تعداد بازدید: 28338

توصیه به دیگران 11

دوشنبه 2 خرداد 1390-11:16

در کمال عصبانيت

گزارش يک کامنت؛آيا مازني ها آدم هايي عصباني و اهل دعوا هستند؟+با حضور دکتر عباسي و دکتر يزدان پناه،استادان دانشگاه.(ربابه حسين پور،خبرنگار-ساري)


کامنت يک مخاطب غيرمازندراني مازندنومه انگيزه تهيه اين گزارش شد.ابتدا يادداشت کوتاه:"سامان" را بخوانيد:

"سلام.من از کرمان به صورت مسافر دانشجویی حدود 4 روز مهمان شما در آمل و بابل بودم. شما مازندرانی ها خیلی خیلی عصبی و آدمهایی بی اعصابی هستید و از روابط عمومی خیلی خیلی ضعیفی برخوردار هستید، آدم جرات پرسیدن آدرس را از شما نداره و مردم خیابان و کوچه بازار و رانندگان تاکسی و فروشندگان و مغازه داران همه و همه با آدم دعوا دارن، واقعا چرا؟ چتونه؟

آيا ما مازني ها واقعا" همين گونه هستيم که اين دانشجوي کرماني گفته است؟

مهرباني و ميهمان نوازي يكي از خصوصيات خوب و منحصر به فرد مردم كشورمان است و بر خلاف بسیاری از کشورها كه از سردی و رفتار خشک و بي روح و زندگی ماشینی همیشه در رنج و عذاب هستند ،حتي در دورترین روستاها و دهکده های ایران به خصوص مازندران مهمان دوستي،خونگرمی و مهمان نوازی مردمان این دیار زبان زد همگان است تا جایی که هانری نویسنده آلمانی معتقد است : "مهمان نوازی ایرانیان به حد کمال است و شهره جهانی دارد."

 از سال های دور خطه سرسبز شمال به ویژه مازندران به دلیل بهره مندی از شرایط اقلیمی متعادل و الطاف و مواهب بی شمار خدادادی همیشه مورد توجه مسافران و گردشگران بوده و در فصول مختلف سال به خصوص ایام نوروز و تعطیلات تابستان پذیرای میلیون ها نفر مسافر و مهمان از سراسر کشور و نیز کشورهای مختلف است.

مردمان ساده شمال با الهام از سخاوت طبیعت و بی آلایشی دشت ها و صلابت البرز بسیار مهربان و مهمان نواز هستند،آنها بی ریا و بدون هیچ چشم داشتی خاطراتی خوب و به یاد ماندنی از خود و این بهشت روی زمین در اذهان مهمانان به یادگار می گذارند تا هر وقت اسمی از شمال بیاید سادگی و مهمان نوازی در ذهن شان متبادر شود.

 البته طی سال های اخیر جسته و گریخته کمی از نامهربانی های شمالی ها با مهمانان شنیده ایم اما باورش برای مان که سال هاست به این صفت پسندیده خو گرفته ایم،مشکل است.

خواننده فهیم مازندنومه از کرمان،با ارسال کامنتی از برخورد برخی از اهالی مازندران در اولین سفرش به این استان گله کرده و متعجب بود از آن همه تعاریفی که از مهمان نوازی و صفا و صمیمیت مردمان این خطه شنیده و آنچه که دیده بود!

براي يافتن پاسخ  به سراغ کارشناسان اجتماعی و روان شناسی رفتیم تا موضوع را کارشناسانه مورد تحلیل قرار دهیم.

 دکتر یزدان پناه روان پزشک و استاد دانشگاه در گفتگو با ما ضمن تاکید بر این نکته که ما مازندرانی ها مهمان نواز هستیم و غریبه ها را بیشتر از خود دوست داریم،معتقد است: علت رفتارها همیشه مبتنی بر افکار انسان هاست،وقتی افکار خوبی داشته باشیم رفتاری خوب و متعادل داریم و اگر افکاری منفی در ذهن مان نقش ببندد رفتارهایی از ما سر می زند که با هنجارها سازگار نیست.

وی می گوید:مبنای رفتارهای مان همان قضاوت های ماست،وقتی در خصوص موضوعی احساس بدی پیدا می کنیم رفتار ناخوشایندی از خود بروز می دهیم،ممکن است عصبانی و خشمگین شویم و حتی پرخاش کنیم.

 این استاد دانشگاه پرخاشگری را وسیله ای برای دفاع،انتقام و رسیدن به هدفی خاص می داند و معتقد است:هنگامی که راجع به موضوعی احساس و هیجان منفی پیدا می کنیم این حالت خشم تلقی می شود ،گاهی خشم به عصبانیت تبدیل می شود و گاهی هم با مدیریت بر خشم جلوی این احساس ناخوشایند را می گیریم اما زمانی که عصبانیت خود را بروز می دهیم پرخاش می کنیم.

 به عقیده وی پرخاش رفتار ناخوشایند برخی از بومیان استان با مسافران ناشی از دردسر، شلوغی و ترافیک، ایجاد مسائل اخلاقی ،گرانی ،کثیف شدن محیط زندگی مان و نگرانی های دیگر است که اعتراض مان با رفتار انفعالی خود را نشان می دهیم.

 وی می گوید:البته بخشی از رفتارهای مسافران که موجب ناخرسندی ما می شود به خود ما برمی گردد که بر رفتارهای آنها نظارت درست نکردیم و هیچ کنترلی بر آنها نداریم.

 در این خصوص با یک جامعه شناس هم وارد گفتگو شدیم؛دکتر عباسی-استاد دانشگاه- در این خصوص می گوید:در شکل گیری ارتباط میان دو نفر که با هدفی صورت می گیرد ممکن است نتیجه آن مثبت،ناقص و یا تعارفی باشد.

 به نظر وی مراودات مسافران با افراد بومی مازندران بنا به دلایلی با هم گره خورده و ممکن است برای برطرف کردن انواع نیازها باشد.

 این استاد دانشگاه معتقد است:هرچه تعداد مسافران بیشتر باشد بر پیچدگی روابط اجتماعی افزوده و در پی آن ترافیک و رفت و آمدها بیشتر می شود و این پیچیدگی ها باعث به وجود آمدن اختلال در ارضای نیازهای انسانها می گردد و بومی ها این اختلالات و آشفتگی ها را به حضور مسافران نسبت می دهند و آنها را مقصر می دانند.

 وی می گوید: تظاهر این پیچیدگی و پاسخ به آن به گونه ای تجلی می یابد که افراد بخواهند به نوعی رفتار خود را با یک سمت و سو و رنگ و بوی واکنشی نشان دهند، بنابر این وقتی این ذهنیت پشت تفکرشان شکل گیرد در ارتباطات اضطراری و تعمدی خود به نوعی اعتراض شان را با زبان شفاهی و یا با زبان بدن نشان می دهند.

 دکتر عباسی معتقد است:گرچه این یک توجیه پسندیده و عقلانی نیست، به نظر می رسد در چنین شرایطی تا حدودی طبیعی باشد.

بروز برخی از رفتارهای نادرست نتیجه ازدحام و رفت و آمد مسافران است که باعث شلوغی و اختلال در زندگی روزمره بومیان می شود اما هیچ توجیهی را برای چنین برخوردهایی نمی پذیریم تا هموطن ما خاطرات ناخوشايندي را از سفر خود به مازندران همراه ببرد.

