تعداد بازدید: 3240

توصیه به دیگران 1

شنبه 20 شهريور 1389-8:57

ضعف مدیریت آب در سرزمین آب ها

... مسئولان آب و فاضلاب روستایی و شهری هم که همیشه به بهانه اینکه حق مصاحبه ندارند از پرسش هاي خبرنگاران مي گريزند و پاسخگوی سوالات و پیگیری های آنان نیستند.(يادداشتي از زینب حبیب پور-خبرنگار-درباره کمبود آب آشاميدني در بابل)


بارها این جمله را شنیدیم که آب مایه حیاتی است و بدون این مایه حیاتی زندگی برای یک انسان غیر ممکن خواهد بود.

مازندران به دلیل داشتن منابع طبیعی سرشار اعم از رودخانه ها، آبندان ها ، دریا، سدها ، حفر تعداد زیادی چاه ، بارش باران در فصول مختلف سال و غیره یکی از استان های پرآب در کشور محسوب می شود.

 در زمستان به دلیل بارش باران، آب های زیادی در خیابان ها ، رودخانه ها و کوچه پس کوچه ها طغیان و حتی عبور و مرور عابران و خودروها را در جاده ها مشکل ساز می کند،ولی در تابستان مردم با قطعی آب مواجه می شوند! آیا نمی شود این آب را مدیریت کرد؟!

اگر چه در سه چهار سال گذشته مردم در دسترسی به آب آشامیدنی مشکل چندانی نداشتند، از ابتدای تابستان امسال تاکنون بسیاری از شهروندان بابلی از دسترسی نداشتن به آب در رنج هستند و مدام از مسئولان،به خاطر ضعف در مدیریت آب گله مندند.

در مازندران امکاناتي مثل تلفن و دکل تلفن همراه که اولويت آن از آب سالم بيشتر نيست، به دورترين روستاها نيز رفته است،اما متاسفانه مردم پاک و بی آلایش برخي روستاها(مثلا" روستايي که در فاصله دو کیلومتری بابل قرار دارد) هنوز از لوله کشی آب آشامیدنی به محل زندگی خود بی بهره اند.

 تابستان براي مردم بخش گتاب و روستاهاي درزي کلا،حاجي کلا،ارمک،ميرکلا،دلاورکلا و...به سختي سپري مي شود.

 زنان و مردان برخي روستاهاي بابل همانند 20 سال گذشته از طریق منبع آب و حمل آن با تیلر به آب دسترسي دارند و این در دولت عدالت محور نهایت بی انصافی و ظلم به قشر مظلوم جامعه است.

 تازه آن روستاهایی که تنها اسم لوله کشی آب آشامیدنی را با خود حمل می کنند،مدام با قطع آب و جیره بندی مواجهند!

در برخي مناطق بابل مردم ساعت ها به دلیل قطعی بی موقع آب در حمام ،آشپزخانه، سرویس بهداشتی و امثال آن باید منتظر بمانند و با داد و قیل اطرافیان را صدا کنند تا براي شان آب پيدا کنند!

 مسئولان آب و فاضلاب روستایی و شهری بابل هم همیشه به بهانه اینکه حق مصاحبه ندارند از پرسش هاي خبرنگاران مي گريزند و پاسخگوی سوالات و پیگیری های آنان نیستند.

 آیا بهتر نیست که اداره آب و فاضلاب شهری و روستایی در بابل تعطیل شود و تمام مسئولیت را همان شرکت های استانی بر عهده بگيرند؟

 صدور قبض آب 400 هزار تومانی برای یک خانواده که درآمد ماهیانه آنها 250 هزار تومان است چه توجيهي دارد؟

 اين در حاليست که شرکت آب و فاضلاب به جای رفع مشکل زیربنایی آب ، به مردم پیشنهاد نصب پمپ را می دهد و بعد از شکایت مردم مبنی بر صدور قبض های سرسام آور می گویند باید منبع آب نصب کنید تا هزینه آب افزایش نیابد.

سد البرز که به قول مسئولان می تواند به مردم بابل در تامین آب شرب و کشاورزی کمک کار باشد،هنوز مشکلي را در اين زمينه حل نکرده است.واقعا"با احداث سد،مشکلات مردم رفع نشده است و آب در مازندران بايد بهتر از اين مديريت شود.



    ©2013 APG.ir