تعداد بازدید: 4563

توصیه به دیگران 64

جمعه 14 آبان 1389-1:56

مازندران را باور کنيم

در طول تاریخ هیچوقت نغمه جدایی طلبی سر ندادیم-اصفهانی ها را ما مسلمان کردیم-روز مازندران باید در محتوای کتاب درسی دانش آموزان گنجانده شود-واقعا جفا بود که مازندران را فقط به طبیعت آن بشناسند-سیمای طبرستان در حال ساختن انیمیشن تاریخ علویان است.(گفت وگو هايي با بهرام حميدي،حسين اسلامي،عباس مهدوي،محمد عظيمي و نقي مهدي پور به مناسبت 14آبان،روز مازندران)


مازندنومه:14 آبان به نام روز مازندران نامگذاري و ثبت کشوري شده است.به همين بهانه همکار ما خانم کلثوم فلاحي به سراغ تعدادي از چهره هاي فرهنگي و هنري و رسانه اي استان مازندران رفته و نظرشان را درباره اين روز پرسيده است.در اين گزارش نظرات بهرام حميدي،حسين اسلامي،عباس مهدوي،محمد عظيمي و نقي مهدي پور درباره روز مازندران انعکاس يافته است.گويا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران قصد دارد روز 17 آبان ماه جشني را به همين مناسبت برگزار کند.گزارش خانم فلاحي را بخوانيد.

*مازنی ها به گویش مازنی حرف نمی زنند

مدیرکل صدا و سیمای مرکز مازندران با اشاره به اینکه مازندران را همیشه با طبیعت و سرسبزی آن می شناخته اند،گفت: با قدمتی که مازندران دارد خوب شد که یک روز برایش نامگذاری شد.

 بهرام حمیدی افزود: واقعا جفا بود که مازندران را فقط به طبیعت آن بشناسند باتوجه به اینکه نخستین حکومت شیعی را خارج از شبه جزیره عربستان تاسیس کرده بودند.

 وی با بیان اینکه بضاعت مازندران نشان می دهد که با توجه به تاریخ آن باید روزی را به نام مازندران نامگذاری می کردند، یادآورشد: باید محققان بخش فرهنگی فعالیت بیشتری در شناسایی این روز داشته باشند و از نگاشته هاي آنها ، رسانه ها و به ویژه صدا و سیما برای تهیه برنامه ها استفاده کنند.

حمیدی با اشاره به اینکه سیمای طبرستان در حال ساختن انیمیشن تاریخ علویان است اظهار داشت: درصدد هستیم که از تاریخ مازندران برای نمایش های رادیویی هم استفاده کنیم و باید در گفت و گو ها و میزگردها تاریخ مازندران را برای نسل جوان بازگو کنیم.

 از حمیدی در خصوص نقدهایی که بر برنامه های سیمای طبرستان وارد است،پرسیدیم و اینکه چرا برنامه های این شبکه با گویش مسلط مازنی اجرا نمی شود که وی این طور پاسخ داد : در این مسئله که این نقد بر برخی از برنامه های سیمای طبرستان وارد است هیچ شکی نیست اما در صورتی که 80 درصد مردم مازندران از گویش محلی استفاده نمی کنند آیا فقط صدا و سیما باید در جهت ترویج این گویش تلاش کرده و برنامه های با گویش مازنی تهیه کند؟

 وی با بیان اینکه اغلب مردم واژه ها و ادبیات مازنی را خوب نمی شناسند،گفت: مردم مازندران اغلب با زبان محاوره فارسی صحبت می کنند.