 مازندران خوانی گسترده از الطاف خداوندی است، وقتی خداوند بی منت می بخشد چرا ما بخل بورزیم و دریغ بداریم؟! 

ايميل نويسنده: (heyran55@yahoo.com)


  • دوشنبه 16 مرداد 1402-15:10

    سلام
    من تا حالا دو بار به شمال سفر کردم و شهر های مختلفی رو سر زدم حداقل با پنجاه نفر ارتباط مستقیم داشتم. حقیقتا بدون هیچ گونه جبهه گیری می گم. برداشت من این هست که دو قشر برخورد هست . مردم عادی در برخورد تقریبا محافظه کار هستند و احساس کردم سخت اعتماد می کنند.ولی در مورد فروشنده ها شبیه خیلی از شهر های توریستی دیگه ، به دلایل مالی بخشی از فروشندگان برخورد بدی با مسافران دارند. شاید به توان گفت تقریبا 10 درصد برخورد خوب دیدم و بقیه یا کاملا سرد بودند یا واقعا رفتار زننده ای داشتند که یادآوری خاطراتش هم برای من ناراحت کننده است. واقعا تاسف خوردم . متاسفانه فروشندگان نقطه سر پیکان ارتباط مردم شمال با مسافران هستند و در مجموع و برآیند برآورد من اینه که حریص و عصبانی هستند. البته حدسم این هست که مردم عادی اینگونه نیستند و سازمان گردشگری باید در این زمینه فرهنگ سازی کته‌ . قصد توهین ندارم فقط برداشت خودم رو گفتم. صحیح و سلامت باشید.

    • علی مازندرانی پاسخ به این دیدگاه 2 0
      شنبه 23 ارديبهشت 1402-17:35

      • علی_ تی دنیا بدون نساجی نفس نکشه..❤پاسخ به این دیدگاه 3 3
        شنبه 23 ارديبهشت 1402-17:33

        دوستان عزیز تو سراسر ایران . همه تون تو قلب های مایید. متاسفانه اخلاق بد برخی مسافران تهرانی و البته شهرستانی ها باعث نگاه بد ما مازنی ها به اکثر مسافر ها شه .یارو از لرستان پاشده اومده ساعت ۳ بعد از ظهر تو کوچه پس کوچه های ما اهنگ لری و تا آخر کرده با سرعت زیاد کسی هم بهش چیزی بگه مارو فحش میده و میخواد دعوا میکنه این یه نمونه اشه..
        شما میاید چهار روز میمونید خیلی آدم با فرهنگی هم هستید بهتون خوش میگذره میرید دیگ نمیدونید ما با چه آدم هایی سر کله میزنیم آدم هایی شهرمونه به نجاست کشیدن میان زمین های باغی مارو خریدار میکنن پول هنگفت میدن اصلا جای ساختن نیس میان ویلاش میکنن اینجوری دارن طبیعت مارو از بین میبرن شهر های مارو انگار مال باباشونه هر جور خواستن میچرخن و میگردن و با این حال و احوال ما مازندرانی ها بخدا بهترین مردمیم با این همه رفتار بد
        اگر هم دوست ندارید هیچ اشکالی نداره بخدا گیلان یه ساعت بعد ماعه
        جنوب دریا هم داره
        لرستان طبیعت هم داره
        خب برید اینجا ها دیگ اگر شهر ما بده واس چی میاید اینجا ؟
        به قول دوستمون میاید نمک میخورید میرید نمکدون میشکنید

        • مازندرانپاسخ به این دیدگاه 7 8
          شنبه 11 ارديبهشت 1400-10:53

          دارین انشا مینویسین

          • دوشنبه 9 فروردين 1400-0:49

            سلام..من اصفهانی هستم و حدود یک سال هست مازندران نور زندگی میکنم..خیلی انسانهای بی غل و غش و خوبین اتفاقا فقط زود میرنجند که اونم والا فعلا از همه جای ایران با این اوضاع اقتصادی و کرونا صبورترن والا...من که راضیم و از اصفهانیا خیلی بهترو مردترند
            چاکریم همه ریکا مازنی

            • دوشنبه 4 اسفند 1399-20:2

              به نظر من نمیشه رفتار یه سری از آدما رو به کل اون منطقه تعمیم داد و اگه اینطور باشه برای هر استان و شهری ویژکی های منفی زیادی ذکر شده که اگه با اون پیش زمینه فکری به اون شهر سفر کنیم مطمئنا چون در انتظار اون رفتارها هستیم ، همون رو هم میبینیم.
              چرا این همه چند دستگی؟
              بخاطر همین رفتارهای قومیت گرایانه ماست که ایران وضعش به اینجا کشیده ، به جای اینکه دنبال ایراد و نکات منفی هر شهر باشین ، یه کم عینک خوش بینی بزارین و سعی کنین تو هر شهر نه ، هر انسان نکات مثبت رو ببینین که این طوری همه مردم کشورمون پشت هم باشیم و عشق و مهربونی و دوستی رو پرورش بدیم که با این کار خودمون هم احساس بهتری خواهیم داشت.
              طرز فکر قومیت گرایانه اصلا در شان کسی که تعقل میکنه و فهم و شعور داره نیست.
              به امید آبادی ایران و همه شهرهایش و زنده دلی و شادمانی مردم ایرانم
              من خودم مازندرانی هستم و همه شهرهای ایران رو دوست دارم و احترام میزارم

              • دیانا مازرونی کیجا پاسخ به این دیدگاه 10 21
                شنبه 25 بهمن 1399-18:34

                هر کس یه فرهنگی داره و شما به هیچ وجه اجازه ندارید که در مورد فرهنگ اون اضحار نظر کنید اگر کسی به شهری که توش به دنیا اومدی یا اهل اونجا هستی توهین کنه و بگه که سطح فهم بسیار پایینی داره و همیشه همه ی مردمش از دم اصبانیه شما ها ناراحت نمی شید و اینکه از یک دکتر دیگه یه همچین اظحار نظر بی ادبانه ای انتظار نداشتم واقعا شما دل خیلی از هم وطن های خودتونو شکستید

                • پنجشنبه 15 آبان 1399-19:23

                  ماشاالله همه عصبانین اقا آرام باشین چقدر خشن چقدر الفاظ بد

                  • چهارشنبه 14 آبان 1399-16:12

                    سلام.
                    من یک مازندرانی هستم و درمازندران زندگی می کنم.😊وهمینطور به این که یک مازنیم افتخار می کنم.
                    به نظرم اینکه انسان کجا زندگی می کنه ربطی به اخلاق نداره بلکه اینکه چه نوع آدمی هست مهم.بازم هرکی یه نظری داره

                    • شنبه 1 شهريور 1399-20:59

                      سلام...: مردم خیلی بلند صحبت می کنند و با عصانیت با دیگران برخورد می کنند. در رانندگی بسیار بد و با سرعت زیاد و خطرناک رانندگی کرده ک غیر بومی که می بینند بدتر رانندگی می کند و برایش مزاحمت ایجاد می کنند. برای سلام و علیک بوق می زنند و برای ماشین هاشون بوق های بنزی نصب می کنند. اگزوز موتر هوشان را دستکاری می کنند تا صدای ناهنجار بدهد. اجناس را به غیر بومی گران تر می فروشند.علیه دیگران بدگویی می کنند. همواره از همه طلبکارند و... خیلی چیزهای دیگر..

