تعداد بازدید: 3098

توصیه به دیگران 24

سه شنبه 23 آذر 1389-13:38

اين روزها خيلي نجيب شده ام!

مازندنومه بررسي مي کند: ماجراي تامل برانگيز قبض هاي سنگين برق؛ماموران،برق کساني را که قبض هاي چند صد هزارتوماني تابستان امسال را نپرداخته اند،قطع مي کنند!-وعده ها و قول و قرار هاي همه مديران استاني (به ويژه استاندار) و مسئولان کشوري هيچ بود و دل خوش کنکي بيش نبود.  


*لطفا" به گيرنده هاي خود دست نزنيد

"لطفا" به گيرنده هاي تان دست نزنيد
فرستنده اشکالي ندارد
تلويزيون تان رنگي هم که باشد
کلاغ ها
سياه و سفيد پخش مي شوند!"

(شعر از اکبر اکسير،روزنامه نگار و طنزپرداز گيلاني)

*مرور پيشينه
 
هفته هاي پاياني تابستان امسال بود که موج خبر صدور قبض هاي برق چند صدهزارتوماني در برخي شهرهاي مازندران،خیلی زود بالاترین مقامات وزارت نیرو را به واکنش وادار کرد،تا جايي که حتی سخن از احتمال محاسبه قیمت برق این شهرها با تعرفه‌ای مناسب تر به‌دلیل شرایط ویژه آب و هوایی به میان آمد.

طبیعی بود که انتظار داشته باشیم مسئولان و منابع رسمی خیلی زود افزایش تعرفه‌های برق را تکذیب کنند، ولی همان موقع این گمانه زنی‌ها در گوشه‌ و کنار شهر شنیده مي شد که بعید نیست افزایش قیمت‌ها اقدامی ازپیش برنامه‌ریزی شده برای محک زدن واکنش عمومی برای برنامه‌ریزی سناریویی مثل افزایش قیمت بنزین بوده باشد!
 
آن زمان مردم بر اين تصور بودندکه با توزیع قبوض سنگين و نجومي برق در استان های شمالی کشور(با وجود باقی ماندن بيش از 20 روز دیگر از نیمه اول سال 89)قانون هدفمند کردن یارانه ها به اجرا درآمده و اولین اثرات خود را در افزایش قیمت برق نمایان کرده است.

به هرحال موضوعی که مسئولان رده بالای وزارت نیرو نیز چندین بار به آن تاکید داشته‌اند، این بود که افزایش تعرفه‌های آب و برق همزمان با اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها اجتناب ناپذیر است.

این درحالی بود که مدیران ارشد وزارت نیرو بارها در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرده‌ بودند حتی در صورت اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نیز مردم نباید نگران افزایش شدید قیمت آب و برق باشند و تعرفه‌ها به‌گونه ای افزایش خواهد یافت که کمترین فشار بر قشر آسب‌پذیر جامعه وارد شود!

برخی شهروندان ادعا داشتند که همیشه قبض برق آنان به طور متوسط 10 هزار تومان می آمد اما این بار قبض برق شان بیش از 50 و حتي 100 و 200 هزار تومان آمده است. این موضوع حتی برای برخی مشترکان برق که همیشه قبض برق شان زیر 1000 تومان بود، صادق بود، به طوری که در قبض دوره جدید این مشترکان رقم بیش از 7 هزار تومان درج شده بود!

این موضوعی بود که اگر مسئولان وزارت نیرو نیز قبض برق منزل شان را کنار یکدیگر مي گذاشتند قطعا به این نتیجه می رسيدند که اتفاقی در قبوض برق مردم پیش از اجرای هدفمندی یارانه ها افتاده است.

 ابتدا برخی مدیران سعی می کردند قبل از هرچیز صورت‌مساله را پاک کنند  تا از هر اتهامی مبرا باشند و از اساس موضوع چنین قبض‌هایی با ارقام نجومی را انکار می‌کردند؛اما خيلي زود کار به رسانه ها کشيده شد.حالا ديگر جاي انکار نبود.

