تعداد بازدید: 3843

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 29 ارديبهشت 1390-20:47

شرمنده ايم

حق اهالی بلوار کشاوز ساری نبوده که فقط در این دوره به آنها از حیث مدیریت شهری توجه خاص شود/ چون دولت کمکی نمی کند اين پروژه ها از کارهای سخت تلقی می شود/ کسانی که به خارج از کشور سفر کردند از گسترش خدمات شهری تعجب می کنند.عضو شوراي شهر به زبان محلي صحبت کرد./ما حتی یک بار جارو دست نگرفتیم.(گزارش+حاشيه ربابه حسين پور-خبرنگار-از افتتاح پارک عمومي طبيعت مصنوعي مازندران)


22 ماه از کلنگ زنی نخستین پارک عمومی طبیعت مصنوعی مازندران در جنوب ساری می گذشت که با خبر شدیم این پروژه قرار است در آخرین روزهای اردیبهشت 90 به بهره برداری برسد.

 ضرورت وجود چنین پارکی در منطقه شلوغ و پر تراکم بلوار کشاورز ( راهبند) ساری باید پیش تر از اینها احساس می شد که خوشبختانه این پروژه در مدت زمان کمتر 2 سال آماده بهره برداری شد.

مردم این منطقه از ساری عموما" از مناطق دودانگه و چهاردانگه مهاجرت کرده،با فرهنگ های متفاوت و شرایط اقتصادی ناچار به اقامت در حاشیه شهر شدند.

حجم بالای جمعیت ساکن در منطقه و هرم سنی نشان از ضرورت احداث مکانی برای گذران اوقات فراغت ساکنان آن داشت،هر چند با بهره برداری از این فضای سبز و دل انگیز باور داريم این پارک پاسخگوی جمعیت عظیم این منطقه نیست.

نکته قابل تامل اینکه نگهداری و حفظ این فضا بیشتر از ایجاد آن ضروری به نظر می رسد که البته امیدواریم ناظرانی برای حفظ و نگهداری فضای سبز و تجهیزات پارک به کار گرفته شوند.

 بعد از این مقدمه به سراغ گزارش مراسم افتتاحيه مي رويم. پس از افتتاح رسمی پارک، مدعوین و مردم روی صندلی های چیده شده نشستند.

 شهردار ساری اولین سخنران بود که در عصر بهاری بیست و هشتمین روز اردیبهشت با خیر مقدم به همه گفت:حق اهالی بلوار کشاوز ساری نبوده که پس از 32 سال از عمر پر برکت انقلاب، فقط در این دوره به آنها از حیث مدیریت شهری توجه خاص شود.

 وی ادامه داد:مردم این منطقه سربازان بی ادعا و بی توقع نظام و ولایت هستند که غرامت های ویژه ای را به عنوان وفاداران نظام پرداخت کردند که بر اساس عدل و انصاف هر کس که در غرامت شریک باشد باید در غنیمت هم شریک باشد اما افسوس که دراین مدت از غنیمت سهم کمتری داشتند.

 حجازی اظهار داشت: عرصه پارک کشاورز ساری در دوره دوم شورا به عنوان قدر السهم شهرداری اختصاص یافت و شورای سوم بر اساس نیاز منطقه اقدام به احداث پارک کرد.

 پس از صحبت های شهردار نوبت به سخنرانی رییس شورای شهر ساری رسید ،اما مجری برنامه اعلام کرد به دلیل اینکه دکتر شجاعی نماینده مردم ساری باید به جلسات مجلس برسد، نوبت به وی واگذار شد.

شجاعی هم سخن را کوتاه کرد و گفت:ضرورت احداث چنین پارکی در فضای متراکم بلوار کشاورز از گذشته های دور احساس می شد.

 وی افزود:بر اساس استاندارد جمعیتی،هر 500 خانوار باید یک پارک داشته باشند اما متاسفانه به دلیل گذشته نامناسب ساری این زمینه فراهم نشد.

 سخنران بعدی افتتاحیه دکتر یوسف نژاد بود که ظاهرا وی هم باید به مجلس می رسید،البته یوسف نژاد کمی بیشتر سخنرانی کرد و این کار خیر را نتیجه اتحاد و انسجام مسولین شهری خواند.

 وی از امور شهری به عنوان سخت ترین کارها یاد کرد و گفت:چون این امور در آمد و هزینه ایست و دولت کمکی نمی کند یا کمتر کمک می کند از کارهای سخت تلقی می شود.

 دکتر یوسف نژاد افزود:در سال های گذشته معمولا دیگر نهادها وظایفی را به عهده شهرداری ها می گذاشتند که این امر را مجلس برای دولت ممنوع کرده،در غیر این صورت دولت وظیفه دارد به همان میزانی که تکلیف بر عهده شهرداری ها گذاشته هزینه اش را بپردازد.

 وی با اشاره به مشارکت شهرداری ها در پروژه های بین المللی و استفاده از اوراق مشارکت با ضمانت بانک مرکزی به عنوان منبع مالی اظهار داشت:امروز کسانی که به خارج از کشور سفر کردند از گسترش خدمات شهری تعجب می کنند.

 بالاخره نوبت به نقیبی رسید،وی با لهجه شیرین محلی حرف زد و گفت:هرکجا که می رویم همه آذری ها ،کردها،گیلک ها به زبان خود صحبت می کنند اما متاسفانه ما عادت کردیم که فارسی حرف بزنیم.