                      • سه شنبه 7 مرداد 1399-13:46

                        سلام. من با ۵۰ سال سن از طرف پدر طهرانی واز طرف مادر مشهدی هستم . به مازندران خیلی سفر کردم ؛ همچنین نسبتا به گیلان وگلستان .
                        تا حالا همیشه فقط خوبی دیدم وپشت سرشون گفتم یا ذاتشون خوبه یا این سرسبزی و طبیعت زیبا باعث میشه که این مردم خوشخو باشن .
                        من دوست دارم بعد از بازنشستگیم در اون خطه زندگی کنم مثل خیلیها که این آرزو رو دار.در یک کلمه به نسبت عالین اگه خودمون خوب باشیم .من مردم مهربون رو دوست داارم و از کسی که فخر بفروشه وبی ادب وبی فرهنگ باشه متنفرم

                        • شنبه 3 آبان 1399-11:10

                          تو نرو اونجا اگه اینجوریه .تا یه روز تعطیل میشه از تهرانپارس رکابی و شلوارک می پوشید د بدو شمال

                        • شنبه 4 مرداد 1399-20:41

                          راستش من خودم درامل ۳ سال زندگی کردم واقعا مردمان جالبی هستند کنار کردها وترک‌ها نیز بودم اونا مهربون ترهستند اما مازنی عجیب جالب اند بسیار پرحرف و دوست داشتنی مخصوصا در امل بسیار فرهنگ غنی دارند ...

                          • چهارشنبه 6 فروردين 1399-16:34

                            من یه مازندرانیم و تا حالا انقدر عصبی نشدم...

                            • پنجشنبه 28 آذر 1398-4:12

                              سلام به همه کسانی که نظر دادن
                              من ی مدت از تهران اومدم آمل
                              آملی ها چون همینجوری بلند حرف میزنن آدم ها تصور میکنن که دارن باهات دعوا میکنن..

                              • دوشنبه 7 مرداد 1398-1:16

                                از اینکه در مورد ما مازندرانیها نظر دادید ممنونم
                                حتما براتون خیلی مهم هستیم

                                • دوشنبه 20 خرداد 1398-10:27

                                  من درسته که ساکن تهرانم اما اصالتم مازنی هست و همیشه از دور و نزدیک حامی این بومیان اصلی این سرزمین هستم
                                  پیش از ورود آریاها به فلات ایران، طوایفی مانند عیلامیان، تپوران، کادوسیان و آماردان در نواحی
                                  . مختلف آن سکونت داشتند آریاها براي تصرف سرزمین بومیان، وارد جنگهاي سخت و خونین
                                  با آنان شدند و به سبب اختلافات نژادي و ارضی و دینی با اقوام بومی، آنان را دیو، و مازنیها را
                                  . دیوان مازندران نامیدند اگرچه در متون اساطیري و حماسی دو یا سه سرزمین را مازندران
                                  میخواندند؛ اما بدون تردید تبرستان یا مازندران فعلی یکی از آنها بوده که در شاهنامه از آن به
                                  عمده. ن نام برده شده استدفعات با عنوان بیشۀ نارو ترین سبب نامگذاري اقوام بومی مازندران به
                                  دیوان، تعصبات دینی زرتشتیان بوده که هر دگرکیشی را دیو و بی دلیلِ دیگر اطلاق . نامیدنددین می
                                  دیوان بر مردم مازندران این بوده که زرتشتیان میکوشیدند تا با انتساب آنان به دیوپرستی و
                                  دوگري، هویت فرهنگیساحري و جا شان را از بین برده و نابود کردن یا برده نمودن شان را
                                  پسندیده و پذیرفته جلوه دهند، در حالی که به استناد همان متون اساطیري و حماسی نهتنها در
                                  آدمی بودن دیوان مازندران هیچگونه تردیدي نیست، بلکه از لحاظ فرهنگ و تمدن از آریاهاي
                                  تر بودهتر و متمدنفرهنگمهاجم بسی با اند و آریاها بسیاري از عناصر و مظاهر فرهنگ را از دیوان
                                  مازندران آموختند که زبان، خط، خواندن و نوشتن از مهم .شودها محسوب میترین

                                  • شنبه 9 اسفند 1399-8:53

                                    درسته ، طبری ها بعد از ادغام شدن با آریایی ها به اونها نوشتن و فرهنگ رو یاددادن .
                                    بنده در مطلبی خوندم حتی زبان انگلیسی هم ریشه ی طبری داره ، میتونید برید و مطالعه کنید.🇮🇷😉

                                    • چهارشنبه 20 آذر 1398-20:12

                                      تمامی مردم فلات ایران از اقوام آریایی هستن.

                                      • مازنی ریکاپاسخ به این دیدگاه 18 20
                                        شنبه 19 مهر 1399-15:42

                                        با سلام باید بگم که مازندرانی‌ها آریایی نیستن و از نژاد ماساژت یعنی همون،سکاها ....

                                    • شاهین بابلی مازنی زبانپاسخ به این دیدگاه 33 66
                                      شنبه 24 فروردين 1398-21:6

                                      هر کسی ملت زبان و قومی دارد من مازنی زبان و از قوم دیگر خوشم نمیاد اعصبانی هستیم که هستیم نخاستیم بروید گیلان یا جونوب برزیل /اسکت خارنی وع برا هتا باوی شه سه زعون و لبسه لباس دارینه مه ارجینال مازنیمه و مامطیریمه شه هم گپزن زعون های دا بومه از قوم دیر ناخشمه /ویویکا مازرون وند بابل/شمه خئناودون

                                      • طاهر نجار درونکلاپاسخ به این دیدگاه 17 21
                                        سه شنبه 8 مهر 1399-22:38

                                        زنده باد
                                        ولا تو مه براری
                                        زنده باد طبرستان کبیر

                                      • پنجشنبه 22 فروردين 1398-20:38

                                        اخیرا چه قدر استفاده از کلمه جعلی "مازنی" زیاد شده. بیچاره پدربزرگ ها و مادربزرگهامون که طی 1400 سال گذشته به اشتباه به خودشون می گفتند گلک!!! تخت.
                                        ولی باید بگم که خودم به عنوان یه نوری اصلا حوصله مسافر و غریبه ندارم. دوستام توی شهسوار و رامسر و چالوس هم همین طورند. کلا مردم فقط مردم گیلان و مازندان و غرب گلستان. مسافر خوب مسافری هست که نیاد.

                                      • ادریس مازنیپاسخ به این دیدگاه 22 73
                                        دوشنبه 20 اسفند 1397-10:29

                                        دورود بر مازنی زبان های اصیل و لباس بومی به تن ها باغیرت . مازندرانی و من بابلی هستم و هر شهرستانی میدیدم اذیتش میکردم دورود بر مامطیری ها

                                        • سه شنبه 24 آبان 1401-16:31

                                          مرزهای داخلی و خارجی محدودیت های جغرافیایی هستن که سیاست ها به وجود آوردن
                                          ما ملت ایران با هم یکی و برابر هستیم و باید همگی حقوق شهروندی را در برابر دیگری رعایت کنیم و بهم احترام بگذاریم.
                                          اگر قرار باشد در مقابل هم بایستیم دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

                                        • دوشنبه 20 اسفند 1397-3:6

                                          کل مردم ایران مردم مهربانی هستند فرقی نمیکنه کدوم شهر از تبریز تا سیستان از خراسان تا جنوب همه اعضای یک خوانواده مردم مازندران هم مردمانی بسیار خوب واقعا عالی بخوصوص بانوان مازنی بسیار دلسوز هستن سخت کوش کاری.تشکر

                                          • دوشنبه 20 اسفند 1397-2:57

                                            باسلام.من علی اصالت تهرانی اصل ساکن تهرانم قصد دارم برم مازندران زندگی کنم چون مازنی ها همسایه تهرانن باسواد و باشعور سفرهای زیادی به این استان داشتم و تجربیات بسیار فقط دریافتم جواب احترام جز احترام نیست چه مازندران چ کالیفرنیا.مازندران مهد دوستی مهمان پرستی و ایمان

                                            • دوشنبه 19 آذر 1397-5:10

                                              من هم یک روز مهمان مردم بابل بودم، با اینکه این شهر مسافراش کمتر از شهرهای دیگر شماله ولی با نظر اون مهمان موافقم، ...