*اعتراض پشت اعتراض!

همان طور که گفته شد کلید اصلی ماجرای افزایش قیمت برق از ساری و مشترکان مازندراني روشن شد، جایی‌‌که بسیاری از مشترکان مازني با مشاهده قبوض برق خود که در مقایسه با دوره قبلی افزایش چشمگیری داشته شوکه شده و نسبت به نحوه محاسبه آن اعتراض کردند.

افزایش چشمگیر و باور نکردنی تعرفه، حذف مبلغ یارانه ها از برخی فیش ها، ثبت 61 روز برآورد و محاسبه روز غیرگرم و محاسبه جهشی هزینه‌ها از جمله اعتراضات شدید مردم بود.

اعتراضات خیلی زود بالاگرفت، تاجایی که حتی نایب رئیس شورای اسلامی شهر ساری در جلسه این شورا با اشاره به هزینه های سرسام آور برق گفت: ما به عنوان نماینده‌های شهروندان نمی توانیم در مقابل این موضوع سكوت اختیار كنیم كه سكوت ما خیانت به شهروندان است.

میرصالح صالحی نیا گفته بود:عده زیادی از شهروندان طی روزهای اخیر به ما مراجعه كرده و اعلام ناتوانی در پرداخت قبض برق خود نموده اند و از شورای شهر استمداد مساعدت كردند كه البته این مسئله از عهده شورا و شهرداری ساری خارج است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر ساری حتی از رئیس این نهاد خواست تا مدیرعامل برق استان را به جلسه شورا دعوت نماید تا این موضوع بطور جدی بررسی شود یا اینكه مهندس طاهایی استاندار مازندران تكلیف این موضوع را مشخص کند.

پس از این اعتراضات بود که وزیر نیرو و معاونش در جمع خبرنگاران از تصمیم برای بازنگری در تعرفه برق مشترکان شمالی خبر دادند و محاسبه نرخ آن‌ها را براساس تعرفه مناطقی دانستند که از شرایط آب و هوایی خاص برخوردارند

*استاندار وارد مي شود!

روز چهارم شهريور ماه امسال، سايت روابط عمومي استانداري مازندران خبري را روي خروجي خود قرار داد با اين عنوان:"تلاش مجدانه استاندارمازندران درحل مشكل قبوض وتعرفه برق استان".
 

نگاه ها اين بار به سوي مهندس طاهايي معطوف شد.پس از ناخرسندي و اعتراض مازندراني ها نسبت به صدور قبض برق با مبالغ بالا و دور از انتظار،استاندار مازندران درنامه ای به معاون اول رییس جمهور خواستار بررسی و حل این مشکل دراستان شد.

مهندس طاهایی دراین نامه ضمن تشریح افزایش بهای برق مصرفی که در قبوض برق اعمال شده بود، علت آن را افزایش بی سابقه گرما درمازندران اعلام کرد که ساکنان این منطقه را ناگزیر به استفاده از لوازم سرمایشی مانند کولر کرد و موجب شد تا نرخ برق مشترکان به صورت پلکانی افزایش یابد.

استاندار مازندران درادامه طی مذاکره حضوری با رحیمی ،معاون اول رییس جمهور دراین خصوص ،خواستار تجدید نظر درنحوه محاسبه قبوض برق مشترکان این استان شد و گفت: به دلیل اینکه مازندران در بخش تعرفه برق به عنوان مناطق گرمسیر محسوب نمی‌شود وگرمای بیش از حد و زودرس نیز موجب استفاده از وسایل سرمایشی به ویژه کولرهای گازی در طول روز شد،این مسأله موجب افزایش بهای مصرف برق برای هم استانی ها شد.

معاون اول رییس جمهور نیز طی دستوری به وزیر نیرو خواستار توجه وحل عاجل این مشکل درمازندران شد.

