تعداد بازدید: 2780

توصیه به دیگران 1

شنبه 22 مرداد 1390-19:15

نام خزر منتسب به صهيونيسم است

امروز شیوه نگاه کردن به خزر مانند مادر خانه است/ راضی نبودیم خزر را به دستگاه اجرایی سیاسی بسپارند اما بهتر از این است که متولی نداشته باشد/22 گونه ماهیان اقتصادی در خزر داریم/وضع خاويار بحراني است/برای دریا هیچ برنامه ای نداشتیم و نداریم.(گزارش+حاشيه هاي مازندنومه از همایش روز ملی دریای خزر)


مازندنومه:صبح شنبه همایش روز ملی دریای خزر ، در سالن اجتماعات سازمان جهادکشاورزی مازندران برگزار شد. نکته قابل توجه اين همايش اظهارات سخنرانان آن است که جملگي نسبت به بحران زيست محيطي در خزر هشدار دادند و نسبت به آينده اين دريا ابراز نگراني کردند.گزارش و حاشيه نگاري کلثوم فلاحي-خبرنگار ما- را از اين همايش بخوانيد.

-----------------------

*محمودي راد:محیط زیست تجملاتی و درجه 2 نیست

هرمزمحمودی راد-مدير کل محيط زيست مازندران- اظهار داشت: خزر برای ایران ، مازندران و یا سه استان شمالی یک اکوسیستم بسیار با ارزش است یعنی اگر استان های شمالی به اهمیت خزر پی برده و با دید بهتری به آن نگاه کنند وضعیت بهتری خواهد داشت. 

وي با اشاره به اینکه نگرانی من از وضعیت خزر به دلیل این است که بیشتر از توانش ، بهره کشی می کنیم ، گفت: راضی نبودیم خزر را به دستگاه اجرایی سیاسی بسپارند اما بهتر از این است که متولی نداشته باشد ،دستگاه اجرایی سیاسی از طرفی قدرت اجرایی دارد و می تواند توجه بیشتری به خزر داشته باشد.

محمودی راد با اشاره به سرنوشت سنگین خزر ، ادامه داد: امیدواریم با این نشست ها و عناوینی که داده شده ، وضعیت خزر بهبود یابد.

وی با بیان اینکه ان شاءالله باد 120 روزه سیستان و گرد و غبار خوزستان نصیب کسی نشود ، افزود: اینها گرفتاری هایی است که جامعه می کشد و چون در مازندران این گرفتاری ها را نداریم ممکن است قدر آن را ندانیم.

 محمودی راد در پایان سخنانش اظهار داشت: لوح های خشک و خالی و بدون محتوا برای دست اندرکاران نمایشگاه محیط زیست که در تهران همکاری کردند تهیه کرده ایم ، محیط زیست تجملاتی و درجه 2 نیست بلکه جزء اولویت هاست.

*حبيب نژاد:سالانه 100 میلیون قطعه بچه ماهی تکثير مي شود

 مدیرکل شیلات مازندران در این مراسم گفت: خزر یکی از مهمترین کانون های اقتصادی مازندران است.

 حسن حبیب نژاد افزود: در مجموعه شیلات بالغ بر چهار هزار نفر از راه صیادی در خزر و حدود 2هزار نفر هم در بازار و صنایع وابسته به فعالیت های صیادی خزر ، تامین می شوند.

 وی با اشاره به اینکه 22 گونه ماهیان اقتصادی در خزر داریم که 95 درصد رودکوچ هستند ، تصریح کرد: یعنی برای تکثیر طبیعی به رودخانه های آب شیرین مراجعه می کنند و این نشان می دهد که حیات رودخانه ها و حیات موجودات اقتصادی خزر به یکدیگر پیوند خورده و نمی توانیم حیات دریا را از رودخانه جدا ببینیم.

حبیب نژاد با بیان اینکه در دهه های اخیر به جهت مشکلاتی که برای تکثیر طبیعی آبزیان در رودخانه ها داشتیم شیلات تصمیم گرفت جهت حمایت از صیادان کار تکثیر نیمه مصنوعی ماهیان خاویاری را در خزر شروع کند ، یادآور شد: سالانه 100 میلیون قطعه بچه ماهی را به این صورت تکثیر و در رودخانه ها رهاسازی می کنیم تا بتوانیم تنوع زیستی را در خزر حفظ کنیم.

