تعداد بازدید: 3542

توصیه به دیگران 94

شنبه 15 آبان 1389-23:49

مطبوعات ما،مطبوعات ديگران

در روسيه همه امکانات خبرنگار استخدامی اعم از دوربین و لوازم مورد نیاز دیگر از سوی همان روزنامه در اختیار وی قرار داده می شود-در هندوستان خبرنگاران،با ده سال سابقه کار بازنشسته مي شوند.(گفت و گوي محمد حسين ملايي-خبرنگار-با فعالان مطبوعاتي روسيه،تانزانيا،هندوستان و ايران در هفدهمين نمايشگاه مطبوعات تهران)


 درهفدهمین نمایشگاه مطبوعات داخلی و خارجی در تهران فرصتی دست داد تا با فعالان این عرصه در پایتخت و خارج کشور گفت و گوهايي انجام دهيم و از نحوه فعالیت آنها در عرصه مطبوعات آشنا شویم.

 روسلان مرتضی یف خبرنگار روزنامه " ایزوستیا " از کشور روسیه در گفتگو با مازندنومه درنمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری های داخلی و خارجی تهران در غرفه روسیه گفت: خبرنگاران در روسیه بر دو قسمت استخدامی و حق الزحمه ای فعالیت می کنند به طوری که یک خبرنگار استخدامی در یک روزنامه از حقوق و مزایای ثابت و بیمه از سوی روزنامه خود بهره مند می باشد و اما یک خبرنگار حق الزحمه ای تنها بر اساس اهمیت مطلب یا خبری که ارائه می کند دستمزد می گیرد.

 وی افزود: کلیه امکانات خبرنگار استخدامی اعم از دوربین و لوازم مورد نیاز دیگر از سوی همان روزنامه در اختیار وی قرار داده می شود و اگر نیاز به مسافرت برای تهیه یک خبر باشد حتی خودرو همراه با هزینه های ایاب و ذهاب نیز به وی تعلق می گیرد تا بتواند با آرامش خیال به کسب خبر بپردازد.

خبرنگار روزنامه " ایزوستیا " بیان داشت: ما برای شروع کار روزانه خود همه روزه ساعت 11 صبح به همراه سردبیرمان در دفتر روزنامه گرد هم جمع می شویم و دقایقی را درباره موضوعات و سوژه های خبری آن روز گفتگو می کنیم و سپس هر کس بر اساس جایگاه خود مشغول به کار خود می شود.

یومانگی یوما فعال مطبوعاتی از کشور تانزانیا به خبرنگار مازندنومه در نمایشگاه مطبوعات تهران گفت: فعالیت روزنامه نگاری در کشور تانزانیا در دو بخش خصوصی و دولتی انجام می پذیرد و اگر استخدام ثابت باشد از حقوق و مزایای خاص خود برخوردار می باشند.

وی افزود: یکی از فاکتورهای مد نظر در کشور تانزانیا برای حقوق و مزایا خبرنگاران ، میزان فعالیت و کارکرد یک خبرنگار در حوزه فعالیتی اش می باشد که بر همان اساس نیز حقوق و دستمزد گرفته و امکانات لازم خبرنگاری نیز به طور کامل در اختیارش قرار داده می شود.

یومانگی یوما ادامه داد: حقوق و دستمزد یک خبرنگار در بخش خصوصی نیز بستگی به آن موسسه مطبوعاتی دارد و دستمزد ها در آنها متغیر می باشد و به سطح تجربه و اهمیت خبر بستگي دارد . در کل باید گفت که هر چه تجربه بیشتر باشد به همان میزان دستمزد یک خبرنگار بیشتر می شود.

 این فعال مطبوعاتی از کشور تانزانیا اظهار داشت: خبرنگاران در کشور تانزانیا بسیار مورد احترام و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده دارای و جایگاه ویژه ای هستند.

 شکیل حسن شمسی مدیر مسئول روزنامه " سهارا " از دهلی هندوستان در گفتگو با خبرنگار ما درنمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی و خارجی تهران گفت: خبرنگاران در کشور هند بسیار از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و مورد احترام همه مردم کشورشان می باشند و در روند رو به شد کشور هند تاثیرگذار می باشند.

وی افزود: خبرنگاران در کشور هندوستان استخدامی ثابت نیستند اما حقوق و دستمزد بسیار بالایی دریافت می کنند و از این حیث هیچگونه مشکلی ندارند.

شکیل حسن شمسی ادامه داد: هر روزنامه حمایت های زیادی از خبرنگاران خود می کند و امکانات مورد نیاز خبرنگاری را کامل در اختیار وی قرار می دهد و اگر نیاز به هزینه های ایاب و ذهاب داشته باشد جدا از حقوق ماهانه اش به وی پرداخت می شود تا به راحتی فعالیت خود را ادامه دهد.

 مدیر مسئول روزنامه " سهارا " خاطر نشان ساخت: خبرنگاران در کشورشان تنها با ده سال سابقه کاری بازنشسته می شوند و از کلیه حقوق و دستمزدهای دوران بازنشستگی برخوردار می باشند.