ماجرا همين جا تمام نشد. مهندس طاهايي طی تماسی با مجیدنامجو،وزیر نیرو ،وضعیت آب وهوایی درتابستان امسال را برای وی توضیح داد و با اشاره به اینکه افزایش بهای برق مصرفی مشترکان تا ۶۰ درصد به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی است،گفت: به دلیل رطوبت بالای شمال کشور،ساکنان این استان قادر به استفاده از کولرهای آبی نیستند وناگزیرند که از کولرهای گازی که انرژی برق بالایی مصرف می کند برای خنک کردن فضای مسکونی خود استفاده کنند و علت اصلی افزایش برق مصرفی دراستان نیز به همین خاطر است

وزیر نیرو هم پس ازشنیدن استدلال "منطقی" استاندار مازندران قویا" قول حل این ملاحظات ومشکل به وجود آمده درقبوض برق مصرفی دراستان را به مهندس طاهایی داد.


حالا تا اين جاي قضيه را داشته باشيد تا در ادامه ثابت کنيم که قول آقايان اصلا" قول نبود و همه اين حرف ها و ادعاها دل خوش کنکي بيش نبود!

*من که سر در نمي آورم!

روزهاي پاياني تابستان امسال،همان هنگام که بحث قبض هاي برق نقل محافل و مجالس مردم بود،سايت "الف"نوشته ي يکي از کابران خود را انتشار داد که بابت اين قبض ها با لحني مطايبه آميز از رييس جمهوري انتقاد کرده بود.در بخشي از آن نوشته آمده بود:

"جمعه شب وقتی داشتم به سخنان رئیس جمهور محترم در مورد قیمت های نجومی برق برخی از مشترکان گوش می دادم از طرفی خوشحال شدم و از طرفی ناراحت. از سوی از اینکه نفر اول اجرائی کشور با همه مشغله ها از برخی از مسائل سطح جامعه نیز بی خبر نیست خیلی خوشحال شدم و  ولی از سوی فشار ناشی از برگی که چند دقیقه قبل دیده بودمش باز اعصابم را به هم ریخت.این برگ چیزی نبود جز قبض برق این دوره خانه.به مبلغ 170 هزار تومان!


برای من که کارمند همین دولت کریمه هستم و ماهی 400 هزار تومان حقوقم است یعنی تقریبا نیمی از حقوقم.حالا بقیه خرج ها بماند برای بعد!

آقای رئیس جمهور گفتند که این موضوع ربطی به قانون هدفمند کردن یارانه ها ندارد ولی آقای دکتر عزیز من شهروند که از حرف های سیاسی-اقتصادی شما سر در نمی آورم فقط می فهمم قبض دوره اول 89 آمد 2 هزار تومان دوره بعد 30 هزار تومان و حالا 170 هزار تومان و سال های قبل در اوج گرما می آمده 4 هزار تومان ولی حالا هر چه به موعد هدفمندی نزدیک می شویم حدودا 10_15 برابر می شود!

حالا شما و وزیر محترم نیرو تا صبح هم توضیح بدهید و قول نه حقوق من زیاد می شود نه قبض برقم کم.


البته گمان نکنید ما از مرفهین بی دردیم و ده تا کولر گازی داریم نه ما اجاره نشینیم و صاحب خانه فقط کولر گازی دارد.


از آنجایي که شما هم مثل خودمانید و خوش مشرب، بگذارید لطیفه ای هرچند تکراری برای تان بگویم.


می گویند روزی هواپیما ربایی وارد کابین شد و کلت به روی خلبان گرفت و گفت می ری به فلان شهر و گرنه ...شلیک گلوله  همانا و مردن خلبان بیچاره همانا!این جریان شده جریان قبض برق شما نه ببخشید ما!


البته وزیر نیروی شما قطعا قصد داشته اول تابستان اعلام کند که آهای مردم اگر برق زیادی مصرف کنید با قبض برق حال مبارک تان اخذ می شود اما از بخت بد خبرنگار دور و برش در پاستور نبوده.آخر نه شما ماشاء الله خوش مصاحبه نیز هستید همه گرد شما جمع اند و نوبت به وزرا نمی رسد!


