تعداد بازدید: 3664

توصیه به دیگران 3

چهارشنبه 15 دی 1389-22:45

مرثيه براي يک شهر

...خيابان‌ها و ميادين ساري، نه تنها مطابق استانداردهاي شهر سازي نيست و هنوز متناسب با روند روزافزون جمعيت و تعدد خودروها رشد نيافته، به قول استاد فرهيخته‌اي متعلق به عصر ارابه‌راني و درشكه‌سواري است!(يادداشتي از:ربابه‌حسين‌پور،خبرنگار ساروي)


چون بحث انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي مطرح است،‌طبعا" در مورد علل عقب‌ماندگي‌هاي مرکز استان مازندران، ناگزير توجه ما به عملكرد نمايندگان اين شهرستان در ادوار مختلف مجلس نيز معطوف مي‌شود.

 در اين خصوص اگرچه نتايج حضور و فعاليت‌ نمايندگان مازندران و ساري در خانه ملت در برخي موارد راضي‌كننده نبوده و مورد انتقاد است، ليكن ما به هيچ وجه بنا نداريم از كاستي تلاش آنها سخن بگوييم بلكه معقتديم نمايندگان ما در دوره‌هاي هشت گانه مجلس در حد توان خويش كوشش و فعاليت کردند و اگر برخي مشكلات همچنان به قوت خود باقيست يا احيانا" مشكلات و مسايل جديدي به وجود آمده احتمالا توان رفع آنها وجود نداشته و بي‌ترديد اين امر به معناي تلاش نکردن نمايندگان نيست.

 دقيقا" به همين دليل است كه صاحب‌نظران و نخبگان جامعه بر ضرورت دقت و حساسيت مردم در انتخاب اصلح تاكيد دارند و بر اين باورند كه بايد افرادي به عنوان وكلاي مردم در كانون تصميم‌گيري كشور حضور يابند كه از كارنامه مديريتي موفقت‌آميز و پشتوانه قوي سياسي و اجرايي برخوردار باشند.

 در همين راستا قصد داريم به بررسي علل و موانع توسعه نيافتگي ساري به عنوان مركز استان توريستي مازندران بپردازيم. براساس آخرين آمار ساري بيش از 3 هزار و 685 كيلومتر مربع و افزون بر 500نفر جمعيت دارد كه از شمال به درياي خزر، جنوب به استان سمنان، غرب به شهرستان جويبار و شرق به شهرستان نكا منتهي مي‌شود.

 اين شهر بيش از 2 هزار سال قدمت دارد و آثار و بناهاي تاريخي فراواني از سال هاي دور به همراه مواهب طبيعي و خدادادي در اين شهر به يادگار مانده است.

 ساري باتوجه به استعدادها و پتانسيل‌هاي بالقوه‌اش سال هاست كه مركزيت استان سرسبز و توريستي مازندران را يدك مي‌كشد اما متاسفانه طي سال هاي متمادي به دليل كم‌كاري و بي تفاوتي برخي از مسوولان نتوانسته شأنيت مركز استان را كسب كند و در حال حاضر از كمبودها، نارسايي‌ها‌و مشكلات و معضلات اساسي عديده‌اي رنج مي‌برد تا جايي كه شهرهاي هم رديف ساري ظرفيت شهري بالاتري از اين شهر تاريخي دارند.

 در حال حاضر ساري به دليل افزايش روزافزون جمعيت و رشد نامتوازن شهري مشكلات زيرساختي و فرابخشي فراواني دارد به طوري كه با افزايش جمعيت و مهاجرت روستاييان به اين شهر و شهرسازي‌هاي غيراصولي، ساري به صورت نامتوازن افقي رشد يافته و حاشيه‌نشيني روستاييان به دليل فقدان كاري مناسب و روي آوردن به مشاغل كاذب و نداشتن حقوق مكفي نيز مزيد بر علت شده و باعث شده ساري روز به روز با همان امكانات محدود از اطراف بزرگ و بزرگ تر شود و به مرور تبديل به روستايي بزرگ شود و عقب‌مانده از قافله عظيم توسعه!

