تعداد بازدید: 3151

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 19 دی 1389-10:12

پهلوانان هرگز نمي ميرند

... وقتی وارد مقبره شدم در طرف چپ دسته گل بزرگی بود که وزیر اقتصاد و دارائی آقای دکتر حسینی فرستاده بود.دکتر حسینی در ساعت 11 درکنارمزار تختی حاضرشد و آن طرف تر دسته گل بزرگ کمیته ملی المپیک قرار داشت.(گزارش دکتر "سيف الرضا شهابي" از مراسم چهل وسومین سالروز درگذشت جهان پهلوان "غلامرضا تختی "در "ابن بابویه")


جهان ماندگاراست و ما رفتنی /  به گیتی نماند به جز مردمی

       ساعت یک ربع به ده صبح روزجمعه 17 دی 1389 بود که وارد قبرستان "ابن بابویه"شدم. به سوی مزار جهان پهلوان غلامرضا تختی حرکت کردم. همان گونه که انتظارداشتم جمعیتی  انبوه را دیدم از گوش شکسته های جوان ومیان سال و پیشکسوت؛پهلوانان قدیمی ،قهرمانان و نام آوران عرصه کشتی از جدیدی ها تا قدیمی ها، داش مشدی های تهرانی،بچه های با غیرت چنوب تهران و شهرری ازجوان تا پیر،هم سن وسال های جهان پهلوان...آن هایی که او را به خاطر پهلوانی و جوانمردی روی دوش شان بلند می کردند و....

 جمعیت هم چنان درحال افزایش بود.انگار تهرانی ها وایرانی ها هرگز نمی خواهند پهلوان شان را فراموش کنند:پهلوانان هرگز نمی میرند.

بعداز 43 سال هنوز مثل سال های اول در سالگرد خاموشیش بر مزارش جمع می شوند و از پهلوانی او سخن ها می گویند وخاطره نقل می کنند؛ گویا تختی دوسه سال قبل به دیدار حق رفته!

دوربین ها در حال شکارهای صحنه های به یادماندنی بود و بازار مصاحبه هم گرم.

      قراربود برنامه ساعت 10 صبح شروع شود. تصمیم گرفتم پیش ازشروع مراسم به سر تربت پاکش بروم و فاتحه ای بخوانم. در مسیر در ورودی تا مزار تختی در جاهای مختلف داربست سرپوشیده نصب کردند و با مواد خوراکی به شکل صلواتی از واردین پذیرائی می کردند.آن هائی که در خانه های شان فرصت نکرده بودند صبحانه بخورند دراین ایستگاه های صلواتی پذیرائی می شدند .

    مقبره تختی دوسه سالی است از شکل سابق خارج شده.در ورودی و خروجی یکی بود. اکنون از یک در وارد می شوند و بعداز ذکر فاتحه و از در دیگر خارج می شوند. این اقدام از تراکم جمعیت در مقبره جلوگیری کرده است.

 وقتی وارد مقبره شدم در طرف چپ دسته گل بزرگی بود که وزیر اقتصاد و دارائی آقای دکتر حسینی فرستاده بود(دکتر حسینی در ساعت 11 درکنارمزار تختی حاضرشد)و آن طرف تر دسته گل بزرگ کمیته ملی المپیک قرار داشت .

درطرف راست دسته گل مستطیل شکلی بود به رنگ پرچم ایران (سبزوسفیدوقرمز)که در روی کارت الصاقی نوشته شده بود "هم رزمان تختی "که به نظرم "جبهه ملی "فرستاده بود و بنا به مصلحت "هم رزمان " نوشته بودند. در کنار دسته گل چندنفر از سالخوردگان جبهه ملی هم حضورداشتند.

عکس های تختی بیشتر از همیشه بردر و دیوار نصب بود.بازار صلوات داغ بود وجمعیت ضمن خواندن فاتحه دائم صلوات می فرستادند و برای روح پاک یل ایران زمین  طلب مغفرت از پیشگاه خداوند می کردند.

     بعداز آن وارد محوطه داربستی سرپوشیده ای شدم که برای امروز مهیا کرده بودند تا جمعیت برروی صندلی ها بنشیند و به برنامه وسخنرانی ها توجه کند. مثل سال های قبل این فضا کوچک بود وتعداد زیادی سرپا ایستاده بودند .

