تعداد بازدید: 2946

توصیه به دیگران 3

چهارشنبه 24 آذر 1389-18:37

مسئوليت يا اخلاق؟

...از دکتر صالحي تعجب مي کنم که حاضر شد مسئوليت وزارت خارجه را بدون استعفاي آقاي متكي بپذيرد!اخلاق اقتضا مي کرد به احترام 6 سال فعاليت متكي در وزارت خارجه، صالحي قبول سرپرستي در وزارت خانه مزبور را منوط به بازگشت متكي ازسفر خارجي و با شرط استعفاي او مي پذيرفت.(يادداشتي از دکتر سيف الرضا شهابي-بابل)


  ازمدت ها قبل مشخص بود كه اختلاف ديدگاه بين رئيس جمهوري و آقاي منوچهرمتكي- وزيرخارجه سابق- وجود دارد.

 به نظر خوش بينانه بسياري از صاحب نظران در حوزه سياست خارجي وجود اختلاف ديدگاه تا جائي كه به استراتژي دستگاه ديپلماسي ضربه وارد نكند قابل تحمل وطبيعي است.

  اما با گذشت زمان اختلافات جدي تر شد تا جائي كه رئيس جمهوري تعدادي از نزديكانش را كه برخي از آن ها آشنائي به سياست خارجي ندارند و بعضا" هيچ وقت دراين عرصه فعاليت نكردند،به عنوان نمايندگان ويژه براي حوزه هاي مختلف خارجي نظير خاورميانه،آسيا و...انتخاب كرد كه با عكس العمل مقامات ارشد جمهوري اسلامي  ونمايندگان مجلس روبه روشد؛به همين دليل آقاي احمدي نژاد از روي ناچاري به جاي نماينده ويژه از عنوان "مشاور" استفاده كرد.

در آن زمان قابل پيش بيني بود احكام صادره براي محدود كردن فعاليت سكاندار سياست خارجي (وزيرخارجه) و مهيا كردن زمينه براي تغيير اين سكاندار و احياناگزينش يكي از اشخاصي كه آن حكم را گرفتند براي مسئوليت وزارت خارجه است .

    در شامگاه روز دوشنبه 22 آذرماه به ناگاه خبر تغيير آقاي متكي در حالي كه در يك ماموريت رسمي در يك كشور آفريقائي(سنگال)بود،منتشرشد.

 بااين كه تاحدود زيادي اين تغيير قابل پيش بيني بود،سبب تعجب همگان شد! خصوصا نمايندگان مجلس كه بي اطلاع از اين تغيير بودند.

 البته كمتر اتفاق افتاده که رياست جمهوري مجلس را از تصميماتش مطلع کند و با نمايندگان مشورت كند كه يك نمونه آن كه اخيرا اتفاق افتاد انحلال دانشگاه علوم پزشکي ايران بود كه اعضاي كميسيون بهداشت مجلس بي اطلاع از همه تصميمات بودند .

   آقاي منوچهر متكي تنها وزير دولت نهم بود كه در دولت دهم در وزارتش ابقا شد و علت اساسي اين بود كه او ضمن اين كه دو دوره (دوره اول و دوره هفتم)نماينده مجلس شوراي اسلامي بود،در دوره هفتم،رياست كميسيون سياست خارجي كه در ارتباط مستقيم با وزارت خارجه بود را بر عهده داشت و هم چنين سفارت جمهوري اسلامي را در كشورهاي مهم ژاپن و تركيه دركارنامه اش داشت . متکي هم با دنياي خارج و روابط بين الملل آشنا بود و هم وزارت خارجه را به خوبي مي شناخت .

   در مجموع با توجه به وضعيتي كه جمهوري اسلامي در حال حاضر در سطح جهاني دارد عملكرد آقاي متكي قابل قبول و منطقي بود و ترمزي براي بسياري از تندروي ها بود و در عين حال سعي داشت از منافع جمهوري اسلامي در منطقه و جهان دفاع كند .

     اگر با ذره بين به عملكرد او نگاه شود ممكن است اشكالاتي يافت شود که اين اشكالات ناخواسته وطبيعي است. كاركردن در دنياي پيچيده امروز چندان آسان نيست وديكته اي نيست كه بدون غلط باشد .

   و نکته پاياني اين که تعجب از آقاي دكتر "علي اكبر صالحي "است كه حاضر شد اين مسئوليت را بدون استعفاي آقاي متكي بپذيرد!

 اخلاق اقتضا مي کرد به احترام 6 سال فعاليت متكي در وزارت خارجه، صالحي قبول سرپرستي در وزارت خانه مزبور را منوط به بازگشت متكي ازسفر خارجي و با شرط استعفاي او مي پذيرفت.


  • شنبه 27 آذر 1389-0:0

    مگر كسي مي تواند در مقابل...بايستد؟

    • شنبه 27 آذر 1389-0:0

      تاكنون هرمطلبي از دكترشهابي خواندم استفاده كردم بي طرفانه ومنصفانه مي نويسدتشكرمي كنم

      • جمعه 26 آذر 1389-0:0

        مطلب جالبی بوددست مریزاد

        • پنجشنبه 25 آذر 1389-0:0

          sepas az nevisande/injurihast dige!

          • پنجشنبه 25 آذر 1389-0:0

            az matlabe dr mamnunam amma khub bud be in masale padakhte mishod ke chera ahmadi nezhad dar safar mottaki ra kenar zad!sabr mikard barmigash bad

            • پنجشنبه 25 آذر 1389-0:0

              چه اصراری داریم با تحلیلی از این دست به مقوله سیاست بپردازیم در حالیکه صدها نشانی میدهیم از بی اطلاعی خود و یا عذر بسیار از نبودن ازادی برای بیان درست نظر. اولا نه متکی که اتکائی به استقلال رای ندارد هیچ مامور و مسئولی را نمی یابیم که بتواند به تدبیر خود به مدیریتش بپردازد . وزیر امور خارجه ای که در سفر بین المللی و به ماموریت بین المللی و به تبع الزاماتش نتواند حتی مصون باشد به نشستن سر میز شام یا ناهاری که فرضا نماینده فلان کشور غیر دوست هم نشسته به چه مرتبه از لیاقت و کیاست است که برایش اشک میریزید؟ براستی و بقول ان روزنامه نگار ناشنوا حکومتی که رئیس جمهورش فلانی و وزیر امور خارجه اش بهمانی باشد تو هم باید روزنامه نگارش باشی و تحلیل بدهی یا مهدی ادرکنی........

              • مازیار مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                پنجشنبه 25 آذر 1389-0:0

                به نظر میرسد در دوره احمدی نژاد، در کل ایران قحط رجال باشد...بی برنامگی و شتاب زدگی در دوره احمدی نژاد بسیار آشکار است.اینگونه برکناریها در هیچ جای دنیا مرسوم نیست. در دوره احمدی نژاد همیشه شاهد سوپرایز بودیم.چطور مملکتی است که ... مجلس فقط نظاره گر ماجراست.

                • پنجشنبه 25 آذر 1389-0:0

                  h اونوقت پست به یکی دیگه داده می شد. شرمنده آقای دکتر ولی اگه خودتونم بودین حتما قبول می کردین


                  ©2013 APG.ir