تعداد بازدید: 3043

توصیه به دیگران 7

دوشنبه 22 فروردين 1390-23:19

همه کاره هاي غير متخصص

...استاندار مازندران خواسته بود تا با حضور خبرنگاران و استادان دانشگاه که آشنا به بخش های اقتصادی بودند ، هم اندیشی اي داشته باشد که متاسفانه تعداد قابل توجهي از افراد حاضر در این نشست شاید حتی معنای علمي واژه اقتصاد را هم نمی دانستند! (يادداشتي از کلثوم فلاحي،خبرنگار-ساري)


 عمل استاندار مازندران را در فراخوان فعالان اقتصادی مطبوعات و استادان دانشگاه ارج می نهیم، اما...!

 استاندار مازندران در سال جهاد اقتصادی اقدام به دعوت از خبرنگاران فعال حوزه اقتصادي کرد تا بتواند با استفاده از همفکری اقشار و گروه های مختلف در پیشبرد حوزه های اقتصادی استان گام بردارد که نشان از درایت این پیر عرصه مدیریت دارد.

برخي از جمله خودم به دلیل نداشتن تخصص در حوزه اقتصاد در این نشست حضور نيافتند، اما گلایه از افرادی است که علی رغم نداشتن تخصص و آشنا نبودن به این عرصه ، قدرت نه گفتن نداشتند.

استاندار مازندران خواسته بود تا با حضور خبرنگاران و استادان دانشگاه که آشنا به بخش های اقتصادی بودند ، هم اندیشی داشته باشد که متاسفانه تعداد قابل توجهي از افراد حاضر در این نشست شاید حتی معنای علمي واژه اقتصاد را هم نمی دانستند!

با وجود اینکه از مسئولان رسانه ها خواسته شده بود که خبرنگار حوزه اقتصادی ، استاد دانشگاه که صاحب مقاله باشد و بالاخره فرد آشنا به این حوزه را معرفی کنند(و البته همه می دانیم که خبرنگار متخصص حوزه اقتصادی در استان فعالیت نمی کند) اما نتوانستند نه بگویند تا استاندار در بخش دیگری به جست و جو بپردازد.

علاوه بر حضور خبرنگارانی که شاید برخی مطالب خود را با جست و جو در اینترنت و يا کمک برخي همکاران حوزه فعاليت شان یافته بوده و به استحضار استاندار رساندند،چند استاد دانشگاه هم در این جلسه حضور داشتند.

عده ای از ما خود را همه کاره می دانیم و ورودمان را به همه عرصه ها مجاز، در هر حوزه ای که دعوت می شویم باید حضور یافته و ابراز وجود کنیم ، نظریه صادر کرده و اظهار فضل کنیم.

برخی از استادان در جشنواره مطبوعات داوری می کنند و سپس به اظهار نظر در خصوص مسائل خانواده می پردازند ، گاهی مقاله ای درباره انرژی هسته ای منتشر کرده و اگر بيکار شدند در رابطه با مسائل فرهنگی و حقوقي هم نظر مي دهند و... دایره را تکمیل کرده و در هم اندیشی اقتصادی هم حضور پررنگ داشته و راهکارهای اقتصادی را به صورت تیتروار عنوان می کنند، گویی که به دانشجو جزوه می دهند تا موارد را حفظ کرده و در امتحان شرکت کند!

 آیا این گروه به توانایی های خود آگاه نیستند و یا نمی دانند که وسعت دایره علوم باعث شده تا فرد حتی در یک حوزه هم نتواند به علوم کامل دست یابد و متخصص شود،چه برسد به همه رشته ها و حوزه ها!؟

 اگر اظهار نظر در عرصه اقتصادی به همین راحتی است و هر فردی به خود اجازه دخالت در همه امور را می دهد پس چه گونه است که در نظريه پردازي هاي اقتصادي و پيشبرد امور اقتصادی هنوز اندر خم یک کوچه ایم؟

 حضور برخي استادان و خبرنگاران غيرمتخصص در جلسه هم اندیشی اقتصادی،مرا به یاد مشاور اقتصادی رئیس دولت نهم می اندازد که دانش آموخته رشته دام پزشکی بود و منجر به عزل وزیر معروف اقتصاد شد.