                                              • پنجشنبه 15 شهريور 1397-21:32

                                                سلام دوستان من توی آمل زندگی میکنم اما با یک سری از نظرات دوستان موافق و با یک سری مخالفم
                                                مردم مازندران خیلی مهمونی نوازند و من به این معتقد که خیلی به مهمان های خودشان احترام میذارند من با این حرف یکی از دوستان موافقم که الان تمام مردم توی این وضعیت کشور عصبانی هستند وکاش مردممان رو قضاوت نکنیم مردم مازندران به خصوص شهرهایی توریستی مازندران فقط خسته شدند برای مثال از چیزی که من دستگیرم شده توی این مدت اصلا از تهرانی هاخوششان نمیاید چون واقعا به عینه دیدم تهرانی ها نه همشونولی اکثرن اذیت میکنند شهرو کثیف میکنند حتی یه بار که من به یکی از آنها تذکر دادم به عنوان یک هم وطن منو این تهرانی عزیز به فحش بستن ومسخرهر کردن که من من مازندرانی هستم و کلی القاب بد به من دادند

                                                • دوشنبه 22 مرداد 1397-23:36

                                                  سلام
                                                  به اکثر شهرهای ایران مسافرت کرده ام، در مسافرت هایی که به شمال ایران (گیلان ، مازندران و گلستان به جز آستارا) بد خلقی هایی از این مردم دیده ام بیشر در هنگام رانندگی . و این مسئله همیشه برایم مطرح بوده .

                                                  • دوشنبه 10 ارديبهشت 1397-14:20

                                                    منم موافق حرف های دانشجوی کرمانی هستم
                                                    واقعا مردم جنوب به چیز دیگری هستند. خیلی با مسافر ها و غریبه ها رفتار خوبی دارند الحصوص بوشهری ها

                                                    • سه شنبه 7 آذر 1396-17:17

                                                      یک روز حافظیه نشسته بودم دیدم که یک شیرازی چند متر اونور تر نشسته داره با رفیقش صحبت میکنه از خاطرات سفرش به مازندران، که من میشنیدم،حواسش نبود که من تبری ام ،داشت میگفت که دوهفته مازندران خونه یکی از دوستای مازنی با خانواده بودیم،چقدر خوردیم واین حرف ها،بعد شروع کرد به چرت وپرت گفتن به تبری ها،بعد من بلند شدم بهش گفتم اگر واقعا ونها آدم های بدی بودن چرا دوهفته تو خونشون خانوادگی بودین،حالا اومدی تو شهرت چرت وپرت میگی،واقعا که آدمی نامرد هستی وبی نمک،حالا استانهای دیگر رو رفتم فقط اخلاق کردها ولرها رو قبول دارم چون آدمهای با معرفتی هستند،جالب هستش یارو تو شهرش با لباس کامل میاد بیرون و وقتی میاد شمال کلا فکر میکنه میاد اروپا،چه زن باشه چه مرد،بعد رعایت هیچ چیز رو نمیکنند،چه از نظر حجاب وچه از نظر نظافت شخصی و شهری،مازندران برای تمام تبری هاست واخلاق ما همینه،به هیچ کس هم ربط نداره این موضوع خیلی ناراحت هستید برید گیلان ودور ور ما پیدا تون نشه،از این به بعد باید با شما همان رفتاری کرد که شایسته هستید،ما آدمهای ناسیونالیستی نسبت استانمون هستیم،بهتر که مسافرت به مازندران رو تحریم کنید وکلا همتون برید به شهرهای دیگه تفریح،تبری ها هیچ احتیاجی به آدمهای بی رگ وریشه و بی اصل ونصب ندارند،پولهایتان رو به جای خرج کنید،این همه شهرهای ما را خراب کردید،تا حالا من به همه مسافرها احترام میگذاشتم ولی از این به بعد به خاطر این حرفها وتوهین های آدم های بی رگ وریشه به تبرستان عزیز، رفتاری خواهیم کرد که کسی دیگه جرات نکنه بیاد مازندران،برید همون گیلان،اینجا جای بزرگان هست،نه جای بی بوته گان،تو هم بسیار بیجا کردی که در مورد تبری ها پست وموضوع مطرح میکنی،نمک میخوری ونمکدان میشکنی،در کمال عصبانیت که چی؟!
                                                      دنبال چی هستی؟اومدی در نقش یک روشن فکر اراجیف مطرح میکنی،چه غلطی هستی که درباره تبری ها اظهار نظر میکنی؟ برو در مورد قوم وقبیله خودت چرت پرت وموضوع مطرح کن!

                                                      • سه شنبه 26 اسفند 1399-0:10

                                                        ایولا .فقط ما رو راه بدین شمال .من اصالتا مازندرانی محسوب میشم بعداً کلی از مازندرانی ها اومدن تهران .حالا بخوان بیان شمال .راشون نمیدی؟

                                                        • تپورستان کبیرپاسخ به این دیدگاه 8 16
                                                          چهارشنبه 20 اسفند 1399-0:20

                                                          دمت گرم.مردم دیگه کم کم دارن میفهمن که نباید بزارن این مسافرا بیان شمال.خسته کردن مارو ...

                                                          • مازنی اصیلپاسخ به این دیدگاه 12 16
                                                            چهارشنبه 7 آبان 1399-19:20

                                                            دمت گرم حرف دل همه ی مازندرانی ها رو زدی.ته فدا بووشم برار

                                                          • يکشنبه 25 تير 1396-21:14

                                                            به گفته دوستان نمیشه این قضیه رو به همه تعمیم داد ولی اکثرا افرادی هستند که زود از کوره در میرن و پرخاشگری میکنن 😠😠به عنوان مثال همین امروز که ساری بودم داشتم داخل یه کوچه با ماشین رد می شدم که چند تا ماشین هم پشت سرم بود نزدیک سر کوچه بودیم که یه ماشین از روبرو اومد داخل بهش اشاره کردم بره عقب یهو دیدم از ماشین اومد پایین داد و هوار که برو عقب😲😲😲 هرچه اشاره میکنم پشت سر ماشینه ولی انگار نه انگار می خواست دعوا راه بندازه😡😡 که چند نفر اومد ن بهش گفتن چند تا ماشین چطور برن عقب تو یه ماشینی نزدیک سر کوچه هم هستی برو عقب😒😒😞 وچند تا مورد دیگه .....
                                                            این شد که به فکر افتادم یه سرچی بکنم ببینم علتش چیه دلیل خاصی داره یا برداشت منه
                                                            من فکر کنم دلیلش شرایط آب و هواییه و نوع تغذیه غالبی که دارن باعث شده افرادی با مزاج سرد تن صدای بالا و زودرنج باشند و زود عصبانی میشن
                                                            اهل مذاکره و صحبت هم نیستن...

