تعداد بازدید: 3933

توصیه به دیگران 5

شنبه 22 مرداد 1390-11:56

وحشيانه اما سنتي!

 در نمایشگاهی که از آثار صنایع دستی در ساری برگزار شده بود، یک خانم رهگذر بسیار متشخص، در حالی‌که با ترشرویی رویش را برمی‌گرداند گفت: "ایش! این قدر بدم میاد از این چیزای سنتی و دهاتی!"(يادداشتي از بهارک همتي-ساري)


اين يادداشت را به مناسبت کشته شدن یک انسان و زخمی شدن 5 انسان ديگر در مراسم گاو بازی در کلمبیا مي نويسم.

اروپایی ها خیلی متمدنند،قبول. برای انسان و حقوقش خیلی ارزش قائلند،قبول. در کشورهای متمدن و درجه‌ی اول و پیشرفته، دروغ، دزدی، بی نظمی، بدقولی، بوق زدن در خیابان، رد کردن چراغ قرمز حتی در ساعات نیمه شب، ریختن آشغال در هر جایی غیر از سطل زباله و هزاران خصیصه‌ی رذیلانه‌ی دیگر راه ندارد، همه‌ی این‌ها قبول؛ اما چطور آن همه انسان خوب و پاک و راستگو و رقیق‌القلب نمی‌توانند جلوی این همه خونریزی و جنایت و وحشیگری را که در مراسم گاو بازی هر ساله در اسپانیا و وارثان بی تمدن شان در آمریکای جنوبی راه می‌افتد،بگیرند؟! نمي دانم چه اصراری هم دارند که این سنت دیرینه را حتما و حتما پاس بدارند و هر سال انجامش دهند؟!

 رسانه‌ها طوری آن را پوشش می‌دهند که انگار مراسم چای ژاپنی یا مراسم لال شو یا نوروز خوانی یا هر مراسم لطیف دیگری است که این همه خبر در موردش تهیه می‌کنند!

من از ريختن خون حيوان صحبت مي کنم و نمي خواهم وارد پاس داشتن خون هزاران انسان بي گناه شوم که همين اروپايي ها و امريکايي ها به راحتي از کنار خبرهاي آن مي گذرند و گاه خود مقصر اصلي ماجرا هستند. يادمان باشد که اين روزها خبرهاي خوشي از کشور قحطي زده سومالي به گوش نمي رسد.

تا جایی‌که من می‌دانم در این مراسم، یک گاو را تا سر حد جنون خشمگین می‌کنند و کاردهای تیغه کوتاهی را که با گل تزیین شده در بدنش فرو می‌کنند و آن قدر زجرش می‌دهند تا گاو از فرط خونریزی بمیرد.

به نظر من این رفتار زشت تنها از کسانی برمی‌آید که خود را موجوداتی برتر از یک گاو یا یک درخت یا هر موجود دیگری جز نوع خود می‌پندارند و با غروری مثال زدنی به خود حق می‌دهند که با طبیعت چنین برخوردی داشته باشند.

 این سنت ریشه در هر باور و اعتقادی داشته باشد،نتیجه‌اش جز آزار و اذیت یک موجود زنده که روح دارد و درد را حس می‌کند و ریختن آن همه خون ناحق، چیز دیگری نیست؛خونی که برای تفریح بر زمین ریخته می‌شود. تفریح و تماشای صحنه‌های جان دادن یک موجود زنده که اگر خدا می‌خواست، برایش کاری نداشت که ما را به جای آن حیوان بیافریند.

 من سنت‌های بقیه‌ی اقوام ایرانی را نمی‌شناسم، ولی در همین مازندران چندین جشن و مراسم زیبا و لطیف را می‌شناسم که جوانان امروز استان -که هنوز والدین شان و حتی خودشان در انتهای نام فامیل خود، پسوند یک روستا را یدک می‌کشند- اصلا حاضر نیستند در مورد آن فکر کنند.

 در نمایشگاهی که از آثار صنایع دستی در ساری برگزار شده بود، یک خانم رهگذر بسیار متشخص، در حالی‌که با ترشرویی رویش را برمی‌گرداند گفت: "ایش! این قدر بدم میاد از این چیزای سنتی و دهاتی!"

البته استقبال از فرهنگ بومی روز به روز بیشتر می‌شود و این جای شکر دارد. من کاری به جوانان بقیه‌ی کشورها ندارم. ولی فکر می‌کنم جوانان عزیز ما که از مدل مو و لباس تا طرز حرف زدن و فکر و سلیقه و بقیه‌ی چیزها به اقوامی خارج از مرزها تاسی می‌کنند، چرا کمی هم از آن ها پاسداری از سنت‌ها و پایبندی به آن‌ها –هر چند وحشیانه و غیر انسانی- را یاد نمي گیرند؟!


  • دوشنبه 24 مرداد 1390-0:0

    در کشوری که اجازه نفس کشیدنت دست خودت نیست انسان از گاو کمتر ارزش دارد.

