تعداد بازدید: 3479

توصیه به دیگران 1

جمعه 30 ارديبهشت 1390-21:53

حکایت هم چنان باقی ست

... واقعا رازاین سکوت را نمی دانم. درنشریه های محلی وسایت های خبری استان ، باید لا به لای انبوه خبرهای سیاسی ، با ذره بین دنبال خبر فرهنگی وهنری گشت.(يادداشتي از محمد هاشمي،شاعر و نويسنده-ساري)


هفته ی آخر اردیبهشت ماه ، هفته ی مبارکی برای کودکان و نوجوانان شهرهای بابل و ساری بود. روز یک شنبه با حضور مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان کشور در بابل ، بزرگ ترین مرکز عرضه محصولات تولیدی کانون درشمال گشایش یافت و روز دوشنبه هم مجتمع بزرگ فرهنگی هنری کانون پرورش فکری مازندران درپارک سنگ ساری افتتاح شد.

 با آن که مدت ها پیش روابط عمومی کانون ، افتتاح این دو مجتمع را اعلام کرده بود؛درچند روزگذشته ، سکوت سایت های خبری استان را درباره این دو رویداد بزرگ شاهد بودیم. بهتر است سری به مطالب این سایت ها درروزهای یک شنبه ودوشنبه بزنیم:

 شمال نیوز:

پیام مشترک نماینده ولی فقیه واستاندارمازندران به مناسبت روزارتباطات

احمدی نژاد درگفتگوی ویژه ی خبری

 مازندنومه :

دیدارخبرنگاران مازندرانی با استاندارخراسان شمالی

گزارشی ازجلسه شورای شهرساری

 شمال فردا :

قائم شهر، سوادکوه وجویبار؛ رقابتی تمام عیاردرانتخابات نهم

درحاشیه برنامه زنده تلویزیونی سیمای ورزش استان

 دریانیوز:

آخرین بازمانده زمین های ساحلی مازندران را دریابیم

سه دهه غفلت اززیرساخت راه های مازندران

 با آن که در غیاب استاندار، معاون عمرانی او درگشایش مجتمع فرهنگی هنری کانون درساری حاضربود وسخنرانی هم کرد ؛ اما سایت استانداری ازاین خبرهم چشم پوشید و بدون اشاره به افتتاح این مجتمع ، تنها درمطلبی کوتاه ازدیدار استاندار با مدیرعامل کانون کشورخبر داد.

 واقعا راز این سکوت را نمی دانم. فرهنگ وهنر همیشه مظلوم بوده و این حکایت تلخ درآینده نیز، هم چنان باقی ست. درنشریه های محلی وسایت های خبری استان ، باید لا به لای انبوه خبرهای سیاسی ، با ذره بین دنبال خبرفرهنگی وهنری گشت.

 من حس می کنم درنشریات و فضای مجازی ، دربرخورد با فعالیت های مراکزفرهنگی ، نوعی رفتارهای دوگانه به چشم می خورد. مثلا اگراین مجتمع را اداره کل ارشاد افتتاح می کرد ، شاید این سکوت دل آزار را نمی شنیدیم. همان گونه که درچند روز گذشته خبر همایش بزرگداشت طالب آملی را دراستان شاهد بودیم.

 هرگزکوتاهی دربازتاب این دو رویداد فرهنگی را چه ازسوی روابط عمومی کانون و چه ازسوی خبرنگاران سایت های استان،نمی توان نادیده گرفت.

 کانون پرورش فکری را همیشه باید مرکزشناسایی و شکوفایی ذوق هنری و ادبی کودکان ونوجوانان به شمار آورد.

 بسیاری ازنویسندگان وشاعران توانا ، ازدل مراکز کانون برآمده اند و موفقیت خود را مدیون راهنمایی های کارشناسان ومربیان زحمت کش کانون می دانند.

پس باید به همه ی آن ها خسته نباشید گفت وآن گونه که شایسته ی مقام آن هاست تلاش های صادقانه شان را ارج نهاد.

مازندنومه:

ضمن سپاس از جناب هاشمي به خاطر ارسال اين يادداشت تامل برانگيز،چون در بخشي از نوشته به کوتاهي از نوع فرهنگي سايت مازندنومه نيز اشاره شده بود،بايد يادآور شويم که امکانات و ظرفيت هاي ما محدود است و نمي توانيم همه اتفاقات و رويدادهاي خبري استان و حتي مرکز استان را پوشش دهيم.از آن جايي که خبرنگاران ما در روز مراسم،مشغول پوشش خبري جلسات و برنامه هاي ديگر بودند،نتوانستيم برنامه کانون را پوشش خبري دهيم.