 وی همچنان سخنرانی را به زبان محلی ادامه داد و افزود:برای ما سخت بود که به ما بگویند بچه های منطقه 3،یا راهبندی و جنوب شهری، سخت بود که بگویند به ما توجهی نشده است، ما سعی کردیم در دوره شورای سوم به عدالت نزدیک شویم و توازن را برقرار کنیم، برای همین طی 4 سال گذشته دو پارک یکی در شهبند و یکی هم در بلوار کشاورز احداث کردیم.

 نقیبی ادامه داد :ما 32 سال قبل ، از منطقه چهاردانگه به کوچه صاحب زمان این شهر آمدیم و در خدمت برخی از بزرگان این منطقه کار کردن و خدمت کردن به مردم را یاد گرفتیم.

وی افزود:تصور می کنم مردم باید به رای خود و انتخاب اعضای این دوره از شورا افتخار کنند،چرا که ما با تلاش فراوان توانستیم بودجه 16 میلیاردی شهرداری را به 74 میلیارد تومان افزایش دهیم.

 نقیبی با انتقاد از برخی از کم لطفی ها اظهار داشت:ما نتوانستیم طی سال های گذشته از امتیازات و خدمات دولتی بهره مند شویم.

وي افزود: سفره نعمات جمهوری اسلامی پهن است و فکر نمی کنم کسی مزاحم شود که ساری به حق خود برسد.

 رییس شورای شهر ساری افزود : ساری در دوران جنگ بهترین سرداران را داشته که شهید شده اند ، بنده خودم دو بار جبهه را تجربه کردم و می دانم که مازندران بیشترین حمایت های مردمی را در جنگ داشت اما به قول شهردار نمی دانم که چرا موقع تقسیم غنائم حق ما کم شد و چرا ما از این سهم بری ها کم بردیم.

 در همین لحظه یاداشتی به نقیبی رسید،وی یادداشت را خواند وگفت:بله می دانم که زمین در دوره دوم شورا تهیه شده بالاخره هر کاری که شده توسط شورا بوده و حق السهمی که مردم به شهرداری داده اند،خیلی ها زمین های زیادی داشتند که حتی یک متر را به عنوان حق السهم ندادند و سودهای کلانی بردند و به همه جا رسیدند.

 نقیبی از فرزانه تشکر کرد و گفت: وی مدیری میدانی است و کمتر معاونی را دیدم که از اتاق خود بیرون بیاید.

 وی از رفتگران تشکر کرد و گفت: ما حتی یک بار جارو دست نگرفتیم تا به خانم خود کمک کنیم و جلوی در منزل مان را جارو کنیم، جا دارد دست رفتگران را ببوسیم چون بی ریا کار می کنند.

 نقیبی افزود:با طرح هدفمند کردن یارانه ها دست و بال مردم کمی خالی شد و ساخت و سازها رکود پیدا کرد.

 وی ادامه داد: نگرانم اگر حرکت پروژه ها در ساری راکد شود دوباره ساری به وضعیت سابق برگردد و انتظارات مردم برآورده نشود.

 نقیبی در پایان به خود نمره 10 و 12 داد و گفت:بقیه اعضای شورا استادم هستند اما بنده به خود همین نمره را می دهم،بگذارید مردم امیدوار شوند و نمره دهند.

وی در پایان گفت:حفظ و نگهداری پارک از ساخت آن مهمتر است اگر در حفظ آن دقت نکنیم به همان مخروبه ای تبدیل می شود که در زمان کلنگ زنی بود.

 استاندار آخرین سخنران این جلسه بود که با اظهار شرمندگی گفت: رژیم ستم شاهی به جغرافیای مازندران تعلق داشت اما برای ساری هیچ میراثی نگذاشت و ما شرمنده ایم که در جمهوری اسلامی وارث شدیم.

 طاهایی ادامه داد:زمانی را به یاد می آورم که قبل از دوره مرحوم دامادی ساری حتی یک پارک هم نداشت.

وی افزود:امروز متاسفیم که هندسه شهر ساری و البته بقیه شهرهای استان به گونه ایست که یک فضای سبز هم ندارد در صورتی که تهران با آن تراکمش پارک های وسیع و بی شماری چون پارک ملت،لاله و ... دارد.

 استاندار گفت:زمانی قرار بود یک گروه قطری را برای گردشگری به استان بیاورم اما از فرودگاه خجالت کشیدم،داخل فرودگاه یک چیز است اما بیرونش چیز دیگری .

وي افزود:وقتی از فرودگاه خارج می شویم وارد دالانی می شویم که در حد و شان مردم نیست و مایه خجالت است.

 طاهايي از کلنگ زنی نیروگاه برق با استفاده از زباله و پسماند در ساری در روز شنبه خبر داد و گفت:امروز زباله ساری برای مردم منطقه چهاردانگه آسیب رسان شده و همین طور زباله شهرهای دیگر استان ،که شرمنده ام از این بابت.

 وی با اشاره به اینکه توسعه دانش در کشور ما متوازن نیست،اظهار داشت: منابع احداث این نیروگاه در اختیار ما نیست اما معاون رییس جمهور اصرار بر این کار دارد و می خواهد دولت را درگیر این پروژه کند.

 طاهایی احداث پارک موزه دفاع مقدس را یکی از کارهای بزرگ در ساری خواند و گفت:این پارک موزه گنجینه ایست که همت والای فرزندان ساری را با بازسازی عملیات فاو در کنا رودخانه تجن به نمایش می گذارد.

در پایان مراسم به مجریان این پروژه هدایایی به پاس قدردانی اهدا شد و سپس نوبت به پذیرایی رسید،اما متاسفانه حاضران چنان به سمت خوراکی های بسته بندی شده هجوم آوردند که بیچاره چمن های چند روزه زیر دست و پا های شان له شد!



    ©2013 APG.ir