من خودم می دانم همه اش تقصیر رسانه است وزیر محترم گفته این خبرنگاران غیر مستقل پوشش ندادند.

خلاصه آقای احمدی نژاد اگر از اول تابستان هشداری دریافت کرده بودم و مثل این حساب باز کردن یارانه ها هزار بار از تلويزیون شنیده بودم غلط می کردم مثل این باند های قدرت و ثروت زیر کولر گازی بنشینم!


حالا از شوخی بگذریم آقای دکتر یک کاری بکنید. این یک دفعه شما ببخشید ما قول می دهیم دفعه بعد بزنیم این کولر های اجنبی ساز رو بترکونیم.


البته اگر قابل گذشت نیست یک سر لطفا مجدد سفر استانی کنید تا یه نامه ای چیزی بدیم خدمت تون  یه کمک 170 تومنی بفرماید برای پرداخت قبض برق..."!


*اين ديگر چه جور اداره کردن مردم است!

اواخر مردادماه امسال،مازندنومه نيز يادداشتي را در اعتراض به صدور قبض هاي برق چند صدهزارتوماني انتشار داد.

در آن مطلب يادآور شديم که "ذكر مباحثي نظير محاسبه مصرف برق در راستاي الگوي مصرف و هدفمند كردن يارانه ها در قبض برق به عاملي ضد تبليغ براي دولت جمهوري اسلامي و هدفمند كردن يارانه ها بدل شده كه در صورت نبود سوء نيت در گردانندگان اداره برق، بايد به ضعف در درايت و بصيرت آنها نسبت داده شود. "

در نوشته مورد بحث آمده بود که "در يكي از اين قبوض رقم محاسبه شده عدد 209 هزار تومان را نشان مي دهد كه صاحب آن مدعي بود در هيچ زماني قبض برق آن از 15 هزار تومان تجاوز نكرد! حتي در مقايسه با تابستان سال قبل كه گران ترين قبض برق را دريافت كرده بود اين رقم از اين حد (15 هزار تومان) تجاوز نكرده بود.

 اين در حالي است كه مصرف برق مشابه سال گذشته بوده و هيچ وسيله برقي جديدي به منزلش اضافه نشده است (ميزان مصرف برق حتي كمتر از سال گذشته بود).

 تنها وسيله برقي پر مصرف كه از زور گرما چاره اي به جز استفاده از آن نمي باشد، كولر است كه همين كولر در سال گذشته نيز به همين صورت كار مي كرد و مصرف برق هم افزايش نداشته است. حالا چگونه شد كه امسال اين هزينه كمرشكن بر ما تحميل شده است خدا مي داند؟"

البته سریال قبض برق تابستان امسال،با توزیع قبض هاي دوره جدید و با مبالغی بیشتر از دوره قبل ادامه یافت!

ظاهرا" اعتراض های مردم ، نمایندگان مجلس ، ائمه جمعه و  رايزني هاي استاندار و دستور رئیس جمهوری و ادعای وزیر نیرو با اتفاقاتی که افتاد همه هیچ بود و شرکت توزیع برق مازندران با تمام توان تلاش کرد که این رقم ها همچنان افزایش یابد!

 قبض هاي جديد در آبان ماه صادر شد.نه خير!مبلغ بدهي اضافه شده بود به مبلغ دوره جديد و يک کادر بزرگ قرمز رنگ که روي آن نوشته شده بود:" اخطار،مشترک محترم لطفا" در مهلت تعيين شده بهاي مصرفي برق خود را پرداخت نماييد تا برق شما به علت بدهي قطع نشود!"