نکته ديگر اين که ما حتي المقدور از خبرهاي ارسالي روابط عمومي ها استفاده نمي کنيم،چون به قول معروف باب دل ما تنظيم نشده و اغلب محتواي اين دست خبرهاي ارسالي،مخاطب پسند و جذاب نيست.خبرهاي ارسالي بيشتر روابط عمومي ها تخت و ايستاست و در قالب هاي سنتي تنظيم شده و به نوعي روند تمجيدگونه از دستگاه مربوط دامن مي زند.اين را به اين دليل گفتيم که نگوييد اگر براي آن برنامه ها خبرنگار نداشتيد،چرا خبر ارسالي روابط عمومي کانون را کار نکرديد.

با توجه به دونکته گفته شده ترجيح داديم خبر مورد بحث را کار نکنيم،چون به دليل تراکم برنامه ها نتوانستيم خبرنگارمان را به مراسم بفرستيم و خبر اختصاصي و دلخواه مان را توليد کنيم،وگرنه براي ما فرهنگ و هنر ارجح است و در اين بين فرقي بين ارشاد و کانون وجود ندارد.

هر چند بايد اذغان کنيم جذابيت خبري را مهم مي دانيم و اين قضيه قابل چشم پوشي نيست.مثلا" اگر در ساعت خاصي جلسه اي در استانداري با حضور استاندار يا معاونانش تشکيل شود و همان ساعت جلسه اي در ارشاد،حوزه هنري يا کانون پرورشي تشکيل شود، طبيعي است ما اولويت را به جلسه استانداري مي دهيم؛اين بدان معنا نيست که فرهنگ را اصل نمي دانيم،بلکه خبرهاي مهم و پرجاذبه،اغلب در جاهاي بزرگ تر و نزد چهره هاي معروف تر توليد مي شود.

با همه اين ها مازندنومه در بحث فرهنگي کم نگذاشته(براي نمونه مي توانيد به ستون مقاله هاي ما مراجعه کنيد که مرجع نسبتا" خوب مسايل مازندران شناسي است و در آن موضوعات فرهنگي،ادبي،فولکلور و... مازندران قابل مشاهده و استفاده است) اگر ما خبر کانون را به قول شما پخش نکرديم ،اما در همين روزها خبرهاي اختصاصي فرهنگي و علمي از همايش طالب آملي،گردهمایی سراسری انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی،همايش روز جهاني ارتباطات و يادداشتي با عنوان"يک روز با مازندران ديروز" را انتشار داديم که از قضا اين اخري کاملا" با ديد فرهنگي نوشته شده بود.

در ضمن ما روز 20 ارديبهشت در خبري با عنوان"همه کانوني ها"را پخش کرديم و خبر افتتاح مجتمع فرهنگي و هنري کانون پرورشي را بازتاب داديم.

به هر روي ضمن سپاس از حس فرهنگ دوستي جناب هاشمي،بايد گفت انتشار يافتن يا نيافتن خبر و رويدادي به هزار و يک علت است و لزوما" به معناي کوتاهي و نبود جريان فرهنگ دوستي در رسانه ها تلقي نمي شود. دوست عزيز، راز خاصي در کار ما نهفته نيست و همه چيز در معرض قضاوت مخاطبان قرار دارد.


  • مهران مازنی پاسخ به این دیدگاه 0 0
    شنبه 31 ارديبهشت 1390-0:0

    مازند نومه عزیز

    سال هاست که خبر هایت را دنبال می کنم و از نقد های نمک دارت لذت می برم .

    اما واقعا جای فرهنگ و هنر چقدر خالی است .

    در مازندران سایتی برای ارائه اخبار فرهنگ و هنر وجود ندارد و شما هم که خبرنگار و امکانات برای پوشش آن ندارید .

    لذا من ضمن تشکر از شما و جناب هاشمی ، از همه ی فرهنگ دوستان و قلم به دستان خواهش میکنم برای رشد بهتر فرزندانشان

    آستین بالا بزنند و گامی برگیرند، متشکرم .

    • بهارک همتی پاسخ به این دیدگاه 0 0
      شنبه 31 ارديبهشت 1390-0:0

      توضیح بسیار عالی ای بود.


      ©2013 APG.ir