تعداد بازدید: 7229

توصیه به دیگران 8

پنجشنبه 18 آذر 1389-21:24

یک جای کار می لنگد!

 ...کارمان به جایی رسیده که آرزو می کنیم ای کاش مانند گذشته معضل اعتیاد جوانان به مواد مخدر سنتی همانند تریاک بود! (گزارشي درباره اعتياد جوانان و زنان مازندراني به شيشه؛از:ربابه حسین پور، خبرنگار -ساري)


 «بیماران اعتیاد» معتقدند آنچه آنها را معتاد کرده بیماری اعتیاد است نه مواد مخدر(!) و تقریبا همه آنها ابتدا اعتیاد خود را انکار می کنند،«پس بیمارند و نیازمند توجه وحمایتی خاص و خالصانه!»

سال های متمادی است که در مورد مواد مخدر،علائم و عوارض اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر و راه های پیشگیری از آن مطالب متعدد و گزارش های ویژه می نویسیم ،می خوانیم و همایش های بی شمار برگزار می کنیم،آن قدرکه این مساله بسیار نخ نما شده است.

 ما منکر اثرات مثبت عملکردهای فوق نیستیم و تا حدودی بر تاثیر گذاری آن ها صحه می گذاریم ، لیکن افزایش میل جوانان و متاسفانه در حال حاضر گرایش نگران کننده نوجوانان و زنان به سوی مواد مخدر -آن هم از نوع صنعتی- نشانگر ضعف کارکرد دستگاه های امنیتی ، نظارتی و فرهنگی است و به اصطلاح بالاخره یک جای کار می لنگد!

 اکنون با هزاران تاسف باید بگوییم کارمان به جایی رسیده که آرزو می کنیم ای کاش مانند گذشته معضل اعتیاد جوانان به مواد مخدر سنتی همانند تریاک بود! 

 در سال های اخیر حکایت غریبی شروع شده که هیچ چیزی جلودارش نیست!سونامی اي که همچنان بی رحمانه می تازد و همه چیز را با خود به نیستی و نابودی می کشاند؛شیشه! 

شیشه ماده افیونی اي است که قاچاقچیان مواد با القای این تفکر و ذهنیت منفی که« چون شیشه مورفین ندارد پس اعتیاد آور نیست!» مصرف آن را تبلیغ می کنند.

 30 گرم شیشه = حکم اعدام

سردار مسکنی -فرمانده انتظامی مازندران- چندی پیش در جمع خبرنگاران از رواج توزیع و مصرف شیشه و جهش غیر قابل تصور آن میان نوجوانان و زنان در استان ابراز نگرانی کرد که با رشد قابل توجهی از کشف 4 کیلوگرم در سال گذشته به 33 کیلو فقط در نیمه نخست امسال رسید!  در این زمینه ضمن دستگیری 27 نفر، 5 کارگاه شیشه نیزمتلاشی شد.

 این در حالی است که براساس قانون مجازات قاچاقچیان مواد مخدر،کشف 30 گرم شیشه حکم اعدام را به همراه دارد!

رواج شیشه به عنوان داروی لاغری در آرایشگاه های زنانه

 مدتی است شیشه در اماکن زنانه همچون آرايشگاه ها و باشگاه هاي ورزشي به منظور لاغري و رفع امراضي همچون افسردگي توصيه مي شود.

 بی اشتهایی یکی از نشانه‌های بالینی مصرف ماده محرک شیشه است و همزمان با آزادسازی مواد انرژی زای بدن می‌تواند منجر به آن شود که مصرف کننده ساعت‌های طولانی بدون نیاز به غذا فعالیت کند و احساس گرسنگی نکند؛به همين دليل اين ماده به سرعت جای خود را میان زنانی که به اندام خود بیش از حد بهاء می دهند، باز کرده و به عنوان قرص و داروی تناسب و زیبایی اندام بانوان تبلیغ می شود.

 این در حالیست که پزشکان و روان شناسان معتقدند مصرف شیشه شاید در نگاه اول باعث لاغری شود (چون اشتهای فرد را کور می‌کند) اما عوارض مصرف آن فوق العاده خطرناک است و درصد قابل توجهی از مصرف کنندگان این ماده دچار جنون، خودکشی و حالت‌های روانی شدید غیرقابل بازگشت شده اند.

 سردار مسکنی هم ضمن اظهار نگرانی از توزیع شیشه در آرایشگاه های زنانه استان مازندران به عنوان داروهای لاغری و تناسب اندام بانوان، از تولید آن در داخل کشور و در کارگاه هایی تحت عنوان آشپزخانه(!)گفت که به راحتی در دسترس بیماران اعتیاد قرار می گیرد. آشپز خانه هایی که به جای تهیه خوراک برای جسم نحیف معتادان، روان شان را از هم می پاشند و جرعه جرعه عصاره مرگ را به کام شان می ریزند.