*عظيمي:شرايط زيست محيطي را درک کنيم

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم در همایش روز ملی خزر اظهار داشت: بی اهمیت جلوه دادن تخریب محیط زیست تبدیل به یک فرهنگ شده است.

 رضا عظیمی با اشاره به اینکه نهضت فرهنگ سازی محیط زیست باید آغاز شود ، تصریح کرد: همه باید شرایط زیست محیطی را درک کنیم.

*صديقي:وضع خاويار بحراني است

مدیرکل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این همایش ، گفت: فاضلاب های انسانی شهری و روستایی و پساب سموم کشاورزی مهمترین عوامل آلودگی خزر هستند.

امید صدیقی با اشاره به اینکه در خزر برعکس سواحل جنوبی ، زیاد آلودگی صنعتی و نفتی نداریم ، یادآور شد: مجموعه عوامل باعث شده سواحل خزر به شدت آلوده شود و در آب های ساحلی وضعیت خوبی نداریم.

 وی با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی نقش بسیار مهمی در بحث کاهش آلودگی سموم دارد ، ادامه داد: باید تصفیه خانه ها در مناطق ساحلی استقرار یابند.

مدیرکل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: بالاخره طی 2 سال تلاش ، برنامه جامع پیشگیری و مقابله با آلودگی دریای خزر در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شد که به زودی در هیات دولت هم تصویب می شود.

 وی اظهار داشت: با وجود مشکلات زیاد زیست محیطی در خزر اما هنوز جای امیدواری داریم و ماهیان خاویاری برای تخم ریزی وارد رودخانه ها می شوند هرچند که تعدادشان کم است.

 صدیقی از تشکیل کارگروه ملی برای احیا و بازسازی ماهیان خاوریاری خبر داد و افزود: این برنامه برای تصویب بودجه و اجرای برنامه به هیات دولت ارسال می شود.

 وی یادآور شد: به دلیل مشکلات زیست محیطی که به وجود آمده ماهیان خاویاری خزر در وضعیت بسیار بحرانی هستند.

 صدیقی با بیان اینکه در صورت تصویب دستوالعمل طبیعت گردی ، در میانکاله اجرایی می شود، گفت: به طوری که حداقل آسیب به محیط زیست وارد شده و اشتغالزایی و گردشگری هدفمند هم ایجاد شود.

*ابراهيمي:تورهاي صيادان از نگراني هاي ماست

 هادی ابراهیمی سخنران آخر این مراسم بود که در سخنانی اظهار داشت: دریا در آینده می تواند در رشد اقتصادی استان تاثیرگذار باشد.

 ابراهیمی با بیان اینکه منطقه گهرباران از نقاط مهم گردشگری است که امروز وضعیت بسیار نگران کننده ای دارد ، خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی باید فرآیندی برای استفاده سموم توسط مردم در باغات و مزارع ، اتخاذ کند .

 وی افزود: بسیاری از این آلاینده ها به دلیل استفاده مردم از سموم کشاورزی وارد رودخانه ها و دریاها می شوند.

 ابراهیمی با بیان اینکه تورهایی که صیادان در سواحل پهن می کنند از نگرانی های ما است ، یادآور شد: اگر دریای مازندران را به عنوان ثروت و نعمت الهی می شماریم باید برنامه داشته باشیم.

 معاون سیاسی استانداری مازندران خاطرنشان کرد: چرا برای مقابله با این بی نظمی ها ، نگاه واحد و یکپارچه ای اتخاذ نمی شود؟

 ابراهیمی همچنين افزود: 400 میلیارد تومان برای سازمان عمران و سواحل لحاظ شده است.

حاشيه ها

-هرمز محمودی راد با قرار گرفتن در پشت تریبون به گلایه صدیقی-مدیرکل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور-اشاره کرد که وی هفت صبح در ساری حضور یافته و گفته چرا جمعیت کمی در سالن حاضر هستند. مدیرکل محیط زیست مازندران در جواب همین گلایه صدیقی افزود: البته تاثیرگذارها حضور دارند.

