تعداد بازدید: 2876

توصیه به دیگران 41

يکشنبه 10 مهر 1390-21:48

شکار خاموش

با فرا رسیدن فصل پاییز و سرد شدن تدریجی هوا،بسیاری از وحوش همچون بزکوهی، شوکا و گوزن برای در امان ماندن خود و فرزندان شان از گزند سرما به دامنه کوه‌ها و جنگل‌های حاشیه روستاهای کجور پناه می‌آورند که برخی افراد از این موقعیت سواستفاده کرده و شبانه و به‌طور مخفیانه به دل جنگل‌ها زده تا به شکار گونه‌های ارزشمند و بی‌دفاع حیات وحش بپردازند.(يادداشتي از محمدحسين ملايي کندلوسي،خبرنگار-کجور)


با فرارسیدن فصل سرما شکار غیرقانونی در ارتفاعات کجور مازندران، حیات‌وحش منطقه را تهدید می‌کند.

در مناطق روستایی کجور مازندران و به ویژه کوهستان‌ها و جنگل‌های حاشیه روستاهایش،مامن و پناهگاه حیات وحش طبیعی منحصربه ‌فردي همچون گوزن، بز کوهی و شوکاست.

 این حیوانات زیبا و ارزشمند از گذشته‌های بسیار دور در دل کوه‌ها و جنگل‌های کجور جست‌وخیز کنان زندگی طبیعی و دور از هر گونه خطری را سپری می‌کردند و جالب اینکه این حیوانات منحصر به فرد نه تنها به حریم زندگی انسان‌ها تعرضی نکردند،همواره وجودشان در کوه‌ها و جنگل‌ها زیبایی و جلوه‌ای خاص به طبیعت بکر و پرطراوت کجور بخشیده است.

آنچه اکنون موجب نگرانی فراوان است شکار غیرقانونی و پنهانی گوزن، بزکوهی و شوکا در فصل پاییز و همزمان با فرا رسیدن فصل سرما در ارتفاعات کجور است.

با فرا رسیدن فصل پاییز و سرد شدن تدریجی هوا و ریزش برف زودهنگام در ارتفاعات کجور بسیاری از وحوش همچون بزکوهی، شوکا و گوزن برای در امان ماندن خود و فرزندان شان از گزند سرما و ادامه حیات خویش به دامنه کوه‌ها و جنگل‌های حاشیه روستاهای کجور پناه می‌آورند که این فرایند طبیعی سبب می‌شود تا برخی افراد از این موقعیت سواستفاده کرده و شبانه و به‌طور مخفیانه به دل جنگل‌ها زده تا به شکار گونه‌های ارزشمند و بی‌دفاع حیات وحش بپردازند.

شکار غیرقانونی و بی‌رویه گوزن، بزکوهی و شوکا در ارتفاعات روستایی کجور از سال‌های گذشته تا به امروز همچنان ادامه دارد و حتی حضور برخی شکارچیان غریبه نیز در این بین تامل برانگیز است.

 
شکار گوزن، بزکوهی و شوکا در ارتفاعات کجور در فصول پاییز و زمستان بیشتر دیده می‌شود. شکارچیان به دفعات مکرر و در گروه‌های چند نفره با سوءاستفاده از خلوت بودن مناطق روستایی کجور به ارتفاعات جنگلی رفته و با کمین کردن، اقدام به شکار غیرقانونی گوزن، بزکوهی و یا شوکا می‌کنند.

همچنین مسدود کردن چشمه‌ها در جنگل‌ها که جزیی از منابع طبیعی و ملی محسوب می‌شوند و استفاده شخصی از آن ، زندگي وحوش را با خطرات جدی روبه‌رو کرده است.

با وجود تلاش‌های محیط زیست در راستای حفظ و حراست از حیات وحش طبیعی در کجور، ضرورت توجه بیشتر به حیات وحش طبیعی در کجور از سوی محیط زیست و اعزام و استقرار  ماموران محیط زیست به‌صورت شبانه‌روزی و البته نامحسوس برای حفاظت و حراست بیشتر از حیات وحش طبیعی احساس می‌شود.



©2013 APG.ir