چهار روش مصرف شيشه

دکتر یوسفی -مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران- در خصوص شيشه مي گوید: شیشه به چهار صورت کشیدنی، استفاده از طریق بینی، خوردنی یا تزریق مصرف می شود و متاسفانه در وهله اول با تجربه های بسیار لذت بخشی همراه است، به صورتی که شخص اعتقاد پیدا می کند که می تواند کنترل شده مواد را مصرف کند و از تجربه های لذت بخش آن بهره مند شود. غافل از اینکه ثابت شده است که مصرف حتی مقدار کم این ماده، ساختمان مغز و کارکرد آن را به طور هم زمان تغییر می دهد و بر خلاف تصور بسياري از مصرف کنندگان ، شیشه به شدت اعتياد آور است و حتي مصرف تفنني آن نيز فرد را معتاد مي کند.

وی اضافه کرد:شيشه يک ماده محرک و از خانواده آمفتامين هاست و علاوه بر اينکه اعتياد آور است به شدت فرد مصرف کننده را دچار وابستگي فکري و رواني مي کند و عوارض مصرف اين ماده بسيار بيشتر از هروئين و کراک است.

واقعیت این است که شیشه یک ماده محرک بسیار اعتیاد آور است به طوری که در بسیاری از مقالات پزشکی قدرت اعتیاد زایی آن را بیشتر از مواد محرکی مانند کوکائین می دانند.

 سرهنگ عطاء ا...غلام نژاد -رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی مازندران- هم معتقد است: شيشه از مواد روان گردان است كه اصولا اعتياد آور بوده و هيچ گونه روش درماني ندارد و در هيچ جاي دنيا نيز تاکنون روش درمان دارويي براي اعتياد به اين ماده خطرناک پيدا نشده است، نه متادون و نه بوپرنورفين که داروهاي شناخته شده درمان جايگزين براي هروئين، کراک و ترياک شناخته شده اند، در درمان اعتياد به شيشه تاثيري ندارند.

 وی ادامه داد: حتي آزمايش هم اعتیاد فرد به شیشه را نشان نمي دهد ، چون این ماده اعتیاد روانی می آورد و به مرور زمان جسم را تحلیل می برد.

 مهم ترين اثر ناشي از مصرف شيشه هم بدبيني معتادان نسبت به اطرافيان و خانواده است به همین دلیل بسیاری از معتادان به شیشه ،حالت پرخاشگري ،بي تفاوتي نسبت به خانواده دارند و از حالات طبيعي خارج مي شوند و دست به تخريب مي زنند و به رفتارهای جنون آمیز روی می آورند.

دکتر یوسفی ماده اعتیادآور شیشه را از دسته مواد محرک موسوم به متاآمفتامین می داند که با نام های «اسپید» و «کریستال متث» هم شناخته می‌شود.

وی می گوید:آمفتامين ها گروهي از داروها هستند كه فعاليت سيستم عصبي مركزي را افزايش مي دهند، شايد به همين دليل است كه در زبان عاميانه به آنها speed يا سرعت مي گويند .

 به گفته دکتر یوسفی ،آمفتامين ها در ابتدا به عنوان دارويي جهت درمان احتقان و پرخوني سينوس ساخته شد و بعدها پزشكان از اين دارو در جهت درمان افسردگي و كاهش وزن استفاده كردند اما به علت اينكه بسيار سريع وابستگي ايجاد مي كرد مصرف آن متوقف شد.امروزه هم اين دارو تنها در شرايط معدودي همچون فعاليت بيش از حد در بچه ها ،بيماري خواب،صرع و پاركينسون مصرف و تجويز مي شود.

 مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی استان می افزاید: آمفتامين ها در خيابان ها و بين مردم به صورت بلوري شكل ،تكه هاي بزرگ و يا پودر شفاف و براق به رنگ سفيد كدر تا زرد رنگ و متمايل به قهوه اي و يا سفيد چرك وجود دارد و اغلب بوي شبيه ماهي يا آمونياك دارند و مردم از آمفتامين ها به صورت غير قانوني استفاده مي كنند تا هوشيارتر،آسوده تر و پر انرژي تر شوند و با اين كار اشتهاي خود را سر كوب و ذهن خود را فعال مي كنند.

 البته تنها دوز كمي از اين مواد، مصرف كننده را پر انرژي ، هوشيار ، پرحرف وبي قرار مي سازد، ضربان قلب و فشار خون بدن مصرف كنندگان افزايش يافته و مردمك های چشم آنان گشاد تر مي شود و دوزهاي زيادتر و مصرف طولاني مدت با آمفتامين ها باعث تغيير رفتار مصرف كنندگان مي شود و اين افراد احساس مي كنند بزرگتر وايده آل تر از از ديگران هستند.

 دکتر یوسفی معتقد است: مصرف آمفتامين ها به صورت تزريقي و يا دود كردن باعث بروز سريع تر اثرات فوق مي شوند، زيرا زودتربه مغز مي رسند و افرادي كه آمفتامين ها را تزريق و يا دود مي كنند مدام دوز مصرفي خود را افزايش مي دهند.

