تعداد بازدید: 2901

توصیه به دیگران 3

شنبه 14 اسفند 1389-21:32

چرا تحول اداری مطالبه اصلی مردم ودغدغه مسولان نیست؟

چرا علی رغم تلاش دولت و سایر قوا با اجرای هزاران طرح کوچک و بزرگ عمرانی در بخش های مختلف رضایت مردم جلب نمی شود و همه از تنگناها و مشکلات می نالند؟!(يادداشتي از ايرج نياز آذري،روزنامه نگار-بابل)


 حجم بالای تقاضا ها و مطالبات مردمی و نمایندگان، ائمه جمعه و رسانه ها از مسئولان اجرایی انجام پروژه های عمرانی است؛ پروژه هایی که برای رفع یک مشکل یا تسهیل در امور زندگی مردم اثر گذار باشد، مثلا جاده مناسب، پل، مرکز درمانی، باشگاه ورزشی، پارک و نظایر اینها، چرا که مردم آثار وضعی این دسته از امور را به عینه می بینند و لمس می کنند.

 دولت وسایر نهادهای عمومی هم برای انجام پروژه های سخت افزاری تمهیدات قابل ملاحظه ای اتخاذ می کنند ، منابع فراوانی هزینه نموده بیشترین انرژی خود را صرف تامین نیاز های جامعه می کند تا رضایت آنها را جلب کند.

سوال اساسی اینجاست: چرا علی رغم تلاش دولت و سایر قوا با اجرای هزاران طرح کوچک و بزرگ عمرانی در بخش های مختلف رضایت مردم جلب نمی شود و همه از تنگناها و مشکلات می نالند؟!

 حتی مسئولان رده های شهرستانی و استانی وقتی به مقامات ملی می رسند همواره از کمبود ها می گویند ، چرا آثار اجتماعی طرح های عمرانی کمتر به چشم می آید،در صورتی که مجموعه سازمان های اداری برای خدمت به مردم در تکاپو هستند.

با این مقدمه می خواهم به وجه دیگر وظایف دولت و مجلس و سایر قوا اشاره کنم. واقعیت موجود نظام اداری کشور ما این است که به تحول اداری توجه بایسته ای صورت نمی گیرد، چرا که سازمان های اداری عادت کردند اموری را در اولویت قرار دهند که فرآیند اجرای آن در دید مردم باشد، هرچند دارای اولویت سازمانی نباشد؛در صورتی که خیلی از مباحث اداری در صورت ایجاد تحول آثار اجتماعی فراوانی به دنبال خواهدداشت و رضایت عمومی را به شدت بالا می برد اما چون فرآیند های مربوطه در مقابل چشم مردم نیست مورد توجه سازمان و مسئولان قرار نمی گیرد. 

 ملاحظه فرمائید پلی در منطقه ای از شهر جهت روان سازی بار ترافیکی ساخته می شود و میلیارد ها تومان هم برای آن هزینه می شود، چرا که سازمان ذی ربط ماه ها درگیر امور فنی، اجرایی و اداری ساخت پروژه مذکور می شود و در نهایت مراسم پر طمطراقی برای افتتاحیه آن برپا می شود. پروژه ای که مثلا 20 درصدبار ترافیک در منطقه ای از شهر را روان نموده است.

 هزینه فایده این پروژه را با اصلاح روش انجام کار در یک سازمان یا ساده سازی قوانین تطبیق دهید و اثر بخشی آنها را مقایسه کنيد.

 متاسفانه مسائل مرتبط با تحول اداری و بهره وری در اولویت آخر سازمان ها قرار گرفته و مباحث مربوطه خاصیت تزئینی به خود گرفته است.

 حتی برخی مدیران اصلا اعتقادی به تحول اداری ندارند، چه آنکه دستورالعمل ها و بخشنامه ها ی مرتبط جایی بهتر از بایگانی ندارند،در صورتی که کشور های توسعه یافته با ارزش ترین جوائزهای خود را برای کارآفرینی سازمانی و تشویق ایده های خلاقانه در نظر می گیرند.

 ساده سازی فرآیند خدمت دهی، شفافیت در اطلاع رسانی،توانمندسازی کارکنان، اصلاح روش های انجام کار، تکریم ارباب رجوع، افزایش بهره وری، افزایش سرعت خدمات، کوتاه نمودن زمان اداری، ، استاندارد سازی خدمات، حذف رویه های زائد اداری ، مقابله با فساد اداری ودولت الکترونیک از جمله طرح هایی بود که در قوانین مجلس و مصوبات هیات وزیران بر آن تاکید شد، اما آیا تا کنون در جایی شنیده اید که نماینده مجلس یا امام جمعه محترمی به نیابت از مردم از مسئولان چنین درخواست هایی داشته باشند؟ یا نمایندگان از دولت علل عدم تحقق طرح های ملی تحول اداری و دولت الکترونیک را بپرسند یا مطالبه نمایند ، در صورتی که انجام طرح های عمرانی و توسعه ایی در گرو اصلاح ساختار اداری و تحول در آن است.