در پايان روی سخنم با استاندار مازندران است و چند پرسش از ايشان دارم؛ آیا صرفا" برای رفع تکلیف اقدام به برگزاری چنین نشستی کرده و یا واقعا به دنبال رهیافتی برای رسیدن به افق اقتصادی است؟

آیا صرف ارائه حرف ها و نظريات بعضا" معمولي از مشکلات اقتصادی از سوی عده ای غیر متخصص می تواند منجر به دستیابی به اهداف عملی باشد؟

 آیا استاندار مازندران نشست بعدی خود را هم با همین گروه برگزار می کند و آیا اين نشست باعث دلگرمی استاندار شده است؟


  • پنجشنبه 25 فروردين 1390-0:0

    از اینکه آفای رستمعلی محترمانه پاسخ داده خوشحالم.امیدوارم استاندار بعدی هم که آمد آقای رستمعلی همین جا بماند و روابط استاندار بعدی را هم با رسانه ها خوب کند.البته اگر هادی خان باشد که خودش رابطه دارد.

    • حسن توسلیپاسخ به این دیدگاه 0 0
      پنجشنبه 25 فروردين 1390-0:0

      اقای رستمعلی با این حرفها خودتو توجیه نکن بدان این را که مردم از همه چیز اگاه هستند اگر یک روزی این افراد قلم از هر صنف مطلب ننویسند و به مدیران شما برنامه ارائه ندهند مدیران شما در پیچ و خم تحولات ماند هاند و این را اقای رستمعلی خوب میفهمی مدیران شما از مطالب این عزیزان استفاده میکنند و به رو خودشان نمیاورند منصف باشید .

      • یک همکار پاسخ به این دیدگاه 0 0
        چهارشنبه 24 فروردين 1390-0:0

        مشکل اینجاست که توی این استان هرکسی به خودش اجازه می ده در هر حوزه ای اظهار نظر کنه!
        راهکار این نیست که ما قلم به دست بگیریم و هرچه از ذهنمان تراوش کرد بنویسیم بلکه باید جایگاهمان را بدانیم و ودرچارچوب مسوولیت هایمان سخن بر زبان جاری کنیم.
        اما درمورد استاندار من یک سوال دارم آقای طاهایی اگر امسال برای مثال به نام بیداری اسلامی نامگذاری می شد شما و معاونینتان جلسه اقتصادی می گذاشتید؟! یا نظر اهالی فن را جویا می شدید؟ یا اینکه منتظر می ماندید اقتصاد استان همچنان به حال خود رها بماند و ظرفیت های غافل مانده در این بهشت روی زمین همچنان مورد غفلت واقع شود چرا بااین کارهای به ظاهر شعار توجه کرده و به کنه (ریشه) آن توجهی نمی کنید؟! آیا اقتصاد مریض مازندران ریشه در عدم توجه به ظرفیت استان ندارد؟
        وآیا مدیران شایسته سرجایشان هستند؟ شمایی که کوله باری از تجربه را به همراه دارید باید از ظرفیت های پنهان استان با خبر باشید و جهاد اقتصادی را از دو سال قبل که به استان آمدید شروع می کردید نه اینکه متینگ رسانه ای بگذارید و رسانه ها و افکار عمومی را سرگرم کنید!
        اما سرکار خانم شما بنا به رسالت خطیرتان بهتر نیست پیگیر مصوباتی باشید که ظاهرا هرگز شاهد بهره برداری از آن نخواهیم بود!
        شما بهتر نیست به جای نقد برادران اساتید! صنف خودتان را نقد کنید که معلوم نیست چیز خورشان کرده اند که همه طوری قلم می زنند که انگار اینجا گلستان است و بلبلان مشغول آواز تورا به خدا بهتر نیست پیگیر مصوبات سه سفر گذشته چرا که 6سالش رفته تنها دوسال مانده سرمازندران هم بی کلامانده!
        درپایان از جناب رستمعلی هم به خاطر مطلب شان متشکریم چون برخلاف گذشته با خونسردی جواب انتقاد راداد معلوم شده ایشان در این مسوولیت کمی آبدیده تر از قبل شده!
        انشاالله خداوند به همه ما توفیق خدمت به مردم شریف را بدهد!