افرادي هم كه آمفتامين ها را به صورت تزريقي استعمال مي كنند همواره در معرض ابتلا به عفونت هاي ناشي از سرنگ هاي آلوده يا ناخالصي هاي همراه با دارو و نيز ابتلا به هپاتيت و يا ايدز به علت استفاده از سرنگ هاي مشترك هستند.

 اما شیشه که سرشار از آمفتامین است ، اکنون دیگر قربانیان خود را از میان نوجوانان انتخاب می کند !کسانی که به گفته رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان ميانگين سني آنها 17 تا18 سال و حتی پایین تر است! 

 متاسفانه رسوخ آن ميان زنان هم شيب تند و عجيبي يافته است!تا جایی که ظاهرا طی مدت 8 ماهه سالجاری از میان 8 هزار و 221 نفر معتاد و توزيع كننده دستگير شده در استان بیش از366 نفر از اين افراد زنان بوده اند!

 کاهش عجیب قیمت شیشه در کشور

 با استناد به گفته های رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر مازندران قيمت هر كيلو شيشه 100 تا 150میلیون تومان بوده كه متاسفانه اكنون به 15 ميليون تومان رسيده و هر سوت آن که یک معتاد برای یک بار ساختن یا نئشه شدن خود به آن نیاز دارد ، از 10 تا 15 هزار تومان به 2 هزار تومان کاهش یافته است!

سرهنگ غلام نژاد با ارایه آخرین آمار از انهدام يكصد باند تهيه و توزيع مواد مخدر و 8 كارگاه شيشه در استان از ابتداي امسال تا كنون خبر داد و گفت:در 8 ماهه اول امسال بيش از يك هزار و 120 كيلو گرم انواع مواد مخدر كشف شده كه حدود 36 كيلو از اين مواد شيشه بوده است!

شیشه ای که اغلب در کمتر از یک دقیقه آن را می کشند و سند مرگ تدریجی شان را ظرف همین یک دقیقه با بد نامی امضا می کنند!

و..."شاید نتوان به گذشته بازگشت و یک آغاز زیبا ساخت اما می توان هم اکنون آغاز کرد و یک پایان زیبا ساخت." 

ايميل نويسنده: heyran55@yahoo.com


  • يکشنبه 14 آبان 1391-0:0

    agha mohamad ajab cherto pertaee mige che rabti dare.ba tashakor az nevisande matalebe jalebi bod.

    • سه شنبه 18 مهر 1391-0:0

      khahesh mekonam axhaye vasayele en mavad ra nashn bedehid ta khanevadeha bebennd va havaseshon jama shavad

      • چهارشنبه 29 شهريور 1391-0:0

        mn 21salame 8mah shishe masraf kardam va tamame avarezo avaghebeshoo didamo cheshidam bi*am karde bod past shode bodam ama hala 6mahe k pakam b komake khaharam va moshaVERE AZIZAM Hich nashegii mesle hale tabieeye adam nist

        • دوشنبه 1 اسفند 1390-0:0

          jgone baid tark kard rahe hal pida konim

          • پنجشنبه 9 دی 1389-0:0

            مطلبتنون را خونوم خيلي جالب بود اي كاش مديران مربوطه هم يك نيم نگاهي به آن بياندازند

            • سه شنبه 7 دی 1389-0:0

              با تشکر از گزارشگر محترم.

              • چهارشنبه 1 دی 1389-0:0

                وحید، همبازی شیطون دوران کودکی، معتاد تزریقی شد، به خاطر اعتیادش دزدی می کرد و در نهایت در اثر تزریق هوا در گوشه خیابون مرد و بی سر و صدا دفن شد. بچه های کوچه ما عجب سر گذشتی داشتند.

                • مازیار مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                  دوشنبه 22 آذر 1389-0:0

                  سوال اینجاست که با اینکه متوجه آمار روبه رشد اعتیاد خصوصا در جوانان هستند چرا کاری نمیکنند؟ اگر ... کسی بمیرد در بوق و کرنا میکنند ولی در ایران ما و خصوصا مازندران هر روزه جوانان بسیاری بر اثر اعتیاد آینده خود را میمیرانند کاری نمیشود. درست است که قوانین سفت و سختی در مورد اعتیاد داریم ولی این قوانین فقط برای بدبخت ها و خرده پاها اجرا میشود...مقاله تان در مورد اعتیاد بسیار خوب است. با تشکر از خانم حسین پور

                  • يکشنبه 21 آذر 1389-0:0

                    اي کاش فقط يک جاي کار مي لنگيد... خوب است که هيچ چيز از زير ذره بين ريزبين شما قدرتِ فرار ندارد... اين هم از آن چيزهايي است که سال ها آدم ها را مي کُشد و سال ها بعدش غصه اش ديگر آدم ها را مي کُشد و هزار بمبِ هسته اي و شيميايي و... را به لبخندِ‌ زهرآگينِ‌ خود از شرم آب مي کند... خانه از پاي و بست ويران است...

                    • يکشنبه 21 آذر 1389-0:0

                      این قدر شیشه شیشه می کنید که جوونا یاد می گیرن میرن دنبالش!


                      ©2013 APG.ir