تعداد بازدید: 3767

توصیه به دیگران 5

پنجشنبه 19 خرداد 1390-16:15

ما مشکلی نداریم

آيا اي.کولاي به مازندران مي رسد؟رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران مردم را به آرامش دعوت کرد و گفت: ای کولای اکنون در کشورهای اروپایی شیوع دارد و برای مردم کشور و استان جای هیچ نگرانی نیست/اين باکتري 5 تا 6 تپپ دارد و اکنون خطرناک ترین جرم آن که اسهال خونی ایجاد می کند، در اروپا شایع است/ اطلاع رسانی و آماده باش در سطح مدیران اعلام شده است.


  شیوع گسترده باکتری ای‌کولای ( E. coli) در اروپا به عنوان سومین شیوع بزرگ این بیماری در تاریخ معاصر جهان، نگرانی هایی را نیز در میان مردم کشور و استان مان به وجود آورده است.

 تا کنون این بیماری مرگبار با گسترش به 10 کشور اروپایی جان حدود 20 نفر را گرفته ،باعث بیماری بیش از 1600 نفر شده و بیش از 500 نفر را دچار عارضه‌ کلیوی کرده است.پ

 البته در مرحله اول شیوع این باکتری در سال 1996 در ژاپن 12 نفر جان سپردند و بیش از 9 هزار نفر نیز به این بیماری خطرناک مبتلا شدند. در شیوع سال 2000 هم هفت نفر در کانادا جان خود را از دست دادند.

 از آنجایی که منشاء بروز این بیماری از طریق صیفی جات گزارش شده و مازندران به عنوان قطب تولید کننده و صادرات عمده این محصولات در کشور به شمار می آید، نگرانی هایی طی روزهای اخیر در بین شهروندان و حتی کشاورزان احساس می شود. ربابه حسين پور-خبرنگار مازندنومه- در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته است.

*مردم نگران نباشند

 دکتر ناصحی رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با مازندنومه مردم را به آرامش دعوت کرد و گفت: ای کولای اکنون در کشورهای اروپایی شیوع دارد و برای مردم کشور و استان جای هیچ نگرانی نیست.

 وی ای کولای را جرم باکتریال یا باکتری عنوان کرد که عفونت های گوارشی و ادراری یکی از شاخصه های مهمش به شمار می آید.

ناصحي افزود:اين باکتري 5 تا 6 تپپ دارد و اکنون خطرناک ترین جرم آن که اسهال خونی ایجاد می کند، در اروپا شایع است که اگر درمان نشود، فرد بیمار دچار سندرم ( HUS ) می شود و کلیه و دستگاه خون سازی بدن را درگیر می کند و در نهایت فرد بیمار دچار آنمی(کم خونی) و کمبود پلاکت خونی می شود که به صورت گذرا هم باید دیالیز کند.

 وی راه های انتقال این بیماری را آب ، دست آلوده، صیفی جات و سبزیجات آلوده عنوان کرد و گفت: منشاء ورود باکتری ای کولای در اروپا صیفی جات آلوده اعلام شده و در حال حاضر کشورهای این قاره نسبت به معدوم سازی آن اقدام کرده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: خوشبختانه چون واردات صیفی جات و سبزیجات نداریم و این محصولات در کشورمان نیز به این باکتری آلوده نیستند ، ما در این زمینه مشکلی نداریم ، بنابراین مردم و کشاورزان نگران ورود این بیماری نباشند.

 وی علائم این بیماری را ایجاد اسهال خونی، ضعف، بالا رفتن محدود درجه حرارت بدن، سرگیجه، بی حالی ،کسالت و رخوت به دلیل دفع مایعات از بدن بیان داشت و گفت: برای درمان اسهال در این نوع بیماری به دلیل ایجاد عوارض و مضرات نمی توان آنتی بیوتیک مصرف کرد، لذا بیمار باید در بیمارستان بستری شود و تحت مراقبت ویژه قرار گیرد.

در ادامه از دکتر ناصحی پرسیدیم، بر اساس اطلاعات، یکی از راه های انتقال این بیماری از طریق حشرات گزارش شده لذا با توجه به اینکه حشرات حد و مرز نمی شناسند، آیا امکان ورود ای کولای به کشورمان وجود دارد؟که وی پاسخ داد :هنوز هیچ گزاشی در این خصوص نداشتیم، لیکن با توجه به اینکه راه علاج این بیماری پیشگیری است در صورت گزارش، منطقه مورد نظر را از نظر صیفی جات بررسی می کنند که منطقی ترین روش است.

 دکتر ناصحی با تاکید بر اینکه احساس نگرانی در وزارت بهداشت نیست ،اظهار داشت: فقط اطلاع رسانی و آماده باش در سطح مدیران اعلام شده است.

 از رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در خصوص بیماری های فصلی در استان سوال کردیم که وی تب شالیراز و اسهال ویروسی را شایع ترین بیماری ها در استان خواند و گفت: متاسفانه هر ساله بیماری تب شالیزار در میان مردم شایع تر می شود و چون علائم این بیماری همانند آنفلوآنزاست، مردم کمتر به مراکز درمانی مراجعه می کنند.

وي با اشاره به اين که بر اثر سهل انگاری سال گذشته 3 الی 4 نفر با ابتلا به این بیماری در استان جان خود را از دست دادند،افزود: فرد بیمار نیاز به مراقبت های ویژه و بستری شدن در بیمارستان دارد.

 دکتر ناصحی درمان بیماری اسهال ویروسی همراه با راشهای پوستی و تب بالا را، درمان نگهدارنده و مصرف مایعات از راه خوراکی (ORS ) و سرم و بستری شدن بیان کرد.


  • حمیرا باقریپاسخ به این دیدگاه 0 0
    جمعه 20 خرداد 1390-0:0

    از اینکه دقیق و به روز مسایل را پیگیری میکنید از شما تشکر میکنم.مطلب بالا را در وبلاگم با ذکر منبع مازندنومه آوردم.تشکر

    • جمعه 20 خرداد 1390-0:0

      تا حالا 26 نفر در اروپا مردند.اروپاییها که نمیتوانند جلوشو بگیرند وای بحال ما

      • مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
        جمعه 20 خرداد 1390-0:0

        مرسی از اطلاع رسانی بجای شما


        ©2013 APG.ir