بي‌ترديد خيابان‌ها و كوچه‌هاي تنگ و باريك و وجود بافت‌هاي فرسوده در بخش‌هاي مياني و اصلي شهر ساري با توجه به ازدياد جمعيت و افزايش روزافزون تعداد خودروها ديگر جوابگوي شهروندان و ترددآنها نيست و روز به روز ترافيك در اين شهر و پيامدهاي ناشي از اين پديده خسارت‌بار بيشتر و سنگين‌تر مي‌شود.

خيابان‌ها و ميادين شهر مركز استاني‌ همانند مازندران كه طي فصول مختلف سال مهمان پذير و حلقه واسط زائران حرم مقدس رضوي است نه تنها مطابق استانداردهاي شهر سازي نمي‌باشد و هنوز متناسب با روند روزافزون جمعيت و تعدد خودروها رشد نيافته، به قول استاد فرهيخته‌اي متعلق به عصر ارابه‌راني و درشكه‌سواري است!

 علاوه بر اين احداث كمربندي‌هاي شمالي و جنوبي ساري هم حركت لاك‌پشتي‌ دارد و ورود خودروهاي سنگين به درون شهر خود علتي ديگر بر سنگين‌تر شدن ترافيك است در صورتي كه مازندران ظرفيت بالايي براي برنامه‌ريزي در بخش‌هاي جاده‌اي، هوايي، ريلي و دريايي دارد و از اين همه مواهب عظيم برخوردار اما محروم وعقب‌مانده است.

مركز استان مازندران علي رغم برخورداري از رودخانه وسيع و طويل تجن و نيز جنگل‌هاي سرسبز و دريا هيچ مركز تفريحي و توريستي براي پذيرش و جذب گردشگر ندارد، بسياري از اماكن تاريخي و اصيل ساري همانند كاخ صفي‌الدين‌خزرآباد، حمام وزيري، كاروان سراها و مجموعه‌هاي تاريخي و بناهاي باستاني، متروك‌مانده و حتي خود شهروندان ساري نيز از ديدن چنين اماكن تاريخي در اين شهر محروم و گاهي هم بي‌اطلاع هستند، در صورتي كه در استان‌هاي ديگر كه از چنين اماكن تاريخي و مواهب خدادادي بي‌بهره‌هستند هزينه‌هاي هنگفتي صرف جذب گردشگر و توريست مي‌شود.

 يكي ديگر از مشكلات ساري با توجه به داشتن مردماني فهيم و تحصيلكرده فقدان مراكز فرهنگي، دانشگاه‌هاي متعدد، سالن‌هاي همايش،‌ كتابخانه‌‌هاي مجهز، سالن‌هاي ورزشي مناسب و... است در حالي كه شهرهاي بسيار كوچكتر از ساري از امكانات و تجهيزاتي به مراتب فراتر از امكانات مركز مازندران بهره‌مند هستند تا جايي كه اغلب سمينارها و همايش‌هاي ملي به جاي اينكه در مركز استان برگزار شود به دليل فقدان امكانات در شهرهاي اطراف بر پا مي‌شود و اين جاي تاسفي عميق براي مسوولان مازندران و ساري دارد!

 فقدان نمايشگاه بين‌المللي از ديگر نشانه‌هاي توسعه نيافتگي ساري است كه علي رغم كش و قوس‌هاي فراوان هنوز احداث اين نمايشگاه كه مي‌تواند مركز اقتصاد و تجارت استان باشد و رشد اقتصادي براي شهروندان ساروي به ارمغان آورد، در هاله‌اي از ابهام قرار دارد، در صورتي كه با توجه به توليدات انبوه مركبات، برنج، گندم، خاويار، صنايع دستي و ... وجود اين نمايشگاه براي مركز استان مازندران از سال‌ها پيش ضروري بوده و هست و مي‌تواند بازار مصرف مناسبي براي بسياري از محصولات اساسي همانند مركبات و نيز محصول برنج- كه قوت اصلي مردم كشور را تشكيل مي‌دهد- و محصولات ديگر باشد تا ضمن رضايت مندي توليد‌كنندگان، فاصله بين توليد‌كننده و مصرف‌كننده و رشد كاذب قيمت را كاهش دهد.

