی از ساعت کاری خود بزند. در صورتی که اساس جامعه با کار و تلاش بی وقفه است و البته عبادات مذهبی و انجام فرائض در جای خود . جالب آنکه آنان که دیندارترند پرکارترند و هیچ دینداری از کار موظف خود برای انجام فرائض نمی کاهد.

 7- از پیامد های منفی چنین تصمیمی یاس و سرخوردگی جوانان شاغل در بخش خصوصی می باشد چرا که کارکنان دولت زیر کولر و در فضای خنک با نصف زمان کار حقوق کامل دریافت می کنند ولی در این روز ها و در هوای گرم تابستان عده ای مجبورند برای تامین معیشت و زندگی با دهان روزه در فضای گرم کار کنند. آیا این تصمیم دولت منجر به فشار جامعه برای اشتغال در بخش دولتی نمی شود؟

ايميل نويسنده: (payamekeshavarz@yahoo.com)


  • يکشنبه 31 مرداد 1389-0:0

    آقای نیاز سخن به ثواب گفتی !
    اما آیا تعطیلی سه ماهه اداره آموزش و پرورش و الافی و وقت گذرانی همیشگی اعضای هیات علمی را در سازمان خودتان با آن حقوق و مزایا ی شگفت انگیز !! را نمی گویی .
    بله رفع تبعیض و شکاف طبقاتی خوب هست اما خوبتر آنست که این رویه برای همه بالسویه اجرا شود و برای اندسته ای که با رنج و مشقت کسب حلال برای زن و بچه خود می کنند هم انشاله فرجی حاصل گردد.

    • يکشنبه 31 مرداد 1389-0:0

      خسته نشديد از بس انتقاد کرديد؟ ... لازم نکرده جا نماز آب بکشيد و آموزه هاي ديني را به ياد مردم بياوريد، هر جا که با مشکلي برخورد کنيد سريع از اسلام مايه مي گذاريد. شما مطمئن باشيد که مردم خود را جزئي از دولت مي دانند و دولت از مردم جدا نيست. چطور تا ديروز و در دولتهاي قبلي شما ها عاشق سينه چاک دولت بوديد ولي امروز دايه مهربان تر از مادر شديد و دلسوز مردم و تشنه خدمت به مردم شديد؟... امثال مثل شماها فقط از اين داريد مي سوزيد که با آمدن شخصي مثل احمدي نژاد، از يکه تازي شما ها... کم شده است. برويد و از درگاه خداوند استغفار کنيد که گول زدن و ساده لوح فرض کردن مردم گناه کبيره است.

      • يکشنبه 31 مرداد 1389-0:0

        آقا ايرج به دور از تعصبات سياسي يادمه زمان آقاي هاشمي و خاتمي جوونا در يك رقابت تنگاتنگ براي رسيدن به كار ، شركتهاي خصوصي را از مجموعه دولت ترجيح مي دادند به طوري كه ورود به يك شركت خصوصي براي كار افتخار محسوب و آن فرد جوان را به عنوان يك انسان عملگرا و توانمند مي شناختند.به هر حال آن زمان گذشت و الان همانها در به در دنبال يك رابطه اي براي رسيدن به نان دولتي هستند . اينكه عرض كردم بيشتر در قشر تحصيلكرده بوده و علت آن هم رويكرد دولت در افزايش مخارج دولتي و هزينه هاي انتقالي بوده است . زياد وارد جزييات نمي شوم شما خود مي فهميد چه مي گويم همينكه اقتصاد از سمت و سوي خصوصي به دولتي جهت گيري كرده و دلارهاي نفتي به جاي توليد به مصرف سرازير گرديد ، رشد اقتصادي ما منفي يك درصد شد . كما اينكه خيلي از كشورهاي در حال توسعه من جمله همين آذربايجان در اوضاع ركودي جهان رشد 6 درصدي را تجربه كردند. با آمدن دولت فعلي فرهنگ تلاش به تن پروري و تحصيل به ويژه خواري و رقابت سالم به بند وبست سياسي و مديريت زير دست به امتياز دهي و بستن دهان و انتقاد پذيري به سركوب تغيير موضع داده شد . به خدا ما دوستدار اين نظام و اين مردم هستيم ولي فرهنگ سياسي اقتصادي حاكم موجود را بر نمي تابيم.

        • يکشنبه 31 مرداد 1389-0:0

          ای بابا!مگه تو ادارات دولتی کسی کار هم میکنه؟ما همه چیزمون با همه چیزمون جور در میاد.

          • شنبه 30 مرداد 1389-0:0

            زیاد جوش نزن چون این بندگان خدا چند ساعتی را که قبلا به دلایل خوردن چای ،صبحانه ،عصرانه ، نهارانه، گپ های خصوصی و غیبت کردنهای دوستانه و...... که در این ماه مبارک حرام می باشد پشت میزشان نبودند که کار انجام دهند حالا همان زمانها به ایشان داده شده که به استراحت و انجام فرائض دینی بپردازند که اتفاقا خیلی هم ثواب دارد


            ©2013 APG.ir