تعداد بازدید: 2937

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 30 شهريور 1389-16:10

مردم نامحرم نيستند

...شنيدن اين سخن از زبان يك مدير مازندراني(مديرعامل شرکت توزيع برق مازندران) كه خود در اين استان زندگي مي كند و گرماي طاقت فرساي تابستان امسال را چشيده، جاي بسي تامل دارد.(يادداشتي از محمدصادق قلي زاده،سرپرست نشريه ابتكار، ويژه مازندران)


 قبض هاي سرسام آور و ناگهاني برق كه بدون اطلاع رساني قبلي از چگونگي محاسبه در دوره جديد به يكباره در دست شهروندان مازني قرار گرفت، اعتراضات و دل نگراني هاي بسياري را در خصوص مواردي از قبيل افزایش بي مقدمه تعرفه، ثبت 61 روز برآورد، محاسبه روز غیرگرم و حذف مبلغ یارانه از برخی فیش ها به همراه داشت و همگان به دنبال دليلي موجه و پاسخي منطقي از سوي دستگاه هاي مربوطه بودند.

خانواده هايي كه تاكنون هربار مبالغي را با نوساني ملايم و يكنواخت نسبت به دوره قبل پرداخت مي كردند اين بار با مبلغي معادل دو، سه و يا چهار برابر دفعات قبلي مواجه شدند.

در ابتدا با توجه به اینکه هنوز طرح هدفمند کردن یارانه ها در کشور اجرا و تعرفه حذف نشده است، برداشت ها اين گونه بود كه احتمالاً اشتباهي رخ داده كه قابل اصلاح است، اما با توجه به نبود شفاف سازي به موقع، شايعه برداشته شدن يارانه ها از اين فيش ها در بين مردم قوت گرفت.

درپي انتشار اين شايعه مدير عامل شركت توزيع برق مازندران با رد اعمال قانون هدفمند كردن و يا حذف يارانه ها، دليل افزايش بهاي برق مصرفي را جريمه ناشي از استفاده زياد مشتركان از وسايل سرمايشي با توجه به گرماي زودرس و تداوم آن و رطوبت بالا در استان اعلام كرد.

 البته شنيدن اين سخن از زبان يك مدير مازندراني كه خود در اين استان زندگي مي كند و گرماي طاقت فرساي تابستان امسال را چشيده و از نزديك در جريان مشكلات مردم است، جاي بسي تامل دارد.

اوايل تير ماه بود كه زمزمه هايي از وزارت نيرو مبني بر جريمه مشتركان پرمصرف به گوش رسيد كه پس از مدتي اعلام شد رئيس‌جمهور اجراي اين آيين‌نامه را براي انجام بررسي‌هاي بيشتر متوقف كرده است.

 سرانجام در اواخر مردادماه وزير نيرو از موافقت رئيس‌جمهور با جريمه مشتركان پرمصرف برق خبر داد. البته احتمال اجراي اين طرح را تابستان سال آينده و يا همزمان با اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها اعلام كرد، اما ظاهراً اين آيين نامه در دوره اخير و بدون اطلاع رساني قبلي به اجرا درآمده است.

در همين راستا پس از گذشت چند هفته از صدور اين قبض ها و بروز موج نگراني و التهاب بين شهروندان مازندراني، طي چند روز گذشته وزیر نیرو از انجام بررسی‌هایی برای قرار گرفتن استان‌های شمالی در رده مناطق گرم جدول تعرفه برق به دليل افزايش گرما، رطوبت و درجه حرارت در اين استان ها خبر داد و اعلام كرد در صورت مثبت بودن بررسي ها و  ارائه مجوزهای لازم، قیمت قبوض برق شهروندان در استان‌های شمالی تعدیل می‌شود و مابالتفاوت قیمت‌ها به مردم برمی‌گردد.

حال پس از بررسي و تجزيه و تحليل مسايل پيش آمده و تاييد ها و تكذيب هاي متوالي، چند سوال مبهم ذهن انسان به خود مشغول می کند.

البته معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اعلام کرده که صورت حساب برق در استانهای گیلان و مازندران تعدیل مي شود..

