تعداد بازدید: 3176

توصیه به دیگران 4

سه شنبه 16 شهريور 1389-15:36

دسته چکي براي نخبگان

...نخبه های ایرانی اغلب به خاطر فعاليت ها وحرکت هاي فردی و خانوادگي به نقطه بلند علم و دانش می رسند، اما بهره آن نصیب کساني می شود که مي گويند در دوره ریاستم ، وزارتم ، صدارتم و ... این مقام کسب شد و پز دادن و عکس گرفتن و... (در حاشيه خبر "کسي ما را تحويل نمي گيرد"؛ از:کلثوم فلاحي،خبرنگار-ساري)


گاهی مغزها فرار می کنند ، گاهی هم مغزها را فراری می دهند.در این میان هر که مغزش بیش ، آزار و اذیتش هم بیشتر؛ هرچه نخبه تر باشی بیشتر چوب لای چرخت می گذارند و این روند ادامه دارد و مختص دوره زمانی خاصی نیست.

 بنده هم که مدرسه می رفتم چند بار در دوران ابتدایی جایزه و جایگاهم تقدیم از ما بهتران شد.همواره عده ای هستند که حق می خورند و عده ای نیز حق را کشته و هزینه آن را هم دریافت می کنند.

نخبه های ایرانی اغلب به خاطر فعاليت ها وحرکت هاي فردی و خانوادگي به نقطه بلند علم و دانش می رسند، اما بهره آن نصیب کساني می شود که مي گويند در دوره ریاستم ، وزارتم ، صدارتم و ... این مقام کسب شد و پز دادن و عکس گرفتن و رپورتاژ دادن و البته خود را هم ردیف یا برتر از نخبه دانستن!

 قصه رضایی ها مثنوی هفتادمن است.البته اگر روزی نخبه ای را دیدیم که مورد حمایت مسئولان قرار گرفت، آن وقت بايد تعجب کرد!

سال گذشته در مراسم تجلیل از نخبگان و مخترعان یکی از دانشگاه های استان ، به افراد برتر یک فلش مموري هدیه دادند!

 اگرچه این افراد می گفتند که فقط شان علمی مان مهم است و پول و سکه و هدیه هیچ ارزشی ندارد،آیا به واقع قدرداني و تجلیل از زحمات مقام آوران علمی کشور ، نمی تواند در روند رشد و افتخار آفريني هاي بيشتر آنان تاثیر بگذارد؟

 این روزها بسیاری از کشورهای پیشتاز ، میزبان خوبی برای مغزهای ایرانی هستند و هرگونه امکانات را در اختیار آنها قرار می دهند تا با فراغ بال به تحقیق و پژوهش بپردازند.

 در کتاب خاطرات دکتر حسابی که به قلم فرزند ایشان-مهندس ايرج حسابي-گردآوري شده است،آمده که دکتر پس ا زملاقات با انیشتین برای تحصیل در رشته فیزیک وارد دانشگاه شیکاگو شد.وي وارد خوابگاه خود می شود و در کشو را باز می کند ، دسته چکی سفید امضايي می بیند و فورا" دسته چک را به مسئول آزمایشگاه می رساند و می گوید:"فکر کنم شخص قبلی که در اتاق ساکن بود، این دسته چک را جا گذاشته است."

 مسئول آزمایشگاه با رویی گشاده به دکتر حسابی می گوید:" اشتباه نشده و کسی این دسته چک را جا نگذاشته ، این دسته چک در اختیار تمام دانشجویان این دانشگاه است تا بدون تاخیر و در زمان لازم وسایل و تجهیزات مورد نیاز خود را تهیه کنند!"

در آن مقطع حتي یک شمش طلا نیز برای انجام آزمایش ها در اختیار دکتر حسابی قرار داده شد . دکتر حسابی هم از این همه اعتماد مسرور می شود و البته ناراحت که چرا این اعتماد را در کشور خود ندیده است و تاکید می کند این اعتماد باعث پیشرفت های علمی و سرافرازی کشورها است .

 سال گذشته با نفر نفر سوم المپیاد شیمی گفت وگو کردم که در آزمایشگاهی خصوصی و با هزینه شخصی به تحقیق و آزمایش پرداخته بود و موفقيت هاي بزررگي را به دست آورده بود.

يا محمد رضا نادعلي نژاد-مخترع مازندراني انتقال برق بدون سيم- که ميليون ها تومان هزينه کرده و اختراعاتش در دنيا پرمشتري است،اما با وجود پيگيري هاي همين سايت مازندنومه، استاندار قبلي مازندران حتي نخواست يک بار گوش اش را به حرف ها و درد دل هاي وي بسپارد،در حالي که نادعلي نژادچند دعوت نامه از کشورهاي مختلف دنيا داشت و دارد.

