تعداد بازدید: 3322

توصیه به دیگران 41

دوشنبه 16 اسفند 1389-22:0

پاسخ منفي است!

...يک سئوال:آيا مسئولان ارشد استان توانسته اند اين بحران را کارشناسانه و عالمانه مديريت و رهبري کنند و درست تصميم بگيرند؟!اگر حوصله خواندن ادامه اين يادداشت را نداريد،خيال تان را همين جا راحت مي کنيم؛پاسخ منفي است!(يادداشتي درباره بروز بحران تعاوني هاي مالي و تجمعات اخير در استان)


«بحران» ضربه اي شديد به سيستم است که آن را از حالت تعادل خارج مي کند.کارشناسان بحران را در دسته هاي گوناگوني همچون بحران هاي شديد،نوظهور،کند،انعکاسي،برنامه اي،عادي،اداري،موردي و... تقسيم بندي مي کنند.

آن چه که در مواقع بحراني(داخلي و بين المللي)اهميت دارد تصميم گيري مقامات بالادست و  در اصطلاح«مديريت بحران» است.اتخاذ تصميم در شرايط بحراني يکي از مهم ترين مسئوليت هاي مديران است.از چند هفته گذشته استان ما با يک بحران از نوع «موردي»روبه رو شده است:بحران تعاوني هاي مالي.

يک سئوال:آيا مسئولان ارشد استان توانسته اند اين بحران را کارشناسانه و عالمانه مديريت و رهبري کنند و درست تصميم بگيرند؟!اگر حوصله خواندن ادامه اين يادداشت را نداريد،خيال تان را همين جا راحت مي کنيم؛پاسخ منفي است!

مدیریت را در چه می دانیم؟آیا صرف داشتن میز مدیریتی و رفتن در جلسات متعدد و امضا و پاسخگويي به متقاضي و ... حمل بر مدیریت صحيح است؟به باور ما اين کارها را نامديران نيز خيلي زود مي آموزند و به کار مي بندند؛هنر مديريت هنگام بحران مشخص مي شود.

ثابت شده مدیریت استان در حوادث اجتماعي و اقتصادي چند سال اخير از جمله قطع شدن گاز ، طوفان ، خشکسالی و آسیب دیدن باغات مرکبات و محصولات کشاورزی،ورود محصولات کشاورزي به ويژه برنج و اخیرا هم مسدود شدن حساب های سپرده گذارن در چند تعاونی ، نتوانسته به خوبی بحران را مديريت و آن را جهت دهی کند.

 مثل روز روشن است که در ماجراي تعاوني بهمن ايثار و وحدت حق مردم پایمال شده و معلوم نیست عاقبت 130 میلیارد تومان سپرده مردم در يکي از اين تعاوني ها(بنا به گفته نماينده معترضان پس از نشست با معاون سیاسی استاندار) که متعلق به مردم استان است و طیف وسیعی را درگیر کرده چه خواهد شد؟

 همچنین منکر این نیستیم که تجمع های 2 روز اخیر بدون مجوز بوده و به مسدود شدن چند ساعته یکی از خیابان های اصلی ساري منجر و کار برخي مراجعان به استانداري دچار اختلال شده است.

 اما تعداد قابل توجهي از هم استاني هاي ما هرآنچه داشته اند از زمین ، خانه و ماشین را فروخته و به امید دریافت تسهیلات و سرمایه گذاری ، به این تعاونی ها سپرده بودند،برخي تنها سرمايه زندگي شان همان موجودي حساب شان در اين تعاوني ها بود که اکنون امید آنها به یاس و حتی تصور دستیابی به اصل سپرده هم به سراب تبدیل شده است.

 تجمع مال باختگان نه سیاسی است و نه امنیتی بلکه از سرناچاری است. بغض مردم زمانی که با مراجعه به شعبات به نتيجه اي نرسيدند،ترکید. آن ها پس از اینکه پاسخ قانع کننده ای از سوی شعبات تعاونی ها دریافت نکردند،ناخواسته به سمت تنها ملجا و پناه شان- استانداری- سرازیر شدند تا مگر کسی به فریادشان برسد.

 هنر مدیریت در همين هنگام است،ظهور بحران. البته همان زمان که رسانه ها در رابطه با بروز این مشکل هشدار دادند،مسئولان باید منتظر شروع اين بحران موردي مي بودند و پی گیر مي شدند.

آن ها می توانستند با مديريت کارگشا و اتخاذ بهترين تصميم از وقوع حوادث اخیر جلوگیری کنند؛ اما پس از خبررساني رسانه ها -از جمله همين مازندنومه-شاخک هاي کسي حساس نشد و مديران ارشد استان هشدارها را پشت گوش انداختند.