                                                            • دوشنبه 12 تير 1396-0:17

                                                              سپاس از نظرات
                                                              من چند روزی میهمان گیلانی ها و چند روزی هم میهمان مازنی ها بودم
                                                              البته در مازندران من شهر نور رفتم، و برای خرید به مرکز خرید رویان رفتم خودرو را به دلیل نبود جای پارک در یکی از کوچه های مجاور این بازار پارک کردم که هیچگونه مزاحمتی برای هیچ کسی ایجاد نمی کرد بعد از یک ساعت که برگشتم دیدم درب راننده پر شده از خش های عمیق طوریکه نشه اصلا درستش کرد
                                                              این مساله را از پیرمردی که با یک چوب بلند کناری نشسته بود جویا شدم متاسفانه فحاشی کرد و تازه بدهکار هم شدیم
                                                              یه ماشین با پلاک تهران اومد که ساکن یکی از خونه ها بود از اون پرسیدم و گفتم ماشین من هیچ مزاحمتی ایجاد نکرده کدوم یکی از همسایه ها این کار را کرده بعد متوجه شدم اصلا تهرانی نیست ساکن همون جا هست با لحجه شمالی هر فحشی تونست داد متاسفانه من مسافر بودم و با خانواده رفته بودم
                                                              به پلیس مراجعه کردم پلیس در جواب گفت تقسیر شما هست که برای یکم سبزی و دریا شان و منزلت خودتون را زیر پا می ذارید ..
                                                              دلیلش خود شما هستید وقتی زیاد مسافرت می کنید به شمال مردم شمال هوایی می شن فکر می کنن خبری
                                                              منم که از جواب پلیس اونجا کاملا قانع شدم و متوجه شدم ممکنه توی دعوا دوباره قربانی شوم تشکر و خدا حافظی کردم
                                                              با خودم عهد کردم به شهری سفر کنم که مردمش اصالت داشته باشن اخلاق و انسانیت داشته باشن
                                                              ...

                                                              • یه ایرانی..پاسخ به این دیدگاه 29 37
                                                                شنبه 20 مهر 1398-21:16

                                                                جدا از غلط املایی و ادبیاتی که به کار بردین.. به خاطر طرز تفکرتون فقط میتونم بگم
                                                                براتون بسیار متاسفم

                                                                • يکشنبه 27 مرداد 1398-6:4

                                                                  من را انسان آرزوست.
                                                                  امیدوارم حرفی را که گفتی صحت نداشته باشه.
                                                                  من به خاطر شغلم هم جای کشور رفتم.
                                                                  خوب و بد همه جا هست . رفتار های دیگران بازتاب خدامونه.
                                                                  کرمان و کرمانی ها را کامل می شناسم

                                                                  • سه شنبه 22 فروردين 1402-16:33

                                                                    واقعا درست گفت منم رفتم شمال دریا بودیم یارو یه جور اومد سرو صدا کرد ک چرا اینجا شنا میکنید ک انگار دیا ارث باباشه و وقتی ک رفتیم باهاش منطقی حرف بزنیم خیلی برخورد زشتی داشت

                                                                  • ادریس مازنیپاسخ به این دیدگاه 13 23
                                                                    چهارشنبه 26 دی 1397-8:48

                                                                    لهجه نیست زبانه شما شهرستانی ها همه جا انداخته این

                                                                    • شنبه 4 فروردين 1397-21:46

                                                                      من واقعا تعجب میکنم از حرفتون . چون اولین بار که اینو میشنوم لطفا قبل از این که نظر بدین دربارش تحقیق کنید . درباره یاین چیزی هم که گفتین بیشتر شبیه داستانی که از خودتون دراوردین تا حقیقت .

                                                                      • حمیدرضاپاسخ به این دیدگاه 45 49
                                                                        سه شنبه 3 مرداد 1396-1:7

                                                                        لطفا به حرفی که میزنید فکر کنید_بهتون اجازه نمیدم راجب مازنیا اینجوری حرف بزنید _حرف آخرتون نشون از شعور پایینتونه

                                                                      • حمیدرضاپاسخ به این دیدگاه 50 54
                                                                        شنبه 10 تير 1396-8:41

                                                                        همین دیدگاه و نظر رو میشع در مورد مردم کرمان داشت اگه مردم مازندران عصبی بودن مردم انقد مسافرت نمیکردن به مازندارن شما خودت عقدای عزیز وگرنه همه میدونن ما چقدر مهمون نوازیم به قول حکیم ابوالقاسم فردوسی
                                                                        که مازندران شهر ما یاد باد

                                                                        • به حمیدرضاپاسخ به این دیدگاه 6 1
                                                                          سه شنبه 21 دی 1400-18:29

                                                                          مردم بخاطر طبیعت میان مازندران اون شعر هم از ملک الشعرای بهار بود که مازندرانی بود نه فردوسی

                                                                        • يکشنبه 4 تير 1396-3:0

                                                                          در اکثر موارد آدم هایی که زود رنج هستند و دادبیداد راه میندازن آدم های مردتر و بی آلایش تری هستند و مرموز بازی ندارن من خیلی از شهرهای ایران رو گشتم اما مازندرانیها به موقعش از خیلی جاهای دیگه مردترند

                                                                          • پنجشنبه 4 خرداد 1396-14:23

                                                                            مثل کوه پشت همن؟؟؟؟خخخخخخخخ تورو خدانگو

                                                                            • سه شنبه 15 فروردين 1396-17:47

                                                                              همه جا خوب و بد هست و با ديدن رفتار چند نفر نبايد بقيه رو قضاوت كرد

                                                                              • محمدرضاپاسخ به این دیدگاه 41 34
                                                                                دوشنبه 14 فروردين 1396-10:18

                                                                                به نظر چند نفر غیرمازندرانی از نویسنده تا کارشناسان دارند به مازندرانی ها تهمت می زنند و راهکار تجویز می کنند... لطفا رفتار عصبانیت گونه مسافران و ماندگاران غیرمازندرانی را تحلیل کنید.

                                                                                • جمعه 22 بهمن 1395-22:57

                                                                                  از مطالبی که از شمالی های عزیز بصورت انتقام عنوان گردیده ، معلوم است در کل آدم های عصبی هستند ولی اگر کارشان گیر باشد با روی بسیار خوش برخورد می کنند و این رفتار معنی خاص خود را دارد انشاالله ازدیدگاه نژاد پرستانه خارج شده و با فرهنگ قوی ایرانی با مهمانان برخورد نمایند .

                                                                                  • یه ایرانی..پاسخ به این دیدگاه 13 16
                                                                                    شنبه 20 مهر 1398-21:19

                                                                                    دیدگاهتون عجیبه
                                                                                    نمیدونم چطور یک عمل رو به ویژگی کلی یک نژاد نسبت میدین؟

                                                                                    • چهارشنبه 1 شهريور 1396-16:53

                                                                                      من خودم از سمت خانواده مادری ساروی هستم و بله این رفتاری رو ک شما توضیح دادید رو تایید می کنم البته این رفتار مختص مازندانی ها نیست و من جا های دیگه ایران هم دیدم

                                                                                    • یه مازنیپاسخ به این دیدگاه 43 53
                                                                                      دوشنبه 18 بهمن 1395-20:26

                                                                                      ببینید کلا برای ما مهم نیست شما خوشتون بیاد یانه ادم اول ایراد خودشو میگیره بعد دیگران ... مازندرانیا مثل کوه پشت همن همیشه هم بودن ج...