        • كمال رستمعليپاسخ به این دیدگاه 0 0
          چهارشنبه 24 فروردين 1390-0:0

          سلام. اول تشكر مي كنم از خانم فلاحي كه اين روزها هر كجا كه نام و مقاله ايشان را مي بينم با اشتياق مطلبشان را مي خوانم و انصافا از نويسندگان خوش ذوق استان به شمار مي روند. دوم تشكر از همه ي دوستاني كه ذيل اين مطلب نظر دادند و با انتقادات صريح و متين خود در اصلاح مسير و انشاالله تعالي استان مشاركت نمودند. و اما جلسه ي مورد اشاره: بر خلاف پندار برخي عزيزان در اين جلسه قرار نبود از اساتيد اقتصاددعوت شود كه البته برگزاري جلسه اي با حضور اساتيد اين رشته هم در برنامه كاري استاندار محترم هست. بلكه پيش بيني شده بود جمعي از اهالي رسانه استان كه در حوزه هاي متنوعي چون اقتصاد،گردش گري، كشاورزي، بازرگاني، مسائل اجتماعي و... پيش از اين مقالات و نقدها و ديدگاههايي از ايشان منتشر شد و در عين حال بتوانند تحليلي - از منظر خودشان - از راه بردهاي شعار سال داشته باشند، به جلسه دعوت شوند. دوستان بهتر از بنده استحضار دارند كه جهاد اقتصادي صرفا مربوط به اقتصاد دانان عزيز نيست بلكه ساحتي ست بسيار متنوع كه بسياري از حوزه ها را در بر مي گيرد. عزيزاني هم كه آن شب به جلسه دعوت شدند با مشورت و هم فكري دوستان عزيزمان در رسانه ها و بر اساس سابقه و تجربه ايشان بوده است. اگر نگاهي به اسامي عزيزان داشته باشيد كاملا مشخص است كه دوستان از طيف هاي فكري مختلف و متنوع و گاه حتا متضاد و حوزه هاي كاري مختلف دعوت شدند. - اسامي مدعوين در مقاله دكتر صادقعلي رنجبر درج شده + دكتر حلاجيان كه دعوت بود ولي چون همان شب در تهران بود توفيق نداشتيم در خدمتشان باشيم و هم چنين دكتر موحد منش كه ايشان هم توفيق نداشتيم در محضرشان باشيم - البته خانم فلاحي و مخاطبان فهيم و متين مازند نومه تصديق خواهند فرمود كه در اين گونه نشست ها و دعوت كردن ها و اصولا هر انتخابي هميشه نگاه هاي مختلف و سليقه هاي متفاوتي وجود دارد. به هر حال فرصت را غنيمت مي شمارم و يك بار ديگر از تمام نقد هاي دل سوزانه و مشفقانه رسانه هاي استان تشكر مي كنم. مايلم تاكيد كنم باور دارم بهترين دوست ما كساني هستند كه با صراحت نقدمان مي كنند. عزيز و سربلند باشيد. برادر كوچكتان كمال رستمعلي

          • رحمانی خلیلیپاسخ به این دیدگاه 0 0
            سه شنبه 23 فروردين 1390-0:0

            این جور جلسات فقط برای ارایه گزارش کار خوب است.نتیجه مثبتی ندارد.خبرنگار هر چه توانایی داشته باشد در همه زمینه ها که متخصص نیست.نهایت قضیه اینکه آگهی مختصری داشته باشد.برای سال جهاد اقتصادی باید از مولفان کتابهای اقتصادی و کارخانه داران و اتاق بازرگانی و اینها دعوت میشد.من هم با نویسنده موافقم که برای هر کاری نباید از خبرنگاران و وبلاگ نویسها و یادداشت نویسهای سایتها دعوت شود.هر کسی را بهر کاری ساخته اند.