 وی با اشاره به اینکه وظیفه ان گفتن خیرمقدم است اما از حقوق خود تجاوز کرده و به حاشیه ها می پردازم ، تصریح کرد: پنجمین سال روز ملی دریای خزر است اما نخستین همایش به مناسبت به این روز است البته این موضوع جرقه ای است که به ذهن ها زده می شود و بر اساس تکلیفی که داریم دور هم جمع می شویم.

-مديرکل محيط زيست مازندران با بیان اینکه امروز شیوه نگاه کردن به خزر مانند مادر خانه است ، یادآور شد:تا زمانی که جوان است و قدرت تلاش دارد توجهی به او نمی کنیم ، سخت ترین تلاش ها مربوط به او است و زمانی که میهمان داریم آخرین نفر است که غذا می خورد اما وقتی به سمت کهولت رسید ، حالا دورش جمع می شویم که چه کنیم و امروز خزر به کهولت رسیده است.

-محمودي راد با بیان اینکه تعامل خوبی بین دستگاه های اجرایی وجود دارد و چنانچه پروژه هایی در رابطه با خزر به ما واگذار کنند به خوبی اجرا می کنیم ، خاطرنشان کرد: تو بکش ، من بکش ، شاه مردان بکش نیست ، کار همدیگر را گره نمی زنیم.

-مديرکل شيلات مازندران خاطرنشان کرد: به جهت ایجاد سدهای لاستیکی و سدهایی که بر روی رودخانه ها زده شده و کاهش دبی رودخانه ها ، حتی برای تکثیر مصنوعی هم دچار مشکل هستیم.

-حبيب نژاد افزود: 95 درصد از منابع آبی خزر از سایر کشورهای حاشیه خزر و پنج درصد آن از رودخانه های کشور تامین می شود.

-رييس سازمان جهاد کشاورزي مازندران گفت:دریا آن قدر آلوده است که کسی رغبت نمی کند داخل آن رود این در صورتی است که در کشورهای حاشیه خزر می توان تا عمق 10 متری آب را هم دید.

عظيمي با اعلام اینکه خزر به عنوان قومی ناآرام ، نامتعادل در حاشیه دریا که به صهیونیسم منتسب بودند ، یادآور شد: به این نام انتقاد شده بود که بر روی دریا نباشد و اهل فن هم خیلی با این نام موافق نیستند.

-مدیرکل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: اگر نتوانیم امسال برنامه اضطراری را آغاز کرده و به سرانجام برسانیم سرنوشت بسیار بدی برای ماهیان خاویاری خزر رقم خواهد خورد.

-هادي ابراهيمي با اشاره به ورود پساب های خانگی به دریای خزر ، تصریح کرد: این موضوع ، چه امیدی را می تواند برای آینده گردشگری خزر ایجاد کند؟

-وي با بیان اینکه این موضوع از نگرانی های عمده ما است ، افزود: باید چاره اندیشی کنیم ، حرف و برگزاری همایش چاره کار نیست اگرچه می تواند تلنگری برای مدیران باشد.

-معاون استاندار مازندران با اشاره به اینکه سال هااست از وضعیت خزر صحبت می کنیم و امروز به وضعیت بحرانی رسیده،یادآور شد: از ابتدای ساحل تا 500 متری دریا آلودگی به اندازه ای است که رغبت ورود به آن وجود ندارد.

- وی با اشاره به اینکه تاکنون برای دریا هیچ برنامه ای نداشتیم و نداریم ، اظهار داشت: هیچ یک از دستگاه هایی که در حوزه صیانت از دریا ، وظیفه داشتند ، ورود پیدا نکرده و نقش خود را ایفا نکردند ؛ این پرسشی است از دستگاه هایی که باید ورود مستقیم به این قضیه داشته باشند و جهاد کشاورزی به عنوان یکی از دستگاه های آلوده کننده باید پاسخ دهد.


  • غلط اندازپاسخ به این دیدگاه 0 0
    يکشنبه 23 مرداد 1390-0:0

    شوخی های غلط انداز را در چند شما با تمام آقایانی که سخنرانی فرمودند در وبلاگ غلط انداز ملاحظه فرمائد. حتماً سر کیف خواهید آمد.
    http://www.ghalat-andaz.blogfa.com
    ghalatandaz@ymail.com


    ©2013 APG.ir