تعداد بازدید: 4236

توصیه به دیگران 3

شنبه 30 مهر 1390-15:22

همه راه ها به پول ختم مي شود!

ربابه حسين پور-خبرنگار-از جاده مرگ مي گويد:قرار است زيرگذري در ورودي روستاي كياپي ساخته شود؛روستايي كه با احتساب روستاي مقابل يعني بادله نيز جمعيتي به مراتب کمتر از منطقه گهرباران دارد،اما تعريض جاده وحشتناک گهرباران پس ازسال ها پيشرفت چنداني نداشته است/چهار تصادف در عرض 24 ساعت در منطقه اسلام‌آباد میاندرود ارمغان بي توجهي و بي تدبيري مسوولان از گذشته تا حال است.


چند روز از انتشار گزارش تعويق چهار بانده كردن محور گهرباران(نگاه کنيد به مازندنومه:چوب خط مسئولان پر شده است http://www.mazandnume.com/?PNID=V12688) نگذشته بود كه با واكنش مثبت معاون سياسي و امنيتي استاندار مواجه شديم .

 هادي ابراهيمي در جلسه حل مشکلات روستاهای اسلام آباد، زید سفلی و زید علیا از توابع بخش مرکزی شهرستان میاندرود مهم ترين و اساسی‌ترین کار فرمانداری میاندرود را در سال 91 تعریض و تجهیز این مسیر اعلام كرد و خواست هرچه زودتر اين پروژه به پايان برسد.

 اين مسير به قدري وحشتناک است كه حتي هادي ابراهيمي  آن را جاده مرگ تعبير کرد و گفت: این جاده از سه راه اسلام آباد تا سواحل میاندرود بسیار خطرناک است.

چهار تصادف در عرض 24 ساعت، طي روزهاي اخير در منطقه اسلام‌آباد میاندرود شاهد اين مدعا و ارمغان بي توجهي و بي تدبيري مسوولان از گذشته تا حال است.اين تصادفات بين شش دستگاه خودرو و یک دستگاه موتور سیکلت به وقوع پيوست و جان جوان موتور سوار را گرفت.

 صد البته با ادامه اين روند،به يقين تلفات در پرحادثه ترين جاده استان(به قول رييس اورژانس مازندران) افزايش خواهد يافت و حوادث دهشتناك ديگري رقم خواهد خورد.

 اين روزها علاوه بر خطر ساز بودن سه راهي اسلام آباد، شاهد ترافيك سنگيني در مسيرساري- نكا جنب روستاي كياپي و بادله به ويژه در ساعات پاياني روز هستيم.

ظاهرا قرار است زيرگذري در ورودي روستاي كياپي ساخته شود؛روستايي كه با احتساب روستاي مقابل يعني بادله نيز جمعيتي به مراتب کمتر از منطقه گهرباران دارد.

 در گهرباران و نقطه شلوغ سه راهي اسلام آباد با بيش از 40 روستا در بالادست و پايين دست، فرودگاه دشت ناز،استقرار شركت نكا چوب و تردد خودروهاي سنگين مرتبط با اين شركت و نيروگاه شهيد سليمي،بندر امير آباد، شركت نفت خزر،كشتي سازي صدرا و... تعبيه شدن سردخانه و چندين كارگاه بزرگ و كوچك،رفت و آمد خودروها در مسير بارگاه ملكوتي امام رضا (ع)، جايگاه سوخت و استقرار چندين بانك اصلي با جمعيت 60 هزار نفري اين ابهام را در اذهان به وجود مي آورد كه چرا هنوز پروژه چهار بانده كردن گهرباران به اتمام نرسيده و براي نقطه پر تردد سه راهي اسلام آباد يا همان گذر گاه مرگ اقدامي نشده، مسوولان به فكر احداث زير گذر در روستاي كوچك و كم جمعيت كياپي افتادند؟!

 نمي دانيم آيا مسوولان ذيربط به مشكلات احداث همزمان دو زير گذر در فاصله مكاني اندك انديشيده و با خود فكر كرده اند كه اين كار آبستن چه حوادث خطرناكي خواهد بود؟! خودروهايي كه با سرعت از جاده اي بين المللي در حال عبور هستند بايد در دو نقطه توقف و از مسير باريك خاكي عبور كنند و در اين ميان وضعيت عابران پياده به مراتب بدتر خواهد بود.

 با توجه به در پيش بودن فصل سرما و ريزش باران،ترافيك سنگين و تصادفات وحشتناكي به وقوع خواهد پيوست و متاسفانه تاكنون هم هيچ گونه علائمي هشدار دهنده جزء چند تابلوي فلش دار و دست اندازهاي خطرناك كه رانندگان را مطلع كند نصب نشده است.

چندروز پيش راننده يك تريلي براي كنترل خودروي خود نزديك چاله عميقي، مجبور به ترمزهاي ناگهاني و پشت سر هم شد که بيش از 100 متر خط ترمز بر جا گذاشت تا توانست به سختي تريلي سنگين اش را كنترل كند.

علي رجبي- فرماندار مياندرود  -در گفتگويي تلفني احداث دو زيرگذر در اين مسير را نوعي قدرت و زرنگي مي داند و معتقد است: با توجه به بازار پارچه بادله و مشتريان فراوانش و نيز وجود دانشگاه منابع طبيعي و 3 روستاي كياپي،اسبوكلا و ولاشت- كه در نظر است با توافق شوراها و دهياران به شهر تبديل شوند- نياز به زيرگذري در اين منطقه احساس مي شد و هم اكنون پروژه با 350 ميليون تومان اعتبار كه احتمال افزايش اش تا 800 ميليون تومان هم وجود دارد، در حال ساخت است.

