تعداد بازدید: 1956

توصیه به دیگران 1

جمعه 1 مهر 1390-23:22

شب فلسطين

   اکنون دوره چالش همراه با تنش  فرارسیده و با تسلیم موضوع کشور مستقل فلسطین از سوی محمود عباس به دبیرکل سازمان ملل متحد،موضوع فلسطین دردستور کارشورای امنیت قرارخواهدگرفت و آمریکا و هم پیمانان او را در بوته آزمایش قرارخواهد داد.(يادداشتي از دکتر سيف الرضا شهابي-بابل)


  مازندنومه:جمعه شب،به قول برخي رسانه هاي غربي، شبي تاريخ ساز براي مردم فلسطين بود؛چه محمود عباس-رييس دولت خودگردان فلسطين-در سخنراني مهمش در نيويورک،درخواست کشور مستقل فلسطيني را مطرح کرد.

محمود عباس 76 ساله در لابه لاي سخنراني اش بارها تشويق شد و سران کشورها براي او دست زدند،از جمله يک بار که نام ياسر عرفات را به عنوان رهبر صلح طلب تشکيلاتش بر زبان جاري ساخت.مردم فلسطين نيز در رام الله و شهرهاي ديگر در خيابان ها و مکان هاي عمومي با در دست داشتن پرچم هاي فلسطين،ضمن پايکوبي و ابراز احساسات، سخنراني عباس را به طور زنده تماشا کردند. 

در حالي که بسياري از رسانه هاي دنيا به پخش مستقيم اين سخنراني اقدام کرده بودند و پس از آن نيز تحليل هاي خود را به مخاطبان شان عرضه کردند،رسانه هاي کشور ما-حتي سايت هاي مهم خبري کشور- ساعت ها پس از اين سخنراني، خبري در اين زمينه انتشار ندادند و در تعطيلات بودند!  

البته ساعت 11 شب بي بي سي فارسي از قول محمود احمدي نژاد که در نيويورک به سر مي برد،اعلام کرد که ايران از سخنراني رييس دولت خودگردان و تشکيل کشور مستقل فلسطين حمايت مي کند.

به جهت اهميت موضوع از دکتر سيف الرضا شهابي-کارشناس مسايل خارجي-خواستيم يادداشتي را در اين زمينه تهيه کند.دو ساعت پس از سخنراني عباس اين يادداشت به دست ما رسيد که در زير از نظرتان مي گذرد.

-----------------------     

 با همه مخالفت هائی که آقای "باراک  اوباما"-رئیس جمهوري آمریکا-و"نتانیاهو"-نخست وزیر اسرائیل- و تعدادی از کشورهای اروپائی هم پیمان واشنگتن وتل آویو از خود بروز دادند تا "محمودعباس"-رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین- موضوع چالش برانگیز کشورمستقل فلسطین را در شصت وششمین مجمع عمومی سازمان ملل مطرح نکند، بالاخره آقای عباس با هرانگیزه ای که داشت درنطق شامگاه جمعه اول مهر1390موضوع کشور مستقل فلسطن را مطرح نمود که با استقبال گرم و صمیمانه و زائد الوصف نمایندگان کشورهای حاضر در مجمع به استثنای رژیم صهیونیستی وحامیش آمریکا روبه رو شد.

 عباس با نطقش اين سازمان بین المللی را با یکی از حساس ترین موضوعات روبه رو ساخت، به طوری که تا مدت ها می تواند مورد مذاکره و مباحثه ومجادله  قرارگیرد.

     برخی از افراد مدعیند براساس توافقات به عمل آمده درپشت پرده بین امریکا و اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین، آقای محمودعباس اجازه پیدا کرد برای کسب وجاهت خودش و نخست وزیرش آقای "سلام فیاض" و علی رغم مخالفت صوری واشنگتن و تل آویو،موضوع کشور مستقل فلسطین را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کند تا ازگزند مردم فلسطین و اعتراضات مردمی نظیرآنچه دراین روزها درکشورهای عربی شاهدآن هستیم در امان بماند و در موقع مناسب امتیازات لازم را به اسرائیل بدهد .

     البته درجهان سیاست هر مسئله ای امکان دارد و نمی توان ادعای فوق را نفی کرد،لیکن در صورت صحت این ادعا باید به این موضوع توجه کرد که اگر توافقی پنهانی و شیطانی وجود داشته باشد،دیگراحتیاج نبود رئیس جمهوري آمریکا این همه مخالفت کند و وجاهت خود را بین مردم صلح دوست جهان وخصوصا مسلمانان تااین حدتخریب کند.

       اکنون دوره چالش همراه با تنش  فرارسیده و با تسلیم موضوع کشور مستقل فلسطین از سوی محمود عباس به "بان کی مون"-دبیرکل سازمان ملل متحد-موضوع فلسطین دردستور کارشورای امنیت قرارخواهدگرفت و آمریکا و هم پیمانان او رادر بوته آزمایش قرارخواهد داد.هرکشوری هم مخالفت کند دیگر نمی تواند خود را طرفدارفلسطینی ها جا بزند ومن بعد حنایشان در بین ملت های مسلمان رنگی ندارد.

از طرفي آنچه را که استراتژیست های آمریکائی ترسیم کرده بودند تا اوباما را مرد تغيیرات معرفی کنند و ازطریق شعارهای او چهره منفور ایالات متحده را روتوش نمایند،همه نقش برآب خواهد شد .

  اگرروند به همین شکل ادامه یابد در شورای امنیت درگیری بین طرفداران کشور مستقل فلسطین با مخالفان آن به رهبری آمریکا شدید خواهدبود. واشنگتن ازقبل وعده داده بود ازحق "وتو"استفاده می کند و طرفدران کشور مستقل فلسطین تلاش خواهند نمود تا 9 رای از15 رای را به دست آورند تا به هدف شان دست پیداکنند .

     درهرحالت چه کشور مستقل فلسطین در فضای مخالفت آمریکا به تصویب نرسد وچه با وجود مخالفت واشنگتن به تصویب برسد،هزینه ای سنگین بردوش دیپلماسی آمریکا خواهدگذاشت که تا سال ها آمریکائی ها باید بپردازند، مگر اینکه استقبالی که درهنگام سخنرانی محمودعباس و بعد از پایان نطق او از سوی حاضران درمجمع عمومی به عمل آمد،آمریکائی ها را بر سرعقل آورد و نخواهند بیشتر از این به خاطر دردانه شان خودشان را منفور جهانیان کنند. 


  • شنبه 2 مهر 1390-0:0

    دکتر جان امسال که قصد کردین برای سالگرد مرحوم تختی تشریف فرما بشین ما رو هم فراموش نکنین ، ما رو هم ببرین

    • میهن دوستپاسخ به این دیدگاه 0 0
      شنبه 2 مهر 1390-0:0

      من پخش زنده سخنرانی عباس رو از ماهواره تماشا کردم.امیدواریم بعد از چندین سال انتظار کشور فلسطين تشکیل شود و فلسطينيها به حق خود برسند.البته عباس باید سهمی هم به سایر گرو.ه ها از جمله حماس هم بدهد.

      • شنبه 2 مهر 1390-0:0

        دکترشهابی یک صاحبنظردرمسائل سیاسی وبخصوص خاورمیانه است که خیلی دقیق ومنصفانه موردتجزیه وتحلیل قرارمی دهد وتعجب می کنم چرا مازندنومه نظرات ایشان را بعنوان یک مازندرانی کمترمنعکس می کند


        ©2013 APG.ir