متاسفانه مركز استان مازندران از وجود صنايع مادر كه مي‌تواند برطرف‌كننده بسياري از موانع توسعه‌نيافتگي، ايجاد زمينه رشد اقتصادي، اشتغال زايي و رهايي جوانان از غول بيكاري و سردرگمي باشد.

به دليل بي‌‌تفاوتي عده‌اي از نمايندگان هنگام تصويب طرح عدم استقرار صنايع در مازندران و بهانه‌هاي واهي زيست‌محيطي نيز بي‌بهره و محروم است و اين خود موجب مي‌شود جوانان حيران و جوياي كار اين شهر به شهرها و استان‌هاي صنعتي مهاجرت كنند و ساري همچنان از قافله توسعه عقب بماند.

 اما مهمترين مساله در خصوص علت  توسعه نيافتن شهر ساري، شناخته نشدن اين شهر به عنوان مركز استان مازندران است به طوري كه در سراسر اين شهر هيچ نماد و نشانه‌اي از مركزيت استان مازندران حتي در ساخت‌ها وسازها، استقرار تمامي ادارات كل، اماكن تفريحي و توريستي جذاب، مراكز فرهنگي و... وجود ندارد تا حداقل فرد غريبه‌اي كه وارد ساري شده، اين شهر را در ظاهر به عنوان مركز استان توريستي مازندران بپذيرد.

خلاصه كلام اينكه ساري با تمام نقاط ضعف و كمبودها و محدوديت‌هايي كه آن را تبديل به روستايي بزرگ و فاقد امكانات نموده،‌استعدادهاي بالقوه فراواني دارد كه اگر نمايندگاني توانمند با درايت، مدير، دورانديش و متعهد اين شهر را مديريت و براي اداره صحيح آن برنامه‌ريزي كنند، به طور يقين مي‌تواند حرف اول را در كشور بزند كه البته اين مهم نيازمند انتخاب هوشمندانه مردم فهيم شهر ساري در انتخابات آتي مجلس است كه وكلايي توانمند، اصلح، مدير، مدبر و متعهد را به عنوان نماينده خود در مجلس برگزينند.

ايميل نويسنده:heyran55@yahoo.com


  • يکشنبه 19 دی 1389-0:0

    ساری شهر بی دفاع!

    • شنبه 18 دی 1389-0:0

      با تقسيم ساري به دو شهرستان وضع ساري از اين نيز بدتر خواهد شد ساري كه روزي بزرگترين شهر استان و بود و نزديك بود از كلانشهر هاي كشور محسوب شود با ظلمي كه در سفر رئيس جمهور به استان به ساري شد اكنون بايد در انتظار سرنوشتي بدتر باشد. بند پي بابل را خواستند مستقل كنند با نهيب امام جمعه بابل عقب نشيني كردند ولي در كوچك شدن ساري امام جمعه مركز استان هيچ اقدامي نكرد و اين امر جاي تعجب دارد

      • شنبه 18 دی 1389-0:0

        تنها راه حل مشکلات بزرگتر شدن شهر از لحاظ جغرافیایی و بیشتر شدن جمعیت شهر تا بهتر بشه بودجه گرفت البته شهردار با مدیریت و قوی لازمه دیگه حل مشکلات ساری.

        • همولایتیپاسخ به این دیدگاه 0 0
          پنجشنبه 16 دی 1389-0:0

          چرا می گویید ساری فقط امکانات ندارد-مگر شهرهای هم جوار آن مثل نکا یا قائمشهر امکانات دارند.مازندران از نبود رفاه و امکانات در رنج است.فقط حرف میزنیم

          • ساروی ریکاپاسخ به این دیدگاه 0 0
            پنجشنبه 16 دی 1389-0:0

            سلام-يادم هست زمانی که حسنی زادگان فرماندار ساری بود گفت این شهر یک روستای بزرگ است.از آن زمان تا کنون همه همین را می گویند و می روند اما کاری صورت نمی گیرد.الان هم که ساری رو تکه تکه کردند و شهرستان میاندورود و ان شاءالله شهرستان کیاسر تشکیل خواهد شد!اون وقت واقعا میشود روستا!!اما روستای کوچک!


            ©2013 APG.ir