قبض هاي دوره جديد دوباره آه از نهاد مازندراني ها برآورد.همه ياد قول ها و قرارها و آن "استدلال منطقي"جناب استاندار افتادند و ...همان هنگام ما يادداشت ديگري را انتشار داديم که در بخشي از آن آمده بود:

"شاید ادعا شود که ضرایب را تغییر داده اند اما باید گفت که مشکل مردم ما تغییر ضرائب نیست، چون این تغییر ضرایب متناسب با نیاز جامعه نبوده،بلکه مشکل همه استان های شمالی است و باید اين مناطق مستقل دیده شوند؛ چرا که تغییرات جوی وآب وهوایی دست مردم نیست که هزینه این تغییرات رابپردازند.

این افزایش مصرف قطعا تغییر الگوی مصرف نبوده بلکه نتیجه تغییر غیر منتظره آب و هوا است و تصمیمات مسئولان باید متناسب با شرایط جوی اتخاذ شود.

 متاسفانه ادبیات حاکم در شرکت توزیع برق استان- در شرایطی که نیاز است خدمات دولت به ملت فهیم وگران قدر افزایش یابد- به گونه ای است که به جای خدمت، جفاها افزایش می یابد.

 نکته جالب آنکه در قبوض دوره جدید که متعلق به اواخر تیر تا اواخر شهریور ماه است قید شده روزهای غیر گرم!!


نمي دانيم مسئولان وزارت نيرو چگونه روزهاي تابستان بسيار گرم امسال را روزهاي غير گرم محاسبه کرده اند!؟

 باید ازمدیرعامل توزیع برق استان(که درگفت و گوی جنجال برانگيز خود با سیمای طبرستان مدعی بود باید درجهت افزایش درآمد برای دولت گام برداشت)پرسيد آیا حرف شما ملاک است یا دستور رئیس جمهور و وزیر نیرو و ضرورت خدمت صادقانه به مردم؟!

 مگر دکتراحمدی نژاد و مقام عالی وزارت نیرو دستور موکد نداشته اند که مازندران منطقه گرم است؟ مگر تابستان گرمی که داشتیم حس نکرديد؟مگرهمین الان که درپاییز هستیم گرمای طاقت فرسای شرجی نداریم؟ درمازندران مردم برای رهایي از چنان گرمایی به جز کولر گازی ازچه وسیله ای باید استفاده کنند؟
 البته تنها مدیرعامل توزیع برق استان را نباید مقصر دانست بلکه استاندار هم مقصر است که ظاهرا آن گونه که باید و شاید پیگیر نبوده است.

نمایندگان مردم درمجلس شورای اسلامی هم متاسفانه موضع جدی و موثر متناسب با نیازهای جامعه نداشتند که علی الظاهر لازم است آنها رامتوجه کنیم نسبت به مواضع جدی همکاران خود از حوزه های دیگر ازجمله ایلام که وزیر نیرو را در حد مقام وزارت تشخیص ندادند!!

 شاید برای آقای استاندار و نمایندگان فیش های نجومی مهم نباشد اما برای مردمی که بیش از12 ساعت تلاش می کنند برای کسب روزی حلال و هم چنین آنهایی که درآپارتمان های 50 متری زندگی می کنند، پرداخت رقم های وحشتناکی که روی قبض های صادره توسط توزیع برق مازندران است کمرشکن است..."

*مشت نمونه خروار

آقاي"عباس-ش"يکي از شهروندان قائم شهري است که با همسر و تنها فرزندش در خيابان ظرافت اين شهر در آپارتماني زندگي مي کند.

او و همسرش شاغل هستند و صبح هر دو سرکار مي روند و شامگاهان به منزل برمي گردند.پس مصرف برق چنداني ندارند.

بيشترين رقم پرداختي قبض برق آن ها تابستان سال گذشته بود که 11 هزار تومان بود و در باقي موارد رقم پرداختي اين خانواده زير ده هزار تومان است.

آن ها امسال از کولر گازي استفاده درست و حسابي نکردند،چون برق منطقه ظرافت و مهمان سراي قائم شهر افت ولتاژ دارد و تنها برخي ساعات اوليه صبح کولر کار مي کند؛بنابراين آن ها تنها از فن کولر استفاده کردند و تابستان فوق العاده گرم امسال را با همين فن پيش بردند و نه خنکاي واقعي کولر.