 حمیدی با اشاره به اینکه در این راستا همه باید کمک کنیم اظهارداشت : چند کتاب با گویش مازنی تالیف شده؟ چقدر در محافل فرهنگی و شب شعر مازنی صحبت کرده اند؟ تا صحبت از شعر مازنی می شود به سراغ درخت و بلبل و چشمه می روند و این می شود شعر مازنی ، آیا مازندران آداب و سنن ندارد که در قالب شعر بیان شود؟و يا در بیان دلاورمردی های هشت سال دفاع مقدس مازندران چند شعر حماسی با گویش مازنی سروده شده است ؟

*هیچ یک از ائمه به مازندران نیامدند

به گزارش خبرنگار مازندنومه ،حسین اسلامی-پژوهشگر ساروي-در خصوص انتخاب روز مازندران گفت: اساس انتخاب روز مازندران بر مبنای دعوت مردم مازندران از علویان بوده و نه وورد علویان به مازندران، چراکه این دو با یکدیگر متفاوت اند.

 رئیس پژوهشکده ساری شناسی با بیان اینکه در روز 14 آبان در مسجد جامع چالوس با علویان بیعت کرده و اسلام را با تشیع آغاز کردیم، تصریح کرد: هیچ یک از ائمه به مازندران نیامدند ، ائمه ما و فرزندان آنها به هر نقطه ای که رفتند آنها را سربریدند و مازنی ها داوطلبانه از آنها دعوت کردند.

وی تشیع را اوج فرهنگ و شعور معنا کرد و افزود: مردم مازندران فرهنگ ، تاریخ و ادب داشتند و چنانچه مردم مازندران تاریخ و هویت نداشت ، اینجا هم همان کوفه ای می شد که فرزندان پیغمبر را سر بریدند.

اسلامی با بیان اینکه مردم مازندران همواره با ایران بوده اند یادآور شد: در طول تاریخ هیچوقت نغمه جدایی طلبی سر ندادیم و اگر فریادی از مازندران بلند شده به خاطر ایران بوده است.

 رئیس پژوهشکده ساری شناسی با بیان اینکه فریدون و آرش از مازندران برخاسته اند،تصریح کرد: آرش که جانش را در تیر برای حفظ تمامیت ارضی ایران گذاشت و مازیار هم از خاک مازندران بودند.

 وی با اشاره به اینکه هرگز سنگ خود را به سینه نزده ایم،گفت: نخستین حکومت شیعی علویان جهان را در مازندران نه به حکم قاضیان عرب بلکه به درخواست خودمان برپا کردیم.

 اسلامی با اشاره به اینکه این مسائل نیاز به بستر می خواهد افزود: در عظمت نام ایران حساس بوده و خواهیم بود .

 وی با بیان اینکه در جهت اعتلای نام ایران و تشیع و مازندران می توان کارهای بسیاری انجام داد اظهار داشت : یکی از مسائل این است که مازندران را باور کنند .

 اسلامی تصریح کرد: اصفهانی ها را ما مسلمان کردیم.

 از حسين اسلامی در خصوص نامگذاری روز مازندران همزمان با تولد نیما(21آبان) پرسیدیم که وی با اشاره به مفاخر مازنی گفت: نیما هم یکی از مفاخر مازندران است و صادق هدایت هم تبار مازندرانی دارد.اما روز 14 آبان روز مناسبی برای نامگذاری روز مازندران بوده است.

*همگرایی وجود ندارد

 مسئول روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه نامگذاری روز مازندران ، حرکت بسیار خوبی بوده اظهار داشت : برخی استان ها بر اساس نماد خود ، روزی را نامگذاری کرده اند و مازندران هم به جهت اینکه پایگاه علویان بود باید چنین روزی را انتخاب می کرد.

 عباس مهدوی با اشاره به اینکه در نامگذاری این روز دو هدف باید پیگیری شود افزود: مردم استان نخستین گروهی هستند که باید در جریان این نامگذاری و علت آن قرار بگیرند و همچنین برای جذب گردشگر و توریست هم می تواند مناسب باشد.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ یک از این دو هدف عملی نشده اند یادآور شد: با توجه به اینکه نامگذاری روز مازندران سابقه زیادی ندارد اما همگرایی در خصوص بزرگداشت این روز از سوی دستگاه های فرهنگی و حتی غیرفرهنگی در استان وجود ندارد.