     راس ساعت 10 با تلاوتی از آیات ربانی از کتاب آسمانی قران مجید برنامه شروع شد. درپی آن سرود جمهوری اسلامی نواخته شد. در ادامه آقای مهندس فرجی فرماندارشهر ری ازحضورگرم مردم تشکرکرد.(کمیته برگزارکننده شامل فرمانداری شهرری،تربیت بدنی شهرری ،اداره اوقاف ،شهرداری منطقه 20 و...بودند)

بعدازآن به مناسبت ایام سوگواری امام حسین یکی از مداحان مداحی کرد. سپس دکتر غلامعلی حداد عادل نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس سخنرانی و از شخصیت وارسته جهان پهلوان تجلیلی جانانه کرد. او اشاره ای هم به سالن 7 تیر(محمدرضا سابق)کرد که مردم هنگام ورود غلامرضا پهلوی ابراز احساسات تحمیلی کردند ولیکن با ورود غلامرضا تختی ابرازاحساساتی که بر آمده از عمق وجودشان بود انجام دادند و آن احساسات چنان شدید بود که رژیم شاه را به وحشت انداخت .

      بعداز سخنرانی آقای حداد عادل گروه سه نفره تواشیح برنامه جذابی را اجرا نمودند .سپس نوبت به مهندس رقابی خواهرزاده زنده یاد حاج "محمد حسن شمشیری" و برادر دکتر حیدر رقابی رسيد.

مرحوم حاج محمدحسن شمشیری صاحب چلوکبابی شمشیری در سبزه میدان تهران و از اعضای جبهه ملی و از طرفداران مرحوم دکترمحمدمصدق بودکه بعداز 28 مرداد 1332 به جزیره خارک تبعیدشد.او ازنزدیکان مرحوم تختی بود که  در 12 مهر1340 فوت کرد و تختی در مقبره اش به خاک سپرده شد.شایان ذکراست دکترحیدر رقابی سراینده شعرمعروف "مراببوس" است.

 در حالی که کراوات زده بود در پشت تریبون قرارگرفت و درحالی که شدیدا متاثر بود درباره این که چرا تختی در مقبره خانوادگی شمشیری دفن شد گفت: "وقتی شمشیری فوت کرده بود و جنازه اش را به این مکان آوردیم تا دفن کنیم تختی از شدت تاثر در همین محل زانو زد وشروع به گریستن کرد. هنگامی که 6 سال بعد تختی دعوت حق را لبیک گفت برسر محل دفن نظرات متفاوتي ابراز شد تا این که این جانب پیشنهادکردم در محلی دفن کنید که او به خاطر شمشیری عمیقا متاثربود ولذا قرار شد در مقبره خانوادگی شمشیری به خاک سپرده شود ".

     درادامه برنامه نوبت صحبت به آقای "یزدانی خرم"رئیس فدراسیون کشتی رسید. مختصری صحبت کرد وبعداز آن تعدادی از محترمین به ذکرخاطره ازتختی وسجایای اخلاقی وانسانی و پهلوانی او پرداختند .

    عقربه های ساعت 12 وچنددقیقه را نشان می داد و پیام موذن طنین اندازشد وصدای ملکوتی اذان فضارا پرکرد. جمعیت به تدریج "ابن بابویه "را ترک کرد،درحالی که عشق به تختی را همراه داشت تا سال آینده در همین مکان گردهم آیند وخاطره اش را همچون روز 17 دی 1346 زنده نگهدارند .گفتني است تختی در پنجم شهریور۱۳۰۹ درخانی آباد تهران متولدشد.


  • يکشنبه 19 دی 1389-0:0

    همت جان ! منظورم این بود دکتر به عنوان بزرگتر ما را یاری کنند، تازه با دکتر بریم حتما حلاوت خاصی داره ، حالا هم هر چی دکتر گفتن

    • يکشنبه 19 دی 1389-0:0

      مگردست دکتر راکسی گرفته که او دست ترابگیرد.همت کن جانم همت؟؟؟

      • يکشنبه 19 دی 1389-0:0

        دکتر جان انشاءالله سال آینده دست ما جوان تر ها را هم بگیرید تا در قالب یک هیات از مازندران راهی شویم.
        ی


        ©2013 APG.ir