تعداد بازدید: 2761

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 18 بهمن 1389-21:28

همگام با نمايشگاه بزرگ کتاب(8)

کتاب "مازندران در عصر وحشت" در دومين روز نمايشگاه کتاب ساري رونمایی شد-فرهنگ و تمدن ايراني آن قدر گسترده و غنی است که به جرات می توانیم بگوییم هنوز کاری درخور برای ارائه آن به جامعه جهانی صورت نگرفته است-بسیاری از وب سایت های بومی استان ها برای تنوع ، جلب توجه و یا علاقه شخصی مدیران آن اقدام به گردآوری برخی ضرب المثل ها ، ترانه ها و یا آیین های بومی می کنند که در نابسامان کردن فرهنگ عامه نقش کمی ندارند.


 به گزارش مازندنومه، علی اکبر عنایتی،نویسنده این کتاب اظهار داشت:این کتاب به تاریخ مازندران در دوره های افشاریه و زندیه اشاره دارد.

 وی با بیان اینکه کتاب در چهار فصل به رشته تحریر درآمده یادآور شد:اوضاع ایران از سال 1135 تا 1210 هجری قمری ، مازندران از سقوط صفویه تا پایان حکومت نادرشاه ، مازندران در عصر کریم خان زند و جانشینانش و جامعه و حکومت مازندران در دوره های افشاریه و زندیه چهار فصل این کتاب هستند.

 وی که معلم تاریخ دوره راهنمایی است خاطرنشان کرد:کار پژوهشی این کتاب حدود دو سال به طول انجامیده است.

 عنایتی با اشاره به اینکه کمبود منابع و در درسترس نبودن آن از مهمترین مشلات بر سر راه تحقیق و پژوهش است گفت:در تهیه منابع و اسناد با مشکلات فراوانی مواجه بودم و بارها به کتابخانه ملی و کتابخانه مجلس و دانشگاه های تهران مراجعه کرده و اسناد مورد نظر را با هزینه شخصی تهیه کرده ام.

 کتاب "مازندران در عصر وحشت"که در دومين روز از نمايشگاه کتاب رونمايي شد،توسط انتشارات شلفین در هزار نسخه منتشر شده است.

 در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است"سرزمین کهن ایران در طول تاریخ چند هزار ساله خود ، روزگار پرفراز و نشیبی را پشت سر نهاده است. یکی از دوره های پرحادثه و موثر در آینده ایران ، دوره کوتاه مدت ولی حادثه بار افشاریه و زندیه است دوره ای که شورش های متوالی و تجاوز بیگانگان به ایران سبب ناآرامی و بی ثباتی سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی گشته و همه اینها موجب کند شدن روال تمدن و فرهنگ ایرانی گشته و دلیل عقب ماندگی ایران مقارن پیشرفت اروپائیان است."

*یوسفی: فرهنگ مردم آیینه شفاف زندگی گذشتگان است

مدير انتشارات شلفین گفت:فرهنگ مردم را به دلیل اینکه مرجع فرادستی در آن دخالت ندارد، آیینه شفاف زندگی گذشتگان است.

 به گزارش مازندنومه فریده یوسفی در مراسم رونمايي کتاب مازندران در عصر وحشت اظهار داشت: نخستین گستره ای که نه آفرینندگانش نامی از خود به جا گذاشته اند و نه تاریخی روشن دارد ، فرهنگ مردم است.

 وی با اشاره به اینکه فرهنگ مردم ، بازتاب جهان بینی ، روان شناسی و اندیشه توده مردم درباره ی فلسفه ، دین و نهادهای اجتماعی است تصریح کرد:فرهنگ مردم ، شناخت رفتار همگانی عامه مردم است که با پیروی از روش شفاهی و انتقال از نسلی به نسل دیگر سپرده می شود.

یوسفی با اشاره به اینکه ویژگی دیگر فرهنگ مردم، جاری بودن آن در روزگار معاصر است خاطرنشان کرد:فرهنگ مردم بازتاب روشنی است از اندیشه ها و سنت های مردمی که نیروی فرهنگ سازی روش مند نداشته اند.

یوسفی با بیان اینکه فولکلور هر ملت از جنبه علمی و اجتماعی برای مردم سراسر جهان دارای ارزش و اهمیت است،گفت:در دهه های اخیر توجه ویژه ای به گردآوری ، حفظ و تجزیه و تحلیل مواد فولکلوریک شده و از کانون علاقه شخصی دانشمندان به برنامه های درسی دانشگاه ها کشیده شده است.

 وی یادآور شد: کشور پهناور ایران دارای اقوام گوناگون و فرهنگ وتمدن متنوعی است که این تنوع فرهنگی می تواند آبشخور مناسب برای فرهنگ و ادیات ملی ما باشد.

 یوسفی با بیان اینکه تلفیق فرهنگ و تمدن ایران باستان با فرهنگ و تمدن اسلامی ، فرهنگ امروز را تشکیل می دهد،افزود: این فرهنگ و تمدن آن قدر گسترده و غنی است که متاسفانه به جرات می توانیم بگوییم هنوز کاری درخور برای ارائه آن به جامعه جهانی صورت نگرفته است.

اين شاعر و پژوهشگر سوادکوهي با اشاره به اینکه نسل امروز تشنه آگاهی نوع و روش تفکر و زندگی گذشتگان است تصریح کرد: این نوستالوژی در ما هم وجود دارد.

مدير انتشارات شلفین با بیان اینکه رفتار غیرکارشناسی در برخی مسائل موجب می شود جامعه به سمت و سوی خرافه پرستی پیش رود یادآور شد:در پژوهش های فرهنگ عامه مازندران و بسیاری نقاط ایران به این مساله مهم توجهی نشده و اهتمام بسیاری از پژوهندگان صرفا گردآوری غیرکارشناسی است.

 وی گفت: بسیاری از وب سایت های بومی استان ها برای تنوع ، جلب توجه و یا علاقه شخصی مدیران آن اقدام به گردآوری برخی ضرب المثل ها ، ترانه ها و یا آیین های بومی می کنند که در نابسامان کردن فرهنگ عامه نقش کمی ندارند.

یوسفی افزود: بسایری از کارها و باورها ما در حوزه فرهنگ عامه به وجود دارد که به سراغ شان نرفته ایم.

وی تصریح کرد: در روستاها پیرزن ها و پیرمردهایی هستند که کنجینه اطلاعات اند و هر سال پیرتر و پیرتر می شوند و ما این گنجینه ها را از دست می دهیم؛ گنجینه هایی که بالقوه هستند وبالفعل نمی شوند.

یوسفی خاطرنشان کرد: پژوهشگران ، فرهنگ عامه را فقط ضبط کنند و تحلیل آن را به عهده مردم شناسان و جامعه شناسان بگذارند.


  • سه شنبه 19 بهمن 1389-0:0

    درود وسلام فراوان به فرهیخته بانوی پرتلاش سرزمین سپهداران و سپیدارها که به چنگ و دندان پی جوی شرح میراث ماست . من از تلاش این مهربان همدیارم می بالم و از تنهائی اش در تقابل با خار مغیل پیش رو میگریم....گوئی بار سنگین تعهداتی چنین فقط شانه های خسته شماری قلیل از این دست دلسوختگان را می پسندد که به هنوزمان حضور دارند و دستی و دلی و همدلی که دستگیر دل پیشگان باشد گرفتار سرمشغولی های خود!!! بوسه میزنم بر دستی که دست ما را می گیرد تا هویتمان از دست نرود


    ©2013 APG.ir