                                                                                      • سه شنبه 8 فروردين 1396-12:3

                                                                                        دقیقا یک نمونه بارز از مسئله بیان شده می باشید.

                                                                                      • کهگیلویه وبویراحمد شهرستان زیبای دناپاسخ به این دیدگاه 53 22
                                                                                        جمعه 7 آبان 1395-2:40

                                                                                        زیباترین استانهای ایران شمال هستنداستانهای زیباوطبیعت بکروخدادادی ومواهی بی شمارقطعه ای ازبهشت برین باینکه جنوبی ام وازاستان زیباکه پرازابشاروجنگل وچمنزارمثل شمال هست اماشمال قطعه ای ازبهشته.درست ماکوه دناپل های تاریخی پاتاوه وغارزیبای ده شیخ که علیصدر۲ نام گرفته وبسیارمتنوع تربه لحاظ زیستی است عاشقتم شمال ومازندران

                                                                                        • جمعه 12 شهريور 1395-1:30

                                                                                          بابا ما مردم رامسر خواهان بازگشت به گیلان هستیم ،فرهنگ ما متفاوت با مازندرانیها هست؛

                                                                                          • چهارشنبه 1 اسفند 1397-23:28

                                                                                            رامسر جز مازندرانه

                                                                                            • جمعه 15 فروردين 1399-1:36

                                                                                              بابا تو دیگه ازدماغ فیل افتادی ...طبرستان یعنی تمام گیلان و مازندران و شمال تهران وسمنان سواد نداری برو به گذشته های دور تاریخو بخون

                                                                                          • جمعه 18 تير 1395-18:44

                                                                                            ببخشید هموطنان عزیز مازندرانی که ساکن نقاط دیگر ایران هستند چرا اینقدر عصبانی اند.

                                                                                            • پنجشنبه 17 تير 1395-14:5

                                                                                              یکی از دلایل واضح پرخاشگری و تند خو بودن و مازنیها شکار یا شاید بهتر بگم قتل پرندگان بی گناه هست اسمشم گذاشتید تامین معیشت خداوند این زمینهای حاصل خیز در اختیار گذاشته ولی دریغ از همت و کوشش شما اگه مثلا یزد زندگی میکردید چه می شد؟؟؟؟؟؟؟؟

                                                                                              • احمد خرمشهررررپاسخ به این دیدگاه 79 45
                                                                                                شنبه 8 خرداد 1395-2:51

                                                                                                با چند مرتبه ای که به قائم شهر و چالوس و نور و... سفر داشتم برخورد بدی از شمالی ها ندیدم و بنظرم خوب و بد همه جا هست

                                                                                                • شنبه 1 خرداد 1395-19:15

                                                                                                  شماهایی که میاید از اخلاق مازندرانیا انتقاد میکنید،واقعا خجالت بکشید،..
                                                                                                  کجای ایران مثل مازندرانه؟
                                                                                                  ...

                                                                                                  • شنبه 11 ارديبهشت 1395-13:24

                                                                                                    من حدود 1 سال تو شرکتی کار میکردم که صاحبان و اکثر کارکنانش مازندرانی بودن . ... فکر میکنن همه می خوان سرشونو کلاه بزارن . و همیشه حق با خودشونه حتی اگه خلافش ثابت بشه

                                                                                                  • سه شنبه 14 مهر 1394-23:13

                                                                                                    ...
                                                                                                    تنها دلیلی که باعث میشه مردم موقع تعطیلات بیان شمال طبیعت شمال هست که اونم در طول این سالها بخش عمدش رو به تباهی رفته آلودگی همه جا دیده میشه. کاسبهای شمال تا می فهمن مسافری هزار جور سرت رو کلاه میزارن.... وقتی شما به شهر دیگه سفر میکنی اگر جنسی ده تومن هست با شما ده تومن یا نهایت دوازده حساب می کنند و معمولن بدون کم فروشی. اما در شمال ده رو بیست و سی حساب می کنند با چاشنی کم فروشی .بی خبر از اینکه همین شمالی ها از صدقه سر توریستهاست که امورتشون میگذره. آیا رونق داشتن شمال نباید دلیلی باشه تا در قبال میهمانان احترام و حسن نظر بکار برده بشه ؟ بر عکس این استقبال توریستها از شمال شده دلیلی بر سو استفاده ... متاسفانه اگر عادت مسافرتی مردم عوض میشد و میفهمیدند ایران تنها شمال و مشهد اصفهان و شیراز نیست...

                                                                                                    • چهارشنبه 2 مرداد 1398-13:40

                                                                                                      ریس ما هم... است ... اصلا نمی شود با او صحبت کرد دایم ادم رو به اخراج تهدید میکنه ...

                                                                                                      • شنبه 1 خرداد 1395-19:8

                                                                                                        کی گفته مردم شمال محتاج مسافران؟شما سالی چن هزارتا کشته میدین که بیاین جنگل و دریا رو به لجن بکشید بعد برگردین.
                                                                                                        خب نیاین،

                                                                                                        • يکشنبه 6 خرداد 1397-15:10

                                                                                                          خود شماها كه همتون به خونه هم تهران داريد ،هواي اينجارو كثيف كرديد ...د همشم از صدقه سر توريستهاس

                                                                                                          • دوشنبه 8 آبان 1396-18:57

                                                                                                            احسنت

                                                                                                        • شنبه 3 مرداد 1394-0:53

                                                                                                          همسر من مازندرانیه
                                                                                                          واقعا توی تمام خانو ادش یک نفر که اهل تعقل و قابل معاشرت باشه سراغ ندارم
                                                                                                          با کوچکترین مشکلی پرخاش می کنن

                                                                                                          • چهارشنبه 19 آذر 1393-14:21

                                                                                                            تنها دلیلی که با عث شد من به این سایت برسم جستجویی بود که در اینترنت در ارتباط با اخلاق مازندرانی ها داشتم.... و این مسئله یک دلیل هم بیشتر نداشت..... اسیب هایی بود که بشخصه و هم از طریق نقل قول از مازندرانی ها متحمل شده یا شنیدم.....
                                                                                                            من نه مازندارنی هستم و نه گیلانی...هیچ کدام از والدین و اجداد من هم شمالی نبودند.. این نظر رو منی مطرح می کنم که از بیرون مازندران و مردمش رو میبینم.پس در قضاوتم مسائل قومیتی و وابستگی های نژادی وجود نداره.
                                                                                                            بدون کمترین اغراقی میگم که مازندرانی ها بسیار افراد منفی ... هستند...البته در همه جا افراد نادرست وجود داره..اما وقتی یک مسئله از حد معمول فراتر میره ذهن ادم بصورت غیر مستقیم نتیجه میگیره که یک خصوصیت مشخص میتونه در یک منطقه غالب باشه...
                                                                                                            با اینکه من عاشق طبیعت شمال و تاریخ آن هستم اما بدون تردید مازندارن رو جز شمال حساب نمیکنم... اکثرمازندرانی ها در قیاس با گیلانی ها ...رو به جلو نبردند.. البته نمی خوام بگم همه مردم گیلان خوب هستند..اونجا هم افراد بد کم نیستند...

