تعداد بازدید: 3198

توصیه به دیگران 5

يکشنبه 29 اسفند 1389-21:21

نوروزنامه(3)

بسته نوروزي مازندنومه:دو هنرمند و شاعر مازندراني بيان داشتند؛کيوس گوران:شيرين ترين خبر سال گذشته قيام مردم در کشورهاي استبداد زده بود-تلخ ترين خبر درگذشت غلامرضا کبيري بود-در سال جديد پيگير انتشار اثر تازه ام هستم./فريده يوسفي:در سال 90 کتاب فرهنگ غارهاي ايران را در 16 جلد انتشار مي دهم-قصد دارم نوروز 90 به مازندران گردی بپردازم.


مازندنومه:سه سئوال ثابت مان را از دو هنرمند و شاعر مازندراني پرسيديم.کيوس گوران و فريده يوسفي.سئوال ها به اين قرار است:

1-سال 89 چگونه گذشت؟ 2-سال 90 را چگونه ارزيابي مي کنيد؟ 3-عيد امسال را چگونه مي گذرانيد؟

پاسخ اين دو هنرمند را به اين سئوال ها بخوانيد.

-----------------------

*گوران:پیگير انتشار اثر جدیدم هستم

کیوس گوران در پاسخ به این سوال که سال 89 چه گونه گذشته گفت: سال 89 به نگاه ژورنالیستی لبالب از خبر بد و خوب بود و من و شما شاید به هردو چشم داريم!

 وی با بیان اینکه قيام مردمی در پی دادخواهي های دیرسال شان در دور و بر ما برای من لذت بخش بود، افزود: تپیدن های دل ها به روند متعارفش بدل به فرياد شد و پژواک اش خواب حکام جور را آشفته کرد.

گوران افزود: در مصر و تونس و يمن و بحرین- پاره ي جداشده ی ایران عزيز- ورق برگشته است و خبر در هر دو وجه اش جاری شد.

اين شاعر مطرح استان خاطرنشان کرد: تلخ ترین خبر برای من و مای ذی حضور در عرصه فرهنگ این ديار هجرت استاد غلامرضا کبیری بود که سروی را می مانست به گلشن ادب .

 وی در رابطه با برنامه های سال 90 خود اظهار داشت: در سال پیش رو بايد پیگير انتشار اثر جدیدم باشم که به صف انتظار اخذ مجوز از وزارت ارشاد قرار دارد .

گوران با اشاره به اینکه من قطعات این دفتر را بسیار دوست دارم که حکایت مقطعي از تاریخ مبارزات منطقه است و روایت زندگی من در جوان سالی های همه اش به شور و همه اش به عشق، یادآور شد: نمی دانم چه زمان به اذن انتشار آن مي رسم و آيا اصلا می رسم؟

وی در پاسخ به سئوال سوم ما که آیا در ایام نوروز به مسافرت می رویديا نه گفت: من و مسافرت در نوروز؟ من در خانه می مانم تا چون همه ی سال هاي ماضی بهار را بادیدارها از سر بگذرانم .

گوران خاطرنشان کرد: مجالی چنین که غوطه به بوی بنفشه می خورد کمتر نصیب مي شود....وانگهي در سن و سالی که من قرار گرفتم چه توقعی که دستم به بهار دیگر هم برسد؟ پس غنیمت اش بشمارم تا نرفت از دست.

*يوسفي:سال کتاب

فریده یوسفی گفت: اگرچه در سال 89 از نظر گردش مالی در حوزه فرهنگی دچار مضیقه بودیم اما در انتشارات شلفین سال پرباری بود و کتاب های خوبی در حوزه مازندران شناسی و در سطح ملی به چاپ رساندیم.

مدير انتشارات شلفين اظهار داشت: کتاب"مازندران در عصر وحشت " در نمایشگاه کتاب استانی رونمایی شد که مورد استقبال مردم قرار گرفت.

 یوسفی با اشاره به غرفه اختصاصی انتشارات شلفین در نمایشگاه کتاب استانی و استقبال گسترده اهالی علاقه مند به کتاب های مازندران شناسی تصریح کرد: از استقبال اهالی فرهنگ و هنر از غرقه انتشارات شلفین در نمایشگاه کتاب استانی تشکر و قدردانی می کنم.

وی با بیان اینکه در سال جاری کارشناس فرهنگ عامه در برنامه رادیویی "نجوای فرهنگ" بود یادآور شد: فرصت و بهانه خوبی بود تا بتوانم به مطالعات فرهنگ عامه بپردازم.

یوسفی با بیان اینکه در سال 89 از پایان نامه کارشناسی ارشدم با عنوان "زن و مفاهیم زنانه در ترانه ها ،افسانه ها و ضرب المثل های مردم مازندران" دفاع کردم افزود:این پایان نامه به زودی در قالب کتاب به چاپ می رسد.

وی با اشاره به اینکه در روزهای پایانی سال جاری از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دعوت به کار شدم خاطرنشان کرد: به عنوان کارشناس در کارگاه قصه گویی افسانه های مازندران حضور خواهم یافت.

مدیر انتشارات شلفین با بیان اینکه کتابچه نوروزی و بروشورهای میراث فرهنگی در این انتشاراتی به چاپ رسید اظهار داشت:540 هزار بروشور از 19 شهرستان و 50 هزار جلد کتابچه نورزی در 144 صفحه اسفندماه امسال برای گردشگران به چاپ رسیده و تحویل میراث فرهنگی مازندران شد.

یوسفی در رابطه با برنامه های سال 90 گفت: انتشار "فرهنگ غارهای ایران" در 16 جلد از برنامه های سال آینده انتشارات شلفین است که این کتاب تالیف چنگیز شیخلی ، پدر غارشناسی ایران است.

وی با اشاره به تالیف دانشنامه مازندران توسط آقای انوشه یادآور شد: مسئولیت بخش مقالات فرهنگ عامه مازندران در این کتاب بر عهده من گذاشته شده است.

مدیر انتشارات شلفین با بیان اینکه کتاب سه جلدی "فرهنگ جامع گردشگری مازندران" در زمستان 90 به چاپ خواهد رسید گفت: تالیف این کتاب بر عهده خودم ، علی مفیدی از کارشناسان گردشگری و سید احمدطاهرپور- هنرمند عکاس- است.

 وی تصریح کرد: بخشی از برنامه ها را هم برای پژوهش های پیش بینی نشده ای که به دفتر انتشاراتی ارسال می شود گذاشته ایم تا به انتشار این پژوهش ها بپردازیم.

 یوسفی ضمن تبریک سال نو و سالی توام با موفقیت اظهار داشت قصد دارم نوروز 90 به مازندران گردی پرداخته و تک تک نقاط گردشگری مازندران را بگردم.



    ©2013 APG.ir