تعداد بازدید: 4613

توصیه به دیگران 10

سه شنبه 16 آذر 1389-17:48

كمي كم لطفي

دو پيشنهاد:براي جلب گردشگر به استان به فکر راه اندازي باغ گل ها و باغ پرندگان باشيم.(يادداشتي از محمد اتقائي،مشاور شهردار ساري)


 آب هواي مازندران به گونه اي است كه شرايط براي پرورش و نگه داري اكثر گياهان و جانوران را داراست، از اين رو مي شود با يك برنامه ريزي صحيح ، و با سرمايه گذاري درست و مطمئن ،مكاني توريستي در مازندران ايجاد كرد كه اين سرمايه گذاري مفيد به مرور زمان و با تبليغات گسترده جهت جذب مسافر ،باعث رونق صنعت گردشگري در مازندران شود.

باغ گل ها مكاني است محصور ، داراي شرايط تفريحي مطلوب (شبيه پارك ها) ولي با ويژگي هاي خاص نظير پرورش گياهان زينتي وكمياب كه مي تواند به يك مكان دلپذير و به ياد ماندني براي مسافران تبديل شود .

و باغ  پرندگان مكاني است محصور و حفاظت شده كه گونه هايي از پرندگان زينتي و كمياب آزادانه (بدون قفس) در معرض ديد بازديد كنندگان قرار مي گيرد. البته باغ پرندگان و باغ گل ها چنان چه در يك مكان هم احداث شوند ، فضاي چشم نواز تر و بياد ماندني تري را ايجاد خواهند كرد .

نظير چنين طرح هايي در شهرهايي مانند اصفهان ، شيراز و… وجود دارد. اين در حالي است كه شرايط آب و هوايي آنجا با مازندران اصلا قابل مقايسه نيست.به طور مثال در اصفهان گاهي بقدري با كمبود آب مواجه مي شوند كه در تامين آب آشاميدني مردم هم گاهي دچار مشكل مي شوند ، ولي با مديريت خوب اين طرح سال هاست كه پابرجاست و به يكي از مكان هاي توريستي اين شهرها تبديل شده است . حال كه شرايط در مازندران به صورت خدادادي فراهم است. كمي كم لطفي است كه به درستي از اين شرايط بهره مند نشويم .

 شهر ساري -مركز استان مازندران-داراي شرايط ويژه اي از اين منظر است؛نزديك ترين مركز استان  از بين مراكز استان هاي شمالي به پايتخت ، قرار داشتن در مسير تهران–ساري-مشهد و وجود راه آهن و فرودگاه بين المللي  شرايطي ايده آل براي مسافران ايجاد كرده است اما به علت نبود مكان توريستي مناسب اغلب به عنوان شهر بين راهي براي مسافران (تهران – مشهد ) تعريف شده است .

بديهي است چنين برنامه هاي تحول ساز و ساده مساعدت مسئولان ارشد استاني را مي طلبد.از استاندار محترم ، نمايندگان محترم مجلس و كليه دلسوزان مازندران خواهشمندم به اين طرح و كليه طرح هايي كه در راستاي جذب توريسم و مسافر به مازندران كمك مي كند توجه كنند تا بخشي از عقب ماندگي هاي استان برطرف شود.


  • حسین زادهپاسخ به این دیدگاه 0 0
    جمعه 19 آذر 1389-0:0

    این فکر بسیار خوبی است، مازندران و به ویژه ساری به عنوان مرکز آن پتانسیل بسیار خوبی برای جذب گردشگر داخلی و حتی خارجی دارد (مگر چه چیزی کمتر از سواحل مدیترانه ترکیه یا یونان و ... دارد به جز یک مدیریت قوی و برنامه ریزی صحیح) اگر نظیر چنین کارهایی در ساری و شهرهای توریستی استان انجام گیرد درآمد مازندران و کشور از راه جذب توریست می تواند چشمگیر باشد، در ضمن شهرداری ساری و مسئولان استان باید توجه و سرمایه گذاری بیشتری برای ایجاد زیرساختهای گردشگری (موزه، پارک و ...) و همچنین نظم در مبلمان شهری ساری کنند زیرا ساری به عنوان مرکز استان نماد و نمونه ای از استان است و می تواند تاثیر زیادی در تغییر نگرش گردشگران در مورد استان داشته باشد.

