تعداد بازدید: 4633

توصیه به دیگران 3

شنبه 22 مرداد 1390-9:41

دین داری گزینشی و سلیقه ای

اکنون در بسیاری از خانواده ها و میان جوانان قباحت بسیاری از زشتی ها از بین رفته است،جوان دوست پسر و یا دوست دختر دارد،فیلم های آن چناني تماشا می کند،از خوش و بش و دست دادن به جنس مخالف ابایی ندارد،از مزه مزه کردن شراب بدش نمی آید،درخواندن نماز به خصوص نماز صبح کاهلی می کند ،روزه را در فصل تابستان واجب نمی داندو...(يادداشتي از ربابه حسين پور،خبرنگار-ساري)


 بی تردید مقوله افراط و تفریط در هر جامعه ای و با هر گرایش فکری، امری مذموم و نکوهیده است و زیاده روی و کم کاری در هر زمینه ای آسیب های فراوانی را به دنبال دارد و متعاقبش افراد خسارت هایی را متحمل می شوند.

 در این زمینه بارها با مشکلاتی مواجه شده ایم و در كشاكش میان این دو نظر،رنج هایی را تجربه کرده و می کنیم، لیکن افراط و تفریط در دین و برخورد سلیقه ای و گزینشی در دین داری در مكتبی زندگی آفرین چون « اسلام » -كه همواره از جایگاه «اعتدال» و گریز از « افراط » و « تفریط » می گوید- شیوه ای است که طی سال های اخیر با شتاب پیشرونده ای در حال حرکت است و مرزی میان خانواده های مومن و مذهبی و مقید به اصول دینی و اخلاقی و یا خانواده های آزاد و رها نمی شناسد و در بین هر دو طیف شیوه های جدید دین داری در حال گسترش است.

شايد شما هم به چنين خانواده هايي برخورد کرده باشيد که: با تلویزیون و رادیو مخالفند و این دو وسیله را ابزاری شیطانی می نامند! گوشت را از بیرون تهیه نمی کنند چون به ذبح اسلامی مطمئن نیستند، با اقوام درجه دو از پشت پرده صحبت می کنند،در برقراری تماس با تلفن همراه آشنایان بسیار وسواس به خرج می دهند مبادا آهنگ زنگ موسیقی باشد و...

اما گاه از دل همین خانواده ها فردی بیرون می آید که نه تنها مومن و مذهبی و مقید به اصول اخلاقی نیست، از انجام بسیاری از کارهای که در تصور خانواده اش نمی گنجد، هم ابایی ندارد.

 البته عکس این قضیه هم صادق است و دوستی دارم که در خانواده ای بسیار به قول خودشان « لول بالا و های کلاس» تربیت شده که والدینش خیلی مقید به اعمال مذهبی و اعتقادی نیستند اما او نه تنها نمازش قضا نمی شود،نماز شب نیز می خواند و بسیاری از مستحبات را مانند واجبات با حساسیت انجام می دهد.

البته به زعم بنده در حال حاضر تعداد کسانی که دین و دین داری را بسیار سهل و آسان گرفته و از بسیاری خطوط قرمز عبور می کنند و در عین حال برخی از واجبات و حتی مستحبات را به شیوه ای کاملا جدید انجام می دهند بسیار بیشتر از جوانانی است که بر طبق اصول دین داری صحیح زندگی می کنند.

 اکنون بسیاری از خانواده ها در تربیت فرزند و گرایش به مسائل دینی درمانده اند،گرچه به زعم بسیاری از عالمان و روحانیان، جوانان دین گریز نشده اند بلکه شیوه تربیت دینی در خانواده ها ناقص و اشتباه است و جوانان قلبا"معتقد هستند اما از سخت گیری های دینی خسته و کلافه شده اند.

 در گذشته های نه چندان دور وضعیت دین داری به گونه دیگری بود، دین داران واقعی مخلص بودند و دین نداران هم مشخص! اما اکنون با طیف گسترده ای از مردم به خصوص جوانانی روبه رو هستیم که دین را تفسیر به رای کرده و سلیقه ای برخورد می کنند.اين در حاليست که که تظاهر به دين داري و ريا نيز فزوني يافته و دينداري از مقوله اي دروني و قلبي به زبان و ظاهر درآمده است.به قول حافظ:

