تعداد بازدید: 2854

توصیه به دیگران 41

يکشنبه 21 فروردين 1390-22:50

از مسافران چه ماند،جز زباله اي به منزل!

...منطقه کجور هم اكنون در زير تلي از انواع زباله قرار گرفته است و اين همان ارمغان و رهاورد نوروز در اين منطقه است كه هيچگونه مديريتي در راستاي دفع بهداشتي و از بين بردن آن صورت نمي‌گيرد.(يادداشتي از محمدحسين ملايي كندلوسي،خبرنگار-نوشهر)


 وجود طبيعت منحصر به‌‌فرد و آب و هواي بسيار روح‌نواز و دلپذير و در كنار آن دهكده فرهنگي و تاريخي كندلوس-كه موزه غني و تاريخي كندلوس را در خود جاي داده است- موجب شده تا گردشگران داخلي و خارجي زيادي در طول ايام سال به اين نقطه زيباي مازندران سفر كنند.

 از سوي ديگر تكنولوژي با سرعت روزافزون خود سعي دارد تا در خدمت بشر باشد و آرامش و آسايش را براي وي به ارمغان آورد اما امروزه آنچه در كجور واضح است، اين است كه زباله‌ها همپاي تكنولوژي مدرن،خود را در دامان طبيعت و مجاورت جاده‌ها روستايي نمايان مي‌كند؛زباله‌هايي كه بيشتر يا غيرقابل بازيافت هستند و يا براي تجزيه و بازيافت شدن در طبيعت حداقل حدود 100 سال زمان نياز دارد.

 انباشت و بعضاً پخش‌شدن زباله‌ها به طرق مختلف نه تنها تصوير زشت و بد منظري را در اذهان مسافران و گردشگران حك مي‌كند، زمينه را براي ايجاد و بروز بيماري‌هاي خطرناك به ويژه براي اهالي كجور را فراهم مي‌كند.

 استان مازندران يكي از پرترافيك‌ترين استان‌هاي گردشگري در كشور است كه داراي نقاط گردشگري هدف زيادي است. در اين بين روستاي گردشگري هدف كندلوس در غرب مازندران همواره در طول سال و به ويژه در ايام نوروز پذيراي جمعيت بي‌شماري از مسافران و گردشگران است.

حضور گردشگران در روستاي گردشگري كندلوس از يكسو به دليل رونق و چرخش اقتصادي موجب خرسندي است اما از سويي ديگر عواقبي را با خود به همراه دارد كه بارها از طريق رسانه‌ها به آن اشاره شده اما تاكنون هيچگونه اقدام عملي و پايدار براي حل آن صورت نگرفته است.

 معضل بزرگ زباله در كجور و به ويژه در مسير منتهي به روستاي گردشگري كندلوس همواره موجب ابجاد منظره‌اي بسيار زشت و ناراحت‌كننده در دامان طبيعت شده است که به‌دنبال آن زمينه را براي بروز و ظهور هرگونه آلودگي‌هاي زيست محيطي و انواع بيماري‌ها را فراهم مي‌كند.

 امسال نيز منطقه كجور و به ويژه مسيرهاي منتهي به روستاي گردشگري كندلوس از حجم گسترده زباله‌هاي ناشي از حضور گردگشران در اين منطقه در امان نبوده و اين منطقه هم اكنون در زير تلي از انواع زباله قرار گرفته است و اين همان ارمغان و رهاورد نوروز در كجور و كندلوس است كه هيچگونه مديريتي در راستاي دفع بهداشتي و از بين بردن آن صورت نمي‌گيرد.

 انواع و اقسام زباله‌ها در مناطق مختلف كجور تهديد جدي براي سلامت و بهداشت مردم منطقه شده‌ است.اكنون اين سوال در اذهان شكل گرفته است كه داستان زباله‌هاي سرگردان در كجور تا به كي بايد ادامه داشته باشد؟ آيا دراين باره متولي وجود دارد؟  

ايميل نويسنده: (mazandnews@yahoo.com)



    ©2013 APG.ir