تعداد بازدید: 4172

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 23 مرداد 1390-14:48

راه دشوار آزادي

نلسون ماندلا وقتی به زندان رفت 44 ساله بود و در سن هفتاد و یک سالگی از زندان بیرون آمد!یعنی قریب به ده هزار روز!با این حال هنگام بیرون آمدن ناراحت از این بود که چرا موفق به خداحافظی با خانواده زندان بان ها نشده است.(يادداشتي از عبدالله شاهيني،مدرس دانشگاه های گرگان و استاد رسمی حوزه ی علمیه قم شاغل به تدریس در حوزه علمیه امام خمینی گرگان)


عنوان دست نوشته ی من نام کتابی است که می خواهم به شما دوستان معرفی و به شدت توصیه به خواندن آن کنم،  کتاب "راه دشوار آزادی" مجموعه ای از خاطرات نلسون ماندلا، را  وقتی برای مطالعه به دست گرفتم و چند صفحه اش را خواندم با روح و روانم یکی شد و به عمق جانم نشست.

ای کاش می شد سطر سطر آن قسمت های کتاب که درس انسانیت می دهد را اینجا برای شما بیاورم اما  شدنی نیست و این دست نوشته طولانی خواهد شد خودتان بروید و ببینید

فقط به چند نکته اشاره می کنم :

1 – نلسون ماندلا وقتی به زندان رفت 44 ساله بود و در سن هفتاد و یک سالگی از زندان بیرون آمد!یعنی قریب به ده هزار روز!با این حال هنگام بیرون آمدن ناراحت از این بود که چرا موفق به خداحافظی با خانواده زندان بان ها نشده است.

2 – برای من به شکل جدی جای سوال است که انسانی آن همه رنج کشد،آنگاه کینه و نفرتی از پدیدآورندگان آن همه رنج در جان او جای نگیرد ؟! و بلکه نفرت را با عشق جواب دهد به نظرم جای چنین رهبرانی در جهان به شدت خالی است.

3 – بخشش و مدارا گمشده های زندگی امروز بشرند البته که او همه را بخشید تا به رهبران سیاسی بیاموزد این درس بخشش را باید خود شروع کنند تا شهروندان کینه جو و نفرت پراکن بار نیایند.

4 – در اوج محبوبیت از قدرت خداحافظی کرد و داوطلبانه قدرت را رها کرد راستش چنین روحیه ای در کمتر انسانی که با چربی و لذت قدرت آشناست دیده شده است.

5 – در آخر چند جمله کوتاه از گفته های او را برای شما می آورم خودتان بروید و مفصلش را در کتاب بخوانید:

 " من همیشه از این حقیقت آگاه بوده ام که در اعماق وجود هر انسانی رحم و شفقت نهفته است ...اگر می توان به مردم نفرت را یاد داد پس می توان به آنها درس عشق نیز آموخت چون عشق خیلی طبیعی تر به درون قلب راه پیدا می کند"

 "برای قضاوت در مورد یک ملت نباید دید که چگونه با شهروندان مهم خود رفتار می کند بلکه باید رفتار آن با پائین ترین افراد جامعه را مشاهده کرد."


  • دوشنبه 24 مرداد 1390-0:0

    در جامعه ما تا چشم کار میکنه ...و خشونت و تملق و... محرومینه.گاهگاهی هم که اسمشون اورده میشه فقط برای رای جمع کردنه...دیگه خود مردم هم باورشون شده که هیچ حقی ندارن....مردم از این همه خوشی. از طرف نسل سوخته....


    ©2013 APG.ir