تعداد بازدید: 3902

توصیه به دیگران 6

پنجشنبه 25 فروردين 1390-11:40

اويي که نمی تواند سنگ زیرین آسیاب باشد

... حذف يارانه ها به خصوص در حامل های انرژی گرچه به زعم مسئولان به آرامی صورت گرفت ولی در واقع به صورت ضربتی عمل شد و فشار سنگینی را متوجه مردم کرده است.(يادداشتي از ربابه حسين پور،خبرنگار-ساري)


چندی پیش مدیر عامل آبفاي مازندران از کاهش 5 درصدی مصرف آب در روستاهای استان خبر داد و این قضيه را حاصل رویداد مهم هدفمندی یارانه ها قلمداد کرد؛هر چند برخي از روستاييان باور دارند اين کاهش اندک در قبال قطعی مکرر و افت فشار آب روستایی به دست آمده است.

مردم ما هیچ وقت مخالف طرح هدفمندی یارانه ها نبوده و نمی خواهند یارانه بنزین و گاز به جیب یا بهتر بگوییم باک متمولان جامعه رفته و آنها با ماشین های مدل بالای شان در خیابان ها ویراژ دهند و به ما فخر بفروشند،آن وقت ما با کفش های پاره و مندرس پیاده گز کنیم!

اما موضوعي اين ميانه مغفول مانده است؛یکی می گفت :وقتی 400 هزار تومان یارانه نقدی به حساب مان واریز شد خوشحال شدیم اما طولی نکشید که هزینه 350 هزار تومانی فیش گاز هوش از سرمان برد! حال بماند هزینه های آب ،برق،تلفن،نان،شیر،قند و شکر و روغن که یارانه اش در همین مبلغ نهفته است.

 دیگری گله مندانه همانند همان مادر پیری که تصویرش از تلویزیون پخش شد گفت:"دست احمدی نژاد درد نکند که به ما یارانه داد اما ای کاش نمی داد و اوضاع مثل قبل بود،بی دغدغه استفاده می کردیم اما حالا شندر غاز پول می دهند در عوض چند برابر پول گاز و آب و برق می آید."

 چند روز پيش در کنفرانس رسانه اي رييس جمهوري سئوال يکي از خبرنگاران(خبرنگار ايراني يک رسانه خارجي) درباره قبض سرسام آور گاز مجتمع شان بود،در حالي که او مي توانست سئوال هاي سياسي و مهم تري از دکتراحمدي نژاد بپرسد،ترجيح داد درباره قبض گاز بپرسد.

 پرداخت اقساطی قبض گاز هم که شیوه ای برای فشار کمتر به مردم در نظر گرفته شده، دردی از مردم دوا نمی کند،چرا که اقساط کوتاه مدت و مبلغ هم چنان سنگين است.

فرد ديگري مي گفت:از بس به بچه ها فشار آوردیم که کمتر مصرف کنید،همه عصبی شده اند،آخر آنها نه تفریح درست و حسابی دارند و نه خورد و خوراک خوب!

 این حرف ها و درد دل های مردم است، واقعیت های تلخ خانواده ای که با چند فرزند تحصیلکرده بیکار دیگر نمی تواند سنگ زیرین آسیاب باشند را می فهمیم و درد صورت هایی که با سیلی سرخ است را لمس می کنیم.

 حذف يارانه ها به خصوص در حامل های انرژی گرچه به زعم مسئولان به آرامی صورت گرفت ولی در واقع به صورت ضربتی عمل شد و فشار سنگینی را متوجه مردم کرده است.

هدفمندی یارانه ها اقدامی شجاعانه از سوی دولت است و ما کاملا" موافق اين جراحي بزرگ اقتصادي هستيم،اما خطاهاي احتمالي اجراي طرح نيز بايد مرتفع شود تا کمترین فشار به مردم وارد شود.

اميدواريم در سال جهاد اقتصادی،مديران و مسئولان جهادی و خالصانه عمل کنند و بيشتر مردم را ببينند و فقط به ارائه آمار و عملکرد بسنده نکنند.بهتر است کاربدستان آمار و عملکرد را برای ارائه به خالق شان بگذارند. 

ايميل نويسنده: (heyran55@yahoo.com)


  • همکار دیگرپاسخ به این دیدگاه 0 0
    پنجشنبه 25 فروردين 1390-0:0

    من با نظر این همکارمحترم موافق نیستم که در پایین نظر داده.الان زمانه عوض شده.نمیشه برگشت به عقب داشت و مثل 40 سال پیش زندگی کرد.مگر میشود از لامپا یا چراغ موشی استفاده کرد؟مگر میشود حمام خزینه ای رفت؟الان دنیا نو شده ما به خاطر ضعف دراقتصاد بییاییم عقب گرد کنیم؟باید سمت جلو رفت و بهتر از اروپاییها شد نه به دوره قجر و نادر برگشت.اصلا" برگشت به عقب ممکن نیست.این طرح خوباست.اما ایرادات آن باید رفع شود.مثللا" گاز را به جای هفت برابر کردن می کردند 3 برابر که قابل تحمل باشد.محاسبات اشتباه است چه ربطی دارد که ما برگردیم عقب.خودتان می توانید ماشین سوار نشوید و هفته ای یکبار بروید حمام ؟