    • پنجشنبه 18 آذر 1389-0:0

      با سلام
      می خواستم بگم شهر آمل باداشتن سازمان پارکها و فضای سبز اولین مجموعه باغ گلها را در فضایی به مساحت بیش از یک هکتار در حال احداث دارد

      • چهارشنبه 17 آذر 1389-0:0

        الان شیراز باغ پرندگان دارنه دَکـِّـل اتّا گردشگر اینتا باغ ر ِ نَشونه هارشه. ایهان تجربیات سایر شهرها و استانها هَسّه اونهم گـَتِ شهری مثل شیراز با سابقه تاریخی، فرهنگی، تمدن و توریستی. در کل باغ پرندگان، شیراز ِ دِله توفیق ناشته.

        • چهارشنبه 17 آذر 1389-0:0

          از این که یک مقام مشاور در یکی از شهرهای استان مازندران نسبت مسئله گردشگر فکر باز دارد و واقعیتها و کمبود را گوشزد می کند؛ جای بسی خوشحالی و امیدواری است. این امید که در مرحله بعدی این افراد واقع نگر مدیریت استان را به دست بگیرند. به امید آن روز.
          اما،برای جذب گردشگر دریک نقطه ، بخصوص در مازندران - که به دلیل نزدیکی به مادر شهری مثل تهران که به تنهایی بیش از یک هفتم جمعیت ایران را در خود دارد؛ و همچنین آب و هوای مطبوع و به خصوص ارزان بودن نسبی زمین در مقایسه با فقر امکانات و زیرساختها و درنتیجه گران بودن خدمات- آمادگی لازم را دارد که به سکونتگاه دوم تبدیل شود، یعنی تهرانی یک قطعه زمینی را بخرد، ساختمانی بنا کند و به جای این که در سفر یک هفته ای خود از فقر امکانات گردشگری خودش و خانواده اش عذاب بکشد؛ از غذای بد مسموم شود و... در خانه خود دو ماه را بافراقت و آسایش طی کند. در این سفر به جای این که به اقتصاد مازندران کمک کند؛ مایحتاج خود را از جای ارزانتر تهیه می کند. در این بین نصیب مازندران زباله و آلودگی و... است.
          بنابراین جذب گردشگر اساساً با جذب ساکنین موقتی تفاوت دارد. جذب گردشگر بیش از آن که به پارک نیاز داشته باشد؛ به زیر ساختهای مناسب به خصوص هتل و اقامتگاه مناسب، رستورانهای مناسب و ارزان یا منطقی و نظیر آن نیاز دارد. متاسفانه در مازندران و در سایر نقاط ایران، البته به جز چند شهر محدودف این امکانات فراهم نیست. به همین دلیل، می بینیم که ساخت جمعیتی نقاطی از مازندران اصولاً تغییر کرده است. و این امر در آینده مشکلات مختلفی را ایجاد خاهد کرد.

          • عماديان از ساريپاسخ به این دیدگاه 0 0
            چهارشنبه 17 آذر 1389-0:0

            احســـــــــنت به اين آقاي اتقائي و پيشـــــــــــنهاد جالبــــــــــش. من هم به اين ايده علاقه‌مندم.
            پيــــــــــشــــــــنهاد ميدم بهترين مكان ساري رو براي اين كار انتخاب كنين كه همون پارك هشـــــت هكتاري صــــــفرآباده... هزار برابر بيشتر از شهربازي و اين چيزا، مورد استقبال مردم قرار مي‌گيره و ارزش و توريستي بين‌المللي هم پيدا مي‌كنه و دهها مورد عالي ديگه....

            • باشگاه خبری شمال ایران پاسخ به این دیدگاه 0 0
              چهارشنبه 17 آذر 1389-0:0

              سلام
              خدا قوت هم استانی
              سلام ویژه بر مازند نومه - خسته نباشید ویژه بر شما مرد پر توان

              باشگاه خبری BBN
              www.BBN.ir

              • سه شنبه 16 آذر 1389-0:0

                در حال حاضر شیراز هم باغ پرندگان دارنه ، کی دونّه؟ مردم فقط باغ پرندگان اصفهان ر ِ اِشناسِنّه. شِمه و ِنه اَتا باغ وحش و پارک بازی مدرن ساریه سِه طراحی هاکِنین.


                ©2013 APG.ir