 در شهريورماه قبض برقي به مبلغ 160 هزار و 200 تومان براي اين خانواده صادر شد!آش نخورده و دهان سوخته!

آقاي "عباس-ش"باورش نمي شد که استفاده از فن کولر آن هم در برخي ساعات شبانه روز که در منزل بودند،منجر به صدور اين قبض پر و پيمون شده باشد!11 هزار تومان سال گذشته کجا و 160 هزار تومان امسال کجا!؟

او تصور مي کرد استاندار و ديگر مسئولان استان به جد در صدد حل اين مشکل هستند و به زودي خبرهاي خوشي به او و افرادي چون او خواهد رسيد.بهاي برق را پرداخت نکرد و منتظر ماند.

آبان ماه قبض برق ديگري به منزل او رسيد؛اين بار 167 هزار و 200 تومان به همراه اخطار قطع برق!

آقاي "عباس-ش"هم چنان فکر مي کرد که مسئولان استان همه کارهاي شان را رها کرده اند و شبانه روز در پي حل مشکل قبض او هستند!

اين بود که او حتي به توصيه هاي همسرش که مرتب تذکر مي داد پول برق را پرداخت کند،نيز وقعي ننهاد و قبض برق را نپرداخت و هم چنان منتظر ماند تا شايد در دوره بعد قبض او اصلاح شود.

مدرکش هم اين بود که مي گفت:در دوره جديد و در مهر و آبان بهاي برق او تنها 7 هزار تومان شده است.او مي گفت:چطور خانواده سه نفري ما که بهاي برق او فقط 7 هزار تومان در شرايط عادي است،برايش قبض 160 هزار توماني صادر مي شود؟!

مبلغ قابل پرداخت برق براي اين خانواده سه نفره از تيرماه تا شهريورماه 160 هزار تومان شده بود اما از مهرماه تا آبان ماه تنها 7 هزار تومان!فقط هم کولر حذف شده بود،البته که اين تفاوت بها اصلا"طبيعي نيست!

آقاي "عباس-ش"در هفته جاري به ماموريت خارج از استان رفت و در نبود او خانواده اش ماموري از اداره برق به آپارتمان آن ها آمد و برق شان را قطع مي کند!


دو روز بعد که از ماموريت برمي گردد متوجه موضوع مي شود.تمام مواد خوراکي داخل يخچال فاسد شده بود و آب از زير يخچال راه افتاد و همه آشپزخانه را گنداب پر کرده بود!اين هم نتيجه اعتماد بيش از حد به قول ها و قرارهاي مسئولان استان و کشور!

او هيچ گاه از خود نپرسيد که آيا در نبود خانواده، مامور برق مي تواند بدون اجازه وارد منزل شود و برق را سرخود قطع کند و کلي ضرر و خسارت هم به بار آورد؟! اماآقاي "عباس-ش"-کارمند شريف دولت- از خودش هزار مرتبه سئوال کرد که چرا خام ادعاها و وعده هاي بي سرانجام آقايان شده و تصور مي کرده آن ها کاري براي او و امثال او انجام خواهند داد!؟

تلفن کرد به اداره برق قائم شهر.از پشت تلفن به او گفتند ما نقدي هم وجه را دريافت مي کنيم.غروب بود و بانکي باز نبود که از حسابش پول دريافت کند. چاره اي نبود.از يکي از بستگان پول قرض کرد و دوباره به اداره برق تلفن کرد و همان مامور آمد.

مامور که پول را که دست بنده خدا ديد گفت:دوهزار تومان بده.او هم دو هزار تومان ناقابل را به عنوان اجرت طرف پرداخت کرد.بعد مامور برق گفت:"مي خواستم بدانم تو پول داري يا نه؟!حالا که پول داري برقت را وصل مي کنم فردا پول را ببر بانک پرداخت کن!"