            • سه شنبه 23 فروردين 1390-0:0

              با این نشستها به نتیجه ای نمیرسیم.روابط عمومی استانداری شتابان زنگ بزند اینور و اونور 4 نفر رو دعوت کند که با مفاهیم اولیه علم اقتصاد هم آشنا نسیتند به درد نمیخورد.درد انشگاه های استان استادان مبزر اقتصاد هستند که صاحب تالیف هم هستند.آنها مناسب ترند تا خبرنگار فلان خبرگزاری و وبلاگ نویس و اینا.

              • سه شنبه 23 فروردين 1390-0:0

                جالب بود.یکی باید پیدا می شد و این انتقاد را میکرد.

                • سه شنبه 23 فروردين 1390-0:0

                  خانم فلاحی دوباره آب در خوابگه موچگان ریخت و داد عده ای را که این نوشتار روی قلم با آن ها بود درآورد تا بدون ذکر نام به بدگویی ایشان بپردازند.جالب است که این آقايان/آقاي محترم تحمل 4 خط نقد محترمانه و مشفقانه را نیز ندارند/ندارد و خود را در جایگاه تئوریسین هم قرار داده است!!اینها طرفدار این شعارند: هرکی با مانیست پس بر ماست!برادر عزیز عصبانی نشو کمی به کارهایت فکر کن.چپ و راست زدن های پياپي کلافه ات کرده.طرفه آن که گفته شده نشست استاندار براي تجليل از اهل اقتصاد بود!!!تجلیل یا تحلیل؟!جایزه هم دادند؟دروغ در روز روشن!همین یک جمله دروغ آمیز برای صحت مقاله نویسنده محترمه کافیست.

                  • سه شنبه 23 فروردين 1390-0:0

                    بگذریم از اینکه این استاندار که نویسنده مقاله بیش از قد و بالایش اورا بلند کرده برای اینکه از قافله عقب نماند چنین فراخوانی داده که این دیگر سنت مدیران ما شده و تا گفته بودند همت مضاعف دیدیم همتها صرف سمینار راه انداختن شده بود اما این خبرنگار محترمه هم با پوزش باید بگویم خیلی دوست دارد یک جور جنجال رسانه ای درست بکند نظیر (پایتخت) که همه را کذاشته بود سرکار0 اما یک چیز دیگر هم هست و ان اینست که رسانه ها دوست دارند قضیه لوث بشود و مثلا یادداشتهای پی در پی مردم بنویسند که چه کسی اقتصاد میداند و یا چرا ان متخصص اقتصاد حرفش خریدار ندارد....اقاجان خانه اقتصاد از پای بست ویران است و شما روزنامه نگاران چسبیدید به چی؟بنده قول میدهم اقای استاندار کمال تشکر را از این خبرنگار دارد و وسیله معاون معروفش از این خانم تقدیر هم میکند که اینقدر از ایشان تعریف میکنند....بخدا بد است شیوه روزنامه نگاری که این نیست......

                    • کیاکجوریپاسخ به این دیدگاه 0 0
                      سه شنبه 23 فروردين 1390-0:0

                      ای بابا اینکه اینکاره نیست برای کار بعدیشه خانم متوجه ای که

                      • یکی از شاگردان استادپاسخ به این دیدگاه 0 0
                        سه شنبه 23 فروردين 1390-0:0

