تعداد بازدید: 3665

توصیه به دیگران 1

جمعه 27 اسفند 1389-7:13

صد سلام و سي عليک...

جشنواره نوروزخواني مازندران با اجراي گروه هاي نوروزخوان استان در شهرستان بهشهر برگزار شد-گروه هاي نوروزخواني با توجه به گويش هاي منطقه ي خود در اين مراسم به هنرنمايي پرداختند.


به گزارش مازندنومه، اين مراسم كه از روز دوشنبه 23 اسفند با اجراي عمومي در سطح شهر و روستاهاي شهرستان بهشهر آغاز شده بود،در روز پنج شنبه با حركت نوروزخوانان و هنرمندان منطقه از كاخ عصر صفوي (پارك ملت) آغاز شد.

بر اساس اين گزارش،صداي دل انگيز نقاره و شعرهاي كهن نوروزخوانان در سطح شهر پيچيد و با عبور از خيابان امام خميني به سينما بهمن رسيد.

علي اصغر باباكوهي اشرفي-رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي بهشهر- در اين مراسم با خيرمقدم به تمامي هنرمندان استان، سنت نوروزخواني را جزيي از فرهنگ بومي و ديني مازندران برشمرد و اظهار اميدواري كرد که ضمن پاسداشت هر ساله از اين ميراث معنوي، نسل جديد هرچه بيشتر با سنت هاي سرزمين خود آشنا شوند.

خاطرنشان مي کنيم گروه هاي نوروزخواني با توجه به گويش هاي منطقه ي خود در اين مراسم به هنرنمايي پرداختند. گروه موسيقي استاد محمدرضا اسحاقي نيز بهاريه هاي بومي خود را اجرا کرد.

 در بخش دوم اين مراسم كه بعدازظهر برگزار شد علاوه بر نوروزخواني، پژوهشگر مازندراني-محمد عظيمي- به تشريح فلسفه نوروز و نوروزخواني و آيين هاي اين ايام در مازندران پرداخت و سپس طنين گروه موسيقي استاد ابوالحسن خوشرو در سالن پيچيد.

گفتني است  اجراي اين مراسم را پژوهشگر و شاعر مازندراني- علي حسن نژاد- بر عهده داشت.او اوايل هفته آينده به عنوان نماينده ايران و سرپرست گروه آييني زندگي،به همراه تعدادي از اعضاي اين گروه به ترکمنستان خواهد رفت تا به معرفي آيين هاي نوروزي و فولکلوريک مازندران در اين کشور آسياي ميانه بپردازد.

به گزارش مازندنومه،در اين جشنواره شاعران منطقه سروده هاي خود را در وصف بهار قرائت کردند و مراسم با اهداي تنديس و لوح يادبود به پايان رسيد.



    ©2013 APG.ir