آن ها به کارهای روتین و روزمره خود مشغول بودند و نه انگار که اتفاقی در حال رخ دادن است.کسي از ظرفيت رسانه ها براي آرام کردن مردم بهره نبردهيچ مديري به مردم نگفت جريان چيست،تکليف پول شان چه مي شود،اطلاع رساني شفاف انجام نگرفت و در يک کلام بحران مديريت نشد.

 مال باختگان با وعده 15 اسفند منتظر ماندند و 15 اسفند هم از راه رسید و باز هم خبری نشد.اکنون نوبت جمع شدن مردم و دادخواهي آنان است.

 اجتماعات اخير نتیجه سهل انگاری مدیران در بهبود اوضاع است.آتش زير خاکستر شعله ور شد.باحضور یگان های ویژه پليس جمعیت متفرق شدند اما آيا مشکل مردم حل شده است؟ مسئله هم چنان به قوت خود باقي است.

در واقع اين بحران موردي در دو مرحله مديريت نشده است:1-زمان بروز مشکل و آگاه شدن از مسدود شدن حساب مردم 2- زمان تجمع

در دو روز گذشته هم مي شد اجتماع مشتريان تعاوني ها را به درستي مديريت کرد.آن ها تشنه شنيدن سخنان مديران ارشد استانند که از نتيجه پي گيري ها و اقدامات خود بگويند،که حرفي بشنوند و آرام شوند،که احساس کنند کسي مشکل شان را پي گيري مي کند و آن ها بايد در خانه هاي خود منتظر حصول نتيجه بمانند.مردم مال باخته و نيازمند منتظر دو کلمه حرف حساب مسئولان بودند،نه برخورد و تشر؛تا به آرامش برسند.

شاهد مثال عملکرد مثبت معاون سياسي و امنيتي استاندار در اجتماع روز نخست است. او خود را به جمعیت نشان داد و در میان مردم برای دقایقی حضور یافت وآن گاه تلفني پي گيري کرد و مردم را به طور موقت آرام کرد.

البته بحران مديريت نشده را اينک-زماني که به اوج رسيده-مديريت کردن اندکي دشوار است.کار گره خورده است. مردمی که باید در آستانه سال نو مشغول خریدهای نوروزی و خانه تکاني و يا بر سرکار خود باشند از زن و مرد و پیر و جوان و حتی معلول و نابینا تجمع می کنند تا شاید همراهی و پشتیبانی و مددي از مسئولان خود ببینند اما با برخورد سرد آن ها مواجه می شوند. 

مدیریت استان در قضيه تعاوني ها و مديريت نکردن بحران و توسل به قوه قهریه نمره منفی گرفته است؛چه تجمع مال باختگان از پیش تعیین شده و با قصد و غرض قبلي نبود. اجتماع کنندگان در دست نه چوبی دارند و نه سنگی،نه ناسزايي نثار مي کنند و نه شعاري ناراست سر مي دهند،آن ها فقط مي خواهند بدانند تکليف مال شان چه مي شود.آن ها خواستار توضيح شفاف و رفتار رو راست مسئولان ارشد استان برای رفع مشکل پيش آمده هستند. کاربدستان استان به راحتی می توانستند فضا را آرام کنند.هنوز هم مي توانند.

 امیدمنديم در موارد بحرانی مشابه که شايد در آينده رخ دهد،آن جا که تصور بر آن است حق مردم پایمال مي شود و ممکن است مشکلاتی از قبیل سوخت،تقاضاهای صنفی،حقوق عقب افتاده،مسايل شهري و روستايي و... به وجود بيايد،مسئولان استان به خوبي بحران را مديريت کنند و بتوانند به جای نشستن در آن همه جلسات کم فايده و حضور در نشست هاي خبری،به خصوص از نوع صدا و سيمايي اش و حرف زدن هاي مکرر مردم را به آرامش فرا بخوانند و بحران را مدیریت کنند.


  • پنجشنبه 19 اسفند 1389-0:0

    همه ما سرکاریم.از پول خبری نیست.مگه زور رسانه ها چقدره؟تازه همه رسانه ها که قضیه را پیگیری نمی کنند.یک دست صدا نداره.از مازندنومه به خاطر پیگیریهای چند هفته گذشته اش تشکر می کنم.مطلب بالا هم به دل نشست اما من می دانم که سرکاریم.تا سال بعد هم معلوم نیست پول ملت را بدهند یانه

    • مازیار مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
      سه شنبه 17 اسفند 1389-0:0

      ... همه چی آرومه، من چقدر خوشحالم./ تو تهران، اصفهان، شیراز ،.... مردم هر سه شنبه میرن خرید عید، حالا اگه مردم ساری یکشنبه و دوشنبه میرن خرید عید تقصیر دولت چیه./ ...