با توجه به افزايش كم سابقه دماي هوا در تابستان امسال و با لحاظ نمودن فاكتورهاي ديگري اعم از رطوبت و شرايط اقليمي كه مسوولان محترم خود نيز به آنها اشاره داشته اند،چرا تاكنون استان هاي شمالي در ليست مناطق گرم جدول تعرفه برق قرار نگرفته اند؟

 آيا هيچ كدام از مسوولان، قبل از صادر شدن قبض ها متوجه مصرف بالاي مشتركان نشده بودند تا دلايل آن را بررسي كنند؟

چرا لزوم بررسي و انديشيدن تدبير پس از صادر شدن قبض هاي سرسام آور و اعتراض مردم احساس شده است؟

 آيا به راستي مردم از نوع محاسبه فيش هاي برق در اين دوره اطلاع داشتند؟چرا مسئولان، مردم را نامحرم فرض مي کنند و اطلاعات صحيحي به آن ها نمي دهند؟

 آيا هيچ كدام از مديران مازندراني تاکنون خودشان در اين استان زندگي نمي کردند و به مشكلات مردم آگاهي نداشتند كه آنها را به مقامات كشوري ارجاع دهند؟

 آيا پرداخت اين مبالغ هنگفت براي يك كشاورز، كارمند، كارگر، بازنشسته و يا يك خانواده بي سرپرست امكان پذير است؟

 آيا پرداخت اقساطي اين مبالغ غيرقابل تصور براي شهروندان مازني راه حل منصفانه و منطقي است؟ آيا  پيگيري و بررسي در اين زمينه آغاز شده يا اين موضوعات صرفاً براي التيام موقتي اين درد نوظهور توسط مسوولان مطرح شده است؟

اما اگر واقعاٌ نیز چنین باشد و اقدامات کارشناسی برای رفع این مشکل آغاز شده باشد، باز نكته حائز اهميت اين است كه چرا همانگونه كه بارها و بارها در مسايل مختلف از زبان بزرگان بيان شده، به جاي يافتن راه حل براي درمان مشكل، پيشگيري سرلوحه كار قرار نمی گیرد. همگان آگاهند که از اين طريق مي توان  به راحتي مشكلات احتمالي را با بررسي ها و فعاليت هاي كارشناسي، قبل از وقوع شناسايي و از آنها جلوگيري كرد.

تاكنون بارها و به دفعات بسيار از سوي وزارت نيرو برنامه ها و اقدامات گسترده تبليغي و آموزشي در راستاي مصرف بيهنه و صرفه جويي در منابع خدادادي صورت گرفته و اطلاع رساني شده و مردم فهيم نيز تا حد قابل توجهي در اين خصوص آگاهي يافته اند. اما بايد پرسيد چرا در خصوص اجراي آيين نامه جديد محاسبه قبوض برق اطلاع رساني کافی صورت نگرفته و برای آگاهي مردم اقدامی نشده است؟

بايد توجه داشت با در نظر گرفتن موقعيت كنوني كشور كه در آستانه اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها قرار داريم، اقدامات ناگهاني و اين چنيني كه مستقيما با معيشت و زندگي روزمره مردم در ارتباط است مي تواند موجب نارضايتي و دل نگراني مردم از اجراي اين طرح شود.

بنابراين همانطور كه وزير محترم نيرو اعلام نمود، اميدواريم هرچه سريعتر ضمن تحقق يافتن اين وعده و قرارگرفتن استان هاي شمالي در ليست مناطق گرم و اصلاح قبض هاي نگران كننده اين دوره شاهد رضايتمندي هم استاني هاي صبور و پرتلاشمان باشيم.

مسوولان محترم مازندران خود بهتر مي دانند كه با برقراري ارتباطي صميمي تر، مضاعف  و دوسويه با مردم و رسانه هاي استان مي توان همواره مشكلات و آسيب هاي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي احتمالي را به راحتي پيش بيني، بررسي و با ياري و همدلي از آن جلوگيري كرد.

توجه به اين نكته نيز ضروري است كه اين امر تنها با افزايش حس اعتماد دوطرفه و نيز محرم و سنگ صبور دانستن مردم قدرشناس استان تحقق مي يابد.


  • چهارشنبه 31 شهريور 1389-0:0

    چه خوش گفت شاعر شيرين سخن: البته آن چه به جايي نرسد فرياد است!! حالا هي فرياد بزن كه فرياد ما را بشنويد، گوش شنوا كو!!؟؟


    ©2013 APG.ir