کاظم حسین پور از روزنامه رسالت به مازندنومه گفت: ما در روزنامه رسالت هم خبرنگار استخدامی داریم و هم خبرنگار حق الزحمه ای که در این بین خبرنگار حق الزحمه ای بر اساس مطلب ، خبر و یا مقاله ای که ارائه می کند پس از ارزش گذاری دستمزد خود را دریافت می کند.

وی افزود:خبرنگار استخدامی از حقوق و دستمزد ثابت و ویژه ای برخوردار می باشد و اگر یک خبرنگار ثابت و استخدامی در روزنامه رسالت بتواند گزارشی را ارائه دهد که از نمود زیادی برخوردار باشد جدا از حقوق ثابت پاداش ویژه ای به وی تعلق خواهد گرفت.

 حسین پور گفت: کلیه خبرنگاران روزنامه رسالت بیمه هستند و در فضایی کاملا دوستانه و صمیمی با هم فعالیت می کنند به طوری که اگر یکی از پرسنل ما خارج از حدوده کاری نیز نیاز به هرگونه کمکی داشته باشد در حد توان سعی در رفع مشکلش بر خواهیم آمد.

وی درپاسخ به این سوال که هر خبرنگار استخدامی موظف به ارائه چند خبر در ماه می باشد اظهار داشت: سقفی برای ارائه خبر در طول یک ماه برای خبرنگاران سقفی تعیین نشده است و یک خبرنگار ثابت و استخدامی با امکانات مورد نیاز خبرنگاری که در اختیارش قرار داده می شود چه یک خبر در ماه ارائه کند یا حتی هیچ خبری ارائه نکند حقوق و دستمزد ثابت خود را دریافت می کند و از این حیث جای هیچ گونه نگرانی برای آنها نیست.

حسین پور گفت: ساعت کاری در روزنامه رسالت 8 ساعت می باشد و جایگاه هر کسی نیز در روزنامه مشخص هست و بر اساس مسئولیتی که بر عهده دارد فعالیت خود را انجام می دهد و غیر آن کاری انجام نخواهد داد،به طور مثال یک تایپیست باید هشت ساعت در روز کار کند اما اگر در این فاصله زمانی مطلبی برای تایپ وجود نداشته باشد وی به کار دیگری مشغول نخواهد شد و حتی می تواند با کسب مرخصی از روزنامه برای انجام کارهای شخصی اش بیرون برود و برگردد.

پوریا هادی لو فعال مطبوعاتی از روزنامه جوان گفت: در روزنامه جوان همچون سایر روزنامه های سراسری جایگاه هر فردی مشخص می باشد و هر کس بر اساس مسئولیتی که به وی محول شده است فعالیت می کند.

 وی افزود: میزان تحصیلات و سوابق کاری برای فعالیت خبرنگاری در روزنامه جوان نقش بسزایی در میزان دریافت حقوق و دستمزد ها دارد و بر همین اساس هر چه سوابق و تحصیلات بیشتر باشد به همان اندازه دستمزدها افزایش می یابد.

 یکی از عکاسان روزنامه ایران نیز گفت : روزنامه ایران یکی از پرترافیک ترین روزنامه های کشور به لحاظ حجم گسترده کاری می باشد و دارای سه شیفت کاری فعال می باشد.

 وی افزود: در روزنامه ایران همه گونه حمایت از خبرنگاران و سایر پرسنل می شود و همه در آرامش به کار خود مشغول هستند.

 وی گفت: هر گونه امکانات مورد نیاز یک خبرنگار در اختیارش قرار داده می شود و حتی برای سفرهای درون شهر تهران و یا خارج استان تهران خودرو در اختیار خبرنگار قرار داده می شود و هزینه های ایاب و ذهاب نیز به وی تعلق می گیرد تا خبرنگار دغدغه ای از این بابت نداشته باشد.

 این عکاس باتجربه روزنامه ایران اظهار داشت: هر چهار سال خبرنگاران و پرسنل روزنامه ایران ارتقای درجه و جایگاه پیدا می کنند و این ارتقای درجه در میزان حقوق و دستمزد و سایر مزایای دیگرشان تاثیر مستقیمی دارد.

در پايان گزارش برايم سئوالي ايجاد شده که چند درصد خبرنگاران شهرستانی که با تلاش های بی وقفه و خالصانه خود رسالت خبرنگاری را صادقانه انجام می دهند در مقایسه با کشورهاي ديگر يا همين تهران خودمان ازحقوق و دستمزد ثابت و بیمه برخوردار هستند؟

فاصله مطبوعات حرفه ای با مطبوعات شهرستانی را باید چه اندازه در نظر بگیریم؟چه وقت باید حرفه ای شد و موانع موجود بر سر راه حرفه ای گری مطبوعات شهرسانی چیست؟


  • سه شنبه 2 آذر 1389-0:0

    مطمئنم که خیلی از دوستان رسانه ای این مطلب و گزارش زیبا را نخواندند زیرا اگر خوانده می شد مطمئنا نظرات زیادی بر ان درج می شد.


    ©2013 APG.ir