يا خانم مهدوي-مخترع جوان ساروي که از قضا تحصيلات حوزوي هم دارد که ده ها اختراع را ثبت کرده است.آيا کسي مي داند اين بانوي نخبه اکنون کجاست؟

  ...گویی این قصه دراز تمامی ندارد و مسئولان قصد ندارند حداقل به نخبگان اعتماد کنند ، آن هم نخبگان علمی و نه نخبگان سیاسی.


  • چهارشنبه 24 شهريور 1389-0:0

    آقای فرد دانشگاهی املای ننوشته بی غلط می باشد . اینجانب نیز متخصص تایپ نیستم ولی از شما فرد فرهیخته معذرت میخواهم که مهربانی را غلط نوشتم. اما اگر شما واقعا دانشگاهی باشید تازه میفهمم که چرا اکثر دانشگاهیان در صنعت ناموفق هستند . بجای افزودن به دانش و مهارت خود در پی یافتن غلط های املایی می باشند. در این راه موفق باشی!!!!!!!!!!!!!!

    • یک فرد دانشگاهی !پاسخ به این دیدگاه 0 0
      يکشنبه 21 شهريور 1389-0:0

      جناب آقای بشیر صنعتگر دانشگاهی ! اینطور که شما نوشتی (نامحربانی ) به دانشگاهی بودنت بدجور شک کردم

      • چهارشنبه 17 شهريور 1389-0:0

        با سلام و عرض ادب به پیشگاه تمامی دانشمندان و دانش پژوهان مملکت به خصوص نخبه گان مملکت که به حق پشتوانه های این مملکت می باشند.
        و اما اینکه اگر شخصی به رتبه برتری دست پیدا کرده موجبات افتخار را برای خود و کلیه کسانی که به نوعی بهاو وابسته هستند را فراهم آورده خود جای تجلیل را دارد و باید دانست که فراگیری علم و دانش و دستیابی به رتبه های برتر علمی از مهمترین عوامل افتخار بوده و هست.
        در ارسال نظر اینجانب از جناب دکتر رضایی خواهش کردم که دیگر مصاحبه ای که بوی گله گذاری را دارد انجام ندهد و از این قبل نیز قصد پاک کردن مسئله ای را نداشته ام. اما کلاس شخصیتی فردی با این همه توانایی در این نیست که در پی جایزه ای یا تقدیری از سوی کسی باشد هرچند که مسئولان جهت ترویج علم و بها نهادن به آن باید خودشان وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند. اما به عنوان یک صنعتگر و یک دانشگاهی که سالهای سال در راه اندازی پروژه های مختلف در تمامی نقاط این مملکت خدمت نمودم باید به عرض تمامی مهندسین جوان برسانم که بدست آوردن یک مدرک هرچند که بسیار پسندیده است ولی دلیل کافی برای بدست آوردن سرمایه مادی نیست . دانش پژوه وقتی دانشی را به عمل تبدیل کرد مانند زنبوری است که عسل تولید نموده و خود و دیگران را از این شهد شیرین بهره مند نمود . نامحربانی ها و زد و بند ها و تمامی این صحبتها که ممکن است دل افراد را به درد آورد در تمامی دنیا کم وزیاد وجود دارد . شکی نیست که حق مسلم یک انسان است که در جایی مشغول به کار شود که قدرش را بیشتر بدانند و اینکه صحبت از فرار مغزها می شود کمی کم لطفی است . انسان همیشه مجبور است به جبر علتها و اگر شخصی دلیل کافی برای رفتن دارد فرار نکرده زیرا که نتایج تلاش او حتما باز به بشریت باز خواهد گشت . باز به همه دوستان دانشجو و دانشمند خود عرض می کنم فقط داشتن دانش دلیل کافی برای سرمایه دار شدن نیست این گناه است که یک مهندس یا دکتر از نظر مادی خود را با یک کاسب بازاری بی سواد مقایسه کند که این قیاس دور از انصاف است. علمای بزرگ ما که در تاریخ ماندند نمونه بارز این ادعا هستند

        • چهارشنبه 17 شهريور 1389-0:0

          دزموردآقای رضایی الحمدلله آقای ابراهیمی معاون سیاسی استانداروآقای رستمعلی پیگیری خوبی داشتندکه ازقدرشناسی این عزیزان ممنونیم


          ©2013 APG.ir