                                                                                                            • پنجشنبه 23 مرداد 1393-13:22

                                                                                                              من اهل كرجم 3 سال آمل بودم 4 سال چالوس تفاوت فرهنگي بين مردم اين دو شهر بيداد ميكنه ...

                                                                                                              • جمعه 18 اسفند 1396-21:53

                                                                                                                من چالوسی ام پدرم چالوسی هست مادرم املی هست به نظرم تفاوت چندانی بین ما با املی ها نیست ولی املی ها کمی مغرورترند و به نسبت ما مذهبی ترند شهر ما شهر کوچکتری هست و مسافران بیشتری گذرشون به شهر ما میخورد املی ها و مردم کلاردشت و نوشهر و نور بیشتر از ما چالوسی ها به فرهنگ بومی خود اهمیت می دهند مثلا زبان محلی ما مازندرانی هست ولی ما کمتر محلی صحبت میکنیم ولی مردم امل و نور و نوشهر بیشتر از ما به زبان محلی خود توجه می کنند

                                                                                                              • سه شنبه 26 دی 1391-0:0

                                                                                                                وحشتناک تفاوت فرهنگی بین شمال و جنوب ایرانه
                                                                                                                واقعا غریب کشید شما مازنی ها
                                                                                                                3 سال اونجا بودم با اینکه زنم مازنی بود چی بگم نگم بهتره !
                                                                                                                خود پسند و غریب کش

                                                                                                                • دوشنبه 8 آبان 1396-18:54

                                                                                                                  چرا اینقدر زود قضاوت میکنید.واقعا بی معناست که اینقدر قومی گرا هستید
                                                                                                                  نمیتوان با یکی دو نفر همه را قضاوت کرد هر وقت به مدت یکسال با کل مازندرانی ها معاشرت داشتید!!! نظر بدهید و چون این کار غیر ممکن هست پس نظر دادن درباره ی مردم مازندران یا هر نقطه ای از جهان اشتباه است.فراموش نکنید که همه ی ما ایرانی هستیم .

                                                                                                                  • جمعه 21 شهريور 1393-13:26

                                                                                                                    حق با شماست یا علی

                                                                                                                  • چهارشنبه 20 ارديبهشت 1391-0:0

                                                                                                                    ها؟ یکی گفته مازندرانیا تون صداشون بالاس...آره واقعا! :دی در مورد مادر شوهر من و البته همسرم صدق میکنه! :-|

                                                                                                                    • چهارشنبه 20 ارديبهشت 1391-0:0

                                                                                                                      هیچکی نمی گه ماست من ترشه! :دی

                                                                                                                    • جمعه 25 فروردين 1391-0:0

                                                                                                                      ببینید آقای کرمانی شما یک نگاه به خداتان بندازید آقای شیرازی درست است ما در مازندران با هم مشک داریم ولی در کل در جای دیگر همه پشت هم هستیم و اصلان من با حرف آقای شروین موافق نیستم رشتی کجا مازنی کجا شما مثل اینکه در جزایر اوگاندا زندگی می کنی یا خیلی بی غیرتی .مازندران محمد مرد تاریخ جهان جریر طبری است مهد آرش کماندار و کمانگیر .فارس اصیل ما هستیم که ماد هستیم و آماردین نه یک مشت ... فارسی ها شیرازی که خودشان می گویند ما الانیم حالا کی شده فارس اصیل شده اند؟من به خصه یک دوست شیرازی داشتم من اورا سه بار به خانه خود آوردم او یک بار به ما ساندویچ داد و این یعنی چه؟مازندران بهشت جهان است سرای خوبان سیاسیون ایران همه مازنی هستند و بوده اند از شاه تا فعل و شهیدان و بزرگان عالمان.واقعا از این خانوم ساروی آدم بدش می آید که چرا این مقاله را تخیه کرد به جای آن از خوبی ها مازندران می گفت.آقای مجید شما مثل اینکه از تلویزیون زیاد نگاه می کنید شیراز را که می گویند مهمان نوازند ..یا زیادی اردک شکم پر آملی خوردی وقتی بروی خراسان به جای کباب بهت گوجه بدند می فهمی مهمان نوازی یعنی چه خوشی زاده زیر دله همه که انقدر مازنی ها خوب هستند حالا ما خودمان ضد خودمان هستیم.

                                                                                                                    • شروین سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 51 65
                                                                                                                      پنجشنبه 26 خرداد 1390-0:0

                                                                                                                      پاسخ به دوستان ما در کرمان و شیراز علی رضا و سامان. من 3 ماه پیش در تهران بودم هیچ کس اعصاب پاسخ دادن به ادرس و یا نگاه کردن را نداشتند.ومن در کشور آلمان هم دوستان شیرازی را دیدم پست ترین برخورد را با من داشتند و با حروفها رشتی بی.... و شما .... اون هم دوستان هم وطن مازندران و مازندرانی از آغاز دورست شدن خاک ایران با ایران بوده و در لابه لای تاریخ این خاک می باشد. شما شیرازهای عزیز مشکل بزرگتان این می باشد که خود را فارس اصیل می دانید و شمالی ها رشتی و و بد نام می دادنید! من باشیرازهای هم خدمت بودم خوب می دادنم چه میگویم. درصورتی که پس از تازش تازیان در ایران نصف جمعیت شما با تازیان قطی شده و زبان پارسی که شما با ان سخن می گوید 70 درصد زبان تازی می باشد. خودتان بخوانید این را همه می دادند! سرتان را درد نیاورم صد درد صد شما به مازندرانی گفتید رشتی یا روسی یا ....... دوستان نام ایران تاریخ ایران قدرت و هستی ایران بر بامهای مازندران می باشد ومانند آرش کمانگیر مانند فریدون مانند کوه دماوند مانند دریای مازندران. مانند شهید کشوری و 100 نامی دیگر تبرستان که با خون خود مرزهای ایرانزمین را ابیاری کرد. 100% مردم مازندران در ایران نام درخشانی دارنند. به نظر من در حالا حاضر تمام مردم ایران عصبانی هستند و اعصاب ندارنند. اگر این طور بوده شما هم نباید بگوید همه مردم مازندران این دورست نیست. موفق باشید شروین سوادکوهی

                                                                                                                      • پنجشنبه 4 ارديبهشت 1393-11:22

                                                                                                                        همین دیدگاه نژاد پرستانه شما نشانی از سطح فرهنگ شماست ! مشت نمونه خروار است . در تعجم چگونه مسوولین سایت این نظر را تایید کرده اند این چگونه استدلالی است که با توهین به دیگران میخواهید خود را خوب جلوه دهید؟

                                                                                                                      • یک غیر سارویپاسخ به این دیدگاه 83 35
                                                                                                                        پنجشنبه 19 خرداد 1390-0:0

                                                                                                                        راستش من هم یک بار در سالهای دهه 70 به بابلسر رفته بودم و از رفتار آنها خیلی خیلی ناراحت شدم. خیلی پول دوست بودند و هرچه داشتیم خالی کردند. حالا هم که در ساری زندگی میکنم به این نتیجه رسیده ام که عصبی نیستند ولی خیلی صمیمانه رفتار نمیکنند.