 مهدوی با اشاره به اینکه هنوز در رابطه با برنامه های بزرگداشت روز مازندران ستاد مستقلی شکل نگرفته خاطرنشان کرد: باید برای گرامی داشت این روز ، موسسه فرهنگ بومی در استان تشکیل شود و فعالان فرهنگ بومی با اعتبارات بخش دولتی این روز را برگزار کنند.

وی افزود: روز مازندران نباید با برنامه های سطحی برگزار شود و این روز باید در محتوای کتاب درسی دانش آموزان گنجانده شود تا آینده سازان فردا با تاریخچه و فرهنگ مازندران آشنا شوند.

 مسئول روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: باید از این فضا برای جذب توریست استفاده کنیم.

 وی با بیان اینکه خانه سردار جلیل در قلب ساری ، تنها 200 متر با میدان ساعت فاصله دارد اظهار داشت :خانه سردار جلیل از خانه کلبادی ها معروف تر است اما 90 درصد از ساروی ها نمی دانند این خانه در کجا واقع شده است.

مهدوی با اشاره به اینکه جشن ها و آیین های سنتی استان رو به فراموشی رفته و منسوخ شده اند تصریح کرد: اغلب نمادهای اصلی شهر ساری در حال فرو ریختن و نابودی است و از گلوگاه تا رامسر نماد بومی در استان مشاهده نمی شود.

وی با بیان اینکه نقاشی های دیواری که اخیرا در ساری انجام شده فاقد مفهوم هستند گفت: در این میان برج ساعت شده نماد ساری که بسیار خنده دار است .

مهدوی با اشاره به اینکه سی و سه پل در اصفهان ، باباطاهر در همدان و حافظ در شیراز نماد شهر هستند و در مازندران هم به جهت اینکه پایگاه علویان بوده باید نمادی باشد که نشان دهنده این مسئله باشد عنوان کرد: شهرداری ها فکر می کنند زیبا سازی یعنی بیلبورد ، درخت پلاستیکی و شلنگ های رنگی و هیچ بومی سازی در مدیریت شهری ما وجود ندارد.

 وی افزود: متاسفانه در اجرای برخی زیباسازی شهری از جمله مجسمه سازی ، نقاشی و ... سفارش کار به افرادی سپرده می شود که جایگاهی در معادلات ندارند در صورتی که مازندران افراد شاخصی در هنرهای تجسمی دارد.

مهدوی ضمن گلایه از برخی برنامه های شبکه طبرستان گفت: صدا و سیماي مرکز مازندران فکر می کند گویش مازنی یعنی استفاده از اصطلاحاتی که مردم را بخنداند .

مهدوی با ایراد وارد بر استفاده از برخی اصطلات مضحک در یکی از برنامه های این شبکه تصریح کرد: برخی قالب های این شبکه باعث شده تا جوانان رغبتی برای استفاده از گویش مازنی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه بهتر است برنامه هایی تهیه شود که با نخبگان با گویش مازنی صحبت شود افزود: هیچ اشکالی ندارد که مسئولان در گفت و گوی ویژه خبری با گویش مازنی صحبت کنند.

مهدوی یادآور شد: آثار مستند خوب در خصوص فرهنگ بومی در جشنواره ها وجود دارد که صداو سیما باید اقدام به خرید و پخش آنها کند.

* خودباوری نداریم

 یک پژوهشگر ونويسنده بهشهری گفت: بزرگترین مشکل مردم مازندران این است که متاسفانه خودباوری نداریم.

محمدعظیمی افزود: آنچه که تحت عنوان مفاخر و تاریخ مازندران داریم بی توجه و مغفول مانده اند که بخشی از آن مربوط به مردم و بخشی هم مربوط به مسئولانی است که از عوامل اجرایی هستند.

 وی یادآور شد: با توجه به نامگذاری روز مازندران طی دوسال اخیر ، نه تنها اتفاق اجرایی و کار برنامه ریزی شده نداشته ایم حتی مراسمی هم که اجرا شده خاموش و بی سر و صدا بوده است .

عظیمی تصریح کرد: سال گذشته برنامه مناسبی برگزار شد که معاون سیاسی استانداری مازندران با قرار گرفتن در پشت تریبون با گویش مازنی صحبت کرد که اتفاق زیبایی بود.

