تعداد بازدید: 4797

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 25 مهر 1389-18:12

مرکبات از جنس برنج

در حالی که هنوز مرکبات تولیدی استان جای خود را در بازارهای مصرف داخلی پیدا نکرده است، شاهد فروش مرکبات خارجی در بازارهای داخلی حتی در بازارهای مازندران هستيم- از شهریور ماه تا شب عید بدترین موقع برای واردات مرکبات است-فقط 5 درصد از مرکبات مازندران صادر می شود.


*گزارش خبري زير را واحد مرکزي خبر مازندران تهيه کرده که يک نسخه از آن به دست ما نيز رسيده است.

یکی از مهمترین قابلیت های مازندران در بخش باغبانی تولید انواع مرکبات است. این استان با دارابودن 103 هزار هکتار باغات مرکبات و تولید سالانه یک میلیون و 800 هزار تن نخستین تولید کننده این محصول در کشور است.همچنین نیروی کار مورد نیاز در هر هکتار باغ مرکبات در هر سال 109 نفر روز کار است .

پرتقال ( تامسون،سانگین ، بیروتی،سانگین ناول ) نارنگی ( انشو، کلمانتین، پیچ و یونسی ) لیموشیرین و گریپ فروت معروف ترین ارقام تولیدی مرکبات استان است .

علی رغم ظرفیت های فراوانی که مازندران در زمینه صادرات محصولات کشاورزی دارد،از تمامی این ظرفیت ها برای صادرات استفاده نشده است؛ به عنوان مثال در مورد مرکبات با وجودی که 400 هزار تن از مرکبات تولیدی استان قابلیت صادرات دارند حدود 20000 تن معادل 5 درصد صادر می شود .

بدیهی است که پارسال 12 میلیون دلار حاصل از صادرات مرکبات عاید کشور شد که در صورت استفاده از همه ظرفیتها این مقدار تا چند برابر قابل افزایش است .

مهندس یحیی ابطالی -معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان- فقدان شناخت صحیح از بازارهای هدف،رعایت نکردن استانداردهای لازم، فقدان ازمایشگاه های مناسب برای تعیین کیفیت محصولات و تولید سنتی مرکبات بدون توجه به رویکرد صادراتی آن را از مهمترین دلایل پایین بودن صادرات مرکبات استان عنوان می کند .

شعبانی -مدیر عامل اتحادیه باغداران استان -نیز معتقد است که باغداران همین که ببینند محصولات شان در بازارهای داخلی به فروش می رسد رغبتی برای صادرات ندارند بنابراین باید فرهنگ صادرات را در بین باغداران رواج دهیم .

وی همچنین نبود صنایع سورتینگ و بسته بندی،قوانین دست و پاگیر گمرکی کمبود کامیون های یخچالدار ومحدودیت حمل و نقل هوایی در استان را مهم ترین دلایل پایین بودن صادرات مرکبات عنوان می کند .

در کنار پایین بودن صادرات مرکبات استان مشکل دیگری که باغداران مرکبات با آن روبرو هستند، واردات بی رویه این محصول است. در حالی که هنوز مرکبات تولیدی استان جای خود را در بازارهای مصرف داخلی پیدا نکرده است ما شاهد فروش مرکبات خارجی در بازارهای داخلی حتی در بازارهای مازندران ( به عنوان قطب مرکبات کشور ) هستیم .

مهندس ابطالی -معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان- در این باره معتقد است که از شهریور ماه تا شب عید که محصولات باغداران داخلی وارد بازار می شود بدترین موقع برای واردات مرکبات است و اگر این کار انجام شود باغداران مازندرانی به شدت متضرر می شوند.

اگر دولت قصد واردات مرکبات دارد باید از اردیبهشت به بعد اقدام کند.  این در حالیست که تولیدکنندگان داخلی با مشقت بسیار اقدام به حفظ باغات خود می کنند .یاداور می شود براساس امارهای موجود درچهارسال گذشته به طور متوسط واردات مرکبات 6/2 برابرصادرات بوده است .

مشکل دیگری که مرکبات استان را هدف قرار داده است بالا بودن ضایعات این محصول است به طوری که سالانه حدود  20 درصد از مرکبات تولیدی استان از بین می رود.

مهندس عادل صفایی -مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان- مکانیزه نبودن برداشت ، نگهداری و چیدمان غیر استاندارد در سبدها،کنترل نشدن درجه حرارت و رطوبت داخل انبارها و برداشت زودهنگام مرکبات را از دلایل اصلی ضایعات مرکبات استان برشمرده است .

وی همچنین اموزش برداشت صحیح به باغداران ارائه پوششهای محافظ مثل واکس های مجاز، درجه بندی و جداسازی مرکبات ریز از درشت، اجرای طرح استاندارد انبارداری در انبارهای فنی و طرح
ذخیره سازی را از طرح های پیشگیری از ضایعات مرکبات عنوان کرد .

 یادآور می شود تبدیل مرکبات به کنسانتره و آب میوه از دیگر راهکارهای کاهش ضایعات و افزایش ماندگاری مرکبات است که از این نظر نیز صنایع تبدیلی وابسته در مازندران کافی نیست.

با وجود کارخانجات متعدد تبدیلی مرکبات در مازندران همچون نوش، افشره، ترنج  و تعداد زیادی از کارگاه های کوچک و بزرگ بسته بندی و درجه بندی مرکبات با توجه به تولید فراوان مرکبات در استان کارخانه های موجود کافی نیست .

مهندس علی رضا قنبری- مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان- معتقد است: در حالی که 40 درصد از مرکبات استان قابلیت تبدیل به کنسانتره ابمیوه و محصولات دیگر را دارد، فقط 7 درصد از ان به دلیل کمبود صنایع تبدیلی در استان مورد استفاده قرار می گیرند.


  • دوشنبه 26 مهر 1389-0:0

    چرا صادر بشه ؟ همه مردم ايران بايد تامسون درشت بخورند!

    • دوشنبه 26 مهر 1389-0:0

      خدایش کدوم مازندرانی اصیل میاد سر سفره ش برنج آشغال خارجی یا این مرکبات بی مزه وطعم وارداتی که گرونتر از محلی ها هست رو میزاره؟

      • يکشنبه 25 مهر 1389-0:0

        این جیغ و داد کارشناسی سال ها است که به گوش می رسد و برای کسی که پنجاه سال یا بیشتر دارد این صدا یکنواخت و تکراری است . مطلبی آشکار را ،همه نادیده می گیریم و آن بی نیازی ارزی دولت ما است . دولتی که نیاز مند ارز است، توجهش به صادرات است لاجرم قدر آن چه را که مردمش تولید می کنند می داند و به فکر رونق صادرات می افتد . برخلاف همه جای دیگر ، تلنبار شدن ارز حاصل از نفت ، دولت ما را در جایگاهی متفاوت قرار داده است . چشم پوشیدن از این واقعیت مسلم است که اقتصاد ما را به درد سر انداخت . این موضوعی است که با تعارف و قسم حل نمی شود و باید پیرامون آن اندیشه کرد . یک راه حل وضع قانونی است که ارز نفتی را از دسترس دولت دور کند و به مردم نزدیک .


        ©2013 APG.ir