به گفته وي اين زير گذر بيشتر براي رفاه حال كشاورزان و روستاييان منطقه و روستاي كياپي در دست ساخت است كه زمين هاي كشاورزي شان در آن سوي جاده قرار دارد.

 علي رجبي حل مشكل تردد سنگين در جاده بين اصلي ساري- نكا، حد واسط سه راه اسلام آباد را با احداث زير گذري در نزديكي رودخانه سورك ميسر دانسته و مي گويد: تا 20 روز ديگر ساخت زير گذري در نزديكي پلي كه بر روي رودخانه سورك تعبيه شده را با 50 ميليون تومان اعتبار شروع خواهيم كرد.

وي گفت: براي رفاه حال عابران پياده هم در نظر است ظرف يك تا دو ماه آينده پل عابر پياده در سه راهي اسلام آباد نصب شود.

 البته رجبي در خصوص لزوم انديشيدن تدبيري اساسي براي نقطه پر تردد سه راهي اسلام آباد از ساخت ميداني بزرگ در اين نقطه خبر مي دهد و مي گويد: در نظر داريم در اين نقطه ميداني احداث شود كه تاكنون نقشه آن طراحي شده اما با توجه به اينكه زمين هاي اطراف بايد خريداري شوند 3 ميليارد تومان اعتبار نياز است كه به همكاري استانداري و نمايندگان استاني نياز است و بايد اعتبار ملي براي اين پروژه در نظر گرفته شود.

 فرماندار مياندرود از احداث پل غير همسطح در اين نقطه توسط اداره كل راه و ترابري مازندران هم خبر داده اما گفته معلوم نيست اين اتفاق چه زماني بيفتد ولي به دنبال اعتبار ساخت ميدان و آزاد سازي زمين هاي اطراف هستيم و هر وقت ابلاغ شد در اسرع وقت عمليات اجرايي را شروع خواهيم كرد كه البته پيش بيني مي شود تا سال 91 اين اعتبار تخصيص يابد.

  فرماندار مياندرود در خصوص چهار بانده كردن محور گهرباران مي گويد:در زمان هاي گذشته شركت هاي آب و فاضلاب و گاز در حريم راه لوله گذاري كرده بودند و و تير برق ها نيز در اين حريم نصب شده بود و اين شركت ها اعتبار ي براي جابه جايي پروژه ها نداشتند لذا تاكنون پروژه طول كشيده و دو شركت لوله ها را جابه جا كردند.

رجبي با اشاره به ساخت دو پل جديد و مانع شدن تير برق ها در اين مسير هم مي گويد: طي تفاهم نامه اي قرار شد اداره راه و ترابري تير برق ها را به مكان جديد منتقل كند و شركت برق هم نصب تير برق ها را به عهده گرفت كه پس از اتمام ساخت اين دو پل،عمليات آسفالت مسير شروع خواهد شد.

وي با اشاره به اين که تعريض فاز دو جاده گهرباران از چها راه وركلا تا سواحل در طرح حاضر وجود ندارد،بيان داشت:براي اين منظور پول نداريم،اما با كمك برخي از واحدهاي مستقر در اين مسير قرار شد ضمن تعريض مسير ، ورودي هر روستا چراغ چشمك زن ،روشنايي معابر،همسطح كردن جاده ها و نيز لايروبي دو طرف جاده انجام شود كه براي اين منظور 30 ميليون تومان اعتبار از سري اعتبارات حوادث براي فرمانداري مياندرود در نظر گرفته شد كه در صورت تخصيص به زودي اجرايي مي شود. 

ايميل نويسنده: (heyran55@yahoo.com)


  • سه شنبه 3 آبان 1390-0:0

    خيلي جرات داشتي ... واقعا جسورانه مطلب نوشتيد ... تا ببينيم خدا چي مي خواد/اگه جرات نداري اين كامنت را درج كني خاك توسرت مازند نومه خبرنگارت خيلي جسور بود

    • دوشنبه 2 آبان 1390-0:0

      با تشکر از خانم حسین پور. واقعا این زیر گذر دراین مکان لازم بود به نظر من اصلا لازم نبود .بیاین به فکرجاده گهرباران باشین .واون چهاررا که معروف به چهاررا......

      • دوشنبه 2 آبان 1390-0:0

        بله

        • شنبه 30 مهر 1390-0:0

          من امسال تابستان از طريق همين جاده به دریا رفتم.واقعا"جاده نامناسبیست و باید اولويت تعريض راه و جاده همین محور باشد.حال که آقاي معاون استاندار هم دستور پيگيري دادن دامیدواریم زودتر مردم منطقه از اين وضعیت خطرناک خلاص شوند.

          • گهربارانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
            شنبه 30 مهر 1390-0:0

            از جناب ابراهيمي تقاضا داريم بيشتر به مديران شهرستان فشار بياورند که اين جاده گهرباران زودتر از بلاتکليفي در آيد.در ضمن مي خواهيم پيگير کسب اعتبارات لازم هم باشند.تشکر


            ©2013 APG.ir