 وی متولی بزرگداشت روز مازندران را تنها ارشاد مازندران ندانست و اظهار داشت : تمام دستگاه ها به ویژه میراث فرهنگی و اداره ارشاد در این زمینه موظف به بسترسازی هستند.

 عظیمی با اشاره به روز تیرماسیزده شو گفت: در خصوص گرامی داشت این روز بازتابی در رسانه ها نداشتیم، اگرچه مازندنومه در این رابطه مطلبی منتشر کرد که تنها یک صدا بوده و این صدا باید عمومیت پیدا کند و صداو سیما هم به عنوان رسانه جمعی که بخش ارتباط عمومی جامعه را در اختیار دارد برنامه ای در این خصوص نداشت .

 وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است روز مازندران به عنوان یک نماد باشد باید کارگروه های تخصصی فرهنگی در خصوص گویش ، تاریخ و مفاخر مازندران کار کنند.

اين نيماپژوه برجسته کشور گفت:موافق نامگذاری روز تولد نیما به عنوان روز مازندران نیستم و  این انتخاب می توانست کمی متعصبانه و خودخواهانه باشد و من اعتقادی به این مسئله ندارم.

وی تصریح کرد: نیما جزء مفاخر فرهنگی و پدر شعر نو ایران است که در سال 75 در لیست مشاهیر جهان در یونسکو به ثبت رسید ، اما ما برای نیما چه کردیم؟

 عظیمی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که روز تولد نیما را به عنوان روز ملی نیما و شعر نو ایران ثبت کنیم افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران هم در صدد ثبت این پرونده است .

* ائمه جمعه از روز مازندران می گویند

 معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت:این اداره در سال 86 طرحی را برای روز مازندران تهیه کرد.

 نقی مهدی پور اظهار داشت : طرح نامگذاری روز مازندران در سال 87 از سوی شورای فرهنگ عمومی مازندران به تصویب رسید و امسال هم برنامه هایی برای معرفی تاریخ علوی مازندران روز 17 آبان در سالن هلال احمر مازندران برگزار می شود.

 وی با اشاره به تهیه 10 هزار بروشور تاریخچه این مسئله و تهیه بیش از 400 متر بنر برای اطلاع رسانی از سوی ارشاد مازندران خاطرنشان کرد: همچنین از ائمه جمعه مازندران هم خواسته شده تا در خطبه های نمازجمعه 14 آبان به تشریح این مسئله بپردازند.

 از مهدی پور دلایل عدم توجه لازم برای گرامی داشت روز مازندران و گلایه دوستداران فرهنگ را جویا شدیمکه وی گفت: گرامی داشت روز مازندران باید جدی گرفته شود و نیاز به تعامل همه دستگاه ها است.

وی با بیان اینکه در این زمینه فقط اداره ارشاد مازندران متولی نیست گفت: گرامی داشت روز مازندران باید به صورت فرهنگ عمومی در استان تبیین شود.

 مهدی پور اظهار داشت : به دلیل اینکه دو سال از تصویب این روز گذشته ، هنوز آن گونه که باید برای برگزاری این روز برنامه ریزی نشده که امیدواریم در سال آینده با مشارکت مجامع فرهنگی و پژوهشی مازندران شاهد هرچه باشکوه تر برگزار شدن این روز باشیم.

 وی از بررسی یک طرح در اداره ارشاد مازندران جهت ادا شدن حق مطلب در این روز خبر داد اما از جزئیات آن چیزی نگفت.


  • چهارشنبه 19 آبان 1389-0:0

    بزرگی گفت دروغ سه نوع است: کوچک، بزرگ و آمار. در ایران هر وقت بخواهیم حرفمان را بی سند به کرسی بنشانیم به آمار استناد می کنیم. در عین حال می دانیم کسی دروغ ما یا همان آمار ما را قبول ندارد. تا آنجایی که من می دانم و حدس می زنم آنهایی که در مازرون به فارسی می گپند، برنامه های دست چندم تلویزیون ساری آنها را راضی نمی کند. نوروز و برهان درو را هم نمی فهمند . بنابراین مخاطبان تلوزیون رئیس ما 20 درصد! مازنی های وفادار به زبان مادری هستند. البته با فرض قبوا آما/دروغ آقای رئیس.