      • سه شنبه 17 اسفند 1389-0:0

        جالبه کامنت ها هم فیلتر می شه! آقای صادقی شما هم بله؟

        • سه شنبه 17 اسفند 1389-0:0

          اینقدر با احساسات و شعور مردم بازی نکنید .
          صدا و سیما کجاست ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!فقط بلده پول خرج سریالهای مزخرفش بکنه ... اونم با بیت المال. اینا مردمو گیر آوردن . توی سایت وحدت تا دیروز خبر از ادغام با پیشگامان داده بودن امروز اون پست رو کاملا حذف کردن و خبر بانک مرکزی در رابطه با صالحینو گذاشتن . اینه بانکداری اسلامی !!!!!!!!
          مردم مازندران . اگر اصل پولتونو گرفتین کنار نکشین وام رو هم ازشون مطالبه کنین .

          • سه شنبه 17 اسفند 1389-0:0

            همه دروغه خودشون پولاشون کشیدن بیرون مردم بی خیال دوماه گذشته حتی یکنفر نیومد توی تلویزیون حتی دروغ هم تحویله مردم بده بقول آقایون اون موقع که پول توی حساب می گذاشتین به ما گفته بودین
            آقایون اون موقع مجوز می دادین به مردم گفته بودین

            • سپرده گذارپاسخ به این دیدگاه 0 0
              سه شنبه 17 اسفند 1389-0:0

              خدا رو شکر که کسی حرف ما رو می زنه.تمام مردمی که دو روز جلوی استاندار اومدند همین مساله را می خواستند بگویند که بابا ما فرزند همین نظامیم.پول مان را می خواهیم.من پول بهره دار گرفتم و گذاشستم در بهمن ایثار تا وام کم بهره بگیرم و تهش چیزی برایم بماند.اما...آیا فریادرسی هست؟

              • سه شنبه 17 اسفند 1389-0:0

                ديروز جلسه اي در مورد تعاوني بهمن ايثار با حضور نمايندگان بهمن ايثار، مولي الموحدين، بانك مركزي و وزارت تعاون در استانداري تهران تشكيل شده كه نتيجه آن هنوز اعلام نشده استانداري مازندران كه بيشترين شعبه بهمن ايثار در مازندران مستقر هست در اين مورد چيكار كرده؟؟

                • سه شنبه 17 اسفند 1389-0:0

                  واقعا نظر کارشناسی بود -مسئولین متوجه نیستند که برخی از این موقعیت سوء استفاده می کنند؟چرا دم عیدی پول مردم را نمی دهند و مردم را عصبانی می کنند؟بانک مرکزی چرا نماینده به شعب بهمن ایثار نمی فرستد تا پول مردم رابدهد؟آیا نقدینگی کم آورد و پول مردم را بلوکه کرد؟آیا طرفدار بانکداری اسلامی هستیم که نمی خواهیم تعاونیها وام با سود 2.5٪ به مردم بدهند؟هرکسی که میتونه مشکل مردم را حل کنه و حل نکنه و بر مشکلات بیفزاید حتما می خواهد که بحران درست شود.

                  • سه شنبه 17 اسفند 1389-0:0

                    اقاي صادقي از كدام ظرفيت وكدام رسانه صحبت ميكين خدا وكيلي با همين نوشتن شما به شما روي خوش نشان ميدهند؟ اما از شما گله ايي دارم چرا وقتي صحبت از مسولان ميكنين اقاي ابراهيمي را جدا ميكنيه ايشان تافته ايي جدا بافته هستن؟يا شما هم محافظه كاري ميكنين؟ خدا از تقصيرات اناني كه اينگونه حق مردم را پيمال ميكنن نگذره استاندار بجاي هم انديشي رسانه ايي كه بصورت روتين هر چند وقت انجام ميشود چرا پاسخگوي مطا لبات مردم نيست چرا ؟ واقعا ايا اميدي به اين مسولين خود نگهدار هست كه عيد را به كام مردم بيگناه تلخ كردند؟

                    • محمد سيفيپاسخ به این دیدگاه 0 0
                      سه شنبه 17 اسفند 1389-0:0

                      ناز قلمت.دلم خنک شد.حالا ما کی به پولمون می رسیم؟راسته که گفتند قسطی تا اردیبهشت ماه طول میکشه تا ما به پولمون برسیم؟کی پیگیری میکنه؟

                      • سه شنبه 17 اسفند 1389-0:0

                        متاسفانه مسئولان مي گذارند کار بیخ پيدا کند و گره ای که با دست باز می شود انقدر کور شود که با دندان هم باز نشود.قضیه بهمن ایثار از دو ماه پیش شروع شد.آنقدر صبر کردند که صبر مردم سر آمد.خب تقصیر ملت چیست که می خواهند به پولشان برسند؟


                        ©2013 APG.ir