    • زیر فشار!پاسخ به این دیدگاه 0 0
      پنجشنبه 25 فروردين 1390-0:0

      خواهرم دستت درد نکند که اشاره جالبی به یک معضل اساسی داشتی اخر شما روزنامه نگاران اگر به این معضلات و باین صراحت اشاره نکنید پس صدای امریکا بکند؟ چرا مسائلی نظیر سریال پایتخت سوژه میشود ولی مشکلات اساسی ما مغفول میماند؟ پسرم مثلا دارد ارشد میگیرد بلکه با مدرک بالاتر کار بگیرد اما من مطمئن هستم فوق دکترا هم بگیرد نوبت کار به او نمیرسد الان وقتی دور و بری ها هرکدام چند تا پست و کار دارند پسر من غلط میکند چنین توقعی داشته باشد!ئ شما میگوئید جراحی اقتصادی....من نمی فهمم ...شما نفرمائید که ... اقایان حریف یک شیرفروش هم نشدند که شیر یارانه ای را تا عید گران نکنند! ان دولتی دست به جراحی میزند که بیمار را روی تخت بخواباند داروهایش را فراهم کند نگذارد بعد از عمل زخمش عفونی بشود مواظب اطراف هست که به این بیمار طعنه نزنند و نندازنش و........ اما وقتثی با عرض معذرت ...ایا خوب است که هی بنشینند و از طبابت خود تعریف میکنند؟ پس شما دختر جان وقتی داری مینویسشی تعارف نکن ... نه اینکه به نعل و میخ بزنی....البته باز خدا پدر ترا بیامرزد که نرفتی سراغ سریال پایتخت یا دعوت استاندار از اقتصاد بلد ها! موفق باشی

      • پنجشنبه 25 فروردين 1390-0:0

        "هدفمندی یارانه ها اقدامی شجاعانه از سوی دولت است و ما کاملا" موافق اين جراحي بزرگ اقتصادي هستيم،اما خطاهاي احتمالي اجراي طرح نيز بايد مرتفع شود تا کمترین فشار به مردم وارد شود."
        از همین جمله آخر شما می شود این موضوع را استنباط کرد که هدفمندی به همراه خودش یکسری سختی های را به دنبال دارد وباید خودمان را با آن وفق دهیم من از شما می پرسم : چرا خودمان را به مصرف درست عادت ندادیم که حالا مجبوریم از قبوض آب و برق و گاز دادمان دربیاید من از شما خواهرگرامی می پرسم آیا چهل پنجاه سال قبل همین خانواده های مازندرانی دور یک سفره جمع نمی شدند باهم شام و نهار نمی خوردند؟ لباس گرم نمی پوشیدند؟ هفته دوبار حمام نمی رفتند؟ باهم صمیمی نبودند؟ حالا چطورشده با ورود تکنولوژی علی رغم رفاه بیشتر اسراف بیشتری می کنند! باهم غذا نمی خورند! لباسهای گرم را سالی یکبار ازگنجه اتاق در نمی آورند آنقدر که به قول معروف دموده شده و آنرا بلا استفاده می شمارند! مادر خانه روزی چند وعده غذا گرم می کند یکی دوست ندارد اون یکی غر می زند و یکی دیگه می رود از بیرون غذا تهیه می کند! به جای هفته دوبار روزی 2مرتبه استحمام می کنند و آخر سال 35سال نشده سکته می کنند می میرند...
        جواب همه اینها این است که همراه با پیشرفت تکنولوژی و رفاه نتوانستیم فرهنگ استفاده از این هارا افزایش دهیم و حالاکه گاز این نعمت خدادادی را به نصف قیمت واقعی حساب می کنند همه ما دادمان درآمده در صورتی که حق با شما نیست چون گاز بیشتری استفاده کردید باید پول بیشتر پرداخت کنید!
        آب، گاز، برق و سایر انرژی ها محدودند باید درست مصرف کنیم و تنها راهی که می شود جلوی این بی ملاحظه گی هارا گرفت همین واقعی کردن قیمت هاست پس بهتر است درست مصرف کنیم!
        اما در مورد جمله ابتدایی که از شما نقل قول کردم مسوولین هم وظیفه دارند درست حرکت کنند اطلاع رسانی کنند
        تامردم بتوانند این شرایط رادرک کنند! من خودم شاهدم علی رغم تاکیدات رییس جمهور مبنی بر ذخیره یارانه در حساب های مردم خیلی ها این پول ها برداشت و خرج زندگی شان کردند اینکه مردم نیازمند هستند جای بحث اش اینجا نیست اما مردم عجله کردند و حرف های مسوولین در خصوص صرفه جویی را جدی نگرفتند و این شد نتیجه اش!
        فردا پس فردا که هوا گرم شده با قبوض برق خواب از چشمان من و شما می پرد و متوجه میشویم که باید مراعات کنیم مثل مردم سایر نقاط دنیا ،چین، ژاپن،اروپا حتی آفریقا مادر مصرف رکورد همه عالم را زدیم!!!!!!!!!!


        ©2013 APG.ir