    • چهارشنبه 19 آبان 1389-0:0

      سلام عرض میکنم خدمت همه مازندرانی های عزیز ، از همه عزیزانی که در راه اعتلای فرهنگ مازنی تلاش میکنند باید تقدیر شود وشایسته است اگر نقدی هم بر سخنان وگفته های این عزیزان داریم با دلیل واستدلال علمی باشد ، اینکه گفته شود فلان شخصیت اساطیری متعلق به خاک مازندران است یا نیست برای ما مازنی ها در مقابل کوهی از مشکلاتی که جامعه ما را تهدید میکندشاید آنقدر مهم نباشد ، تمام دلخوشی های ما به فرهنگ واصالت مازندرانی است که البته این سالها اندکی مهجور مانده ولی به هر حال هستند افراد با غیرتی که تمام قد از این داشته ها دفاع کنند ودلیل دیگر ماندگاری این فرهنگ جاذب بودن آن در مقابل فرهنگ بیگانه است. مازندران همواره پذیرای اقوام مختلف بوده وقومیت های متعددی در این سرزمین سکنی گزیدند اما همین قومیت ها در دل این فرهنگ حل شدند وکمتر اثاری از خود به جای گذاشتند ، معمول است که بازاریان برای اینکه کالا واجناس خود را به موقع وبه قیمت مناسب بفروشند ظرافتی را در کار خویش بکار میگیرند در حوزه فرهنگ نیز به همین گونه است باید داشته های فرهنگی خود را با جاذبه هایش عرضه کنیم واز بین مخاطبین خود سخنگو وتبلیغاتچی پیدا کنیم وبه بیانی ساده کاری کنیم تا دیگران به تبلیغ مازندران بپردازند ، بی گمان مازندران ومازندرانی دارای ظرفیت های بالایی است که نیازمند تلاش مردم ومسئولین است . نجفی سوادکوهی

      • سه شنبه 18 آبان 1389-0:0

        خانم فلاحی از شما خله خله ممنون هسمه اما تره به خدا از صدا و سیما حرفی در مورد زبان مازندرانی نزنین که امه حال بهم خینه این چه صدا و سیمایی هسه که اما دارمی نمی امه زوون و فرهنگ ره خوانه حفظ هاکنه تا اینکه اخبار و فیلم دیگر شبکه ها ره امسه پخش دوواره هاکنه.
        ای براهه ای شما شروع هاکردنی که این روز کی بنا بشته و کی ونه متولی بیه. بین همه دس به دس هم هادیم و این روز ره از رامسر تا گلوگاه جشن بیریم .
        تره به خدا اننه تو و من نکنین

        • دوشنبه 17 آبان 1389-0:0

          1)جناب حمیدی آمارشان ازکجاست؟؟؟!!!یعنی اینقدر زبان مازندرانی در این استان محجور است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
          2)جناب حمیدی لطف فرموده ودرباره مباحث تاریخی اظهار نظر نفرمایندچون علویان نخستین حکومت خارج از شبه جزیره عربستان نبودند.
          3)جناب اسلامی!شما که طبق معمول بدون استناد مرحمت نظر میکنید.لطفا کمی تاریخ!!!ازکی فریدون وآرش مازندرانی شدند نمی دانم!!! به چه استنادی اصفهانی ها را ما مسلمان کردیم عموحاج حسین؟؟؟
          4)عباس خان مهدوی دوست عزیزم سلام!
          حرفهایت شنیدنی است ایکاش دوستان مسئول از این دریچه بگذرند وبخوانندوبشنوند!
          5) آقای عظیمی عزیز!کلامت درست ولی...
          تنظیم کننده محترم تیرماسیزه شو،شب است نه روز!!!!!!!!!!!!!!
          6)آقای مهدی پور!اخوی راست وحسینی برای روز مازندران چه کردی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

          • مهران مازنی پاسخ به این دیدگاه 0 0
            يکشنبه 16 آبان 1389-0:0

            سلام و روزتان مبارک
            ماندرانی ها همه تان دلشاد باشید .