    • دوشنبه 24 مرداد 1390-0:0

      1. امریکای لاتین سرزمین بی تمدن نیست. تمدن غنی و ریشه دارش در زیر استعمار و حکومت خودکامکان و نظامیان چون آتش زیر خاکستر است که گاهگاهداری به اشکال مختلف مانند ادبیات بروز می کند.
      2. یکی از نشانه های بارز بی مهری نسبت فرهنگ بومی و سنتها در نقاط مختلف کشور و بخصوص مازندران به عار داشتن زبان مادری است. پدرها و مادرها از سخن گفتن با فرزندان به زبان مازنی بی زارند! و تصور می کنند که این گونه متمدن و به قولی تهرانی می شوند....

      • قدری عجیب 2 !پاسخ به این دیدگاه 0 0
        يکشنبه 23 مرداد 1390-0:0

        پاسخ نگفتن به آقا و یا خانم مازنی شاید درست نباشد به ویژه آن که تا حدی به عرایض بنده عنایت داشته اند . من نیز در مورد مذموم بودن گاوبازی با ایشان بسیار همدردی می کنم . فقط بازهم قدری عجیب این است که ایشان جمله آغازین نویسنده را نادیده گرفته اند که نوشته اند : «اين يادداشت را به مناسبت کشته شدن یک انسان و زخمی شدن 5 انسان ديگر در مراسم گاو بازی در کلمبیا مي نويسم. » همچنین توجه نکرده اند که نویسنده در مورد آن خانم تازه به دوران رسیده نوشته اند : خانم رهگذر بسیار متشخص !! . می بینیم که ایشان تعریفی تازه از بسیار متشخص به دست می دهند که ..... . به هر صورت تشویق جوانان به گرامی داشتن سنت این نیست که سنت گاوبازی در کلمبیا را به رخ آن ها بکشیم و یا بیاییم و تشخص را آن گونه تعریف کنیم .

        • شنبه 22 مرداد 1390-0:0

          این آدمهایی که تازه فکر می کنند به جایی رسیدند و اصل و نصب و پدر و مادرشان را از یاد برده اند کم نیستند آنهم در استان ما که آخر هفته ها با ماشینها و مدلهای آنچنانی از تهران و جاهای دیگه پر می شه. مسولان استانی ما باید بیش از دیگر استانها به فکر حفظ فرهنگ باشند زیرا استانهای شمالی به خصوص مازندران خود با مساله ای بزرگ چون تهاجم فرهنگی پایتخت که آنهم منشعب از تهاجم فرهنگی غرب است دست و پنجه نرم می کند و به نظرم روز به روز وضع ما بدتر خواهد شد.
          شما حفظ فرهنگ مازندرانی را نباید در نمایشگاههای شهرهای استان ببینید بلکه باید در مراسمهای مختلفی که در تهران برگزار می شه ملاحظه بکنید.(اونجا پر از آقایان و خانمهای متشخصی است که با زبان مازندرانی گپ می زنند و صنایع دستی رو با عشق و علاقه خرید می کنند)

          • شنبه 22 مرداد 1390-0:0

            با آقا یا خانم قدری عجیب موافقم که نباید به مردم توسعه نیافته آمریکای لاتین بگیم بی تمدن .البته مزخرف گفتن یک تازه به دوران رسیده وقتی در اکثر جاها مشاهده بشه خیلی اهمیت داره و نگران کننده س. چون همه این رفتارها نشونه دور شدن از هویت بومی و پشت پا زدن به سنت هاست.
            ضمنا این حرف خیلی اشتباهه که بگیم چون اتفاقات تاسف بار تر رخ میده پس در موردتوحشی به نام گاوبازی سکوت کنیم. همون استدلالی که یه زمانی در مورد طرفداران حقوق حیوانات زده می شد. می گفتند وقتی حقوق انسان ها نادیده گرفته میشه چرا باید انجمن دفاع از حیوانات داشت؟!!!

            • قدری عجیب !پاسخ به این دیدگاه 0 0
              شنبه 22 مرداد 1390-0:0

              کشته شدن یک نفر و زخمی شدن چند نفر ،البته انسان را متاسف می کند ولی از این اتفاق و یا از این خبر موضوعی این چنین ساختن و کاربران را دعوت به مطالعه آن نمودن در دنیای پر تلاطم امروز که در هر دقیقه اتفاقی تاسف بار تر از حادثه مورد نظر نویسنده اتفاق می افتد ،قدری عجیب است . در قاره اروپا مناطقی بسیار محدود این رسم را رعایت می کنند و مطلب را اروپایی دانستن چندان درست به نظر نمی رسد . بی تمدن دانستن مردم در امریکای لاتین هم کمی تند رفتن است . از نویسنده محترم تقاضا می کنم که صنایع دستی در مازندران و گاوبازی در آمریکای لاتین را به هم نپیچاند و قدری دقیق تر به اخبار دور و بر خودش دقت کند و مزخرف گفتن یک تازه بدوران رسیده را چاشنی یک بحث بی سرانجام نکند .

              • شنبه 22 مرداد 1390-0:0

                چند سال پیش فیلمی ضد ایرانی از بتی محمودی ساخته شد که کشته شدن یک گوسفند نذری را خشونت طلبی نشان داده بودند.اما حالا در غرب گاوبازی میکنند که خشونت طلبی محض است.ما کجا و آنها کجا؟

                • شنبه 22 مرداد 1390-0:0

                  زاستی چرا؟

                  • شنبه 22 مرداد 1390-0:0

                    جالب بود؛ نه؟


                    ©2013 APG.ir