انگار برق آقاي"عباس-ش"را گرفته باشد!باورش نمي شد که يک مامور اداره برق او را به بازي گرفته باشد.گفت:"مرد حسابي،من تازه از ماموريت خارج از استان برگشته ام،خسته و کوفته ام، با هزار زحمت براي شما پول فراهم کردم،حالا مي گويي نمي خواهي!آقا مردم را چرا اذيت مي کنيد!..."


بقيه ماجراي آقاي"عباس-ش"-شهروند محترم قائم شهري-گفتن ندارد.اعصابي درب و داغان،کوفته و درمانده،منزلي پر از بوي گند مواد فاسد شده يخچال و از همه مهم تر غرولندهاي پياپي همسرش که:"مرد ناحسابي من چند بار بهت گفتم پول برق را پرداخت کن!تو به اين آقايان اعتماد داري؟اونا به کدوم قول شون عمل کردند که..."

*اين روزها خيلي نجيب شده ام!

"اين روزها خيلي نجيب شده ام
مي گويند در نجابت به پدرم رفته ام
ناخنم چه زود بلند مي شود
کمرم چه تند خميده مي شود
فارسي اول که يادتان هست
"آن مرد با اسب آمد"
آن اسب
من بودم!"

(شعر از اکبر اکسير،نويسنده و طنزپرداز گيلاني)


  • چهارشنبه 8 دی 1389-0:0

    در تابستان امسال(89) فقط میزان مصرف مشترکین برق بدلیل گرمای بی سابقه افزایش یافته که به طبع بهای برق نیز افزایش یافته و دوستانی که مدعی هستند مثل سال گذشته مصرف داشته ولی میزان بهای برق افزایش یافته (که من می گویم این موضوع اصلا صحت ندارد) لطف کنند تصویر قبض سال گذشته و امسال خود را در سایت قرار دهند تا ادعای خود را اثبات کنند . همشهریان عزیز لطفا بدون مدرک و دلیل مطالبی را در سایتها مطرح نکنید تا باعث تشویش اذهان عمومی و نگرانی بی مورد مردم شوید.
    با تشکر
    یک مازندرانی

    • جمعه 26 آذر 1389-0:0

      ما دیریست که سر به نجابت میکنیم....نجابت؟ نه برادر بخوان انفعال....

      • پنجشنبه 25 آذر 1389-0:0

        sepas az shoma va sepas az hamshahrie astaraimun eksire khan!

        • چهارشنبه 24 آذر 1389-0:0

          دمتون گرم

          • چهارشنبه 24 آذر 1389-0:0

            مازندنومه حرف دل ما زدید.خدا اموات شما را بیامرزد.به خدا یکی نیست بگه عمو خرت به چند!؟

            • چهارشنبه 24 آذر 1389-0:0

              حتما جناب افضلی سرمایی هستند و گرمای هوا رو احساس نکردند.پول برق ما که 206 هزار تومن بود

              • سه شنبه 23 آذر 1389-0:0

                بالاخره يکي پيدا شد که حرف مردم را بزند.مسئولان این موضوع را در شمول گذشت زمان قرا دادند تا وقت بگذرد و مردم يادشان برود.خوب است که نگاه آقايان بدقول را عوض کرديد.

                • مازیار مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                  سه شنبه 23 آذر 1389-0:0

                  اول انقلاب قرار بود آب، برق، گاز مجانی شود و پول نفت هم هر ماه به در خانه ها بياید.اما 30 سال بعد گفتند:یارانه آب، برق،گاز باید برداشته شود، مدیرعامل توزیع برق استان:(باید درجهت افزایش درآمد برای دولت گام برداشت). آیا چنین طرحی که آثارش نابودی دهک های پایین و ثروتمندی دهک های بالا است بايد اجرا شود؟ یادم هست بعد از سهمیه بندی بنزین برای عموم مردم، نمایندگان مجلس طرح 1200 لیتری بنزین دولتی در ماه را برای خودشان تصویب کردند! حال چرا همه طرحهای آزمایشی و پرهزینه اول از استانهای شمالی اجرا میشود؟!


                  ©2013 APG.ir