            اما اگر می خواهید مازندران را بشناسند ، قدرش را بدانند و برای فردای بهترش گام گیرند . چاره ای نیست جز اینکه هر یک از شما به قدر توان این کار را انجام دهد.

            هرگاه کار را شروع کردید و بازخورد خوبش را دیدید و دور و برتان شلوغ شد مسئولان هم می آیند .
            اما شما باید با برنامه ای بلند مدت و پیگیری مدام و تلاش و زحمت آنقدر ادامه دهید تا به مقصود برسید .

            اما من فکر می کنم مشکل مازندران از مسئولان آن نیست

            و پیشنهاد می کنم مازند نومه طی یک پرسش این موضوع را مورد بررسی قرار بدهد

            اگر مشکل رو شناختیم ، حتما چاره اش رو هم پیدا می کنیم .

            • شنبه 15 آبان 1389-0:0

              روز مازندران را به همه دانشجویان دور از مازندران تبریک میگویم

              • دكترسيف الرضا شهابيپاسخ به این دیدگاه 0 0
                شنبه 15 آبان 1389-0:0

                حيف كه طبيعت زيباي مازندران دستخوش حمله صاحبان پول هاي بادآورده غيرمازندراني و جنگل هاي آن مورد تهاجم يك مشت طماع قرارگرفت ودر حال نابودي است وبرخي از مسئولين غيرمسئول درمقابل طبيعت به علت عدم درك درست از حفظ طبيعت و محيط زيست و يا براي تامين هزينه هاي غيرضروري با اين تهاجم همكاري مي كنند .درسال هاي بعدانقلاب هنگامي كه از بابلسر به تنكابن ورامسر حركت مي كرديم در سمت چپ جنگل بود و در سمت راست دريا وليكن اكنون در سمت راست فقط ويلا است و از تماشاي آب هاي دريا محروم شديم .خداعاقبت مازندران و طبيعت زيباي آن را به خيركند

                • شنبه 15 آبان 1389-0:0

                  رییس صدا و سیما کجایی هسه؟

                  • مريم بانوپاسخ به این دیدگاه 0 0
                    شنبه 15 آبان 1389-0:0

                    با سلام.از گزارشهاي خانم فلاحي استفاده مي کنيم.خسته نباشید.

                    • جمعه 14 آبان 1389-0:0

                      زنده باد مازندران-زنده باد مازندراني-زنده باد مازندنومه

                      • ايمان-دانشجوپاسخ به این دیدگاه 0 0
                        جمعه 14 آبان 1389-0:0

                        فقط سایت شما به فکر مراسم بومي مثل تيرماسيزده و روز مازندران و تولد نيما و...هست.از اين که به روز هستيد و مسايل فرهنگي مازندران را پي گيري مي کنيد ممنونيم.به امید اعتلای نام مازندران ومازندراني

                        • جمعه 14 آبان 1389-0:0

                          از گزارش خانم فلاحي تشکر مي کنم.روز مازندران را به مازندراني ها تبريک مي گويم.اميدوارم در آينده بتوانيم در اين روز واقعا" مازندراني فکر کنيم.چقدر خوب بود در اين روز همايش يا جشن بزرگي برپا مي کدندو مستقيم از شبکه استاني هم پخش مي شد و همه شاد مي شديم.

                          • جمعه 14 آبان 1389-0:0

                            چرا ارشاد برنامه روز مازندران را که 14 آبان است در روز 17 آبان برگزار مي کند؟آيا اين به معناي بي برنامگي نيست؟

                            • جمعه 14 آبان 1389-0:0

                              مسئولان چقدر حرف مي زنند؟حداقل در روز مازندران کمي عمل کنند!


                              ©2013 APG.ir