به طور مشخص با توجه به اهمیت دولت الکترونیک در تحول اداری، کاهش رفت و آمد، افزایش خدمات و کاهش هزینه، چقدر مورد توجه سازمان ها قرار گرفت؟ بدون تردید تا نظام اداری سر و سامان نگیرد و تحول ساختاری در آن رخ ندهد وضعیت توسعه از این که هست بهتر نخواهد شد.

 متاسفانه امر ارزیابی سازمان ها در انجام برنامه های تحول اداری کاملا صوری و بلااثر است و دستگاه های نظارتی بی توجهی برخی مدیران به طرح تحول اداری را نادیده می انگارند.

 با این شرایط راه برون رفت از وضع موجود اهتمام جدی همه دستگاه ها به انجام تحول اداری بوده و مردم و نهاد های عمومی باید در این زمینه مطالبه حداکثری داشته باشند لطیفی می گفت، آیا تا به حال مشاهده شده که برای یک برنامه تحول اداری که موجب اثربخشی سازمانی و حل مشکلات ارباب رجوع گردید مراسمی برپا شده باشد؟ یا از فعالان آن بخش قدردانی به عمل آمده باشد.

لذا با توجه به اینکه تحول اداری پیش نیاز توسعه می باشد ضروری است تمامی مراجع تقنینی، اجرایی و علمی به تحول اداری در ابعاد مختلفش توجه مضاعف داشته باشند و امیدوارم روزی فرا برسد که در کشور ما برای اجرای پروژه های اداری ، آئین افتتاحیه و اختتامیه هم داشته باشیم.

 ازآن جایی که پروژه های تحول اداری اثر بخشی ملی دارند و دامنه برخورداری آن شامل یک منطقه یا عده ای از مردم نمی شود بلکه طیف وسیعی از جامعه را تحت پوشش قرار می دهد ضرورت اهتمام به آن دوچندان می باشد.

تکریم ارباب رجوع و تامین رضایت مردم چقدر می ارزد پس با یک هزینه فایده ساده می توان به اهمیت تحول اداری پی برد.
ايميل نويسنده:(irajniaz@yahoo.com)


  • دوشنبه 16 اسفند 1389-0:0

    ای برادر! ملت نون ندارن بخورن شما انتظار داری به فکر تحول اداری باشن، قدیما روزنامه نگارا بلهوشتر بودن یه خورده به روز می نوشتن

    • يکشنبه 15 اسفند 1389-0:0

      ادارات دولتی مصرف کننده انرژی مالی و تولید کننده و ایجاد کننده امکانات و خدمات مورد نظر اند . این را همه باید بپذیریم . دهه ها است که سیستم اداری ماخروجی نازلی در مقابل ورودی کلان خود داشته است . در چنین اوضاعی ،مهندسان از بازخورد و یا همان «فید بک ناقص سیستم» حرف می زنند . سوال این جا است، چرا فید بک ناقص است و تاثیر بازخورد ها از حد معمول چرا ضعیف تر است ؟ چرا علی رغم خواسته ها ،دستگاه های اداری هر روز عریض و طویل تر می شوند و اتلاف منابع به تبع آن روز به روز بیشتر و بیشتر می شود ؟ فقط یک دلیل را می توان دخیل و یا عمده دانست و آن این است که بر خلاف معمول، سهم عظیمی از انرژی مالی دولت که از آن یاد نمودیم ، از سوی مردم نیست و از سوی مردم تامین نمی شود و محل تامین آن همان درآمد ها ی آماده نفت است .به نظر می رسد راه حل این خواهد بود که درآمد بسیار کلان حاصل از نفت ابتدا مال مردم شود ، به دست خود مردم و از میدان معیشتی مردم عبور کند و سپس برکات حاصل از آن ، منابع درآمدی دولت را تقویت کند . از اینجا به بعد بازخورد سیستم که ناشی از اراده مردم خواهد بود، نقش بیشتر و کامل تری پیدا می کند و تحول اداری مورد نظر روی خواهد داد و معمای نا کارآمدی به امید خدا حل خواهد شد .

      • يکشنبه 15 اسفند 1389-0:0

        چرا علی رغم تلاش دولت و سایر قوا با اجرای هزاران طرح کوچک و بزرگ عمرانی در بخش های مختلف رضایت مردم جلب نمی شود و همه از تنگناها و مشکلات می نالند؟!
        .....بخاطر روزنامه نگارانی چون شما


        ©2013 APG.ir