                        سرکار خانم خبرنگار انگار از طرف جمعی مسئولیت جو سازی علیه برخی را بر عهده گرفتند که اینگونه خود را به تجاهل می زنند. اصلاً بحث های تخصصی اقتصادی مطرح نبود که فریاد وا اقتصادا شما بلند شد و ناشیانه به کاهدان زدید.
                        شما در پیشگاه وجدانتان چه پاسخی برای گفتن دارید که بی محابا و بدون احساس تعهد در برابر قلم می نویسید. محتوای جلسه برای پیدا کردن راهکارهای اقتصادی پیچیده و بررسی تئوری های مربوطه نبود بلکه تجلیل از کسانی بود که در عرصه اخبار و گزارشات مطالبی راجع به جهاد اقتصادی را منتشر نمودند.
                        از اساتید حاضر یکی که دکترای اقتصاد داشتند و یکی هم که در امور کشاورزی تبحر داشتند سال ها در دستگاه جهادی مسئولیت داشته و در زمینه بهره وری مقالات عدیده ای داشتند و مسولیت نشریه تخصصی جهاد بهره وری در سطح کشور را برعهده داشتند. همچنین ایشان هنوز یکی از مرتبطین با سازمان بهره وری آسیایی می باشند و به طور منظم نظریات مربوط به تاثیر شاخص های بهره وری بر روی بهینه سازی وضعیت تولید را مورد بررسی قرار می دهند.
                        آن استاد دیگری که در ارتباط با مسائل متعدد به قول شما قلم می زنند (عقده شما احتمالاً به مواضع محکم ایشان در ارتباط با سریال موهن پایتخت بر می گردد) توانمندی های فکری و قلمی خود را در نوشتن در عرصه های مختلف نشان دادند و الآن جداً‌در بین نویسندههای استان سرآمد می باشند و شما با تخطئه ایشان به هیچ نتیجه ای جز تخریب یک چهره فرهنگی و علمی خدوم نخواهید رسید. حتم دارم که ارادتمندان به ایشان و شاگردان تربیت شده توسط ایشان به شما پاسخ خواهند داد و شما باید از این توهینی که به اساتید حاضر در جلسه نمودید و خود را با یک قصه خودساخته و دروغی به تجاهل زده و برای خودتان نتایج مسخره ای گرفتید و ... از مردم فهیم و صاحب بصیرت مازندران عذرخواهی کنید و پی در پی دنبال اجرای پروژه هایی نظیر توی بوق کردن پی در پی مسائلی نظیر سریال پایتخت برای دفاع از نگاه کارگردان غیر بومی آن به خاطر رسیدن به منافع و مطامع خاص ندوید.

                        • سه شنبه 23 فروردين 1390-0:0


                          بهتر بود از سوی خبرنگار محترم چند و چون چگونگی انتخاب عالمان حاضر در جلسه ،سوال می شد . یا با نقل بعضی گفتگو ها و اظهار نظر ها در نشست ،مخاطبان خودشان را بیشتردر جریان این رویداد قرار می دادند و یا حد اقل نظر یک کارشناس اقتصاد ی را راجع به آن منعکس می ساختند . لازم نیست که خبرنگار اقتصار بداند تا گزارشی از یک رویدادی این چنین را تقدیم مخاطبان خود کند . اگر چنین است ناوارد دانستن بعضی حاضران در جلسه به علم اقتصاد را چگونه ادراک نموده اند ؟

                          • سه شنبه 23 فروردين 1390-0:0

                            مشكل كشور ما اينه چه رسد به مازندران .یک صحبتی دارن شهید چمران قریب به این مضمون که وقتی ازشون سوال میشه ، مسئولیت ها به افراد متخصص غیرمتعهد سپرده بشه بهتره یا افراد متعهد ولی غیرمتخصص؟ شهید چمران میگن: یک فرد متعهد اگر در زمینه ای تخصص نداشته باشه به هیچ عنوان اون مسئولیت رو قبول نمیکنه.بله خانم فلاحي من شخصا به عنوان كارشناس ارشد اقتصاد هيچكاره عرض مي كنم سلام مرا به اقتصاد ندانان همه كاره برسانيد و بفرمائيد حقير بعد از قريب به 6 سال تحصيل صرف در اقتصاد هنوز مدعي دانستن الفباي آن نيستم ، واقعا شما با چه جرأتي پشت فرمان اقتصاد نشستيد تعجب مي كنم!


                            ©2013 APG.ir