                                                                                                                        • دوشنبه 16 خرداد 1390-0:0


                                                                                                                          من هم از شیراز چند روزی مهمان شما بودم، من هم به مانند آقای سامان از کرمان که برایتان پیام گذاشت از رفتار و اخلاق و مهمان نوازی شما مازندرانی ها گله دارم، آدمهای کم ظرفیت و پرخاشگری هستید. به راستی چرا اینگونه است؟؟؟

                                                                                                                          • دوشنبه 16 خرداد 1390-0:0

                                                                                                                            واسه کسایی که اینطوری درباره مازندرانیا فکر میکنن متاسفم . اخه اگه مازندرانیا بداخلاق بودن توی هر نوروز این همه مسافر میاورد تو خودش؟؟
                                                                                                                            من نمیگم اصلا اینطور نیست . ولی فکر میکم خود این افراد یا آدم شناس نیستن یا نمیدونن با دیگران چطور صحبت کنن .

                                                                                                                            • جمعه 17 دی 1395-23:43

                                                                                                                              عجب حرفی زدیا خب این که معلومه مردم برای طبیعت زیبای شمال میاند اونجا نه به خاطر اخلاق مردمش

                                                                                                                              • شنبه 13 دی 1399-21:6

                                                                                                                                میتونن نیان مازندران برن گیلان یا جای دیگه که طبیعت داره

                                                                                                                                • يکشنبه 6 مرداد 1398-12:14

                                                                                                                                  ...مک میخورین ونمکدون میشکونین

                                                                                                                                  • چهارشنبه 11 مرداد 1396-0:56

                                                                                                                                    من اصالتأ کرد کرمانشاه هستم
                                                                                                                                    خیلی هم مازندران رفتم ، من تمام خاک پاک استان مازندران رو با دنیا عوض نمیکنم
                                                                                                                                    همه ی شهرهاش و روستاهاش
                                                                                                                                    گیلان هم زیاد رفتم ، راستش مردم گیلان خیلی ...هستند و حتی از مازنذرانی ها حساب میبرن خداروشکر

                                                                                                                                • يکشنبه 15 خرداد 1390-0:0

                                                                                                                                  سلام. متاسفانه با بخشی از حرفای این خانوم موافقم. اگه میخوای تو مازندران زندگی کنی باید کسی ازت خبر نداشته باشه یا اینکه ارتباط زیادی با دیگران نداشته باشی

                                                                                                                                  • پنجشنبه 12 خرداد 1390-0:0

                                                                                                                                    من فكر مي كنم، اين خانم دانشجو با معدود افرادي كه روبرو شده بود اين طور بودند يا در آن ساعت برايشان اتفاقي افتاد كه رفتار عادي نداشتند؛
                                                                                                                                    لطف كنيد ديده هاي نمونه اي را به كل مردم تعميم ندهيد؛
                                                                                                                                    ضمن اينكه به هم استانيها توصيه مي كنم اگر هم حالتان خوش نيست سعي كنيد بروز ندهيد تا موجب انتقال اين نگاه شويد!

                                                                                                                                    • چهارشنبه 11 خرداد 1390-0:0

                                                                                                                                      من خودم اهل آمل هستم. متاسفانه مازندرانیها از روابط اجتماعی بسیار پایینی برخوردارند. این را زمانی که بخصوص به مناطقی مانند گیلان، گرگان شیراز و ... میروید بیشتر احساس میکنید. البته خوب و بد همه جا وجود دارد. اما معدل فرهنگی در مازندران به نسبت دیگر جاها تا حدی پایین است. تعداد آدمهای بی صبر و تحمل، سودجو و متقلب (شه ور زرنگ!)، زود قضاوت کن، سطحی نگر، عقده ای و متعصب در بین مازندرانیها بسیار بیشتر از نقاط دیگر است. البته این رفتارها در بین مردم غرب مازندران بسیار کمتر است. یکی از علتهای آن هم عدم برخوردبافرهنگ نقاط دیگر بخصوص در جاهایی مثل آمل و بابل است. ادامه در نظر بعد...

                                                                                                                                      • يکشنبه 8 خرداد 1390-0:0

                                                                                                                                        مازندرانی ها یکی از بهترین و مهمان نوازترین مردمان هستند با اینکه متولد نهران هستم من تصمیم دارم در مازندران زندگی کنم .

                                                                                                                                        • مسافر تنهاپاسخ به این دیدگاه 53 65
                                                                                                                                          يکشنبه 8 خرداد 1390-0:0

                                                                                                                                          هم خانه عطر شالي هستم
                                                                                                                                          از بوي دروغ خالي هستم
                                                                                                                                          تمام افتخار من اين است
                                                                                                                                          كه لهجه دارم و شمالي هستم

                                                                                                                                          متاسفم برا اون عده اي كه ما اهالي دوست داشتني و مهربون مازندران را اينجور خطاب مي كنند! چه دكترش و چه هر كس ديگه !

                                                                                                                                          • يکشنبه 8 خرداد 1390-0:0

                                                                                                                                            ما مازني ها فقط تون صداي مان بالا است.

                                                                                                                                            • شنبه 7 خرداد 1390-0:0

                                                                                                                                              من توي كرمان 6 سال بودم.هر روز توي چهار راه زندان كرمان ساعت 4 صبح تجمع هستش.فكر كرديد چه خبر نه صف نان نيست.نه صف اتوبوس.صف كساني است كه منتظر اعدام فاميل يا دوست قاتل خودشان هستن.خشونت به اون ميگن كه اسلحه كلاش يكي رو بازنش توي جاده بكشي.اره

                                                                                                                                              • شنبه 7 خرداد 1390-0:0

                                                                                                                                                من شاگرد دکترعباسی بودم.آقای دکتر بسیار باادب وخوشخو هستند.ایشان اهل مشهد هستند و درمازندران ماندگار شدند.اگرمازندرانیها بداخلاق هستند ایشان چرا اینجا ماندند؟همیشه اینطور نیست که ما تندخو هستیم به شرایط بستگی دارد.

                                                                                                                                                • شنبه 7 خرداد 1390-0:0

                                                                                                                                                  من هم یه غیر مازرونی هستم که به مدت 12 سال ساکن مازرون بودم.من تمامی گفته های دانشجوی کرمانی رو قبول دارم و به همین عقیده هستم.

                                                                                                                                                  • پنجشنبه 26 مرداد 1396-22:49

                                                                                                                                                    من هم موافق شماهستم

                                                                                                                                                    • جمعه 15 تير 1397-9:32

                                                                                                                                                      من خودم ترکم شوهرم گیلکه و گیلانیا خیلی خوبن مهمان نوازن ومهربون واحساسیسن به غذا زیاد اهمیت میدن اهل پسنداز نیستن اما اهل رفت وآمد نیستند وخیلی برون گرا هستند زود حرفهاشونو میگن اما ترکها متحدهستند وزنهاشون اهل زندگی وبساز وصیورهستند اما مطلبی هست اینکه مازندارانیها با گیلانیا خیلی متفاوتند سیاستمدار هستند ونکته ای هست اینکه کردها در صدسال قبل به مازندران کوچ کرده اند واون خصوصیاتی که میگید بیشتر مال کردهاست وحتی قسمتی از مردم سیستان الان تو گلستان رفته وزندگی می کنند.

                                                                                                                                                      • الله اشکوریپاسخ به این دیدگاه 21 11
                                                                                                                                                        يکشنبه 18 آذر 1397-12:12

                                                                                                                                                        الیته کردها در مازندران پراکنده شدند ولی خیلی اندک هستند مازندردن 3/5میلین نفر جمعیت داره کمتر از 1درصد اونها کرد هستند


                                                                                                                                                  ©2013 APG.ir