واعظان کين جلوه در محراب ومنبر مي کنند/چون به خلوت مي روند،آن کار ديگر مي کنند

 اکنون در بسیاری از خانواده ها و میان جوانان قباحت بسیاری از زشتی ها از بین رفته است، جوان دوست پسر و یا دوست دختر دارد،ماهواره و فیلم های آن چناني تماشا می کند،از خوش و بش و دست دادن به جنس مخالف ابایی ندارد،از مزه مزه کردن شراب بدش نمی آید ،درخواندن نماز به خصوص نماز صبح کاهلی می کند ،روزه را در فصل تابستان واجب نمی داند، خیلی به حجاب (حجاب زن و مرد تواما")اعتقادی ندارد، اما مراسم تاسوعا و عاشورا همچون سینه چاکان حضرت،در صف اول سینه زنی و عزاداری حاضر می شود، حضرت علی (ع) را مولا و مقتدایی قهرمان و جوانمرد می شناسد و روزهای نوزدهم و بیست و یکم ماه رمضان به احترام ضربت خوردن و شهادت مولایش روزه خواری نمی کند، شب های قدر به شب زنده داری می نشیند،سفره نذری می گیرد و نذری می دهد، به زیارت امامزاده ها می رود و سعی دارد در زمان و مکان مقدس و خاص مرتکب خطایی نشود و ....

 اینها همه واقعیات جامعه ماست که نیازمند بازنگری خانواده ها در تربیت فرزندان و نیز برنامه ریزی مسولان فرهنگی و شناخت نقاط ضعف هاست تا متوجه شوند کجای کار را به اشتباه رفته اند و لغزش جوانان حاصل کدامین لغزیدن شان است! 

ايميل نويسنده: (heyran55@yahoo.com)


  • يکشنبه 23 مرداد 1390-0:0

    جالب و جسارت آمیز بود.ممنون از نویسنده.

    • شنبه 22 مرداد 1390-0:0

      اصل مطلب به لحاظ واقعیات اجتماعی شاید قابل رویت و مشاهده باشد ولی این امر هیچ گزندی به خانواده های متدین نمی زند. بشر اعم از جوان یا پیر در معرض آزمایش و اغواگری شیطان قرار دارد و از قدیم تا حال حاضر چنین بوده و خواهد بود. اینکه در اثر کثرت توان کنترل از دست رفته منتی و خرده ای بر دینداران نیست بلکه خسران و ضرر طبق منطق قرآن مال آنهایی است که در دام افتاده و گور خود را تنگ می کنند. ترسم این است که فردا مقاله ای نوشته شود که قرآن به دلیل بیش از 6000 آیه ترساننده سخت گیر جلوه داده شود و هی تکراراً ترس از جهنم و شر شیطان و فریب خوردن و تابع هوای نفس شدن و امثال این ها را تذکر می دهد و از روز آخرت که بد روزی است و جزای کارها به سختی داده می شود و آتش جهنم خیلی سوزان است و از این قبیل تعبیرات را تندروی قرآن بدانید و پیشنهاد شما این باشد که در قرآن تجدید نظر بشود تا با عقل شما جور در بیاید. مرحبا به این برداشت ها. خطا را دیگری می کند حمله به سمت مومنین نثار می شود. همه افعال بد گرچه فرزند نوح هم مرتکب شود ناشی از کارکرد افراد است و به خانواده و سخت گیری های آن بستگی چندانی ندارد بلکه انتخاب نهایی با فرد است که برای کسب درآمد راحت دزدی را انتخاب و برای خوشگذرانی اعتیاد، شراب خواری، زنا و ... را پیشه خود می نماید. بهتر است مسئولت انتخاب افراد را بر گردن خود آنها بیندازید و برای توجیه خانواده ها را مقصر جلوه ندهید و از الگوهای غربی برای استدلال خود استفاده نکنید و فرافکنی نفرمائید.

      • ِخِرزا جان !پاسخ به این دیدگاه 0 0
        شنبه 22 مرداد 1390-0:0

        بازار دین فروشی ره وِنه دَوستن تا دین فروش درمونده بوه .

        • شنبه 22 مرداد 1390-0:0

          خار بنوشتی دتر،من دوست دارمبه اتا مطلب دیگه بنویسی اختصاصی درباره ریا و تظاهر که این سالا خله بهیه.این یقه دوسن های ظاهری و ...اینا.بعضیا این وسه که به جایی برسن تظاهر به دینداری کننه.بنویس دتر جان ایناره

          • شنبه 22 مرداد 1390-0:0

            متأسفانه خانواده ها نتوانستند مسايل تربيتي را صحيح عمل كنند تا بچه ها ياد بگيرند و مدرسه هم تنها به پوسته دين توجه مي كند نه هسته آن.

            • یک غیر سارویپاسخ به این دیدگاه 0 0
              شنبه 22 مرداد 1390-0:0

              همه به خاطر سخت گیری های بعضیهاست که به این راه کشیده شده اند.


              ©2013 APG.ir